Permalänk
Medlem

Kan ju vara så att det är bara ett minne som är kasst och att Windows stänger av det för att inte riskera dataförlust

Permalänk

BIOS upptäcker att du har 2x4GB och totalt 8GB minne. Nu tar grafiken hand om ½GB och resten borde tilldelas Windows alltså 7½GB användbart minne...

Med [UEFI OS] kanske otillräcklig/felaktig information överförs till Windows... Prova normal OS.

Om du använder "NX bit" som skydd och du har ett fel i ena minnet så kan detta kanske få BIOS att skydda Windows från "virus skada" så du bara får 3½GB att använda.

Använd <F9> i BIOS för standardinställning. Se om du då fortfarande har [UEFI OS] under fliken BOOT och välj i så fall annat OS. Under fliken Advanced, ändra "NX bit" till [Disabled] (minnesrelaterat).

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk

Brukar man inte sätta RAM-minnen i en viss ordning på moderkortet? Alltså ett i slot 1 o det andra i slot 3? Kolla upp det, kanske löser det

Visa signatur

Powercolor Radeon 7900 XTX // Ryzen 7 7800X3D (be quiet! Pure Rock 2 FX Svart) // Kingston 32GB DDR5 6000MHz // MSI B650 Gaming Plus Wifi // Kingston Fury Renegade M. 2 2TB // Corsair RM850e ATX 3.0 850W // Kolink Observatory Lite Mesh A-RGB Svart //

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Waxinator:

BIOS upptäcker att du har 2x4GB och totalt 8GB minne. Nu tar grafiken hand om ½GB och resten borde tilldelas Windows alltså 7½GB användbart minne...

Med [UEFI OS] kanske otillräcklig/felaktig information överförs till Windows... Prova normal OS.

Om du använder "NX bit" som skydd och du har ett fel i ena minnet så kan detta kanske få BIOS att skydda Windows från "virus skada" så du bara får 3½GB att använda.

Använd <F9> i BIOS för standardinställning. Se om du då fortfarande har [UEFI OS] under fliken BOOT och välj i så fall annat OS. Under fliken Advanced, ändra "NX bit" till [Disabled] (minnesrelaterat).

Dold text

Stämmer ganska bra med att moderkortet inte kan använda en minnesssticka, antingen fel på moderkoret eller minnesstickan.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Har samma "problem" på en bärbar och en minidator som har i sig A10 PRO-7350B respektive A10 7700K. Den bärbara har en minnessticka på 8 GB (6,95 GB går att använda) och på den stationära två minnesstickor på 4gb x 2 (3,44 GB går att använda)

Vet inte om detta påverkar prestandan på något sätt. Dock var jag lite besviken på prestendan på A10 7700K, ska jag vara ärlig så verkar det inte vara så stor skillnad mellan min bärbara och stationära vilket jag tycker det borde vara.

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem

Bewise i dem två fallet framföralt den gamla burken ser det ut som det är allokerat till internt för grafikkortet (iGPU). Ser inte ut som samma problem.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bewise:

Har samma "problem" på en bärbar och en minidator som har i sig A10 PRO-7350B respektive A10 7700K. Den bärbara har en minnessticka på 8 GB (6,95 GB går att använda) och på den stationära två minnesstickor på 4gb x 2 (3,44 GB går att använda)

Vet inte om detta påverkar prestandan på något sätt. Dock var jag lite besviken på prestendan på A10 7700K, ska jag vara ärlig så verkar det inte vara så stor skillnad mellan min bärbara och stationära vilket jag tycker det borde vara.

Skrivet av hACmAn:

Bewise i dem två fallet framföralt den gamla burken ser det ut som det är allokerat till internt för grafikkortet (iGPU). Ser inte ut som samma problem.

Jag håller med om att det inte nödvändigtvis behöver vara samma problem. När det gäller den bärbara skulle jag tro att det är GPU'n eller någon annan intern komponent som använder minnet. På den stationära kan det vara både samma problem som TS, men kan också vara andra saker såsom 32bit OS.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Bewise i dem två fallet framföralt den gamla burken ser det ut som det är allokerat till internt för grafikkortet (iGPU). Ser inte ut som samma problem.

Skrivet av giplet:

Jag håller med om att det inte nödvändigtvis behöver vara samma problem. När det gäller den bärbara skulle jag tro att det är GPU'n eller någon annan intern komponent som använder minnet. På den stationära kan det vara både samma problem som TS, men kan också vara andra saker såsom 32bit OS.

