60GBs SSD för windows 8.1

Permalänk
Medlem

60GBs SSD för windows 8.1

Räcker 60GB för windows 8.1? Jag vill ha kvar alla systemfiler osv. samt ha typ 10GB över så det finns utrymme att installera ett spel.

Mvh Andreas

Permalänk
Vila i frid
Permalänk
Medlem

Jag tycker man borde ha minst 120gb för OS. Vad har du för budget?

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Jag tycker man borde ha minst 120gb för OS. Vad har du för budget?

Kanske är smartast så. Vad jag har förstått så tappar även disken prestanda om man fyller upp den för mycket. 350 ungefär, satsar på begagnatmarknaden. Vet att det är snålt för en SSD men nöjer mig med en som har några år på nacken och inte är så stor.

Permalänk
Medlem

Idag skulle jag inte rekommendera något mindre än 240GB, men om man har tajt ekonomi så fungerar 120GB, dock är det en dålig investering. SSDer påverkas av hur fulla de blir:
http://www.anandtech.com/show/6489/playing-with-op
Även om det är dec 2012 data så stämmer det för diskar för 2015, då inte mycket har ändrats.
Redan när du når 50% så börjar hastigheten påverkas, men ofta så lite så att man inte märker det. Vid 70% kan 4k skrivningar sakta ner så att det är märkbart, men bara i extrema fall.
När den når ca 90% full så rasar prestandan, och värst av allt, slitaget ökar enormt.

Har man ett chipset som stöder Intels Smart Response pdf, sid 2 så får man mer nytta av att sätta en Cache på en mekanisk disk. Fungerar med så små SSDer som 20GB iaf (kanske mindre), och upp till 64GB. Man måste inte ta (och bör max ta 70-80%) av SSDn storlek, för att inte den ska slitas onödigt och tappa prestanda.
Detta kanske är ett bättre alternativ för TS?

Har man 120GB SSD är det bättre att sätta OSet direkt på den dock, om du inte har nån speciell anledning till att vilja ha cache. (De ska gå att ha både OS och cache på samma SSD, men kräver att du installerar på HDD, skapar cachen, formaterar om och installerar på SSD. Åter bör man tänka på att lämna typ 10% ledigt för optimal nivå.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Idag skulle jag inte rekommendera något mindre än 240GB, men om man har tajt ekonomi så fungerar 120GB, dock är det en dålig investering. SSDer påverkas av hur fulla de blir:
http://www.anandtech.com/show/6489/playing-with-op
Även om det är dec 2012 data så stämmer det för diskar för 2015, då inte mycket har ändrats.
Redan när du når 50% så börjar hastigheten påverkas, men ofta så lite så att man inte märker det. Vid 70% kan 4k skrivningar sakta ner så att det är märkbart, men bara i extrema fall.
När den når ca 90% full så rasar prestandan, och värst av allt, slitaget ökar enormt.

Har man ett chipset som stöder Intels Smart Response pdf, sid 2 så får man mer nytta av att sätta en Cache på en mekanisk disk. Fungerar med så små SSDer som 20GB iaf (kanske mindre), och upp till 64GB. Man måste inte ta (och bör max ta 70-80%) av SSDn storlek, för att inte den ska slitas onödigt och tappa prestanda.
Detta kanske är ett bättre alternativ för TS?

Har man 120GB SSD är det bättre att sätta OSet direkt på den dock, om du inte har nån speciell anledning till att vilja ha cache. (De ska gå att ha både OS och cache på samma SSD, men kräver att du installerar på HDD, skapar cachen, formaterar om och installerar på SSD. Åter bör man tänka på att lämna typ 10% ledigt för optimal nivå.)

Tack för informativt svar! Är inte superhaj på formateringar så jag tror jag kanske öker min budget lite och satsar på en 120GB istället.