Permalänk
Medlem

Raspberry Pi Mini Server

Har länge varit sugen på en raspberry pi men kände att första versionen var lite för klen för att den skulle orka med något och nu när den andra versionen kom så har de kliat i fingrarna ett tag så det blev ett köp.

Chassi: C4 Labs Zebra - Bold Black Ice
Enkorts Dator: Raspberry Pi 2 Model B 900MHZ ARM CPU 1GB RAM
Minneskort: Sandisk Ultra 32GB

Rekommenderar också att skaffa om man inte har minneskort läsare:
https://www.dustinhome.se/product/5010368604/usb-microsd-read...

Det som jag kommer använda den till är:
Webb server
Mail server
Samba server, kommer dela ut en mindre disk eller ett usb minne
FTP server
Möjligen VPN server
och slutligen mumble server.

Kommer kanske komma upp lite bilder här på när det konfigureras också efterhand som de finns tid nu när semestern närmar sig.

Besök galleriet här

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem

Såg väldigt pedant åh snyggt ut du, de gillas!
Också varit sugen på en Raspberry ett tag, men aldrig kommit till skott.

Blev dock lite fundersam över att du har datorn på golvet och dessutom på en heltäckningsmatta, vilket leder till statiskt..
Nej bra i min bok! Har dessutom det där chassit syresättning till Nätagget underifrån så blir det lätt strypt tack vare detta också. Just a tought mate!

Annars ser det som sagt väldigt pedant åh fint ut (:

Visa signatur

[Forgiven Not Forgotten]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skarpen:

Såg väldigt pedant åh snyggt ut du, de gillas!
Också varit sugen på en Raspberry ett tag, men aldrig kommit till skott.

Blev dock lite fundersam över att du har datorn på golvet och dessutom på en heltäckningsmatta, vilket leder till statiskt..
Nej bra i min bok! Har dessutom det där chassit syresättning till Nätagget underifrån så blir det lätt strypt tack vare detta också. Just a tought mate!

Annars ser det som sagt väldigt pedant åh fint ut (:

Kommer bli mer senare ska fixa till lite extra nu inom kommande 2V och förmodligen kanske till och med göra alla lan kablar i svart.
Så tänkte jag med när jag fick höra om att första modellen skulle släppas nu sitter vi här 3-4 år senare haha.

Leder ju inte rentav till att det blir statiskt och sannolikheten till de tror jag är ganska/väldigt liten men möjligheten finns ju.

Sen är man ju med om mattor där de kan klia i tårna eller något om man rör fötterna snabbt eller liknande men den mattan där inne till skillnad från den i hallen verkar vara impregnerad på något sätt eller liknande för den verkar inte vara lika mottaglig mot statisk elektricitet.

Nope, som du nog kan se på bilden sitter nätdelen i toppen och de va också tanken när jag skaffade de, men har också satt på extra fötter så det e lite högre även om de inte syns på bild så man skulle kunna ha en botten monterad nätdel med.

Tackar.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem

Ledsen för sent svar, sådär.. Semester (egentligen inte ledsen ;>)

Ah men så länge du har läget under koll så är det lugnt!
Hoppas du slipper statiskt-trams med andra projekt längre fram med, det händer när man minst vill det.. x)

Carry on!

// Skarpen

Visa signatur

[Forgiven Not Forgotten]