Permalänk
Medlem

Benq W1080st mörka fläckar(projektor)

Jag har haft en Benq W1080st i ungefär 1,5 år och har varit jätte nöjd. Men den senaste veckan har jag fått problem med att det är en massa mörka fläckar på bilden. Det är inte döda pixlar då det inte är helt dött där. Det är bara att vissa områden är mörkare, något som gör bilden mycket fulare. Vad kan man göra åt detta? Är det dags att skicka in den på garanti?

Det var lite svårt att fånga det på bild då kameran och projektorn inte riktigt sammarbetade. Men ni borde kunna få en bild av problemet i alla fall. Fläckarna är på vänster sida av bilden. Den projicerar nu mot en vägg då jag inte har duk där jag är över sommaren. Har så klart prövat att flytta runt bilden för att se att problemet inte är en skitig vägg, och fläckarna följer med bilden.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem

Om det är de mörka fläckarna du menar, så skulle jag säga att det är damm på linsen eller inuti..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Om det är de mörka fläckarna du menar, så skulle jag säga att det är damm på linsen eller inuti..

Jag har torkat av utsidan av linsen och det blev ingen skillnad, så gissar att det är innuti då. Går det att tvätta ur på något bra sätt utan att bryta garantin på projektorn?

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem

Vet inte hur din ser ut, men oftast finns det luckor man kan ta bort, så man kommer åt lite bättre inuti. Själv tog jag bort projektorlampan och körde med tryckluft på min projje.
Hade ett katthår som satt sig på insidan och vajade över hela bilden.. :-/
Går oftast att plocka bort överdelen också rätt lätt.. Kan dock vara svårt att komma åt inne vid linsen.

En av många trådar man kan hitta på google, om man letar lite..
http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=123909

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Vet inte hur din ser ut, men oftast finns det luckor man kan ta bort, så man kommer åt lite bättre inuti. Själv tog jag bort projektorlampan och körde med tryckluft på min projje.
Hade ett katthår som satt sig på insidan och vajade över hela bilden.. :-/
Går oftast att plocka bort överdelen också rätt lätt.. Kan dock vara svårt att komma åt inne vid linsen.

En av många trådar man kan hitta på google, om man letar lite..
http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=123909

Riskerar man inte att förstöra någor, eller förlora garantim genom att öppna den?

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem

Ring supporten, det kan ju gå på garantin.
En annan har fått projjen utbytt ( http://www.avsforum.com/forum/68-digital-projectors-under-3-0... )
Värt att kolla med BenQ innan du börjar öppna upp och mecka själv, annars finns det bilder i länken så du hittar rätt.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X Kylare: Noctua NH-D14 Modermodem: Asus TUF GAMING B550M-PLUS RAM: Kingston Renegade Fury 3600MHz 32GB GPU: PowerColor Radeon RX 6900 XT 16GB Red Devil Ultimate Chassi: Fractal Design Define Mini C PSU: Corsair RM750x SSD: Kingston KC3000 2TB NVMe Skärm: LG 34'' UltraGear 34GN850 Tgb: Keychron Q6 Brown Mus: Logitech MX Master III Högtalare: Audio Pro Addon T14 OS: MS Windows 11 Pro ISP: Bahnhof 500/500Mbit Tillbehör: Staropramen & Noblechairs Hero

Permalänk
Medlem
Skrivet av MadFred:

Ring supporten, det kan ju gå på garantin.
En annan har fått projjen utbytt ( http://www.avsforum.com/forum/68-digital-projectors-under-3-0... )
Värt att kolla med BenQ innan du börjar öppna upp och mecka själv, annars finns det bilder i länken så du hittar rätt.

Kollade den där tråden, men det fick bli att slå iväg ett mail till Benqs support. Har ingen lust att råka förstöra en projektor för nära 10 000kr när det kan gå på garanti.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem

Skickade in projektorn till Beqn för en vecka sen. Fick tillbaka den idag och problemet är helt fixat. De bytte färghjulet och tvättade enheten.

Jag tror även att de löste ett problem jag misstänkt att jag haft, men inte varit säker på. Nämligen att bilden aldrig varit helt rak i topp och botten. Men hade gissat att det berodde på lutande bord och/eller lutande vägg. Men nu när jag fick tillbaka den och den hade keystone -2 som innan så är bilden riktigt sned. Med keystone på 0 så är den rak. Verkar som att det faktiskt var ett problem påå det.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell