Ohyggligt långsam skrivhastighet som "flyttar" mellan hårddiskarna?

Permalänk
Medlem

Ohyggligt långsam skrivhastighet som "flyttar" mellan hårddiskarna?

Hej!

Jag har under ett par månader dragits med ett problem som för mig bara blir mer och mer obegripligt, så därför vänder jag mig nu till er mer kunnigt folk för hjälp.

Jag har två huvudsakliga lagringsdiskar, en Western Digital (intern) och en WD My Book (extern), båda är lite till åren men har fungerat finfint fram tills detta problem dök upp. När jag för några månader sedan satte mig för att spela Far Cry 4 noterade jag att laddningstiderna från den externa disken blev ohyggligt långa. Så långa att det blev omöjligt att spela. Detta problem kunde dock lösas med att jag stängde av Utorrent av någon anledning, för därefter fungerade allt som vanligt igen. Utorrent medförde även problemet att hårddisken aldrig verkade vilja gå ned i viloläge som den skulle, så efter denna incident slutade jag helt med att ladda ned någonting till den disken och fick istället flytta det dit manuellt i efterhand för att jag skulle kunna använda Utorrent som vanligt.

Snabbspolar vi fram några månader så började jag istället spela GTA V från den interna disken, och nu uppstod plötsligt problem även här. Texturerna laddades alldeles för långsamt under spelets gång, och på nytt kunde detta lösas genom att jag stängde av Utorrent medan jag spelade.

Efter ytterligare någon månad märkte jag igår att det tog en evighet att packa upp rarfiler från den interna disken, och om jag skickade filer från den hårddisken till en annan gick det i ca 5-10 mb/s. Jag drog då givetvis slutsatsen igen att det är någonting med Utorrent som blockerar skrivhastigheten så fort programmet är igång eftersom det hela tiden varit så tidigare. Detta problem kunde jag dock inte lösa genom att stänga av Utorrent.

Så nu är alltså frågan vad sjutton det är som pågår? Allting fungerar precis som vanligt på hårddiskarna i övrigt. I skrivande stund har hastigheten plötsligt höjts så att jag mellan båda diskarna, oavsett riktning, kan skicka filer i ca 100-140 mb/s, vilket verkar ganska normalt? Skillnaden är dock att det fortfarande tar otroligt lång tid att packa upp rarfiler på den interna disken. Är det någon som förstår sig på den här röran?

PS. Om ni inte märkt det redan så är jag hyfsat svagbegåvad vad gäller avancerat datoreri, så om möjligt får ni gärna formulera er som om jag vore 12 år gammal.

Permalänk
Medlem

Torrent program slukar oftast IOPS, sedan anser jag absolut inte använda utorrent som är gränsfall malware idag och byta till något open source som t.ex. qBittorrent.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Det har jag funderat på, och lär göra. Problemet med att det tar en evighet att rara upp filer från den interna disken kvarstår ju dock?

Permalänk
Testpilot

Använd inte utorrent.

Dessutom när ett bittorrent program är igång ligger det hela tiden och skannar efter medie på disken, så det är fullt normalt att speciellt en äldre disk får svårt att hänga med alla anrop samtidigt som den försöker ladda tex. Ett tungt spel.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

Har bytt till qBittorrent och avinstallerat utorrent nu för att bli av med den skiten i alla fall. Den interna disken beter sig dock fortfarande lika skumt...

Permalänk
Medlem

Är hårddisken defragmenterad nyligen?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Scanna av hårddisken med tillverkarens felsökningsverktyg för kolla att du inte har skadade sektorer. Värt att även scanna med typ scandisk eller likande så att det inte finns fel i filsystemet.
Dålig prestanda kan uppträda lite sporadiskt beroende på hur ofta du är och läser på de skadade ställena.
Har varit med om att få dålig läsprestanda pga av båda de här felen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flaccid:

dra igång en defrgmentering då, kolla även vad för % fragmentering Windows rapporterar innan den drar igång. Säg här vad den visar.

Permalänk
Medlem

Det fanns inga skadade sektorer, men den rättade till något fel i filsystemet som gjorde att det blev en aning rappare att packa upp filer i alla fall. Vad gäller fragmentering så ligger det på 0%, är det ens någon idé att defragmentera då?