Permalänk

Tack!

Hej och tack till alla för en inspirerande tråd!

Passar även på att visa lite Bilder från Bloms bilskrot.

Bilderna är en del av ett större bildprojekt från sommaren 2014 med husbil på kors o tvärs i Medelpad och Ångermanland. Tanken bakom projektet har varit att på ett enkelt, basisk och framför alt på ett experimentellt sätt få ett, med mina ögon så bra slutresultat som möjligt.

Nikon FM, FE, F3 samt Olympus OM2n.
Objektiven som använts har varit, Nikkor – O·C Auto 1:2 f=35mm, Nikon Lens Series E 50mm 1:1.8 samt Olympus OM-System H.Zuiko Auto-W 1:2.8 f=24mm

Filmerna är, Acros 100 @ 100 till 400, Tri-x 400 @ 800 till 1600, Delta 400 @ 800 till 1600 samt Fomapan 200 @ 400 @ 800.

Framkallningen har skett löpande (i husbilen eller naturen) med hjälp av plastbunkar, Patersondosa, mörkrumssäck och Rodinal (R09) 1+100 i stående och halvstående framkallning, vatten och Tenetal snabbfix.

Papperskopiorna har framtagits i eget mörkrum med hjälp av Moersch ECO 4812 och gammalt Emaks, Forte och Agfa papper.

Att skanna och få den digitala kopian att spegla papperskopian är inte lätt, den digitala kopian kommer inte ens i närheten.

Igen, tack så mycket!
Hälsningar
Tom

http://www.ladda-upp.se/bilder/ukdqubwqulqegk/
http://www.ladda-upp.se/bilder/izfcgrbpbcupsu/
http://www.ladda-upp.se/bilder/oxtuvtnczostbs/
http://www.ladda-upp.se/bilder/vbgycmyiemgvhi/
http://www.ladda-upp.se/bilder/lgzuhwjxwhhukt/
http://www.ladda-upp.se/bilder/oajqmozuzbydmi/
http://www.ladda-upp.se/bilder/xmkkvazokduhun/
http://www.ladda-upp.se/bilder/xgfdazsghgumls/
http://www.ladda-upp.se/bilder/fhhntivgshtwo/
http://www.ladda-upp.se/bilder/ajxwuunhfacnk/
http://www.ladda-upp.se/bilder/mmfhlsbyhrteo/

Permalänk
Medlem

Så! Nu har jag framkallat min absolut första filmrulle. Något spännande att till slut öppna framkallningsdosan och se att det faktiskt fanns bilder där och inte bara en svart remsa. Jag snabbscannade några bilder imorse innan jag åkte till jobbet och det ser rätt ok ut, som jag misstänkte ligger jag nog generellt något stopp för lågt men det kanske till viss del går att få till något. Jäkla skoj, nu är det bara att ladda väskan med film och gå ut och fota. Träffbilden för digitalfoto ligger normalt sett lite under 1/36 så får säkert köra igenom några rullar innan det blir någon bild jag är riktigt nöjd med.

Visa signatur

Tidigare medlem i signaturgruppen militanta Appleanvändare

Permalänk
Permalänk

Hej! Nu har jag kollat igenom hela tråden Trevligt med analogmänniskor som verkar ha kul med blask o film!

Började fota analogt när jag var typ 16 (33 nu :'() men har mest kört digitalt de senaste åren. Har dock flyttat till hus för några år sen så nu har jag ett mörkerrum i källaren

Har precis satt igång, men gud va svårt det är att kopiera! Hade glömt! Nästintill omöjligt att få till en hyffsad kopia ju! Ska man göra en enda utställningskopia går det ju för sjutton åt en hel kartong papper! OMFG!

Länkar till en bild här:
https://www.flickr.com/photos/hogbergphotography/18895373298/in/dateposted-public/
Avfotat negativ med D600 och macro, ett under att det blev skarpt ända ut i hörnen då jag inte hade någon proffsig setup direkt..

Permalänk
Medlem

Blev ju en fin bild, lite papper kan det ju vara värt

Permalänk
Skrivet av Nisse-Tuta:

Blev ju en fin bild, lite papper kan det ju vara värt

Tack Jo, papperet får gå åt helt enkelt.. Förresten, tänkte börja med att framkalla färgneg snart.. Kan man använda en akvarietermostat för vätskebadet eller finns det billigare/bättre alternativ?

Jag finns i Borås om nån undrar

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrkarisma:

Tack Jo, papperet får gå åt helt enkelt.. Förresten, tänkte börja med att framkalla färgneg snart.. Kan man använda en akvarietermostat för vätskebadet eller finns det billigare/bättre alternativ?

