Tror ni att Intel 4790K kommer gå ner i pris igen?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av BTA:

egentligen varför inte. har kollat på 4670k men då den också ligger runt 2500 kr och saknar hypertreading som sin storebror blev jag lite osäker på hur lång livslängd den har i jämförelse med sin storebror. Det vill säga om fler spel börjar fokusera multitread-teknik.

Om det är någon som läser denna tråd som har en I-5a dela gärna med er av er erfarenhet. för om i5an går ner i pris är det definitivt ett bra alternativ.

Vet inte hur alla hittar fram till 4670K, kör 4690K istället. Haswell "Refresh" och lite högre basklocka, nyare och kostar i stort sett samma som 4670K.

Jag köpte precis en 4690K och tänkte att visst kommer spel i framtiden att använda fler trådar men det kommer dröja längre än så innan de behöver fler trådar. Längre än livsspannet på maskinen du bygger nu och den jag precis byggt gissar jag på. Även om vissa spel i framtiden kommer att kunna utnyttja fler trådar kommer en i5:a du köper idag inte helt plötsligt bli föråldrad bara för det.

Permalänk
Medlem

Är budgeten väldigt viktig för dig så köp för guds skull begagnat. Nytt tappar säkert 35-45% direkt. Här har du CPU t.ex. #15502321 Grafikkort är också lätt att få tag i, finns massor med olika ute. "Billiga" delar kan du ju köpa nytt, typ RAM, chassi och liknande.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Semjonov:

Om dollar tappar så, annars kan du nog glömma det om det inte är ngn specialdeal någon dag. När dom släpper nya cpu:er brukar inget nämnvärt hända med föregående generation. Jag skulle iaf ha väntat till augusti, ngt som alla nördar här inne säkert gör också.

Håller med. Tror det har att göra med att det främst är entusiasterna som uppgraderar snabbt, och hur många av oss är det på marknaden om man jämför med vardagsanvändaren som läser epost och aftonbladet? Priserna kommer nog sjunka när något händer så dom inte riktigt hänger med, men inom överskådlig framtid satsar jag på att dom ligger rätt jämt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mocka:

Hur hjälper ett Sabertooth med värmen? Är inte så bra på dom moderkorten.

Det hjälper inte mot värmen inne i chassit men iaf sabertooth Z97 MK 1 har inbyggda fläktar som blåser värme och damm. Den har sedan också thermal armour som ska hjälpa avleda värmen ifrån moderkortet.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av BTA:

Det ska jag verkligen i så fall. Speciellt då jag väntar på att läsa mer om Fury Nano som släpps nu närmare hösten. Ser ut att bli grym den lilla saken

Vore jag dig skulle jag vänta på Skylake. DDR3 kommer bara öka i pris nu när DDR4 introduceras med Skylake på bred front. DDR4 är mer framtidssäkert om du nu skulle vilja expandera ditt ram någongång framöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Hur hjälper ett Sabertooth med värmen? Är inte så bra på dom moderkorten.

Med Sabertoothkorten så får du dels 5 års garanti. Alla komponenter är framtagna för att köras i både varmare som kallare klimat än vad vanliga kort testas i. Komponenterna är tydligen serverklassade och ska leva länge, aktivt utan att gå sönder. Vidare så är TUF serien den enda serien (som jag sett) som har upp till 6 fläktportar på kortet. 2 för CPU, 4 PVM och 2st 3-pins. Alla går att styra då via mjukvaran både effektkurvor som rpm. Med andra ord: Kör du många fläktar, säg i ett tyst och luftflödesrestruktivt chassi eller kanske push/pull, så slipper du ha fläktkontrollers och kan lätt justera flödet mha Moderkortet.

Helt enkelt ett sjukt bra kort med lång livslängd och kvalitativa komponenter. Säger dock detta utan att ha ägt ett kort. Enligt recensionerna däremot så verkar det stämma.

Permalänk
Medlem

Det finns fler skillnader mellan K- och icke-K-modeller än dom som nämnts i tråden.
Informationen är inte svår att hitta, för den som letar. Ledtråd: Fråga tillverkaren.