Tack för svaren, det var mycket möjligt det ni säger. Har 64-bitars Windows. Ska försöka forska fram lite info om detta på nätet och och se om man hittar något mer om detta.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bewise:

Tack för svaren, det var mycket möjligt det ni säger. Har 64-bitars Windows. Ska försöka forska fram lite info om detta på nätet och och se om man hittar något mer om detta.

Skickades från m.sweclockers.com

Se mitt tidigare svar i denna tråden för lite tips angående den stationära datorn.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Hade liknande problem i samband med moderkortsbyte i flera veckor fram tills alldeles nyss. Vet inte hur det löste sig. Det senaste jag provade var att skifta plats på ram-minnena, oavsett hur jag satte dit dem så stod det att det endast att hälften av minnet används eller så syntes bara ena stickan, men nu syns allting helt plötsligt som sagt! Prövade också att uppdatera bios, men Asus uppdateringsmjukvara fungerar inte och om jag prövar att flasha genom USB-minne så står det 'security verification failed' på det sista steget, någon som vet hur jag löser det? Inte så värst viktigt nu dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Se mitt tidigare svar i denna tråden för lite tips angående den stationära datorn.

Skall kolla in det!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Inaktiv

Har ni tänkt på att hen kanske använder 32bitars windows?
Just a guess!

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Bewise:

Skall kolla in det!

Skickades från m.sweclockers.com

Kom ihåg att svara hur och om det löste sig för framtida personer med liknande problem kan komma till hjälps.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Skrivet av jojjeofc:

Har ni tänkt på att hen kanske använder 32bitars windows?
Just a guess!

Edit: Första bilden visar 64-bitars windows 7

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Carnhothep:

Edit: Första bilden visar 64-bitars windows 7

My bad !

Permalänk
Medlem

Testa att köra datorn med bara en sticka i taget, samt flytta stickan mellan dom olika slottarna.
Möjligen kan man finna var problemet sitter då.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av ggustavsson:

Testa att köra datorn med bara en sticka i taget, samt flytta stickan mellan dom olika slottarna.
Möjligen kan man finna var problemet sitter då.

Håller med.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Hur gick det att köra memtest igen med bara ett minne?
Blir det nån skillnad om du flyttar minnet till nästa plats och körde memtest igen?

Permalänk
Medlem

Vore det idé att prova live version av ubuntu och se om allt minne hittas då?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av ggustavsson:

Testa att köra datorn med bara en sticka i taget, samt flytta stickan mellan dom olika slottarna.
Möjligen kan man finna var problemet sitter då.

Skrivet av GVR4:

Vore det idé att prova live version av ubuntu och se om allt minne hittas då?

Skickades från m.sweclockers.com

Tycker att han skall göra som ggustavsson föreslår, då får han veta om det är minnet eller moderkortet det är fel på och om det är minnet, även veta vilken sticka som är trasig.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Skriv upp vad du har, sen:
Inte för att jag tro det kommer fungera men sätt os mode selection till inte UEFI alsa LEGACY. Nolla ALLA ms config rpd du fått.

Testa även med att stänga av AHCI för att kolla hur moderkortet betersig. Vi hade en toshiva som inte hade ok drv så den skulle stå i IDE läge i för att man skulle kunna installera driv efter windwos. Tog ca 15-20min för den att komma in in win då. Så om du testar det tro inte att datorn har dött efter 15min. den väntar på något. Men nergradera från UEFI till gamla BIOS. Kolla det och om jag inte nämde det tidigare. vad säger memtest på ett usb minne.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk

@hACmAn: det kvittar om jag väljer legacy elr uefi, båda visar samma summa ram minne, saama med linux. jag har nollat den men den vissar ändå samma. memtest funkar inte på hammer rows, och det går inte och spara en .log fil.

Permalänk
Medlem

Då så gänget, ursäkta för mitt sena svar men har nu provat mig lite fram. Saxar från en tidigare tråd som jag har skrivit i så det kanske blir lite rörigt.

"Körde default i bios, minnena ställdes då på 1333 mhz, drog igång D3, låg på mellan 15-17 fps på 1920x1080 med high på texturer, medium på skuggor, ingen antilasing.
Ändrade till 2133 mhz genom ett enklare sätt genom att bara ändra på minnenas profile, samma inställningar som tidigare låg jag nu på 25-30 fps. På 1600x900 blev det 30-35 fps, på 1280x720 låg det på 40-45 fps ungefär.

