Raspberry pi2 användningsområde ?

Permalänk

Raspberry pi2 användningsområde ?

Halloj! Har under mycket lång tid spanat och filurat i att köpa en Raspberry pi enhet och använda som mediaenhet.

Tanken är att idag har jag en tv och skulle vilja ha möjlighet att exempelvis streama film på tv, fungerar detta genom (Pi) ? Om jag skaffar usb-wifi och kör genom wifi-nätverket.

Hur fungerar det med övrigt video kollande, kan en se på youtube och dylikt, eller finns inte "flash" på denna enhet.

Ganska simpla frågor, men inget jag fått ett direkt svar på när jag sökt i diverse ämnen.

Tack på förhand!

§7
Permalänk
Medlem

Det beror väl helt på vad du installerar på den. Det är en open-source ARM dator. Så den kan ju bli till vad som helst. Men vet inte om open oelec eller vad det heter kan hjälpa dig. Eller om du kör nån linux variant på den. Men bäst är den väl som HTPC alltså streama film från din dator HDD till tvn via lokala nätverket.
Köpte en själv när den kom ut men har inte rört den än.. Borde ta tag i det där.. Jag kommer nog köra open oelec iaf, har för mig att det ska vara ok programvara för att streama film från datorn. tror du kan installera youtube och spotify som appar på oelec.
OBS! inte så insatt i de här men kan ge dig en knuff i någon form av riktning kanske..

Permalänk

@streamner: Jag kör faktiskt min rasp pi 1 som både filmuppspelare (med kodi) och nerladdningsklient (deluge). Den fixar bägge två samtidigt utan att hacka. Laddar ner till en extern HD som jag har kopplat till den.

Permalänk
Medlem

Ja du kan använda raspberry pi som streaming enhet antingen genom att streama från lokal PC, USB HDD, nätverks HDD eller filmer som finns på webben via Addons till KODI.

Den klarar av att streama youtube klipp utan problem.

det finns olika distributioner. Jag använder Openelec: http://openelec.tv/ men det finns andra så som OSMC: https://osmc.tv/

KODI är det medieprogrammet som startas automatisk när du installerar dessa distr.

Permalänk

Har testat både openelec och osmc tycker osmc helt klart är den bästa mediaspelaren.

Visa signatur

Gaming:[Asus Crosshair Extreme X670e]-[AMD R9 7950X3D]-[G.Skill TridentZ 6000Mhz 32GB]-[MSI Suprimx RTX 4090]-[Samsung 980PRO 2TB]-[Lian Li O11]:.
Server:[Asrock Rack X570d4u-2l2t]-[AMD R5 5600X]-[64GB ECC]-[nVidia P2000]-[40TB WD Re + 500GB Curcial MX100]:.

Permalänk

Härliga svar tycker jag Då får jag slå till på en raspberry pi2!

Vad behövs för att få det hela att fungera om jag köper exempelvis ifrån cdon denna

https://cdon.se/hemelektronik/raspberry-pi-foundation/raspber...

Och vill ansluta till det trådlösa nätverket, fungerar denna då https://cdon.se/hemelektronik/d-link/d-link-dwa-121-wireless-... routern ligger på övervåningen så vill gärna ha en som har bra räckvid, något ni kan rekommendera ?

Bra pris på denna också https://www.m.nu/tradlost-natverkskort-nano-p-579.html

Och så misstänker jag att jag behöver ett sd-kort att lägga operativsystemet på. Är det lönt att välja någon av dessa som säljer paket?
Typ från denna sida http://www.r-pi.se/raspberry-pi-2-modelb-paket.html

Mvh Joel

Permalänk
Medlem

Jag lånar tråden lite.

Har nyligen köpt en Raspberry Pi 2 också då jag huvudsakligen ska använda RasPlex (har Plex Media Server installerat på min NAS). Installerat allting och det funkar hur bra som helst! Vad jag förstår det som bygger det på OpenELEC. Jag har en Microsoft All-in-One Media Keyboard och hade hoppats kunna använda Raspberryn även till surfande och Youtube. Hur går jag i så fall tillväga, vad behövs installeras?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joonsey:

Jag lånar tråden lite.

Har nyligen köpt en Raspberry Pi 2 också då jag huvudsakligen ska använda RasPlex (har Plex Media Server installerat på min NAS). Installerat allting och det funkar hur bra som helst! Vad jag förstår det som bygger det på OpenELEC. Jag har en Microsoft All-in-One Media Keyboard och hade hoppats kunna använda Raspberryn även till surfande och Youtube. Hur går jag i så fall tillväga, vad behövs installeras?

Youtube funkar, surfa kan du glömma med OpenELEC (finns ingen webläsare), det kommer troligen en webläsare till OSMC i höst.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Jag kör en Raspberry Pi 2 Model B som mediaspelare med openELEC som operativsystem samt trådbundet nätverk och ett trådlöst mediatangentbord. Installerar du openELEC kommer den att boota upp direkt i KODI. Går att skaffa Addons till netflix, twitch, youtube eller vad du nu vill ha. Jag är sjukt nöjd med min!

Installationen av openELEC är väldigt simpel, allt som behövs är SD-formatter (för att formatera SD-kortet) Samt win32diskimager (för att skriva operativsystemet till SD-kortet). Finns fullt med guider på internet om man googlar runt lite och tar inte mer än 30 min tills du kan starta din Raspberry Pi!

När det gäller minneskort så skulle jag gå på ett klass 10 kort 8 GB Micro-SD Med tanke på att det är från det operativsystemet faktiskt arbetar ifrån. En 2,1A laddare kan vara bra också om man vill använda alla USB-portarna.

