Vilka settings för OC av ASUS x79 WS & 4930K?

Permalänk
Inaktiv

Vilka settings för OC av ASUS x79 WS & 4930K?

Håller på och försöker hitta en stabil OC på 4300 MHz eller mera av M-board ASUS x79 WS & CPU 4930K
Det funkar bra med 4200 MHz men om jag höjer till 4300 stiger tempen på CPU'n 7-8 grader, dock aldrig över 71 C, och datorn crashade efter ca 2 timmar och meddelade att windows måste repareras. Efter att jag ställt tillbaka OC till 4200 och provat att starta om några ånger funkar det bra att starta om windows igen och datorn fungerar stabilt nu, har kört med full belastning i ca 10 timmar.

Inställningar i BIOS är...

Överklockning i7 4930K

BIOS screen1 UEFI BIOS Utillity - EZ Mode
ASUS Optimal är valt
Advanced Mode
CPU Configuration
CPU Power Management Configuration
Enhanched Intel SpeedStep Technology = Disabled
Turbo Mode = Enabled

Ai Tweaker
Ai Overclock Turner = X.M.P
Profile #1 XMP DDR-2401 11-13-13-30-2N-1.65-1.35
BCLK = 100.00
CPU Strap = 100
ClockGen FullReset = Enabled
CPU Coreratio = Sync All Cores
1-core Ratio Limit = 42
.
.
6-core Ratio Limit = 42
Internal PPL Overvoltage = Auto
DRAM frequency DDR3-2400 MHz
EPU Powersawing Mode = Disabled *** (Det här har jag nyss ändrat till Disabled men har inte kört någon test ännu)
EPU Settings = Auto
.
.
.
Extreme Over-voltage = Disabled
CPU Vcore voltage 1.430 = Manual
CPU Vcore Manual voltage = 1.440
CPU VCCSA Voltage 1.378 = Manual
CPU VCCSA Manual voltage = 1.350
DRAM Voltage (CHA, CHB) 1.652= 1.650
DRAM Voltage (CHC, CHD) 1.630= 1.650

Har inte gjort några ändringar under Advanced\CPU Config, Turbo Mode Parameters eller DIGI+ Powercontrol

Några tipps på om någon av mina inställningar som jag bör ändra eller andra inställningar som jag bör göra för att en högre OC ska fungera? Har sökt efter info om inställningar i BIOS för ASUS x79 WS och 4930K men inte hittat just den konfigurationen.

EDIT: Ett väldigt underligt beteende som datorn har är att om jag gör en omstart eller reset, utan att stänga av datorn, sjunker temperaturen på CPU'n 4 - 5 grader vid belastning men den faktiska Vcore och CPU frekvens är oförändrad. Vad kan det här bero på?