fick nyss polisviruset men verkar som allt är normalt?

Permalänk

fick nyss polisviruset men verkar som allt är normalt?

fick nyss "polisviruset" verkar det som. Det kom upp en sida med meddelade från polisen om att jag hade begått brott och skulle betala böter. Det gick inte att klicka ner sidan så jag i min panik bara stängde av datorn genom att hålla in knappen man trycker på för att slå på den.

sedan googlade jag på min mobil för att se om de var polisviruset jag hade råkat ut för, vilket det verkar vara. jag läste hur man skulle ta bort det. För mig som egentligen inte har någon som helst koll över huvud taget på hur man hanterar problem med datorer, kändes det som väldigt komplicerat.

För andra hade datorn blivit helt låst efter det och man hade inte kunnat göra nått. Men nu när jag slog på datorn igen så fungerar den som vanligt. innan jag vågade gå in på internet så gjorde jag en scan med mitt virusprogram (AVG anti virus) för att se om den skulle hitta nått, innan jag gjorde nått annat på datorn. Den hittade ingenting. Jag hade läst att så fort jag öppnade internet så skulle den här sidan med meddelandet från polisen poppa upp så jag tänkte vara beredd på att ta bort den direkt. Men inget hände, det var precis som vanligt, sedan klickade jag på återställ flikar och då kom alla upp som var uppe innan, men inte meddelandet..

det känns ju som att jag inte har fått viruset, eftersom allt är precis som vanligt? Jag tänkte bara skiva här och se om ni kanske kan förstå vad som har hänt. Ifall viruset ligger och lurar någonstans ändå eller om det inte finns, även fast det kom upp tidigare.

jag vet inte om det här kan vara till någon hjälp men jag använder chromes webbläsare och har adblock. Polisviruset dök upp i samband med en pop-up då jag var inne i inkognito-läge, där adblock inte fungerar. Jag vet inte om det här är relevant information, men jag tänkte skriva det ändå ifall att.

ps, kan ingenting om datorer så jag hoppas ni förstår vad jag har försökt förklara ändå.

Permalänk
Medlem

Kan ju varit ett popup-fönster bara. Kör MBAM för säkerhets skull

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem

När jag fick detta låstes hela datorn och det kom även upp när jag startade om den. Själv formaterade jag datorn bara för att känna att allt är rent!

Som ovan talare säger så bör du nog köra något program likt MBAM för att vara på den säkra sidan!

Permalänk
Medlem
Skrivet av LudvigLindell:

Kan ju varit ett popup-fönster bara. Kör MBAM för säkerhets skull

När du skriver MBAM menar du då Micorsoft bitlocker eller Malwarebytes?
För en okunning som skriver MBAM på Google så dyker båda alternativen upp så kan vara bra att förtydliga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarynoth:

När du skriver MBAM menar du då Micorsoft bitlocker eller Malwarebytes?
För en okunning som skriver MBAM på Google så dyker båda alternativen upp så kan vara bra att förtydliga.

Malwarebytes.

Visa signatur

5800X 6800XT 32GB DDR4

12 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarynoth:

När du skriver MBAM menar du då Micorsoft bitlocker eller Malwarebytes?
För en okunning som skriver MBAM på Google så dyker båda alternativen upp så kan vara bra att förtydliga.

Malwarebytes Bitlocker är till för att kryptera filer, diskar osv.. !

Edit: inte först tydligen

Visa signatur

Burk Nr.1 : Asus P8Z68 V-Pro | i7 2600k @ 4,4 | EVGA GTX780 Classified | Corsair Vengeance 8GB DDR3 1600Mhz | Corsair Obsidian 650D | Corsair TX650M | Corsair H100

Burk Nr.2 : MSI P35 Neo2 | Core 2 Duo E6850 @ 3,2Ghz | Powercolor Radeon HD5850 1GB | Corsiar Twin2X 6400 2x2GB | Corsair 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av boniz:

Malwarebytes.

Skrivet av miFFhoe:

Malwarebytes Bitlocker är till för att kryptera filer, diskar osv.. !

Edit: inte först tydligen

Tänkte mest för TS då som sagt en snabb googling ger flera olika resultat på olika typer av programvaror.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarynoth:

Tänkte mest för TS då som sagt en snabb googling ger flera olika resultat på olika typer av programvaror.

Dessa nya profilbilder förrvirrar en!

Visa signatur

Burk Nr.1 : Asus P8Z68 V-Pro | i7 2600k @ 4,4 | EVGA GTX780 Classified | Corsair Vengeance 8GB DDR3 1600Mhz | Corsair Obsidian 650D | Corsair TX650M | Corsair H100

Burk Nr.2 : MSI P35 Neo2 | Core 2 Duo E6850 @ 3,2Ghz | Powercolor Radeon HD5850 1GB | Corsiar Twin2X 6400 2x2GB | Corsair 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karolina10:

jag vet inte om det här kan vara till någon hjälp men jag använder chromes webbläsare och har adblock. Polisviruset dök upp i samband med en pop-up då jag var inne i inkognito-läge, där adblock inte fungerar. Jag vet inte om det här är relevant information, men jag tänkte skriva det ändå ifall att.

