Bygga/designa chassi - bra luftkylning

Permalänk
Medlem

Bygga/designa chassi - bra luftkylning

Hallu Swec,

Jag har alltid velat designa mitt egna chassi med mycke och bra luftkylning som utgångspunkt.

Har tänkt mig något i stil med de chassina som har vinklat upp I/O-panelen rakt norrut...sett från chassits sida.

Så...finns det någon som kan tipsa om typ någon okej nybörjar-online-utbildning eller något program som är enkelt att lära sig?

Jag är som sagt helt grön på området att rita/designa i datorn.

Tack på förhand och ha det fint.

*edit*
Google verkar tillhandahålla något som heter Sketchup, är det något att ha för en nybörjare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Santrik:

Hallu Swec,

Jag har alltid velat designa mitt egna chassi med mycke och bra luftkylning som utgångspunkt.

Har tänkt mig något i stil med de chassina som har vinklat upp I/O-panelen rakt norrut...sett från chassits sida.

Så...finns det någon som kan tipsa om typ någon okej nybörjar-online-utbildning eller något program som är enkelt att lära sig?

Jag är som sagt helt grön på området att rita/designa i datorn.

Tack på förhand och ha det fint.

*edit*
Google verkar tillhandahålla något som heter Sketchup, är det något att ha för en nybörjare?

May the force be with you !

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av hznn:

May the force be with you !

Robban, luta dig tillbaka, ta en öl & njut av semestern, här gör du ingen nytta!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Santrik:

Hallu Swec,

Jag har alltid velat designa mitt egna chassi med mycke och bra luftkylning som utgångspunkt.

Har tänkt mig något i stil med de chassina som har vinklat upp I/O-panelen rakt norrut...sett från chassits sida.

Så...finns det någon som kan tipsa om typ någon okej nybörjar-online-utbildning eller något program som är enkelt att lära sig?

Jag är som sagt helt grön på området att rita/designa i datorn.

Tack på förhand och ha det fint.

*edit*
Google verkar tillhandahålla något som heter Sketchup, är det något att ha för en nybörjare?

Det finns utmärkta alternativ, men jag drar mitt som exempel då jag har erfarenhet av det - CM Cosmos II.
3x120mm fläktar i top
1x200mm fram
2x90/80mm fläktar i hdd rack
1x120mm på hdd rack mot gpu
2x120mm på chassidörren
1x140mm baksidan

Med alla på och kopplade till inbyggda fancontrollern (trestegs kontroll) så blir det en riktigt sval burk

Permalänk
Medlem
Skrivet av KaffeMedKotlett:

Det finns utmärkta alternativ, men jag drar mitt som exempel då jag har erfarenhet av det - CM Cosmos II.
3x120mm fläktar i top
1x200mm fram
2x90/80mm fläktar i hdd rack
1x120mm på hdd rack mot gpu
2x120mm på chassidörren
1x140mm baksidan

Med alla på och kopplade till inbyggda fancontrollern (trestegs kontroll) så blir det en riktigt sval burk

Oh fyfan vilken bjässe till burk!

Min tanke är att designa en egen burk och faktiskt kanske bygga den också i verkligheten.

Så jag letar lite input i vad för program man kan använda för att designa en 'drömluftburk'...

Permalänk
Moderator
Moderator

Sketchup är ett enkelt och bra verktyg att börja med, finns gott om youtube videos om hur du använder det.

Ett par snabba punkter ang luftkylning;

  • Kall luft sjunker, varm luft stiger (Nähä?). Nätagg kan man lägga i separat kammare till exempel så den inte fångas i chassit.

  • Kolla upp fläktar i förväg, stora eller små, högt eller lågt varvtal, mer eller mindre lufttryck.

  • Vibrationer, fläktar behöver bra inramning.

Lycka till!

PS: Cosmos II är ett mkt bra chassi, har det själv i ett galleri.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Medlem

bygg nått i stil med detta https://youtu.be/nc62EPp90QM?t=41s

Permalänk
Medlem
Skrivet av agitax:

Hahah, lite väl avancerat för mig tror jag. Men förbannat coolt chassi dock!