Tips på billig+bra SSD? (Första köp)

Permalänk
Medlem

Tips på billig+bra SSD? (Första köp)

Hej!

Jag hade tänkt köpa min första SSD och undrar därför lite grejer.

* Tips på bra och prisvärda SSD, jag är arbetslös och har ingen inkomst därav vill jag inte slå på stort utan bara ha en prisvärd SSD.
* Hur stort är w7?
* Är det svårt att montera en SSD?
* Vad bör jag tänka på innan jag köper en SSD?

* Om datorn börjar blir seg bör jag då prioritera att köpa nya hårddiskar/RAM före en SSD?

Permalänk
Vila i frid

W7 drar allt från 10 GB och uppåt beroende på installation och program.

Denna duger bra åt windows http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1325546

Se till att ha din gamla HDD bortkopplad medans du installerar Windows på SSD. Efter installationen kopplar du in din gamla HDD och använder den som data/programdisk.

SSD är det bästa för en seg dator, sen internminnet och sist allt annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Denwen:

Tips på bra och prisvärda SSD, jag är arbetslös och har ingen inkomst därav vill jag inte slå på stort utan bara ha en prisvärd SSD.

Crucial MX100
Samsung 850 pro

Skrivet av Denwen:

Är det svårt att montera en SSD?

Nej, har du någon gång monterat en hårddisk så är detta precis samma sak. Fyra skruv och två kontakter som inte går att sätta på fel håll.

* Hur stort är w7?

Skrivet av Denwen:

Vad bör jag tänka på innan jag köper en SSD?

1. Läs recensioner eller få en modell rekommenderad. Det är ofta stor skillnad i uppmätt prestanda även om specifikationen kan vara väldigt lik.
Dvs, gå inte ut och köp första bästa av ett halvkänt fabrikat.

2. Välj inte en för liten SSD.
Du kommer vilja ha windows, spel och program på din SSD för att få ordentlig nytta av den, titta vad din installation ligger på storleksmässigt just nu (utan filmer, musik etc) och lägg på en 20% för ledigt utrymme, så får du en fingervisning.

En smockfull SSD är både långsam och får onödigt slitage. Dessutom är de större modellerna oftast snabbare än sina småsyskon. Skulle inte rekommendera mindre än 256GB till någon, såvida det inte rörde sig om en ren kontorsdator som bara ska köra officepaketet och en webbläsare.

Skrivet av Denwen:

* Om datorn börjar blir seg bör jag då prioritera att köpa nya hårddiskar/RAM före en SSD?

Det beror helt på om du börjar få slut på ram eller om din disk är långsam.

Har du mer än tillräckligt med minne så kommer du redan använda ram som cache, då ska du defintivit köpa en SSD för att förbättra prestandan.

Har du precis så mycket minne som du behöver, då kommer både en SSD och mer ram ge dig en skjuts i prestanda. Mer minne kommer gå till cache medan en SSD kommer ge dig snabbare laddningstider mot disk. I detta fallet beror det på hur framtiden ser ut. Just nu är en SSD bäst för din prestanda, men riskerar du att få slut på minne inom ett par månader, så är det mer ram du ska köpa.

Har du för lite ram så blir datorn ohyggligt långsam. Då är det enda självklara att köpa mer ramminne. (även om en SSD snabbar upp ytterst marginellt genom att vara snabbare mot swapfilen).

tl;dr, skriv vad du har för system just nu och vad du använder det till, så kan du få bättre hjälp med vad du ska prioritera.

Skrivet av hasenfrasen:

SSD är det bästa för en seg dator, sen internminnet och sist allt annat.

Mja, en dator med för lite internminne är närmast oanvändbar, en dator med för slö lagringsdisk ger bara längre laddningstider.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Håller med @adamq10

Rörande SSD rekommenderar jag BX100, kan du sträcka dig lite så får du för lite över 200kr mer 250GB gentemot 120GB. Väldigt mycket bättre GB/kr då.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sniglom:

Crucial MX100
Samsung 850 pro

Nej, har du någon gång monterat en hårddisk så är detta precis samma sak. Fyra skruv och två kontakter som inte går att sätta på fel håll.

* Hur stort är w7?

1. Läs recensioner eller få en modell rekommenderad. Det är ofta stor skillnad i uppmätt prestanda även om specifikationen kan vara väldigt lik.
Dvs, gå inte ut och köp första bästa av ett halvkänt fabrikat.

2. Välj inte en för liten SSD.
Du kommer vilja ha windows, spel och program på din SSD för att få ordentlig nytta av den, titta vad din installation ligger på storleksmässigt just nu (utan filmer, musik etc) och lägg på en 20% för ledigt utrymme, så får du en fingervisning.

En smockfull SSD är både långsam och får onödigt slitage. Dessutom är de större modellerna oftast snabbare än sina småsyskon. Skulle inte rekommendera mindre än 256GB till någon, såvida det inte rörde sig om en ren kontorsdator som bara ska köra officepaketet och en webbläsare.

Det beror helt på om du börjar få slut på ram eller om din disk är långsam.

Har du mer än tillräckligt med minne så kommer du redan använda ram som cache, då ska du defintivit köpa en SSD för att förbättra prestandan.

Har du precis så mycket minne som du behöver, då kommer både en SSD och mer ram ge dig en skjuts i prestanda. Mer minne kommer gå till cache medan en SSD kommer ge dig snabbare laddningstider mot disk. I detta fallet beror det på hur framtiden ser ut. Just nu är en SSD bäst för din prestanda, men riskerar du att få slut på minne inom ett par månader, så är det mer ram du ska köpa.

