Lenovo avtäcker datorstickan Ideacenter Stick 300 med Windows 8.1 för 1 500 kronor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Jag är inte övertygad om att priset är den enda anledningen till att köra en dator i den här formfaktorn. Själva formfaktorn i sig är intressant. Jag hade gärna sett en enhet i en lite högre prisklass med dubbla lagringen, dubbelt RAM och ett bättre trådlöst nätverkskort. Just nu verkar de ha kompromissat så mycket på prestandan att den är svår att använda, allt för att hålla priset nere. Nätverket är rent ut sagt dåligt, 32 GB är lite för lite för Windows om man vill ha lite program också. 2 GB RAM är också i snålaste laget även om det kanske räcker längre fram med Windows 10. Jag har kört Windows 7 med 2 GB RAM och det var mer eller mindre oanvändbart.

Ett vettigt nätverkskort borde absolut vara självklart på något sådant här. Lagring fanns där ju plats för minneskort till.
Svår att använda blir den väl enbart beroende på vad man tänkt använda den till? Vill du tvunget att den ska klara av tunga grejer - ja då räcker den förmodligen inte till men det verkar du ju redan införstådd med. Med specen stickan har idag lär den nog klara sig fint om man inte inbillar sig att den ska klara av mindre underverk.

Köpte den där plattan i julas för 990kr, som drar runt Windows 8 med ynka 16GB lagring och 1GB RAM. Ville ha något att se film på genom Netflix och Viaplay medan jag åkte en massa tåg kring jul och nyår - något den reder utan problem. Någon form av multitasking bör man dock låta bli för det är den helt enkelt inte lämpad för.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Zicsoen:

Ett vettigt nätverkskort borde absolut vara självklart på något sådant här. Lagring fanns där ju plats för minneskort till.
Svår att använda blir den väl enbart beroende på vad man tänkt använda den till? Vill du tvunget att den ska klara av tunga grejer - ja då räcker den förmodligen inte till men det verkar du ju redan införstådd med. Med specen stickan har idag lär den nog klara sig fint om man inte inbillar sig att den ska klara av mindre underverk.

Köpte den där plattan i julas för 990kr, som drar runt Windows 8 med ynka 16GB lagring och 1GB RAM. Ville ha något att se film på genom Netflix och Viaplay medan jag åkte en massa tåg kring jul och nyår - något den reder utan problem. Någon form av multitasking bör man dock låta bli för det är den helt enkelt inte lämpad för.

Minneskort löser inte lagringsproblemet. 32 GB är lite för lite för att hålla OS utan att bråka med återställningspunkter och uppdateringar plus program. Min installation av XBMC tuggar i sig 2 GB med databasen. Minneskort duger för filer men inte för att köra program från och det hjälper inte alls med OSet.

Problemet är inte processorn i sig. En moden fyrkärnig Atom klarar mycket. Den är snabbare än men gamla Core 2 som sitter i min laptop och den har tuggat i sig stora Excelfiler och blandade simuleringar i Matlab. Problemet är att du kommer behöva lägga ner en del jobb för att inte fylla lagringen och att du måste tänka på vad du gör hela tiden för att inte få slut på RAM vilket kommer totaldöda prestandan. Det är inte kul att swappa mot nästan fullt eMMC.

Intel misslyckades att nå upp till sina egna mål genom att snåla för mycket. De har fyra scenarion som de tänkte sig att den här typen av datorer ska fungera bra i.
1, Home entertainment - Det faller på nätverket. 1x1 802.11n över 2,4 GHz är för klent för att tillförlitligt streama. Throughtput ligger på 12 Mbit/s enligt benchmarks. Det är kasst även för 1x1.
2, Embedded och skyltning - här borde det fungera rätt bra.
3, Productivity - Nej inte med så lite RAM och så lite lagring.
4, Tunn klient - Vet inte riktigt hur de hade tänkt sig att det ska fungera med så kasst nätverk.

Så det handlar inte bara om vad jag förväntar mig, det handlar om vad Intel själva säger att den ska klara. Det verkar vara typiskt första generationen. De testade lite men det var inte tillräckligt bra. Intel brukar inte ge upp i första taget utan det lär dyka upp minst en generation till och där har de förhoppningsvis löst problemen. Eventuellt med en högre prislapp. Kan som sagt tänka mig att de släpper två olika modeller, en med mer lagring och RAM som kostar lite mer och en prispressad för mer nischade tillämpningar. Om nu inte någon, typ Gigabyte, hinner före.

Verkar som att Intel ställt till det lite för sig när de subventionerade processorer för surfplattor. Nu tror folk att Atom är lika billig som de enklare ARM-SoCarna. Folk tittar på kraftigt subventionerade surfplattor och undrar varför andra enheter med Atom är så dyra.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24