Eftersom både 3Ds MAX och Maya trådar snällt, I7 / Xeon med så många trådar som möjligt. Minst 6 kärnor. Gärna dubbel CPU moderkort, och så många kärnor budgeten tillåter... Fast å andra sidan så börjar moderkort och 2 xeon's på över 10K, så det är kanske bara en önskedröm.
(Minst) 16-32GB RAM, och ett par SSD'er som mer än väl täcker system, program, och själva projektet man arbetar med. Helst av den "nya varianten" som sitter i PCI-E bussen istället för att hänga över sATA. Det finns egentligen ingen anledning att ha mekaniska diskar i det här systemet. Allt SKA få plats på SSD'erna.
Grafikkorten är lite mer... Spännande. Enligt Autodesk själva ska GTX 980, och rimligtvis hela familjen (960-980) fungera, även om de inte varken certifierar, eller rekommenderar dem.
Autodesk rekommenderar NVIDIA Quadro M6000, men faktum är att några har testat med Maya, och Titan X fungerar lika bra eller bättre. Varför? Bra fråga, fler sådana? (Det är samma grafikkort, och Titan X har högre klockfrekvens. Man kan anta att optimeringarna för Quadro korten gör något, men riktigt vad är i dagsläget oklart.) Eftersom det inte varit jag som betalat, och man vill uppfylla certifieringarna för supportavtalet, så har jag använt M6000. Men det ska fungera lika bra med Titan X. Tror jag. Mitt val hade nog blivit 980TI just nu. Fast då äter det 4/5 av budgeten...
Ska man sen spendera riktigt mycket pengar är 4x Titan X ett alternativ. Det går även att köra med nVidias Tesla-kort.
Hur som helst så är det svårt att få "bra" prestanda i 3Ds MAX & Maya för bara 10.000.
Jag brukar säga att spel är det som pressar burkar mest, men det är inte riktigt hela sanningen, sådana här renderingsburkar är värre.
AMD's kort har jag inte någon koll på, mest eftersom FurryBall's Raytracing bara fungerar med nVidias kort, och de burkar jag byggt på senare tid, där har det varit ett krav...
I grund och botten är det budgeten det är fel på. För 10K, bygg så mycket speldator som möjligt, och lev med begränsningarna det ger. Använd ett nVidia gfx, så om man vill kan man köra Raytracing i Furryball, men det är i princip den enda eftergiften man kan / behöver göra. Det blir inte skitbra, men betalar man själv får det ju bli där efter. Jobbar man med det professionellt borde arbetsgivaren betala för det, och budgeten ser annorlunda ut.
B!