Du kan välja i "Inställningar" och sedan "Tillägg" att tillåta Adblock i inkognito-läge genom att bocka i "Tillåt i inkognito"

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk

Kör malwarebytes, adwarecleaner och dra ner tex norton 360 test veriasionen och kör virusscanning

Visa signatur

Moderkort: Asus Maximus VI Hero CPU: i7 4770k RAM: G.Skill Ares 16GB
PSU: Corsair TX Series 650W GPU: GIGABYTE GTX670 OC
Chassi: Antec P280 Cpu-Kylare: Stock SSD: Samsung 840 EVO Series 250GB
OS: Windows 10 Pro x64

Permalänk
Medlem

Polisviruset som många pratar om är något som kommer över hela skärmen och låser datorn, inte (bara) i din webbläsare

Kör MBAM som de andra föreslår bara för säkerhetens skull.

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karolina10:

fick nyss "polisviruset" verkar det som. Det kom upp en sida med meddelade från polisen om att jag hade begått brott och skulle betala böter. Det gick inte att klicka ner sidan så jag i min panik bara stängde av datorn genom att hålla in knappen man trycker på för att slå på den.

sedan googlade jag på min mobil för att se om de var polisviruset jag hade råkat ut för, vilket det verkar vara. jag läste hur man skulle ta bort det. För mig som egentligen inte har någon som helst koll över huvud taget på hur man hanterar problem med datorer, kändes det som väldigt komplicerat.

För andra hade datorn blivit helt låst efter det och man hade inte kunnat göra nått. Men nu när jag slog på datorn igen så fungerar den som vanligt. innan jag vågade gå in på internet så gjorde jag en scan med mitt virusprogram (AVG anti virus) för att se om den skulle hitta nått, innan jag gjorde nått annat på datorn. Den hittade ingenting. Jag hade läst att så fort jag öppnade internet så skulle den här sidan med meddelandet från polisen poppa upp så jag tänkte vara beredd på att ta bort den direkt. Men inget hände, det var precis som vanligt, sedan klickade jag på återställ flikar och då kom alla upp som var uppe innan, men inte meddelandet..

det känns ju som att jag inte har fått viruset, eftersom allt är precis som vanligt? Jag tänkte bara skiva här och se om ni kanske kan förstå vad som har hänt. Ifall viruset ligger och lurar någonstans ändå eller om det inte finns, även fast det kom upp tidigare.

jag vet inte om det här kan vara till någon hjälp men jag använder chromes webbläsare och har adblock. Polisviruset dök upp i samband med en pop-up då jag var inne i inkognito-läge, där adblock inte fungerar. Jag vet inte om det här är relevant information, men jag tänkte skriva det ändå ifall att.

ps, kan ingenting om datorer så jag hoppas ni förstår vad jag har försökt förklara ändå.

Sluta mata apan framför datorn så slipper du "polisvirus" ska du se... :0)

Visa signatur

__________________
Stationär: | NZXT H510 Flow | Corsair RM850x | GIGABYTE Z790 AORUS Elite AX | Intel Core i7 13700K | 32GB 6400Mhz CL32 DDR5 | MSI RTX 380 | 1TB Seagate FireCuda 530 + 1TB Kingston KC3000 | LG OLED 42C2 120Hz 4K | Bärbar: MacBook Pro 14"

NAS: Synology DS1815+ 8X 4TB WD RED
Server: Esxi 6.5 | i5 4690K | 32GB DDR3 | 1TB SSD + iSCSI SATA [/B]

Permalänk
Medlem

Malwarevytes Anti Malware kör jag på iaf, super i min mening.

Köpte faktiskt livstids premium nycklar i Lördags (Ebay) för 57kr st fast verkar inte finnas just nu men däremot går det att buda på samma produkt och säljaren mailade nycklarna inom 5 min på en Lördag: http://www.ebay.com/itm/Malwarebytes-Anti-Malware-Premium-lif...

För så lite pengar så var det för mig personligen helt klart värt en premium licens i min mening, websidor, realtid och hyper scan utöver gratisversionen som också är super. Premium vs free:

https://www.malwarebytes.org/antimalware/

Tråkigt att du råkar ut för sån sk-t och hoppas du slipper det i framtiden, men dock lite nyfiken så måste fråga för min egen skull: Vad för webbsida besöker du som råkar ut för det där till att börja med? Skiter såklart i var andra surfar men vill inte ha det själv heller el att nån man känner sk råka ut för det?

Permalänk
Skrivet av DragonRapide:

Kör malwarebytes, adwarecleaner och dra ner tex norton 360 test veriasionen och kör virusscanning

det här är alltså tre olika program? behöver jag köra virusscanning med norton trots att jag redan har gjort det med mitt vanliga program ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karolina10:

det här är alltså tre olika program? behöver jag köra virusscanning med norton trots att jag redan har gjort det med mitt vanliga program ?