Provade sänka ner volten på cpun, klockade ner den lite grann och ställde tdp'n på 45 watt, fps gick bara ner på sin höjd 3 fps när jag provade på de ursprungliga inställningarna på 1920. Processorn ligger mellan 25-45 grader i Windows och när jag spelar spel, nedvoltad som default hastigheten.

Har provat andra sätt, försökt öka minnesallokering i msconfigen till 8gb utan att ha lyckats, har även tagit ut båda minnena och provat dom var för sig i varje slot och inget fel hittades där. Provat spela med en sticka och förlorar runt 7-8 fps.

Gick in på Gigabytes hemsida och kollade upp om moderkortet stödjer de minnen jag har, hittade inte dom i listan."

Kan det vara det som gör att det tjorvar, att dom minnen jag har inte är riktigt kompatibla med moderkortet och därför inte går att köra tillsammans i dual och att det därför står 8gb (3,44 gb går att använda)? Är inga problem om jag kör en sticka åt taget i nån av de två minnesplatserna, då står det 4gb (3.44 gb går att använda)

Edit: Miss av mig, såg inte att minnet hade ändrats om till 1333mhz när jag bara hade i en sticka, ändrade om i bioset till 2133mhz och voila så ligger den på samma fps som jag hade som när jag hade i båda stickorna, måste nästan betyda då att när jag har i båda stickorna så används bara ett ändå.

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Hjälpsam

Testa att uppdatera till senaste version av BIOS.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Icke kompatibla minnen kan ge det felet, det detekteras men fungerar inte. Alternativt är det en inställning i BIOS för "Memory Remap" har också sett felet på datorer med felpopulerade minnesbanker. Låna några minnen som är kompatibla enligt moderkortstillverkaren och testa.

Visa signatur

"Bättre att tiga och vara en misstänkt idiot, än att tala och undanröja alla tvivel"
Skriver jag konstigt eller osammanhängande, så beror det på koffeinet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Testa att uppdatera till senaste version av BIOS.

Såg nu att jag hade version F4 av bioset vilket är det näst senaste, dom har släppt F5 där det står:
1. Update APU AGESA code for Godavari support

Undrar verkligen om det kan göra så att mina minnen kommer fungera tillsammans men ska ladda ner senaste bioset, är ju värt ett försök i alla fall.

Skrivet av ruhler:

Icke kompatibla minnen kan ge det felet, det detekteras men fungerar inte. Alternativt är det en inställning i BIOS för "Memory Remap" har också sett felet på datorer med felpopulerade minnesbanker. Låna några minnen som är kompatibla enligt moderkortstillverkaren och testa.

Jag förstår, kanske förklarar det det hela. Har inte sett "Memory Remap" i mitt bios. Jo ska försöka men blir nog svårt att hitta några minnen jag kan låna men ska se mig omkring.

Miss av mig, såg inte att minnet hade ändrats om till 1333mhz när jag bara hade i en sticka, ändrade om i bioset till 2133mhz och voila så ligger den på samma fps som jag hade som när jag hade i båda stickorna, måste nästan betyda då att när jag har i båda stickorna så används bara ett ändå.

Edit: Har uppdaterat till senaste bios:et, blev ingen förändring.

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem

Lyckades fixa detdet! Problemet var någonting som jag hade haft i bakhuvudet men föste undan den tanken eftersom det stod 8 gb men bara 3.44 gb kan användas.. Det var nämligen min Scythe Kozuti som var orsaken till problemet genom att den (antar jag) inkräktade lite utrymme från minnesplatserna vilket fick mig att tvunget trycka in stickan som var närmast kylarn snett in med våld för att ens kunna placera den i springan, dock blev det lite snett, trots att jag lyckades klicka fast den så måste den ha varit för sned för att kunna fungera fullt ut. Tog ut moderkortet från chassit, skruvade loss Scythe Kozuti från moderkortet och satte dit stockkylaren vilket gjorde att minnena kunde sättas i normalt, kopplade in de väsentliga kablarna på moderkortet, startar upp datorn och simsalabim så syns både 8 gb i bios och i Windows, 6,77 gb kan användas och fpsen blev betydligt bättre.

Nu gäller det bara att få stockkylaren att rymmas, hållaren för hårddiskarna/skivläsaren är precis vägen för stockkylaren men om man moddar eller sågar bort en bit så kan det nog gå.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem

Bra att allt verkar ha löst sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av meastro:

Bra att allt verkar ha löst sig.

Verkligen 😊

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed