Archos gör datorsticka med Windows 10 för tusenlappen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ippo:

Frågan är bara, kommer det gå att se på YouTube i 1080p & 60 fps?
För fungerar inte det så tycker jag det är meningslöst. Går det däremot så är jag intresserad.

Morsan o farsan hade något liknande system fast laptop och där gick det inte så bra precis.

För min del funkar det finfint med Youtube i 1080p & 60fps, dock inte i chrome. FF, IE11 desktop & "modern" läge går bra, detta på en platta med exakt samma spec. Kliver man upp på 1440p kan det med väldigt hög bitrate bli framedrops, 4K 60fps kommer det bli allt för många drops.

Jag konsumerar väldigt mycket media genom plattan & inte en gång har jag haft problem, den sväljer 20GB Bluray rippar (mkv) så jag har svårt att se hur man med normalt innehåll ska få SoC'n på fall. Många här vill påstå att man inte kan använda denna klena SoC till något vettigt, sanningen är snarare så att 90% av det man gör på en vanlig burk klarar den bra, Tunga spel, rendering och annat som är extremt processorkrävande/gpu krävande kommer av naturliga skäl inte gå bra...

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av houze:

Duger givetvis för att spela upp strömmande video och sånt också. Surfar man runt lite med den kommer vissa web-sidor (tänkt aftonbladet.se) vara tröga, beror givetvis lika mycket på det begränsade minnet som den begränsade CPU'n.

Aftonbladet fungerar hur fint som helst.
Nu är det inte äldre atomprocessorer vi pratar om. Sluta yra i nattmössan.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Fungerar inte så.

Skickades från m.sweclockers.com

ja ja nå Kane kanske gör det möjligt.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem

@Equilibrium
@NodCommander
Ja och nej är svaret. Skulle nog gå att göra ett Beowulf kluster även om jag inte hade rekommenderat det eller denna enheten för det. Förutsatt att man kan avinstallera windows och slänga på eget OS. Skulle däremot inte fungera för spel eller vanliga skrivbords applikationer. Finns vissa som har gjort så med Raspberry pi's.

Helt enkelt, det går men råder verkligen inte om det.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av BrottOchStraff:

Undrar hur snabbt lagringsminnet är i dessa stickor, kan vara risk att det är extremt segt. Har provat att köra en virtuell maskin på den snabbase USB3 stickan jag kunde hitta, och det gick inte alls bra.

Jag läser 140MB/s och skriver ~55MB/s enligt Crystal Diskmark, vilket funkar helt ok.

Skrivet av Paddanx:

Det enda jag önskar iaf någon av dessa hade är ett HDMI "gångjärn"...

Vad jag menar är möjligheten att sticka in den, för att sen vinkla den 90 grader så att man inte har en stor sak som sticker ut baktill. Många TV/Skärmar har HDMI kontakterna rakt ut, och det blir jobbigt att ha även dessa små saker, petande rakt ut.

Visst, man kan köpa adapter eller kabel osv, men om det nu ska vara "allt i ett", så betalar jag gärna nån 100 eller 2 extra för en genomtänkt produkt med tex denna funktion.
Jag ser nämligen fördelen att man enkelt kan ta med sig datorn på detta sätt. Ska man bara ha den sittande i samma TV resten av sitt liv, så ja, då duger en kabel eller adapter fint.

Intels sticka kommer med en 15cm hdmi ha-ho så den kan hänga bakom TVn, jag får köra min så, min TV har också hdmi bakåt, vilket är puckat som fasen.

Skrivet av The-Architect:

@Paddanx:
Jag hade nästan sett att sådana här har en kort sladd (typ 10cm) till själva hdmi-kontakten Jag är orlig man ska bryta av en sådan här, alt bryta hdmi-porten den ansluts till så den börjar glappa

Det följer med Intel Compute stick

Skrivet av Teddis:

Går strömmen via HDMI på dessa eller är bilderna alltid bara glamour-shots där man valt att inte koppla in en strömsladd?

Nä du får strömen via en micro-usb. Jag kan hjälpligt driva min från TVn, men den startade om några gånger under load, så jag fick köra på medföljande strömadapter istället, tänk mobilladdare.

Skrivet av Ippo:

Frågan är bara, kommer det gå att se på YouTube i 1080p & 60 fps?
För fungerar inte det så tycker jag det är meningslöst. Går det däremot så är jag intresserad.

Morsan o farsan hade något liknande system fast laptop och där gick det inte så bra precis.

Youtube i 1080p funkar bra, men 60fps blir lite kämpigt och man ser att den droppar frames om man kollar "stats for nerds" i youtube. (Chrome)

Skrivet av tobbe_hitman:

Om denna duger till att streama från t.ex. ViaPlay, HBO, Netflix mm i 1080p så blir den en klockren mediaspelare till TV:n. Såå trött på smart TV och deras dåliga appar. Bättre att köra från webläsare.

Slå av bluetooth så kan du streama 1080p i netflix (metro-appen eller IE; chrome och Fx streamar inte 1080p alls)

Skrivet av makerspace:

undra hur billigt dom får köpa windows för...! den kostar ju tusenlappen!

Windows 8.1 with bing är gratis eller snudd på gratis för datortillverkare som väljer att installera det på hårdvara som microsoft klassar som "skitdålig"

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Jag läser 140MB/s och skriver ~55MB/s enligt Crystal Diskmark, vilket funkar helt ok.

.............

Jag har liknande läs/skriv, men slumpmässiga läsningar är riktigt långsamma.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kriller007:

Någon Som vet hur de klarar mkv? Dts-hd? Plex home theather?

Skickades från m.sweclockers.com

Klart den klarar PHT, kodi osv. Det gör ju till och med en pi

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Printscreen:

Youtube i 1080p funkar bra, men 60fps blir lite kämpigt och man ser att den droppar frames om man kollar "stats for nerds" i youtube. (Chrome)

Det är inte datorn som är dålig - det är Chrome. Testa med FF.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cider123:

Klart den klarar PHT, kodi osv. Det gör ju till och med en pi

Det vet jag men DTS-HD funderar jag mest på.

Visa signatur

Dator: Ryzen 3900x - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Synology DS415+ 3st WD red 6Tb 1st Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 500Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, MG EV ZS 2021
Solceller: 12,1kwh Batteri på gång.