Jag finns i Borås om nån undrar

Skickades från m.sweclockers.com

Håller med Nisse, mycket snygg bild! Lätt värd en del papper.. :]

Kör du med fräscht papper och kemikalier? Jag slet med utgånget papper i början och det blev en längre startsträcka (de är grymma i Lithframkallare dock). Träning ger ju dock resultat! Antar att du är tålmodig och gör testremsor för varje bild, annars drar detju iväg rätt fort. När jag började mörkrumma märkte jag att många av mina negativ som scannat bra hade ganska låg kontrast, fick ofta köra hårdaste pappret. Nu har jag anpassat framkallningen och agiterar lite råare. Scanning räddar många negativ (men usch så tråkigt det blir, iaf i min flatbädd).

Färgnegativ är roligt och rätt tålamodsprövande. Jag tar fortfarande bebisstegen där. Sjyst kemi och papper är ännu viktigare här (jag använder papper från Maco och Rollei's RA4). Färgbalans är smådrygt att ratta in, och jag har aldrig lyckats bra med bilder tagna under glödlampsljus (det fixade ju dock scannern!). Kontrastkontrollen är mycket begränsad också. Man får helt enkelt vara nogrannare när man fotar. Men när det klaffar är det magi.

Roliga saker att testa när du fått upp farten:
* Lithprinting, passar bäst med gamla papper
* RA4-crossprocessing. Jag har lyckats kopiera färgpositiv genom att använda sv/v framkallre först, återexponera och sedan RA4. Det blir rätt vilt!
* Crossprocessing av diafilm i C41. Rätt grundläggande, och de blir verkligen coola med RA4 sen.
* Toning av sv/v kopior. Jag har inte orkat än dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrkarisma:

Tack Jo, papperet får gå åt helt enkelt.. Förresten, tänkte börja med att framkalla färgneg snart.. Kan man använda en akvarietermostat för vätskebadet eller finns det billigare/bättre alternativ?

Jag finns i Borås om nån undrar

Skickades från m.sweclockers.com

Jag använder kran

Första gångerna använde jag en gryta som jag ställde i diskhon och lät rätt tempererat vatten rinna ner i den och sen ut i diskhon.

Men efter bara några rullar får man feeling, fyller i bränn hett, låter svalna till ca 1 grad över. Då kör man igång så brukar man va klar innan det blivit för kallt.

Permalänk

@cl3mens:

Ja, tror jag använder fräscha grejer iaf, är ju köpt nytt från bla MacoDirect och Scandinavian så jag hoppas verkligen det.. Brukar bli filter 1-2 när jag fotat i solljus/hårt negativ och filter 3-4 vid mjukare kontraster, typ gråmulet.. Men då pratar jag kopior helt utan pjattning eller efterbelysning..När jag pratar om att det är svårt att kopiera så menar jag inklusive pjattning och e.b. och sånt.. DET är svårt.. Usch.. Hoppas bara jag har nån bild snart är värd det

Permalänk
Medlem

Mitt analoga fotande är fortfarande I full gång. Men processen har blivit mer tidskrävande och utdragen i och med de rullar jag gått över till. Hoppas kunna komma med resultat inom några månader

Permalänk
Medlem

@Nisse-Tuta: Ja, där har du ju några rutor att bränna! Och jag som tycker det kan vara jobbigt med 72 exponeringar i halvformataren. Hehe.. Har dessutom en super8-rulle som jag påbörjade 2013. Det är fan skämmigt!

@mrkarisma: Jag glömde säga att jag också kör färgframkallningen ungefär som Nisse-Tuta. Värmer kemin till 41-42 grader och tjoff ned i tanken. Sedan står tanken i vattenbad som är runt 38-39 grader under framkallningen. Kollar av temperaturen vid 1:30, den brukar då ligga mellan 37 och 38. Negativen blir fina.

Anledningen till den höga temperaturen är att filmen och dosan är rumstempererade när jag häller i vätskan, och det drar ned kemins temperatur en del. I början visste jag inte om det och höll allting exakt på 38 eller vad det nu ska vara (kemi & mantelbad alltså). När jag kom på att börja mäta mitt i framkallningen upptäckte jag att kemin var runt 34 grader. Fick dock 10 fina rullar ändå. Så numera tar jag det lugnt och jagar inte upp mig över 0.5 grader hit eller dit.

Snart har jag fotat nog med dia för att blanda till E6-kitet jag köpt. Återstår att se hur kinkigt det är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cl3mens:

@Nisse-Tuta: Ja, där har du ju några rutor att bränna! Och jag som tycker det kan vara jobbigt med 72 exponeringar i halvformataren. Hehe.. Har dessutom en super8-rulle som jag påbörjade 2013. Det är fan skämmigt!

