Permalänk
Medlem

Vilka ramminnen ska jag behålla??

Hej.
Har råkat köpa lite mer ram än jag behöver.
Jag har betalt lika mycket för dom så skit i priset.
Min maskin består av:
Moderkort: ASUS Z97-A
CPU: I5 4690 (ingen K)
Jag har dessa och tänker sälja ett kit.

Crucial Ballistix Sport DDR3 PC12800/1600MHz CL9 2x8GB
Timing CL9 ( 9-9-9-24 )

Kingston HyperX Fury Black DDR3 PC15000/1866MHz CL10 2x8GB
Timing CL10 ( 10-10-10-30 )

Läste lite och vad jag förstod borde jag med XMP kunna köra minnena i 1866MHz?

Vilka är bäst till min kärra?

Permalänk

Det är hugget som stucket...
Det ena tillåter högre frekvens men det andra har lägre (bättre) timing. Personligen skulle jag behålla CL9 minnena. Sedan är det en annan sak att minnenas hastighet inte har den stora betydelse som man gärna vill tro.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

Behåll 1866.
/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waxinator:

Det är hugget som stucket...
Det ena tillåter högre frekvens men det andra har lägre (bättre) timing. Personligen skulle jag behålla CL9 minnena. Sedan är det en annan sak att minnenas hastighet inte har den stora betydelse som man gärna vill tro.

Jo jag har förstått att timings är viktigare än frekvensen.
Fick bara för mig att kingston minnena var mer påkostade.

Skrivet av Lifooz:

Behåll 1866.
/Lifooz

Motivera gärna.

Vet någon av er om jag kan köra minnena i 1866 men en icke K processor?
Har inte klockat sedan P4 var det senaste. Man kan säga att det är lite skillnad på dagens BIOS.

Permalänk
Medlem

Jag säger precis som Waxinator, jag personligen skulle behålla CL9 minnerna. Här är en ganska bra video som man kan få lite insikt när det kommer till RAM och dess hastighet och timings. https://www.youtube.com/watch?v=dWgzA2C61z4

Permalänk
Medlem

1866-minnena har faktiskt lägre latens, eftersom latensen anges i klockcykler. Så CL10@1866 = 10.72ns, medan CL9@1600 = 11.25ns. Det är rätt enkelt att räkna på det själv, men här finns en tabell med lite exempel för den som är lat

Permalänk
Medlem

Köpte själv 2 st HyperX, du bör tänka på att även de går lägre ned i latency vid lägre klockfrekvens ?
http://www.kingston.com/datasheets/HX318C10FB_8.pdf

Permalänk
Medlem
Skrivet av [No1]:

Motivera gärna.

Vad jag personligen har fattat för så är timings något som inte spelar så stor roll.
Det pratades om det när det kommer till DDR-4 och dess timings på CL-15.
Det jag fattat för och även upplevt är att frekvensen spelar desto större roll.
När jag överklockade mina stickor från 2400 till 2600MHz så gick saker och ting snabbare än innan.
Samma sak vid överklockning av processorn. Jag minns inte vem som räknade på timings.
Och vad jag såg på dom uträkningarna så var det faktiskt en ganska liten skillnad när det kom till just timings.

Visst kan jag vara ute och cyckla men jag har själv experimenterat och märker nästan ingen som helst skillnad på timings.

Just därför skulle jag ha valt 1866 minnena istället.
/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Tack för era svar.. Behåller Hyperx då så för jag göra mig av med de andra.

Skickades från m.sweclockers.com