Permalänk

Dreamhackhylla deluxe

Tjena Sweclockare!
Jag hade en dröm om en hylla för våra datorer under Dreamhack. Idén började enkelt men eskalerade väldigt fort och även om inte alla i gruppen är helt nöjda med prislappen så är vi i alla fall extremt nöjda med resultatet. Tanken var att vi skulle bygga den mäktigaste hyllan någonsin. Då väcktes ytterligare tanke i mitt huvud: vi bygger en LED display!!!
Displayen är byggd av LED lister som i sin tur bygger på WS2812b chip (samma som Adafruits NeoPixels)

Vi utvecklade även en liten hemsida till Rpi för att lätt kunna skriva ut meddelanden på displayen, idén har lagts lite på is eftersom vi vill utveckla andra delar av displayen först men förhoppningsvis kommer man kunna styra displayen helt genom websidan!

Hyllans innehåll:

  • Impregnerade stolpar 90x90

  • Reglar 90x45

  • Vinkeljärn

  • plywood

Displayens innehåll:

  • Led lister WS2812b 20m(4x5m)

  • Arduino mega

  • Raspberry pi 2

  • Nätagg 100w 5v 16A från kjell & Co

  • Massa sockerbitar

  • Mikrofon

Bilderna är av blandad kvalitet
Fler bilder kommer!!!

Besök galleriet här

Visa signatur

Wooaaaaaaah!!!

Permalänk
Medlem

@Criticalstone:

Kul projekt! Lägg gärna upp koden samt kopplingsschema till bygget sen också! 5/5

Permalänk
Medlem

not bad!

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem

Vilka platser har ni?

Man kanske kikar förbi!

Permalänk
Medlem

Ser bra ut.
Tips till nästa bygge. såga ur reglarna så slipper ni så många L järn samt det blir stabilare och snyggare

Permalänk

@Triton242:
Hur menar du att vi ska såga ut dem? förstår inte riktigt
@sander00se:
Vi har platserna 15, 13, 11, 9, 7 på rad 63 i D-hallen
@Xiano:
Laddar upp kod och liknande i slutet av projektet, vi har inte kommit så långt på den biten. Kopplingsschema borde jag kunna fixa snart.

Visa signatur

Wooaaaaaaah!!!

Permalänk

Jag gillar den starkt! Ska bli kul att se färdiga produkten.

Permalänk

@Dragon_Ball:
Ja jag ser fram emot det också

Visa signatur

Wooaaaaaaah!!!

Permalänk
Medlem

Stiligt bygge, kanske får ta och släpa mig ifrån streaming-sektionen i hall C för att kolla på den färdiga produkten

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk

@MaxieTheHatter:
Låter som en bra en bra ide underhållning utlovas

Visa signatur

Wooaaaaaaah!!!

Permalänk
Medlem

Riktigt nice, bra jobbat!

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Medlem

Coolt!

Istället för o såga ur, kan man ju använda vinklar som är 45mm breda istället för 90.

Permalänk
Medlem

Såg riktigt läcker ut! Känns dock lite overkill med så tjocka reglar och massa beslag men vet inte hur mycket era datorer väger så det funkar väll såhär också även om hälften så tjocka reglar troligtvis hade funkat

Har sett några sådana här "hyll" byggen på SweC nu och tänkte bara kolla så ni har tänkt på "infästningen" mellan bordet på dh och eran hylla så den står stadigt på dh bordet. Såg ngn annan som hade sågat ut ett litet hål eller ngt på sidorna av hyllan och skruvade ihop med typ en tving mellan hyllan och bordet. Bara så ingen slår emot hyllan så den ändrar position 1cm och tippar över kanten tex.

Sedan borde ni tänka på era grannar också Dem som sitter framför er så ta och måla reglarna till led skylten och kanske skriv ngt kul på baksidan, tex Lag namn, Dreamhack 2015 eller ngt bara så det inte bara är en stor svart vägg för dem som sitter framför er (bakom er hylla).

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk

@Extremaz: Ja reglarna är lite overkill det håller jag med om :P. infästning har vi inte bestämt oss om hur vi gör men det bör ju sitta fast även om det väger en hel del. Reglarna till LED-skylten är målade nu men har inte hunnit uppdatera galleriet
Tack för feedback!!!

Visa signatur

Wooaaaaaaah!!!

