Permalänk
Medlem

Datorbygge Alltiallo 10-12K

Dags för nybygge trots allt. Funderade på uppgradering för ett tag sen men nu när jag helt plötsligt blev av med min dator (föräldrarna ville ha den) så känns det ju aktuellt med ett nybygge. Men, det är så många år sen jag satte ihop nuvarande dator så jag behöver lite hjälp med kompatibilitet, stabilitet och prisvärdhet.

Budget: Någonstans mellan 10-12K men jag är inte omöjlig till högre budget om det krävs även om jag naturligtvis vill ha det så billigt, men prisvärt som möjligt.

Användningsområde: Kontor, surf, streaming, eventuellt lite spelande men då snackar vi 4-5 år gamla spel - blir inget nytt. Kommer eventuellt att bli lite videoredigering men är inte huvuddelen i arbetet.
Jag har OS och skärm.

Jag började på en kundvagn men har svårt för att hitta ett moderkort, grafikkort och processorkylning. Kundvagnen är dessutom inte alls bestämd bara som jag gått på efter recensioner.

Tack på förhand!

http://www.inet.se/kundvagn/visa/8136273/2015-06-29

Permalänk
Medlem

Hej, jag fyllde i ett tips till moderkort, processorkylning och grafikkort. Här gick jag efter budget snarare än behov. Du får plats med ett relativt fint grafikkort i budgeten, även om du nog klarar dig med ett billigare.

Ditt nätagg är stort, du klarar dig med ett betydligt mindre (runt 550 W skulle räcka). Men du sparar inte mer än några hundra och det nätagg du har är riktigt bra omtyckt och har fått lovord av alla, så det kan gott ligga kvar :-).

http://www.inet.se/kundvagn/visa/8136913/2015-06-30

Permalänk
Medlem

@Nesvop Tack för hjälpen. Lite tveksam på moderkortet men det är ju bara för att det är billigt. När man inte är uppdaterad tänker man alltid att ju dyrare desto bättre.
Jag lär köpa några chassifläktar med och kunde inte riktigt se hur många det fanns utrymme för på det moderkortet.
Rekommenderas extra fläkt till processorkylaren för push/pull?

Har också sett att en del tycker Samsung SSD EVO 850-Series 250GB så kanske ska köra på den SSDn istället?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Travaren:

@Nesvop Tack för hjälpen. Lite tveksam på moderkortet men det är ju bara för att det är billigt. När man inte är uppdaterad tänker man alltid att ju dyrare desto bättre.
Jag lär köpa några chassifläktar med och kunde inte riktigt se hur många det fanns utrymme för på det moderkortet.
Rekommenderas extra fläkt till processorkylaren för push/pull?

Har också sett att en del tycker Samsung SSD EVO 850-Series 250GB så kanske ska köra på den SSDn istället?

Om det inte är någon speciell funktionalitet du eftersöker ( t ex. SLI-kompabilitet eller trådlöst nätverk) så klarar du dig finfint på den billigare varianten :-). Några chassifläktar skadar nog inte, vet inte hur det ser ut med chassifläktar på moderkortet, men R5an har "fläktkontroller" inbyggd i chassit, du kan ställa mellan tre lägen. Det borde räcka för de flesta applikationer, skulle nog tipsa om att köra en extra fläkt i fronten så har du dammfilter på alla och förmodligen tillräckligt med flöde.

Har ingen invändning alls mot EVO 850, det verkar vara en gedigen SSD, så du blir säkert nöjd.

Angående processorkylaren så tycker jag inte du behöver ha någon extrafläkt om du inte tänker klocka den, ifall du ska klocka den kan det vara en bra idé att köpa en extrafläkt eller rentutav köpa en bättre kylare. Jag tycker att den kylaren är extremt prisvärd, har den själv :-).

Permalänk
Medlem

Tack igen för snabbt svar.
Kollade runt på olika sidor så fick ner priset lite om jag beställde från olika sidor så det var ju positivt.
I R2an som jag har idag har jag två fläktar i fronten och två i taket och det har fungerat bra så blir nog något liknande. Fanns en fläktkontroll även till det chassit men den har aldrig fungerat.

Har väl inte direkt tänkt köra crosssfire eller SLI så i det avseendet kanske det inte behövs. (Jag har iofs haft två 5770 i denna burken men känns inte som om jag kommer att använda det)

Vad bör man generellt tänka på när det gäller moderkort? Tycker just den biten känns svårast att ha koll på.