Behöver dator för att köra 3ds Max och Maya

Permalänk
Medlem

Behöver dator för att köra 3ds Max och Maya

Tjenare.

Hjälper min bror med att välja hur han skall uppgradera sin befintliga dator för att det skall gå bättre med programmen han använder.
Han kör 3ds Max och Maya i dessa sa han att pysslar med följande:

"Ojdå, det e lite svårt att säga vad man gör i programmen eftersom man kan göra allt man kan tänka sig.
Jag vill kunna ha mer polygoner att styra över i workspacet än vad jag kan nu
Och kunna göra mer komplicerade dynamics fluids, tex eld, vatten. Spränga saker."

Skall tilläggas att han jobbar med det professionellt men har dålig kunskap om hårdvara. Jag å andra sidan kan hårdvara men har inte en aning om vad de använder för hårdvara och hur dom använder den.

Tex:
går det mycket cpu för detta?
Behövs det ett starkt grafikkort isåfall är mycket grafikminne att prioritera över låt säga snabba HBM minnen(även om vi inte vet exakt hur Dem presterar i praktiken ännu)?
Snabba eller mycket ramminne?

Idag har han följande komponenter:
Intel core i7-3770k 3,5 3,9 ghz
GTX 650 ti 1GB
16 GB Ramminne 1600Mhz

Budget: 10 000 kr
Tack!

Permalänk
Medlem

Det vi behöver veta är om programmen och/eller tilläggen han använder drar nytta av grafikaccelerering och om det då är via AMD eller nVidia-kort det sker.

AMD:s grafikkort för bildbehandling heter FirePro
Nvidias kort heter Quadro

Gissningsvis så gillar programmen också många fysiska kärnor, ju fler desto bättre, men eftersom han sitter på en i7 som fortfarande är potent och en uppgradering till ett X99-system inte ryms inom budgeten så är någon uppgradering där inte direkt aktuell. Att gå upp till ett Z97-system skulle nog inte ge några större vinster.

Permalänk
Medlem

@Cool Runnings: Tack för svar.
Okej, det var lite det jag behövde hjälp med.
Oavsett kommer här lite mer information,
http://imgur.com/Wqwjyfz
Han har här dragit igång en scen med 28 miljoner polygoner. och mäter samtidigt värdena
ser väl helt klart ut som att det är gpu som är flaskhalsen här? Kan även tänka mig att mer minne kommer behövas om gpu slutar bromsa upp?

Vanliga gaminggrafikkort verkar ju inte ha en suck mot "beräkningskorten".
https://www.pugetsystems.com/labs/articles/AutoDesk-Maya-2014...

Antar då att det är densamma åt andra hållet, att beräkningskorten suger på spel

Permalänk
Skrivet av anderjo4:

@Cool Runnings: Tack för svar.
Okej, det var lite det jag behövde hjälp med.
Oavsett kommer här lite mer information,
http://imgur.com/Wqwjyfz
Han har här dragit igång en scen med 28 miljoner polygoner. och mäter samtidigt värdena
ser väl helt klart ut som att det är gpu som är flaskhalsen här? Kan även tänka mig att mer minne kommer behövas om gpu slutar bromsa upp?

Vanliga gaminggrafikkort verkar ju inte ha en suck mot "beräkningskorten".
https://www.pugetsystems.com/labs/articles/AutoDesk-Maya-2014...

Antar då att det är densamma åt andra hållet, att beräkningskorten suger på spel

Höll själv på mycket med 3DS Max innan och något som gör ganska stor skillnad på renderingstiderna är att klocka processorn så mitt tips är att köpa en bättre kylare om han kör med stock sen klocka upp processorn så mycket som det går. Mer ram är även en bra uppgradering. Sen är det väl i stort sett bara grafikkortet kvar om ni vill komma "billigt" undan.

Permalänk
Medlem

Eftersom både 3Ds MAX och Maya trådar snällt, I7 / Xeon med så många trådar som möjligt. Minst 6 kärnor. Gärna dubbel CPU moderkort, och så många kärnor budgeten tillåter... Fast å andra sidan så börjar moderkort och 2 xeon's på över 10K, så det är kanske bara en önskedröm.
(Minst) 16-32GB RAM, och ett par SSD'er som mer än väl täcker system, program, och själva projektet man arbetar med. Helst av den "nya varianten" som sitter i PCI-E bussen istället för att hänga över sATA. Det finns egentligen ingen anledning att ha mekaniska diskar i det här systemet. Allt SKA få plats på SSD'erna.

Grafikkorten är lite mer... Spännande. Enligt Autodesk själva ska GTX 980, och rimligtvis hela familjen (960-980) fungera, även om de inte varken certifierar, eller rekommenderar dem.
Autodesk rekommenderar NVIDIA Quadro M6000, men faktum är att några har testat med Maya, och Titan X fungerar lika bra eller bättre. Varför? Bra fråga, fler sådana? (Det är samma grafikkort, och Titan X har högre klockfrekvens. Man kan anta att optimeringarna för Quadro korten gör något, men riktigt vad är i dagsläget oklart.) Eftersom det inte varit jag som betalat, och man vill uppfylla certifieringarna för supportavtalet, så har jag använt M6000. Men det ska fungera lika bra med Titan X. Tror jag. Mitt val hade nog blivit 980TI just nu. Fast då äter det 4/5 av budgeten...

Ska man sen spendera riktigt mycket pengar är 4x Titan X ett alternativ. Det går även att köra med nVidias Tesla-kort.
Hur som helst så är det svårt att få "bra" prestanda i 3Ds MAX & Maya för bara 10.000.
Jag brukar säga att spel är det som pressar burkar mest, men det är inte riktigt hela sanningen, sådana här renderingsburkar är värre.

AMD's kort har jag inte någon koll på, mest eftersom FurryBall's Raytracing bara fungerar med nVidias kort, och de burkar jag byggt på senare tid, där har det varit ett krav...

I grund och botten är det budgeten det är fel på. För 10K, bygg så mycket speldator som möjligt, och lev med begränsningarna det ger. Använd ett nVidia gfx, så om man vill kan man köra Raytracing i Furryball, men det är i princip den enda eftergiften man kan / behöver göra. Det blir inte skitbra, men betalar man själv får det ju bli där efter. Jobbar man med det professionellt borde arbetsgivaren betala för det, och budgeten ser annorlunda ut.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Tack för all hjälp!
Som det är nu har han siktat in sig på ett 980 ti eller ett fury X. Det finns en liten gamer inom honom så han vill inte gå hela vägen å köpa ett renodlat renderingskort.
Det och 16 gb ramminne så får vi se hur det lirar. Om jag någon dag får tid får jag väl sätta mig å överklocka hans cpu.