Dags att uppgradera trotjänaren. Eller byta ut allt. Ni bestämmer och jag behöver hjälpen!

Permalänk
Medlem

Dags att uppgradera trotjänaren. Eller byta ut allt. Ni bestämmer och jag behöver hjälpen!

Det var länge sedan jag var insatt i komponentvärlden och inte behövde göra sådana här trådar. Men jag vill spela lite spel nu i höst och behöver er hjälp för att kunna göra det så smärtfritt som möjligt. Tänkte att jag startar denna tråd nu för att höra era spekulationer om hur jag ska göra, för visst släpper intel en ny plattform i höst?

Spelprofil
Har inte så jättemycket tid att spela hela dagarna, utan har ett mer casual sätt att spela numera. Däremot inte sagt att jag spelar en gång i vecka, snarare några timmar per dag. Spelar mest CS:GO just nu, men även Dota, guilty pleasure WoW och BF. Tycker min nuvarande rigg har snurrat dessa helt okej, men det börjar märkas att det är dags för uppgraderingar.

Notera att jag inte kräver att allt ska kunna snurra på ultra i 4k. Jag spelar på 1080-upplösning med allt uppskruvat så mycket som det går och är nöjd med det.

I höst släpps exempelvis nya Rainbow Six: Siege och skulle vilja kunna spela det utan att behöva se ut som Freddan

Det betyder också att jag skulle vilja ha en så bra rigg, om möjligt, som skulle kunna hantera även nyare spel i framtiden på en hyfsad nivå.

Gamla riggen
Byggde ihop denna när Sundsvall brann men med hjälp av Sweclockers och den har skänkt mig många bra stunder. Hoppas på att det blir så denna gång med! (Följande komponenter har jag och de behöver ni inte bry er om: Chassi, mus+tangentbord och skärm).

Intel core i5 2500K
Asus P8Z68-V Pro 1155
Asus GTX 560 Ti Directcu II Top.
Intel SSD 520 120GB.
2 Mekaniska WD a 1 TB vardera.
Corsair 8GB DDR3 Vengeance 1600MHz
Corsair HX520 520W nätagg (den asgamla modellen).

Vad jag vill ha och vad det kan kosta
Tänk er beskrivningen ovan och så tittar ni på min gamla rigg. När ni skrattat färdigt kanske ni får ett hum om vad jag är ute efter. Skulle nog vilja utöka min SSD-kapacitet också. Jag vill helst inte lägga mer än 6000 till 8000 på allt (är rädd för att jag måste byta ut allt, tillochmed nätagget). Budgeten är inte cementerad men jag kan nog inte gå över 8000. Gör för ont i snålhjärtat.

Har ni frågor är det bara att fråga och skicka förslag på kundvagnar om ni direkt känner att ni kan hjälpa mig. Tack!

Permalänk
Medlem

Rent krasst räcker det nog med att byta graffakort då det släpar efter mest.
Köp ett med minst 4GB minne ex.vis GTX970/980 eller nya AMD korten.
Annars är det till att byta till valfritt Z97 mk med tillhörande processor (och givetvis även gfx enl ovan)
Du kan nog klämma in en 240GB ssd i det paketet oxå.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clowncar:

Det var länge sedan jag var insatt i komponentvärlden och inte behövde göra sådana här trådar. Men jag vill spela lite spel nu i höst och behöver er hjälp för att kunna göra det så smärtfritt som möjligt. Tänkte att jag startar denna tråd nu för att höra era spekulationer om hur jag ska göra, för visst släpper intel en ny plattform i höst?

Spelprofil
Har inte så jättemycket tid att spela hela dagarna, utan har ett mer casual sätt att spela numera. Däremot inte sagt att jag spelar en gång i vecka, snarare några timmar per dag. Spelar mest CS:GO just nu, men även Dota, guilty pleasure WoW och BF. Tycker min nuvarande rigg har snurrat dessa helt okej, men det börjar märkas att det är dags för uppgraderingar.

Notera att jag inte kräver att allt ska kunna snurra på ultra i 4k. Jag spelar på 1080-upplösning med allt uppskruvat så mycket som det går och är nöjd med det.

I höst släpps exempelvis nya Rainbow Six: Siege och skulle vilja kunna spela det utan att behöva se ut som Freddan

Det betyder också att jag skulle vilja ha en så bra rigg, om möjligt, som skulle kunna hantera även nyare spel i framtiden på en hyfsad nivå.

Gamla riggen
Byggde ihop denna när Sundsvall brann men med hjälp av Sweclockers och den har skänkt mig många bra stunder. Hoppas på att det blir så denna gång med! (Följande komponenter har jag och de behöver ni inte bry er om: Chassi, mus+tangentbord och skärm).