Snart har jag fotat nog med dia för att blanda till E6-kitet jag köpt. Återstår att se hur kinkigt det är.

samma här, e-6 står och väntar. Ska framkalla en super-8 från 2011 i det också

Permalänk
Skrivet av cl3mens:

@mrkarisma: Jag glömde säga att jag också kör färgframkallningen ungefär som Nisse-Tuta. Värmer kemin till 41-42 grader och tjoff ned i tanken. Sedan står tanken i vattenbad som är runt 38-39 grader under framkallningen. Kollar av temperaturen vid 1:30, den brukar då ligga mellan 37 och 38. Negativen blir fina.

Anledningen till den höga temperaturen är att filmen och dosan är rumstempererade när jag häller i vätskan, och det drar ned kemins temperatur en del. I början visste jag inte om det och höll allting exakt på 38 eller vad det nu ska vara (kemi & mantelbad alltså). När jag kom på att börja mäta mitt i framkallningen upptäckte jag att kemin var runt 34 grader. Fick dock 10 fina rullar ändå. Så numera tar jag det lugnt och jagar inte upp mig över 0.5 grader hit eller dit.

Ok, tack för förklaringen, men bara så jag inte missförstått, du låter alltså ALLA vätskorna först stå i varmt vattenbad till de når ca 41C, sen börjar du hälla i första vätskan (41-gradig sådan) I framkallningsdosan och kör bara på efter det tills det är färdigt?

En fråga också, kan man använda vanliga Paterson-framkallningsdosor, samma som man kör svartvitt i??

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrkarisma:

Ok, tack för förklaringen, men bara så jag inte missförstått, du låter alltså ALLA vätskorna först stå i varmt vattenbad till de når ca 41C, sen börjar du hälla i första vätskan (41-gradig sådan) I framkallningsdosan och kör bara på efter det tills det är färdigt?

En fråga också, kan man använda vanliga Paterson-framkallningsdosor, samma som man kör svartvitt i??

Skickades från m.sweclockers.com

Ledsen för sent svar, har varit ute på resa och bränt mer film (och filmat mer super8).

Ja, de står alla kvar lika länge och sedan står följande bad på diskbänken när jag häller i framkallaren. Lycka till med C41!

Permalänk
Medlem

En kass scanning av ett negativ från Dundret i fina midnattssolen. Tyvärr överexponerad himmel och dåligt med skärpedjup pga glömd trådutlösare. Oh well, bara en anledning att åka tillbaka (med storformatare och handskar, det var 5+ och snålblåst). Kodak ektar i en Kiev 88CM med Arsat 80/2.8 btw.

Permalänk
Medlem

@cl3mens: Den renderar färger väldigt trevligt! Ektar har jag alltid uppfattat som en ganska tjurig film, gick över till Portra istället. Detta är dock på 35mm, hur uppfattar du Ektar på mellanformatet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bagfalls:

@cl3mens: Den renderar färger väldigt trevligt! Ektar har jag alltid uppfattat som en ganska tjurig film, gick över till Portra istället. Detta är dock på 35mm, hur uppfattar du Ektar på mellanformatet?

Hmm, som någon på APUG sade: "A color film for grown-ups". Jag är böjd att hålla med, den är känslig för variationer i ljustemperatur och kräver egentligen både bra mätning och användning av korrigeringsfilter. Om man ska vara petig. Det är så nära man kommer diafilm i negativvärlden antar jag.

Men visst är den fin! Även om jag också oftast kör Portra för färg (eller konsumentfilm när jag är fattig). På mellanformat tycker jag att den kan ha sin plats, jag planerar ofta lite mer kring bilderna och Ektars rendering är bra ibland. Men jag borde använda filter. Blå skuggor är inte ovanligt. Ibland får jag svårt för Portra också, tycker den kan bli galet kontrastig och saturerad, men det är ju scanning så det säger inte så mycket...

En film jag gärna hade sett i MF är Kodak Colorplus 200. Varm och lite jordig. Rätt kornig i småbild, men det funkar ibland:

Flickr

Har en del gammal kylförvarad Gold 200 och Portra NC i 120, återstår att testa dessa.

Ärligt talat är jag mer böjd åt att fota svartvitt ju mer färg jag framkallar. Det blir sällan "rätt". Finns inget vidrigare än färgfilm fotad en molnig dag med blåstick. Bleh. Men när det sitter så sitter det ju. Ehrm. Tur att man har många kameror att ladda med olika filmer då? Sist jag var iväg på långresa hade jag två snapshot-kameror jämte Kieven, en med färg och en med svartvitt. Frid.