Strunta i norton, kör ett virusscan med malwarebytes, är väldigt effektivt.
Edit: eventuellt adwarecleaner skulle också vara bra om du får mycket reklam/popup överallt på skärmen när du surfar.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag tror det är så här. Polisviruset låser webbläsaren och när den drabbade försöker komma ur det laddas själva skadeprogrammet ner. Om man istället stänger av datorn eller drar ur nätverkskabeln hävs låsningen utan att skadeprogrammet installeras. Jag har råkat ut för det ett par gånger och dragit ur nätverkskabeln båda gångerna. Jag har inte kunnat hitta några skadeprogram på datorn.

Permalänk
Skrivet av fark:

Malwarevytes Anti Malware kör jag på iaf, super i min mening.

Köpte faktiskt livstids premium nycklar i Lördags (Ebay) för 57kr st fast verkar inte finnas just nu men däremot går det att buda på samma produkt och säljaren mailade nycklarna inom 5 min på en Lördag: http://www.ebay.com/itm/Malwarebytes-Anti-Malware-Premium-lif...

För så lite pengar så var det för mig personligen helt klart värt en premium licens i min mening, websidor, realtid och hyper scan utöver gratisversionen som också är super. Premium vs free:

https://www.malwarebytes.org/antimalware/

Tråkigt att du råkar ut för sån sk-t och hoppas du slipper det i framtiden, men dock lite nyfiken så måste fråga för min egen skull: Vad för webbsida besöker du som råkar ut för det där till att börja med? Skiter såklart i var andra surfar men vill inte ha det själv heller el att nån man känner sk råka ut för det?

okej, jag laddar väl ner det där malwarevytes som många har föreslagit, men kan man bara ta bort det enkelt sen? Jag har aldrig råkat ut för virus någonsin tidigare på mina datorer. och jag vill inte ha en massa program som bara "är där", det har ju fungerat bra med det jag har tills nu haha. men det känns som att det är mitt fel att det blev så nu bara för att inte tänkte mig för innan.

Jag minns inte vilken sida det var, då det var en sida jag kom in på av en slump. skulle kolla på en serie, men avsnitten laddade så långsamt där jag brukar kolla. så jag googlade lite och klickade på någon länk som var till någon annan sida. (den såg inte så "bra" ut ) men jag klickade mig vidare ändå för jag orkade inte leta mer, och så kom det upp massa reklam i nya fönster varje gång jag klickade på skärmen och sen kom det där "polismeddelandet" upp.

Permalänk
Skrivet av Hubertus:

Jag tror det är så här. Polisviruset låser webbläsaren och när den drabbade försöker komma ur det laddas själva skadeprogrammet ner. Om man istället stänger av datorn eller drar ur nätverkskabeln hävs låsningen utan att skadeprogrammet installeras. Jag har råkat ut för det ett par gånger och dragit ur nätverkskabeln båda gångerna. Jag har inte kunnat hitta några skadeprogram på datorn.

jaha okejvilken tur, men då kanske det inte hann laddas ner innan jag stängde av datorn heller

Permalänk
Skrivet av MaKerS:

Strunta i norton, kör ett virusscan med malwarebytes, är väldigt effektivt.
Edit: eventuellt adwarecleaner skulle också vara bra om du får mycket reklam/popup överallt på skärmen när du surfar.

reklam och popup brukar inte vara något problem eftersom jag har adblock men det var nog för att jag råkade gå in i ett inkognito fönster där adblock inte var aktiverat, som det kom upp så mycket den här gången.. men jag ska göra en sån virusscan med malwarebytes ändå

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

Jag tror det är så här. Polisviruset låser webbläsaren och när den drabbade försöker komma ur det laddas själva skadeprogrammet ner. Om man istället stänger av datorn eller drar ur nätverkskabeln hävs låsningen utan att skadeprogrammet installeras. Jag har råkat ut för det ett par gånger och dragit ur nätverkskabeln båda gångerna. Jag har inte kunnat hitta några skadeprogram på datorn.

För att webbsidan verkligen ska kunna infektera datorn med ett skadligt program måste det finnas ett säkerhetshål som webbsidan kan utnyttja. När det gäller just polistrojanen har det oftast skett genom ett säkerhetshål i en gammal Java-version.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CeciliaB:

För att webbsidan verkligen ska kunna infektera datorn med ett skadligt program måste det finnas ett säkerhetshål som webbsidan kan utnyttja. När det gäller just polistrojanen har det oftast skett genom ett säkerhetshål i en gammal Java-version.

Det behöver inte finnas ett säkerhetshål om man kan förmå användaren att klicka på en länk. Tanken med att låsa webbläsaren kan vara att få användaren att klicka på en länk för att komma ur låsningen. Utan att veta det godkänner man samtidigt nedladdningen av något skadeprogram. Jag vet inte säkert om det är så här denna version av polisviruset fungerar för av naturliga skäl har jag inte provat.

Jag tycker folk ska lära sig att om någon webbsida låser webbläsaren börjar man med att dra ut nätverkskabeln alternativt inaktivera det trådlösa. Ofta släpper låsningen då.