Är inte helt hundra på hur SweC mäter minimal FPS, men måste vara någon form av filtrerat minimum då det nästan alltid finns "frames" som tar väldigt lång tid av orsaker som inte spel, drivare och systemet i övrigt kan påverkar (Windows är inte ett RTOS). Minimal FPS + genomsnittlig FPS är rätt bra, det första ger en vink om vad som händer i de "tunga" scenerna medan det andra är ett mått på rå kapaciteten för GPUn.
Grävde lite mer efter fler tester, hittade test av 380 som även innehåller 280X, 285 och 960.
Tycker detta visar att det som @Broken-arrow skriver om att skillnaden i TR testet var inom felmarginalen stämmer riktigt bra, i 380-testet är 280X åter igen bättre i genomsnitt, men även minst lika bra som 960 i 99% (och 99.9% som de också mäter).
Men det kanske mest intressanta i det tester är hur uselt 285 fungerar och hur otroligt mycket bättre 380 fungerar givet att båda är baserade på samma krets. Av 280X, 285 och 380 så är den senare ungefär lika snabb som 280X (även i "worst-case" fallen), drar mindre ström och riktpriset verkar också ligga ungefär på samma nivå för 4GB varianten. 960 drar fortfarande mindre ström än någon av dessa, men 380 är prestandamässigt bättre på allt och har i USA ungefär samma riktpris som 960 (har inte kollat prisjakt).
380 ser ut att vara den produkt 285 borde ha varit, frågan är om det inte är 4GB VRAM i 380 som löser problemen med väldigt låg 99%-värde i 285, eller så har 285 något HW-fel som är rättat i 380. Tycker 4GB versionen av 380 rent tekniskt ser ut att vara det bästa mellanklasskortet (givet resultaten i testet ovan), 960 är bara bättre om man måste ha riktigt låg strömförbrukning.
Det andra som slog mig var att 99%-värdet inte alls förbättrat sig för Hawaii mellan 290x och 390x. Letade på det ursprungliga TR testet av 7970 (280X är i princip samma kort). Visade sig att just denna review var den första när man började mäta "frametimes", det som är riktigt intressant är hur stabila FPS 7970 genererade redan på den tiden.
AMD har lyckats höja genomsnittlig FPS med nya drivare sedan dess, men man har inte lyckats gjort speciellt mycket åt minimal FPS på Hawaii, däremot verkar Tahiti alltid prestera väldigt bra ur den här aspekten (jämfört med genomsnittlig FPS och jämfört med motsvarande Nvidia kort) ända sedan release. Ser alltså mer ut som det är en HW-relaterad effekt än effekt från drivers. Nvidia har en liknande trend med 780ti som också har rätt djupa dippar jämfört med 970/980, den förra borde ju vara mer stabil sett till drivers idag.
Sist: kolla resultaten för 960 i de bilder jag postade ovan, notera hur genomsnittlig FPS inte alls ändras i Witcher 3 mellan 2GB och 4GB versionen. Däremot påverkas minimal FPS positivt av 4GB. Jämför man 285 med 2GB och 380 med 4GB (som på pappret ska vara samma krets) så är skillnaden rätt dramatiskt för minimal FPS, i Far Cry 4 har korten ungefär samma genomsnittlig FPS men för 99%-värdet är 380 67% snabbare!
Så håller med om att 2GB börjar bli för lite, även mellanklasskorten börjar få nytta av >2GB i de senaste spelen. Genomsnittlig FPS påverkas inte då dessa kort inte har kraften att aktivt använda så mycket VRAM varje frame, men dagens allt mer texturintesiva spel kan över några sekunder använda enorma mängder minne och att då redan kunna ha data i VRAM minskar trycket på PCIe och potentiella "frame-drops" p.g.a. av att PCIe inte hinner med.