Cross-processing är ju iofs kul, men då väntar man sig ju inte rätt färger heller. Och jag tycker definitivt att man inte ska gömma sig bakom digital PP istället för att filtrera åtminstonde hyfsat (även om jag ofta gör det). Rätt filtrering = bättre negativ = nice. Plus att RA4-kopiering (som jag ibland leker med) inte ger i närheten av samma svängrum. Under fel ljus har du ju dessutom knappast samma intensitet i de olika färgerna som under ljuset filmen är gjord för, alltså blir en färgkanal underexponerad. Alla som fotat färgnegativ i glödlampsljus har väl märkt av det. Trots "korrekt" exponering enligt box-ISO ser det knas ut när färgerna ska balanseras. Det är ju surt att behöva filtrera och öka exponering just när det är som minst ljus (inomhus), men sånt är livet eftersom ingen köper tungstenfilm längre.

Rant rant!

Permalänk
Medlem

I helgen blir det en rulle Kodak genom denna

Super-16 modifierad. Ser ut på testrullen som att den repar filmen lite men jag tror jag kör en rulle iallafall och ger mig på med filen efteråt ifall jag pajar den.

Permalänk
Medlem

Tjejen bakar paj och jag dokumenterar

Permalänk
Permalänk
Medlem

Flickr

Blivit med TLR. Jag hade en halvrisig förut men fokuseringen ballade ur, och jag var aldrig riktigt nöjd med den innan. Nu har jag en Seagull 4A-105, vilken sägs vara ungefär lika pålitlig som en Trabant. Men vi trivs ihop. Märker att lite längre slutartider inte är något problem, jag tror detta är 1/30. På testrullen var några med 1/8 (tror jag) rätt sjysta också.

Delta 3200 i HC-110A (8 minuter) ovan.

Permalänk
Medlem

Hur går det för er andra kemiska fotografer?

Jag harvar på, och stundtals tas det ganska mycket bilder. Framkallningen ligger lite på is pga att jag passat en katt i nästan två veckor, men idag åkte hon hem så nu är hemmet mindre hårigt igen.

Har gjort en reboot med bloggande också, för att komma framåt med fotograferandet. Jag är så benägen att prata prylar i andra sammanhang, så på bloggen råder strikt prylsnack-förbud från min sida. Det är både roligt och väldigt utmanande att blogga då märker jag. Börjar redan komma till lite insikter om vad jag gillar och inte i mitt fotograferande, och vad jag borde sikta på.

http://analogier.blogg.se/ för den som är intresserad (ledsen för reklamen, har du inte adblock är det dags nu)

Permalänk
Medlem

Igår snubblade jag över det utmärkta http://filmfotoforum.se och registrerade mig direkt. Det är hyfsad fart där och det känns bra att de hållit igång sedan 2014, bådar gott för stabiliteten.

Permalänk
Medlem

OM-2, Neopan 400, Zuiko 28/3,5 i Skiren-Kvickens naturreserv nån dag av de ca 3v det var snö förra vintern. Slutaren låter som att den tar en halv sekund på sig ibland när den inte ska det men kameran verkar faktiskt inte överexponera.

Kodak D76.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Gris tagen med Hasselblad och TMAX. Making of: http://sendvid.com/4mzgb0el

Permalänk
Medlem

Har fler Analoga kameror än jag behöver men denna kunde jag inte gå förbi

Permalänk
Medlem

Fotoloppis igår, och eftersom jag varit duktig och sålt både kameror och annat på loppisar hade jag en kassa att ta ur med gott samvete.

Min första mätsökarkamera av den där tyska firman. Mit Elmar 50/2.8. Sehr gut. Tillverkad 1954, objektivet är dock från 1960.

Blev lite annat jox också, fotopapper, super8-film och ett Pentax Auto 110-kit.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Hade en "såndär" på 60-talet, bytte bort den mot en M2.
Gluggen är riktigt bra även med dagens mått mätt.
http://www.kenrockwell.com/leica/50mm-f28.htm

Med tanke på hur gammeldags den känns i handhavandet kan jag förstå att du tog en M2! Jag hade själv inte tackat nej till en M2 eller M4-2 (gillar iden om avskalat och 35 mm-anpassad sökare), men en skruvgängad stod också på listan. De bilder jag oftast tar är det inte sådär jättebråttom med. Kvalitetskänslan är ju inte av denna världen heller, det är helt klart en kamera som jag trivs med att använda.

Permalänk
Medlem

Idag fick jag hem 3 rullar 16mm