Intel core i5 2500K
Asus P8Z68-V Pro 1155
Asus GTX 560 Ti Directcu II Top.
Intel SSD 520 120GB.
2 Mekaniska WD a 1 TB vardera.
Corsair 8GB DDR3 Vengeance 1600MHz
Corsair HX520 520W nätagg (den asgamla modellen).

Vad jag vill ha och vad det kan kosta
Tänk er beskrivningen ovan och så tittar ni på min gamla rigg. När ni skrattat färdigt kanske ni får ett hum om vad jag är ute efter. Skulle nog vilja utöka min SSD-kapacitet också. Jag vill helst inte lägga mer än 6000 till 8000 på allt (är rädd för att jag måste byta ut allt, tillochmed nätagget). Budgeten är inte cementerad men jag kan nog inte gå över 8000. Gör för ont i snålhjärtat.

Har ni frågor är det bara att fråga och skicka förslag på kundvagnar om ni direkt känner att ni kan hjälpa mig. Tack!

Om jag vore du så hade jag bara köpt nytt grafikkort, kanske en större SSD och 8GB till minnen. Resten av grejerna är ingen idè att byta ut. Då du inte kommer märka någon märkbar skillnad. Du kanske kommer behöva att klocka processorn lite om du väljer ett av dom starkare korten.

Några exempel: GTX 980:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2810655
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2809930
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2825221

Några exempel: GTX 980 Ti:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3170265
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3170470
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3203292

Några exempel: AMD Fury X:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3205892
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3202470
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3205894

Permalänk
Medlem

Som ovan redan nämnt, gpu, processor och moderkort först och främst. Om budgeten räcker till så slå till på en SSD. PSU:n du har nu bör räcka gott och väl trots att den kanske anses lite föråldrad.

Permalänk
Medlem

Satt med samma setup själv, bytte grafik till ett 970 i början av året, satte på en ny CPU-kylare och klockade lite. Om du inte aspirerar på högre upplösningar och vill hålla nere kostnaderna skulle jag inte rekommendera något mer än det, kanske att du går upp till ett 980 eller 390X.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clowncar:

Det var länge sedan jag var insatt i komponentvärlden och inte behövde göra sådana här trådar. Men jag vill spela lite spel nu i höst och behöver er hjälp för att kunna göra det så smärtfritt som möjligt. Tänkte att jag startar denna tråd nu för att höra era spekulationer om hur jag ska göra, för visst släpper intel en ny plattform i höst?

Spelprofil
Har inte så jättemycket tid att spela hela dagarna, utan har ett mer casual sätt att spela numera. Däremot inte sagt att jag spelar en gång i vecka, snarare några timmar per dag. Spelar mest CS:GO just nu, men även Dota, guilty pleasure WoW och BF. Tycker min nuvarande rigg har snurrat dessa helt okej, men det börjar märkas att det är dags för uppgraderingar.

Notera att jag inte kräver att allt ska kunna snurra på ultra i 4k. Jag spelar på 1080-upplösning med allt uppskruvat så mycket som det går och är nöjd med det.

I höst släpps exempelvis nya Rainbow Six: Siege och skulle vilja kunna spela det utan att behöva se ut som Freddan

Det betyder också att jag skulle vilja ha en så bra rigg, om möjligt, som skulle kunna hantera även nyare spel i framtiden på en hyfsad nivå.

Gamla riggen
Byggde ihop denna när Sundsvall brann men med hjälp av Sweclockers och den har skänkt mig många bra stunder. Hoppas på att det blir så denna gång med! (Följande komponenter har jag och de behöver ni inte bry er om: Chassi, mus+tangentbord och skärm).

Intel core i5 2500K
Asus P8Z68-V Pro 1155
Asus GTX 560 Ti Directcu II Top.
Intel SSD 520 120GB.
2 Mekaniska WD a 1 TB vardera.
Corsair 8GB DDR3 Vengeance 1600MHz
Corsair HX520 520W nätagg (den asgamla modellen).

Vad jag vill ha och vad det kan kosta
Tänk er beskrivningen ovan och så tittar ni på min gamla rigg. När ni skrattat färdigt kanske ni får ett hum om vad jag är ute efter. Skulle nog vilja utöka min SSD-kapacitet också. Jag vill helst inte lägga mer än 6000 till 8000 på allt (är rädd för att jag måste byta ut allt, tillochmed nätagget). Budgeten är inte cementerad men jag kan nog inte gå över 8000. Gör för ont i snålhjärtat.

Har ni frågor är det bara att fråga och skicka förslag på kundvagnar om ni direkt känner att ni kan hjälpa mig. Tack!

Köp en större SSD och ett 970, det kommer göra susen :), om du kan så klocka proppen..

Visa signatur

CPU I9 9900K@4,7Ghz |EVGA GTX 2070 Super 10365p Timespy 3DMark |Ram 32GB CorsAir DDR4 Vengence PRO |Define R6| ASUS Strix Z390F | M.2 SSD Evo 970 1TB |CorsAir 750W | Acer 27" Predator XB271HU | Win 10 Pro

Permalänk
Medlem

Håller med övriga, klocka processorn om det inte är gjort, köp nytt grafikkort så är du klar.
Större SSD om du känner att den är för liten och mer minne om du själv känner att det inte räcker.

