Lenovos designchef vill göra retro-klassisk Thinkpad

Permalänk
Avstängd

90 talet är tillbaka!

När ni ändå håller på kan ni väl trycka in Windows 95.

Visa signatur

Server: två Intel Xeon E5-2690v2 och 128 GB ram

Min server dator: #15149189 http://i.imgur.com/BKxOmUP.jpg
zxhosting: https://www.facebook.com/pages/Zxhosting/1476037889350815

Permalänk

Skriv upp mig också kan lätt tänka mig att köpa en sån!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gött!

Permalänk
Medlem
Skrivet av zxhosting:

90 talet är tillbaka!

När ni ändå håller på kan ni väl trycka in Windows 95.

Det är lugnt, Microsoft har redan ordnat den biten med Windows 8/10. Lika kantigt och lika få färger som förr!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

@NodCommander: Hehe. Synd bara att det gamla Windows Classic temat togs bort i och med Windows 8. Hade varit guld i kombination med denna laptop.

Permalänk
Avstängd

Designen till ThinkPad var inspirerad av en Japansk Bento låda som man äter mat i.

Jag tycker är en ful retrodesign. Jag tycker dom kan göra en modern design istället men satsa på bra kvalité och stöd före Coreboot.

Permalänk
Medlem

Låter som om en hel del av er borde se följande:
https://www.youtube.com/watch?v=doEZMNXz1JY

Permalänk
Medlem

Det vore trevligt om man återigen kunde köpa bärbar dator med kvalité som inte är ett skämt.

Har en X220 idag som är en av de hyggliga Think padsen men den ligger långt efter min gamla X41 som höll fantastisk kvalité ...

Dagens bärbara är plastigt skräp.

Sen anser jag att det inte finns någon annan bärbar dator som lyckats så bra med designen som ThinkPad serien genom åren. Man köper en ThinkPad för funktion, inte för att flasha på ett café

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Jag saknar att pekplattan inte har fysiska knappar i nederkant utan enbart i överkant. Det borde alla ThinkPads fortfarande ha.

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk

Hmmm. Min gamla, riktigt riktigt gamla, Thinkpad har ingen blå enterknapp. När kom det egentligen?

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Hedersmedlem

Ja tack! Saknar verkligen min fina gamla T61p! Bästa tangentbordet och pekdonet. Trackpoint will rule the world!

Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?

Permalänk

Och så hade den en clickpad och så var det inte längre intressant.

Permalänk
Medlem

Jag trodde dom menade 4:3 format när det stod retro. 16:10 är knappast retro .

Visa signatur

Intel 9700 i7@4.7GHz | LG55G920V | Silverstone Raven RV02 | Thermaltake MAX | Asus TUF 3080 OC | g-string 32GB RAM 1833mhz | Hyper 880W Gold | Intel 9700 Pro mNVME 1TB |
Intel 2700K@4.7GHz | VIEWSONIC 4K PROJ | SILVERSTONE HTPC | Zalman 9900CCMAX | MSI GTX970 4096Mb SLi | Kingston 16Gb DDR3 1866Mhz | Windows 8 64 Bit | Hyper 880W Gold | LG BH10LS30 | Asus P8P67 Maximus IV Extreme| Samsung 840 Pro 256GB SSD | Acer

Permalänk
Inaktiv

Smaktfullt men samtidigt är det Lenovo som gav SuperFish, vilket visades ha säkerhetsproblem.. IBM Thinkpad var fina datorer.. nu är det mera som Minecraft.. ägt av Microsoft.. bra produkter men kanske ändå inte lika bra som det en gång var
Ändå gillar jag Thinkpad :/

Permalänk
Medlem
Citat:

Think of it like stepping into a time machine and landing in 1992,

Lite fel på den där tidsmaskinen tror jag. Den där ThinkPad'en är snarare som Thinkpads var 2012.

Men går det att som slutanvändare att uppgradera minne, hårddisk och byta trasigt tangentbord på den? Det gjorde jag på min jobblaptop jag hade 2009. Mycket bra. Jag har för mig att vår sysadmin 2009-2010 hade en Thinkpad med 4:3-skärm.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

Kommer ihåg 750CD, "cd" för den hade inbyggd cd-läsare såklart! Inbyggt modem också med en RJ11 port.. Det var grejjer det på den tiden. Tror den kosta typ 70 000 SEK i grundutförande nån gång 1994 kanske det var..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem

Har en T41:a thinkpad som arbetar med Windows xp för kompatiblitet med äldre programvaror för tex min EPROM brännare i min verkstad. Den håller för allt, gammal och utsätts för hård miljö där ute men fungerar fortfarande felfritt och har en docka med PCI (satt i vassaste processor möjligt, max ram, högre upplöst skärmpanel, bytt ut DVD:n mot en hårddisk vagga med en SSD i och lite annat smått och gott). Bästa laptop jag haft. (inte prestanda då utan resten).

