Permalänk
Medlem

Visar memtest86+ korrekt?

Hej!

Jag bytte ram på en laptop. Startade memtest för att kollla hur allt såg ut. Men verkar konstigt. Borde det inte stå 2gb på memory? Hur kommer det sig att rMet är så segt. Stod att datorn supportade 667 och 800mhz.

Bild: http://forumbilder.se/EBLS6/img-20150629-202230.jpg

Minnet jag satte in är ddr2 sodimm 800mhz. I texten nedanför så ser man att den hittar mushkin 2gb... Men som sagt i memory säger den 1013mb... Wtf?

Så är allt korrekt?

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Vila i frid

Testa med en äldre version av Memtest t.ex. 2.11

Permalänk
Medlem

Som ovan testa äldre. Om du orkar ta ut båda minnena och sätt bara in ett och testa. Om du kör windwos vad säger cpu-z?

Hur som hälst jag håller med om att det ser fel ut. Om det är olika minnen så ska man normal koppla det lågsammaste i buss 1, då (tror det är läöst nu) på ddr1 2 tiden jag hade en del problem med att SPD bara lästas av från det ena minnet och sen försökte datorn köra samma på det andra. Tror INTE det är problemet men kan vara värt att tästa i värsta fall att bara byta plats på dem.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Som ovan testa äldre. Om du orkar ta ut båda minnena och sätt bara in ett och testa. Om du kör windwos vad säger cpu-z?

Hur som hälst jag håller med om att det ser fel ut. Om det är olika minnen så ska man normal koppla det lågsammaste i buss 1, då (tror det är läöst nu) på ddr1 2 tiden jag hade en del problem med att SPD bara lästas av från det ena minnet och sen försökte datorn köra samma på det andra. Tror INTE det är problemet men kan vara värt att tästa i värsta fall att bara byta plats på dem.

Skall testa med äldre version. Tycker det verkar som en konstig lösning dock. Men skall ge det ett försök! Är sodimm med endast 1 minnes sticka och endast en minnesplats. Hade 1x1gb, bytte till 1x2gb.
Cpu-z säger 2gb DDR3. Så ngt är fel där iom 2gb ddr2 sodimm.
Windows säger 1gb
Bios säger 1gb.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hzup:

Skall testa med äldre version. Tycker det verkar som en konstig lösning dock. Men skall ge det ett försök! Är sodimm med endast 1 minnes sticka och endast en minnesplats. Hade 1x1gb, bytte till 1x2gb.
Cpu-z säger 2gb DDR3. Så ngt är fel där iom 2gb ddr2 sodimm.
Windows säger 1gb
Bios säger 1gb.

Ser ut som att din laptop kanske inte supportar 2GB stickor helt enkelt,
vad är det för laptop fabrikat, modell, nummer?

Faktiskt hastighet samt vad SPD innehåller ser du i CPU-Z
flik memory och SPD

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hzup:

Skall testa med äldre version. Tycker det verkar som en konstig lösning dock. Men skall ge det ett försök! Är sodimm med endast 1 minnes sticka och endast en minnesplats. Hade 1x1gb, bytte till 1x2gb.
Cpu-z säger 2gb DDR3. Så ngt är fel där iom 2gb ddr2 sodimm.
Windows säger 1gb
Bios säger 1gb.

Skickades från m.sweclockers.com

Om cpu-z säger två kan det vara så att det blivigt ett minnesfel och att en bit då låsts ner mjukvaraumässigt. Har bara hört det av andra så lite salt där. Men kolla med en linux live skiva alt vänte på nåpgon annan som kan mer än mig. Då bios säger 1gb så jag vet inte. Har du någon annan dator att testa minnet i? låter som minnet är trasigt eller att minneskontrollern inte stöder större minnen än 1gb, men det låter konstigt.

Har inget bra svar just nu. Måste desväre tänka ett tag/sova på det. =(

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Vila i frid

Nu har jag iaf förstått att det är en bärbar med Atom och ddr2 så jag skulle föreslå kast-med-liten-slö-dator-till-återvinningen - precis som jag gjorde nyss med min gamla E8400

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Nu har jag iaf förstått att det är en bärbar med Atom och ddr2 så jag skulle föreslå kast-med-liten-slö-dator-till-återvinningen - precis som jag gjorde nyss med min gamla E8400

Jo fast då han skrivit "Cpu-z säger 2gb DDR3" Vet jag inte längre. Menn cpu-z verkar se det koekta värdet. Hade gärna tagit din E8400 för att jag tycker om att testa dom, men jag har liknande, vart lite ot där.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Timings som visas i Memtest tyder på att du kör minnena i PC2-5300/667MHz vilket faktiskt är vad processorn stödjer. En äldre variant av Memtest86+ eller Memtest86 är faktiskt ett bra tips. Processorn stödjer 2GB, en del av minnet används av grafiken. Kan vara beroende av BIOS och inställningar.

Permalänk
Medlem

Får nog säga att det är ännu mer mysko nu. Ena studen ser bios och memtest2.11 1gb andra studen ser det 2gb. När den såg 2gb så drog jag genom 22pass utan att den hittade fel. Sedan startade jag om och då såg den bara 1gb. Fattar än mindre nu...

Som tidigare sagt så är det en Netbook.
Atom N450
1 sticka SoDIMM DDR2 (667/800mhz)

Fattar ingenting nu. Hade den varit konsekvent... Var 10e restart eller så ser den 2gb.

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010