Lycka till!

Permalänk
Medlem

har en raspberry 2
funkar bra till Kodi, hade dock en riktig dator som funkade bättre använder den nu till mumble server samt automatisk torrent nedladdning (RSS) till min NAS.
lite pill att få igång deluged etc men ett par timmar så funka det fint...
är sjukt dålig på linux så har inte fått till så den automountar min NAS hårddisk samt startar alla program automatiskt när man startar om den... kollat på flera guider men det vill inte

nåja bara man inte startar om den så.. har kopierat det man måste göra för att starta allt vid eventuell omstart

Permalänk

I etc/fstab kan du sätta upp att den ska automounta din NAS.

Permalänk

Openelec

Kör en raspberry 2 med Openelec (KODI) till min tv, är super nöjd (TV: Samsung 63" 1080p )
Är så jävla nöjd, för mindre än 400spänn så fick jag världens bästa multimedia enhet. Till och med min flickvän gillar den. Hon använder den hela tiden och är väldigt enkel. Har dem flesta filmer och serier nerladdad till min windows maskin, som går att bläddra igenom....Men om hon är hemma själv och bara ska kolla något kan hon enkelt bara klicka igång allt från våra svenska tv kanaler. Missar hon ack värmland kan hon ju bara ta fram det senaste avsnittet med några knapp tryck. Anledningen till att hon gillar den är för jag lyckats få Samsung kontrollen att kontrollera kodi. Så ingen telefon, tangentbord eller annat huff flux vid tv;n...endast "smäckan" (fjärrkontrollen till tv;n)

Fråga mig inte hur jag fick samsung fjärrkontrollen att funka så bra med tv;n....det känns ju som en smart tv nästan. Om ni undrar är min flickvän inte precis den mest teknik intresserade personen heller. Hon har en iphone 4 som inte varit inkopplad till iTunes på över två år :S

Därför var hon ganska glad att jag valde en samsung tv då det var det hon hade hemma sist

Visa signatur

Intel i7 8700k @ 5.0GHz | Asus Rog Strix Z370-H | FD R5 | Strix Gtx 1080 ti | 16Gb Corsair Vengeance LPX 3600Mhz | Samsung 850-Series EVO 500GB | WD Caviar Black 500Gb | WD RE4 1TB x2 i Raid 1 | MK-85 <3 Cpu-Z Gamla

Citera, annars kommer jag inte tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eckerlid:

Jag kör en Raspberry Pi 2 Model B som mediaspelare med openELEC som operativsystem samt trådbundet nätverk och ett trådlöst mediatangentbord. Installerar du openELEC kommer den att boota upp direkt i KODI. Går att skaffa Addons till netflix, twitch, youtube eller vad du nu vill ha. Jag är sjukt nöjd med min!

Installationen av openELEC är väldigt simpel, allt som behövs är SD-formatter (för att formatera SD-kortet) Samt win32diskimager (för att skriva operativsystemet till SD-kortet). Finns fullt med guider på internet om man googlar runt lite och tar inte mer än 30 min tills du kan starta din Raspberry Pi!

När det gäller minneskort så skulle jag gå på ett klass 10 kort 8 GB Micro-SD Med tanke på att det är från det operativsystemet faktiskt arbetar ifrån. En 2,1A laddare kan vara bra också om man vill använda alla USB-portarna.

Lycka till!

Hur har du fått netflix att fungera på raspberry pi ?
Har testat en massa netflix addons men inget verkar fungera.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eckerlid:

Jag kör en Raspberry Pi 2 Model B som mediaspelare med openELEC som operativsystem samt trådbundet nätverk och ett trådlöst mediatangentbord. Installerar du openELEC kommer den att boota upp direkt i KODI. Går att skaffa Addons till netflix, twitch, youtube eller vad du nu vill ha. Jag är sjukt nöjd med min!

Installationen av openELEC är väldigt simpel, allt som behövs är SD-formatter (för att formatera SD-kortet) Samt win32diskimager (för att skriva operativsystemet till SD-kortet). Finns fullt med guider på internet om man googlar runt lite och tar inte mer än 30 min tills du kan starta din Raspberry Pi!

När det gäller minneskort så skulle jag gå på ett klass 10 kort 8 GB Micro-SD Med tanke på att det är från det operativsystemet faktiskt arbetar ifrån. En 2,1A laddare kan vara bra också om man vill använda alla USB-portarna.

Lycka till!

Jag använder mig av RasPlex men i tabben för "Add-ons" i det programmet så är det tomt, ingenting laddas in. Är det någon känd bugg eller liknande? För det är väl där man ska fixa apparna för exempelvis Youtube, Netflix osv. Hur gör jag annars om jag vill få in YouTube och Netflix på annat sätt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danux91:

Hur har du fått netflix att fungera på raspberry pi ?
Har testat en massa netflix addons men inget verkar fungera.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har inte testat något netflix addon alls. Jag streamar antigen från andra addon eller från min dator över de lokala nätverket.

Skrivet av Joonsey:

Jag använder mig av RasPlex men i tabben för "Add-ons" i det programmet så är det tomt, ingenting laddas in. Är det någon känd bugg eller liknande? För det är väl där man ska fixa apparna för exempelvis Youtube, Netflix osv. Hur gör jag annars om jag vill få in YouTube och Netflix på annat sätt?

Jag Kör OpenELEC och inte RasPlex så har faktiskt ingen aning, google eller forumet här lär vara din bäste vän.