Så jag ser gärna en sån här maskin, inte massor av högblank äckel som faktiskt inte ger mig något. Funktionabel och enkel design som håller passar mig väldigt bra, kommer den här köper jag den.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Avstängd

Lite sugen blir man allt. Känns inte så himla retro då min X220 som är typ fyra år gammal ser ganska exakt ut så, samma blåa enter osv. (dock är Thinkpad-loggan enfärgad). Men de tangentborden var ju de bästa som har funnits på laptops (utom kanske denna) så det vore trevligt att få ett sådant med lite nyare hårdvara under skalet.

Skrivet av anon34034:

Smaktfullt men samtidigt är det Lenovo som gav SuperFish, vilket visades ha säkerhetsproblem.. IBM Thinkpad var fina datorer.. nu är det mera som Minecraft.. ägt av Microsoft.. bra produkter men kanske ändå inte lika bra som det en gång var
Ändå gillar jag Thinkpad :/

Jo, det var rätt så pissigt gjort. Dock fanns det aldrig något sånt på Thinkpads utan bara på deras konsumentmodeller.

Permalänk

Lenvo R400 tinkpad

har själv en lenovo R400 tinkpad den är riktigt trevlig med tanke på dess kvalité så är jag nöjd med den trots den är 7-8 år gammal modell kommer aldrig byta laptop den rullar linux dock nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheXPoint:

Exakt, jag begriper inte det heller?! Kanske tillkommer lite annorlunda uppsättning till FN, eller en lysdiod på locket, men i övrigt är det likadant....

Jo men visst har det blivit skillnad genom åren.
Framförallt 240 med slopandet av riktiga mus-knappar till förmån för en usel touchpad med värdelösa drivrutiner.
Men jag tycker nog att de tidigare tangentborden var skönare att skriva på och lättare att känna skillnaden mellan olika tangenter, även om de senare modellerna ser lite "finare" ut.

x61

Dold text

x200

Dold text

x220

Dold text

x230

Dold text

x240

Dold text

x250

Dold text

edit: Är visst lite blandade tangentbords layouter för jag orkade inte bildsöka så noggrant.

Permalänk
Medlem

Har en x60s i dagsläget. Sjukt bra kvalitet och format, synd bara att grejerna under skalet är så gamla...
Bort med pekplattan!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem

Ja gör det möjligt jag älskar retro designen

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rizzt:

WUT? Ser ju ut som min helt nya Thinkpad.. Som i sin tur redan är retro. Alla Thinkpads är ju retro. Har ju för bövelen inte bytt utseende sedan dom lanserades 1992.

Tänkte detsamma, haha. Sen angående denna specifika modellen så fattar jag inte varför höger/vänster musknapp inte finns i nederkanten utav touchpad'en, lite synd för annars såg den helt ok ut!

Permalänk
Medlem
Skrivet av cider123:

Tänkte detsamma, haha. Sen angående denna specifika modellen så fattar jag inte varför höger/vänster musknapp inte finns i nederkanten utav touchpad'en, lite synd för annars såg den helt ok ut!

En vild gissning är att det sitter knappar i själva plattan och att de övre knapparna är tänkta till trackpointen.

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem

Ni som inte ser skillnad, förstår eller tycker den är ful har uppenbarligen inte arbetat med dessa gamla modellerna. Har haft ett otal laptops sedan mitten av 90-talet det har alltid varit något extra med dem. Även om en del saker var jippon som tangentbordet som växte.

Permalänk

Det hade varit väldigt roligt att se denna på marknaden!
Jag har kvar min X201 just pga att den har 16:10 och 7 raders tangentbord utan chiclet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dracc:

En vild gissning är att det sitter knappar i själva plattan och att de övre knapparna är tänkta till trackpointen.

Jag är tveksam till det med tanke på att det ska vara en "oldschool" modell, men mycket möjligt! Återstår att se om de faktiskt börjar sälja datorn ^^

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av cider123:

Jag är tveksam till det med tanke på att det ska vara en "oldschool" modell, men mycket möjligt! Återstår att se om de faktiskt börjar sälja datorn ^^

Mycket bättre att ha knapparna där uppe, då man bara stänger av touchpaden ändå. Trackpoint är så mycket bättre.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Mycket bättre att ha knapparna där uppe, då man bara stänger av touchpaden ändå. Trackpoint är så mycket bättre.

En kompis har en x1 carbon med liknande musplatta+trackpoint. Han får inte scrollen att fungera när plattan är inaktiverad. Förvisso i linux men ändå trassligt och tråkigt. Kanske lite offtopic men ändå värt att tänka på antar jag. :$

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Dracc:

En kompis har en x1 carbon med liknande musplatta+trackpoint. Han får inte scrollen att fungera när plattan är inaktiverad. Förvisso i linux men ändå trassligt och tråkigt. Kanske lite offtopic men ändå värt att tänka på antar jag. :$

Skickades från m.sweclockers.com

Skumt, för mig är det tvärtom. Den krånglar i Windows 8.1 men funkar galant i Ubuntu. Det funkade dock bra förr i Windows 7.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.