Permalänk

Fan va nice! Synd bara att man inte själv kommer till DH förrens till vintern :x

Visa signatur

Intel Core i7 4770K 4.2GHz | Asus Geforce GTX 780 DCU II | A-Data 16GB 1600MHz | Asus Maximus VII Hero Z97 | NZXT H440 Svart/Röd | EVGA Supernova G2 750W | Eizo Foris FS2333 | be quiet! Dark Rock Pro 3 | Samsung SSD EVO 256GB | WD 2TB Red 7200RPM

Permalänk

@Fille1116: Tja man vet aldrig, vi kanske syns till vintern endå

Visa signatur

Wooaaaaaaah!!!

Permalänk
Medlem

Tänkte säga, jävlar vilket overkillprojekt för ett DH
Men sen kom jag på att jag har lagt ner på tok för många tusenlappar på festivalstereo och uppbyggnad av festival-camp.
Allt handlar ju om intresse.

Får man ha hur mycket som helst med in på DH? Kanske finns regler som ni garanterat har kollat upp men för en oinsatt så känns det där som att det kan förstöra sikt för andra? Fast ni kanske inte sitter där ni kan störa någon scen eller liknande.

Ser ut att vara ett stabilt bygge dock!

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk

@SunQ: Vi har haft lite kontakt med supporten och de säger att man får ha med en hylla sålänge den passar platsens mått vilket är 83x60 cm. Dessutom får man inte ha med sig saker som ljud, rökmaskiner etc. Inte heller konstruktioner av stål, då de tenderar att väga extremt mycket. Enligt dessa föreskrifter har vi försökt hålla oss och vi hoppas att det duger

Visa signatur

Wooaaaaaaah!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Criticalstone:

@SunQ: Vi har haft lite kontakt med supporten och de säger att man får ha med en hylla sålänge den passar platsens mått vilket är 83x60 cm. Dessutom får man inte ha med sig saker som ljud, rökmaskiner etc. Inte heller konstruktioner av stål, då de tenderar att väga extremt mycket. Enligt dessa föreskrifter har vi försökt hålla oss och vi hoppas att det duger

Ser bra ut!

Men angående ljudet så stämmer det inte riktigt
Saxat från Dreamhacks regler:
"two small computer speakers are okay, any form of 3d system and subwoofers will be confiscated."

Ett par standard datorhögtalare är således fortfarande okej om det är något ni skulle vilja ha med i bygget

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk

Hej Kritt, schysst hylla!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Criticalstone:

Har du några bilder på den från Dreamhack? Vore kul att se den "in action"

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk

Tack hultner

@Extremaz: Jag tänkte tyvärr inte på detta när jag var där. Hade gärna haft lite bilder men jag kom på det precis när vi lämnade :/ Om det är någon annan som har bilder får ni gärna skicka dem till mig

Visa signatur

Wooaaaaaaah!!!

Permalänk
Medlem

Jag ser inget utblås i lådan med elektronik?

Visa signatur

#framtiden

Permalänk

@KKay: Jag vet inte om man ser det men det finns ett litet hål på sidan där kablarna går in som också agerar lufthål, men du har en poäng i att det inte är optimalt luftflöde ^^

Visa signatur

Wooaaaaaaah!!!

Permalänk
Medlem

@Criticalstone: Skall den/ni med på DHW15 också? Vore kul att se den "live".

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Medlem

Grymt bygge men har de tagit fram några regler för hyllorna nu för snart kommer det ju balla ur?

Visa signatur

GA-Z97P-D3 | i5-4690K | 8Gb DDR3 | Gigabyte GTX 1050Ti | Samsung 850EVO 250Gb
Kylare: CPU: CM TX3 EVO3 | PSU: Silver Power SP-S460FL (Passiv)
Lur: OnePlus Nord | NAS: Synology 211j + Ett antal Hemmabygge

Permalänk
Medlem
Skrivet av Provetector:

Grymt bygge men har de tagit fram några regler för hyllorna nu för snart kommer det ju balla ur?

När vi kom med vår hylla så kom det en kille ur personalen och inspekterade och ställde lite frågor, så jag skulle tro att det finns regler redan. Fokus verkade i och för sig ligga på att man inte förstörde skivorna samt att det inte riskerade att välta.

Jag tycker det är rätt kul med alla byggen, ännu en grej att kolla på när man är där.

EDIT: hittade detta på Dreamhacks FAQ:
CAN I BRING A SHELF AND PUT MY COMPUTER AND SCREENS ON?
Yes, just make sure it fits on your and your friends available space and that is built sturdy so it won’t be dangerous for you or any other participants. Note: All participants get 83×60 cm of table space.

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B