Frameskipping problem med nyköpt MG279Q

Permalänk
Medlem

Frameskipping problem med nyköpt MG279Q

Hej,
Jag beställde min skärm i måndags den 29e och har fått den levererad dagen efter.
Skärmen är beställd från en "ASUS recommended seller" men jag tror att den har problemet med att den skippar var sjätte bildruta i 144hz som uppmärksammades här på Sweclockers tidigare.
Jag är inte så insatt i skärmar och det är min första 144hz skärm, men jag försökte att köra testet (Blur Buster) för att kolla om problemet är fixat.
Jag misstänker dock att just min skärm fortfarande har problemet och vill dubbelkolla med er (se första bilden nedan)

http://imgur.com/h3xlPx1,2C6miBk#0

Om det är så att det är fortfarande fel med min skärm, undrar jag om det är normalt att en "recommended seller" faktiskt säljer skärmar som har blivit återkallade?

En annan fråga som jag har är att jag fick nedan meddelande när jag startade om datorn.
Skärmen var då inte avstängt utan på standby och när datorn startades så visades meddelandet och bara 60hz var valbart under Windows.
Jag stängde av skärmen och satte på den igen, och då verkade allt fungera igen och jag kunde välja 144hz igen.
Är detta normalt?

http://imgur.com/h3xlPx1,2C6miBk#1

Är tacksam om jag kunde få svar på mina frågor.

Visa signatur

Case: Corsair 650D | PSU: Asus Thor 1200W | RAM: Corsair 2*16GB Dominator Platinum RGB 5600MHz | Cooling: Corsair H100i Elite LCD | CPU: i7-12700K | MB: Asus ROG Strix Z690-F Gaming WIFI | GPU: MSI 4080 SUPRIM X | Monitor: Acer XB270HU

Permalänk
Hedersmedlem

Du har nog inte tagit första bilden rätt. Har du följt instruktionerna om slutartid längst upp på sidan?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Bildexpert 📺

När frameskipping inträffar på MG279Q i 144 Hz är det supertydlig. Det tog mig ett par sekunder av flyttande av fönster i Windows för att märka att något var fel. För att visa andra (de som inte glor på skärmar på samma sätt som jag) visade jag helt vanliga UFO:t på Blurbusters. Med 144 Hz är det ryckigt och i 120 Hz flyter det perfekt. Att bara växla mellan 120 och 144 Hz gjorde det tydligt för alla som fick se att något var fel.

Det där felmeddelande är väldigt vanligt när man kör AMD-kort och de höga pixelklockor som krävs för 2560x1440 i 144 Hz. En annan kabel, kortare och certifierad, kan hjälpa.

Permalänk
Medlem

Då kanske det inte är något fel på skärmen vilket skulle vara skönt. Ska kolla igen när jag kommer hem.
Jag märker ingen ryckighet på 144hz men som sagt har bara haft skärmen igång några få timmar så det måste kollas igen.

@giplet: Då tror jag inte att jag tog bilden rätt när du nämner det
@Laxpudding: Tack för förklaringen.

Visa signatur

Case: Corsair 650D | PSU: Asus Thor 1200W | RAM: Corsair 2*16GB Dominator Platinum RGB 5600MHz | Cooling: Corsair H100i Elite LCD | CPU: i7-12700K | MB: Asus ROG Strix Z690-F Gaming WIFI | GPU: MSI 4080 SUPRIM X | Monitor: Acer XB270HU

Permalänk
Medlem

En grej som jag kom att tänka på, även om den första bilden har tagits med fel inställning/slutartid, borde inte den svarta rutan i mitten inte vara svart? Alltså att alla 6 icke svarta rutor borde vara sammanhängande?

Visa signatur

Case: Corsair 650D | PSU: Asus Thor 1200W | RAM: Corsair 2*16GB Dominator Platinum RGB 5600MHz | Cooling: Corsair H100i Elite LCD | CPU: i7-12700K | MB: Asus ROG Strix Z690-F Gaming WIFI | GPU: MSI 4080 SUPRIM X | Monitor: Acer XB270HU

Permalänk
Medlem

Har kollat lite mera igår kväll och det ser ut som att min skärm har problemet.
Ändrade mellan 144hz och 120hz och jag kan klart se att det är lite hackigt i 144hz som Laxpudding beskrev.
Har kontaktat ASUS och dom sa att dom kan skicka en ny skärm till mig, problemet är att jag kan inte vara säker på att den nya inte kommer med några pixelfel (max 3 döda är tillåtna om jag fattar rätt), den som jag har nu har inga pixelfel alls så det känns som en chansning.
Har kontaktat återförsäljaren också och dom ska kolla om dom har några skärmar inne som har blivit fixade av ASUS och dom ska svara mig senare.

Så om det finns någon som ska köpa denna monitor, kolla alltid och fråga specifikt så att den inte är från den gamla batchen.

Visa signatur

Case: Corsair 650D | PSU: Asus Thor 1200W | RAM: Corsair 2*16GB Dominator Platinum RGB 5600MHz | Cooling: Corsair H100i Elite LCD | CPU: i7-12700K | MB: Asus ROG Strix Z690-F Gaming WIFI | GPU: MSI 4080 SUPRIM X | Monitor: Acer XB270HU