Har du för lite ram så blir datorn ohyggligt långsam. Då är det enda självklara att köpa mer ramminne. (även om en SSD snabbar upp ytterst marginellt genom att vara snabbare mot swapfilen).

tl;dr, skriv vad du har för system just nu och vad du använder det till, så kan du få bättre hjälp med vad du ska prioritera.

Mja, en dator med för lite internminne är närmast oanvändbar, en dator med för slö lagringsdisk ger bara längre laddningstider.

Hej igen, jag är inte framför datorn just nu eller har tillgång till mina speccs men det jag vet är att jag har en Gtx 960 GPu, Intel core pentium CPU, kommer inte ihåg namn på MB, hårddiskarna vet jag inte vad det är men dr ätär gamla, 4/8 ram (två brickor)
Windows 7

Spelar wow, cs, och andra spel, surfar mycket och kollar inte på mycket film och videos.

Är det något mer du funderar på?

Att tillägga är att SSD ffår gärna gå på under tusenlappen, 600-700kr?

**förlåt för stavfel och underliga meningar, sitter på mobilen

Edit: tack som fan för otroligt dedikerat svar, uppskattas otroligt mycket!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Denwen: om du ska prisvärd så är bx100 250gb utan tvekan bästa valet

Permalänk
Medlem

Update: Farsan var villig att betala så budgeten är nu på 1200kr kan utökas

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Slår ett slag för OCZ Arc 100 240Gb.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=2757090

5 års garanti utan några frågor eller ens kvitto. Det är inte helt fel.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Jag vill gärna bygga in den i min stationära går det med denna?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av PointMan:

Slår ett slag för OCZ Arc 100 240Gb.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=2757090

5 års garanti utan några frågor eller ens kvitto. Det är inte helt fel.

Sitter på denna själv. Sjukt bra disk. Hade personligen valt mellan denna eller Samsung Evo 850.

Permalänk
Medlem

Kolla med filhanteraren/egenskaper hur mycket program och filer du har på Systemdisken/systempartitionen idag. Välj en SSD som har dubbla det så borde du vara på säkra sidan.

Misstänker att en 60GB skulle rymma 2-3 gånger av det TS har på disken.

Red: 2-3 ggr menar jag det som ska ligga på Systemdisken som OS och program. En andra disk lagrar allt annat som media, Bra-att-ha och alla andra filer...

Visa signatur

Huvuddator: i5-6600K, GTX 970, 8GB DDR4 2660MHz, Maximus VIII Gene MK, 120GB SSD+250GB SSD+240GB SDD, Linux Mint 18.2/Win7

Mest använda datorn Acer E3-112: Linux Mint 18.1, helt fläktlös, N2830 500GB 750EVO. För surf+film+musik vid "nanna kudde dax.

Permalänk
Medlem

Hallå där mina herrar, jag har nu beställt ett http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=2757090 som redan nu är på väg hem till mig, jag får tacka för tipsen!

Nu återstår det att se ifall jag kan montera in den i burken utan att ha sönder allt

En sista fråga bara; behöver jag ominstallera OS och formatera om diskarna eller hur fungerar detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Denwen:

Hallå där mina herrar, jag har nu beställt ett http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=2757090 som redan nu är på väg hem till mig, jag får tacka för tipsen!

Nu återstår det att se ifall jag kan montera in den i burken utan att ha sönder allt

En sista fråga bara; behöver jag ominstallera OS och formatera om diskarna eller hur fungerar detta?

Gratulerar till SSD-köpet
Det finns gratis Linuxdistar som Clonezilla, dessa kan klona din original disk till SSD, block för block. Då behöver du inte göra
Bara boota upp Clonezilla från en skiva eller USB-minne och följ instruktionerna.
Enda kravet är att partitionen/disken du ska klona är mindre än din SSD.

När det gäller gamla diskens Windows, så kommer nog både Win7 och 8 vägra ta bort Windowspartitioner (oberoende av disk), det kan göras i Linux.
Omigen boota upp en Linuxdistro (kan behövas en annan som Ubuntu) från skiva eller USB-minne och använd distron partitionshanterare att ta bort gamla diskens Windows partition eller bara filer (för att spara diskutrymme).

Själv satte jag min Arc100 120GB i en 5,25" plats, skruvade fast den med bara två skruvar på ena sidan.
Arc100 SSD:er är förvånandsvärt "tunga" jämfört med våra EVO840 och Agility3 SSD:er.
En SSD kommer skapar inte för vibrationer och är inte ömtåliga, då inga snurrande delar finns i dom.

Alternativ starta från en fräsch nyinstallation och känn hur mycket snabbare Windows blir utan en massa bök som tynger ner det.

Visa signatur

Huvuddator: i5-6600K, GTX 970, 8GB DDR4 2660MHz, Maximus VIII Gene MK, 120GB SSD+250GB SSD+240GB SDD, Linux Mint 18.2/Win7

Mest använda datorn Acer E3-112: Linux Mint 18.1, helt fläktlös, N2830 500GB 750EVO. För surf+film+musik vid "nanna kudde dax.

Permalänk
Hjälpsam

Ryms inte dina program på SSD:n kan du använda din HDD till dessa.
Såg ett tips om att man kunde ta bort gamla windows, genom att döpa om katalogen till Windows.old och rensa ut den i diskrensing.

edit Testat det fungerar.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |