Permalänk
Medlem

asus z97- a startar inte,helt svart

hejsan

det är så att har en vän som jag byggt up en dator till han.
en i7
och modekort är asus z97- a
och GPU är en gtx960.

nu är det så att datorn har inte alls krånglat alls fören nu sa han och
att när han startar dator så blir helt svart och måste starta om det en antal flera gånger för att kunna få bild.
jag har kollat alla kopplingar o minnen, allt är i sin plats. så undrar vad är det som kan ställa till detta

MVH Erik

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mtfuji:

hejsan

det är så att har en vän som jag byggt up en dator till han.
en i7
och modekort är asus z97- a
och GPU är en gtx960.

nu är det så att datorn har inte alls krånglat alls fören nu sa han och
att när han startar dator så blir helt svart och måste starta om det en antal flera gånger för att kunna få bild.
jag har kollat alla kopplingar o minnen, allt är i sin plats. så undrar vad är det som kan ställa till detta

MVH Erik

Har du ett alternativt nätagg du kan pröva med?

Permalänk

kör han överklockad processor?

vet att min gammla dator med ett msi mobo med backupchip blev så om man körde ostabil överklock å krävde ett par omstarter innan den peta in backupbioset istället och där med laddade in defaultinställningarna tillfälligt till nästa omstart.

prova att när den väl startar upp tvinga dig in i "bios" och ladda defaultinställningarna.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

nej tyvär så har jag inget extra agg att pröva med:((

Skrivet av KaffeMedKotlett:

Har du ett alternativt nätagg du kan pröva med?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mtfuji:

hejsan

det är så att har en vän som jag byggt up en dator till han.
en i7
och modekort är asus z97- a
och GPU är en gtx960.

nu är det så att datorn har inte alls krånglat alls fören nu sa han och
att när han startar dator så blir helt svart och måste starta om det en antal flera gånger för att kunna få bild.
jag har kollat alla kopplingar o minnen, allt är i sin plats. så undrar vad är det som kan ställa till detta

MVH Erik

När han startar datorn hur ser status lysdioderna för graffe/Ram/HDD ut på moderkortet då? Släckta eller lyser någon konstant rött?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

ledsen för sent svar

har kollat med han och han säger VGA leden lyser konstant när datorn inte får i gång.

sen cpu lyser blinkar till snabbt bara.

är det fabriks fel tror du ?

Skrivet av skruvis:

När han startar datorn hur ser status lysdioderna för graffe/Ram/HDD ut på moderkortet då? Släckta eller lyser någon konstant rött?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mtfuji:

ledsen för sent svar

har kollat med han och han säger VGA leden lyser konstant när datorn inte får i gång.

sen cpu lyser blinkar till snabbt bara.

är det fabriks fel tror du ?

Just det är tydligen ett problem som kan förekomma med just Z97-A moderkorten, har han möjlighet att prova med ett annat grafikkort?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Avstängd

Prova med iGPU:n om problemet upphör.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

är det modekortet som man måste byta ut så fall eller grafikkortet som är defekt på?

Skrivet av Peppar2014:

Prova med iGPU:n om problemet upphör.

Permalänk
Medlem

funkar det med det inbyggda är det ju fel på det andra grafikkortet såklart.

Permalänk
Medlem

har tyvär inte ett annat grafikkort att testa hans dator med
vad kan man göra för alternativ förutom att testa den IGPU om det är samma?

Skrivet av skruvis:

Just det är tydligen ett problem som kan förekomma med just Z97-A moderkorten, har han möjlighet att prova med ett annat grafikkort?

Permalänk
Skrivet av mtfuji:

har tyvär inte ett annat grafikkort att testa hans dator med
vad kan man göra för alternativ förutom att testa den IGPU om det är samma?

Jag hade börjat med att kolla att detta inte bara är ett display-problem. Fungerar det när du plockar ur grafikkortet och kopplar skärmen till kontakterna på moderkortet (=iGPU)? Via VGA, DVI, HDMI, DP? Fungerar kablarna? Drar fläktar och hårddiskar igång? Tilldelas datorn en IP-adress? Osv.

Tillägg
Permalänk
Skrivet av mtfuji:

har tyvär inte ett annat grafikkort att testa hans dator med
vad kan man göra för alternativ förutom att testa den IGPU om det är samma?

Ta ur grafikkortet. startar datorn på första försöket vet du felet. Du kan även oftast koppla in skärmen till kontakterna bak till moderkortet (om du har rätt kontakt).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Har haft detta problemet med mitt z-97 + asus 970 Strix. Löste det genom att flytta skärmens dvi sladd till den andra dvi-n kontakten på 970 kortet. Det funkar sedan dess.

Visa signatur

CPU: Intel 13700K GPU: Asus Geforce RTX 4090 TUF RAM: Corsair Vengeance 32GB DDR5 5600MHz CL36 Moderkort: ASUS Prime Z790-A WIFI PSU: Corsair RM1000x Shift SSD: WD Black SN850X 2TB Gen 4 Chassi: Fractal Design Define 7 Skärm: Samsung QN95B 75"