Sitter själv på en 2500k och den snurrar fint tillsammans med mitt GTX 970.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

Ett nytt grafikkort, en större ssd samt en kylare och klocka din 2500k.
Det är fortfarande en kompetent processor och jag ser ingen direkt anledning att byta ut den.
kanske vid ett senare tillfälle när du fått mer pengar eller när intel/amd släppt något som är Värt att lägga pengarna på.
Har inte hänt så mycket på processor marknaden direkt.

Visa signatur

Main : AMD Ryzen 5900X @ 4.55 | NZXT Kraken X73 | 32 GB DDR4 Gskill 3600mhz @ 3800 CL16 | Asus ROG STRIX B550-A GAMING | Sapphire Radeon 7900 XT nitro+ | Samsung 970 evo 1TB | Windows 10 | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO | Corsair RM 750 | AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"
Htpc / server : Intel G3258 | Nvidia GTX 670 | 12 GB | 6TB lagring | Fractal design Node 804 | Win 10+Kodi

Permalänk
Medlem

Tack för input (so far). Majoriteten verkar vara inne på att behålla CPU:n och gå all in på ett nytt GFX då. Jag kanske kommer billigt undan då, var inne på ett GTX 970 i så fall...

Vilken SSD-tillverkare och minnestillverkare ska man vända sig till numer?

Permalänk
Medlem

@Clowncar: ett 970 kommer du nog bli helnöjd med. Men köp även en bra processorkylare och klocka. Din CPU bönar och ber om högre klockfrekvenser!

Permalänk
Medlem

@Clowncar, jag tycker som @alla skriver i tråden och här är ett litet kostnadsförslag för;

Mer SSD-kapacitet
Mer RAM
Ny CPU-kylare som förhoppningsvis passar i ditt chassi - vet inte vilket du har för närvarande.
GTX970 med semi-passiv kylare.

Ge dig på att överklocka processorn också, det ger mycket mer än vad man tror. Sikta på 4GHz-ish till en början.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/8137372/tralala

Går garanterat att hitta billigare på prisjakt ifall man beställer från olika leverantörer, tog på Inet för enkelhetens skull.

Permalänk
Medlem

Tänkte bara kapa tråden lite snabbt med en fråga då jag också velar fram och tillbaka gällande grafikkort i den prisklassen. Finns det någon speciell anledning att ni rekommenderar 970 över r9 390?

Tack tack och lycka till med köpet Clowncar!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar igen. Har en liten fundering om grafikkortet då. Jag kommer köpa grejerna om 1-2 månader, är det ett misstag eller kommer det sortimentet som finns nu att "gälla" då. Jag vill inte köpa GTX 970 i slutet av augusti och så kommer ett bättre kort om två veckor i samma prisklass.

Överklockning av processorn är ju den bästa och billigaste lösningen. Mitt chassi är ett Antec P100 (en äldre variant, köpt 2011-2012 typ). Det är ganska mycket utrymme i lådan, en ny kylare borde passa in där tycker jag.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clowncar:

Tack för alla svar igen. Har en liten fundering om grafikkortet då. Jag kommer köpa grejerna om 1-2 månader, är det ett misstag eller kommer det sortimentet som finns nu att "gälla" då. Jag vill inte köpa GTX 970 i slutet av augusti och så kommer ett bättre kort om två veckor i samma prisklass.

Överklockning av processorn är ju den bästa och billigaste lösningen. Mitt chassi är ett Antec P100 (en äldre variant, köpt 2011-2012 typ). Det är ganska mycket utrymme i lådan, en ny kylare borde passa in där tycker jag.

Skickades från m.sweclockers.com

Det kommer inte att komma ut några nya kort i den prisklassen på ett tag. Det är 970 och radeon r9 390 som ligger i den prisklassen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Akaiko:

Tänkte bara kapa tråden lite snabbt med en fråga då jag också velar fram och tillbaka gällande grafikkort i den prisklassen. Finns det någon speciell anledning att ni rekommenderar 970 över r9 390?

Tack tack och lycka till med köpet Clowncar!

Skickades från m.sweclockers.com

Jag kan inte svara på andras rekommendationer, men två anledningar jag ser till att det passar ganska väl här är dels upplösningen som gäller är 1080p och dels nätaggregat, bra, men har rullat ett tag och deras effektivitet sjunker med tiden. 970 kommer att lämna bättre marginaler.

Den annars givna anledningen är att 290(x) inte finns till tokpriser längre. Även mer 970 modeller dyker upp runt 3k eller strax under vilket jag inte sett 390 I närheten av än. Till likvärdigt pris skulle jag själv valt 390 dock.