S36 i fronten på Define S - Intake eller exhaust?

Permalänk
Medlem

S36 i fronten på Define S - Intake eller exhaust?

Tjenare,

Som rubriken säger, har monterat S36 i fronten på Define S och är lite osäker på vad som faktiskt är bäst, ska jag låta fläktarna blåsa in kall luft mot radiatorn eller ska de blåsa ut luft i fronten?

Just nu ser det ut på följande sätt:

- 1x 120mm intake på baksidan
- 1x 120mm intake i botten
- 3x 120mm exhaust i front

Skulle givetvis kunna testa lite själv, men det orkar jag inte då de medföljande skruvarna till Kelvin S36 är av "IKEA-style" :/

Mvh
Dallen

Visa signatur

⚙️ Ryzen 5800X | G.Skill TridentZ 3866MHz CL14 | ASUS TUF 6900XT
🖥️ Samsung Odyssey G8 OLED ⌨️ Keychron Q4 60% 🖱️ Glorious Series One Pro
🎧 RME ADI-2-DAC FS | Focal Clear MG Pro | Sony MDR-Z7M2
📺 LG 65" GX OLED | Dynaudio Xeo 4

Permalänk
Avstängd

@Dallen: Optimalt blir att montera S36:an i toppen med utsug/exhaust på fläktarna.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

Vill dock gärna ha kvar den i fronten då jag tänker mig att detta bör ge lite lägre ljudnivå eftersom att man inte behöver ta bort luckorna i toppen av lådan, sen ser det snyggare ut

Visa signatur

⚙️ Ryzen 5800X | G.Skill TridentZ 3866MHz CL14 | ASUS TUF 6900XT
🖥️ Samsung Odyssey G8 OLED ⌨️ Keychron Q4 60% 🖱️ Glorious Series One Pro
🎧 RME ADI-2-DAC FS | Focal Clear MG Pro | Sony MDR-Z7M2
📺 LG 65" GX OLED | Dynaudio Xeo 4

Permalänk
Medlem

@Peppar2014

På vilket sätt blir det optimalt att använda sig av uppvärmd luft inuti ett chassi som är avsevärt varmare än luften i rummet?

@Dallen

Du har en S36 och ett Define S, vilket betyder att du kan montera S36an med de 2 översta fläktarna som intake i fronten. Då håller du luftbubblor borta från pumpen iom. att den inbyggda reservoaren i radiatorn hamnar ovanför pumpen som sitter på processorn. Samt så använder du kall luft utanför chassit som kylmedium tillsammans med vattnet i S36an.

Du har också ännu en fläkt längst ner i fronten under radiatorn som inte påverkas av varmvattnet i radiatorn under hög CPU-belastning som kommer suga in kalluft mot grafikkortet.

Samt så är fronten ljuddämpad och du slipper då oljudet som skulle uppstå i att montera radiatorn i toppen av chassit. Därefter har du också möjlighet att i toppen montera fläktar som suger ut varmluft som genereras av grafikkortet och alla andra komponenter i datorn.

Eller bara täppa igen dem med moduvent-luckorna och använda fläktplatsen i bakkant som utblås. Sen så kan du även montera en fläkt i botten som agerar insug så att du får ett övertryck i chassit som håller damm borta i den mån det går.

Har man undertryck i chassit så kommer det in damm i springorna i chassit.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dallen:

Vill dock gärna ha kvar den i fronten då jag tänker mig att detta bör ge lite lägre ljudnivå eftersom att man inte behöver ta bort luckorna i toppen av lådan, sen ser det snyggare ut

Ska du ha AIO kylaren i fronten behöver du optimera luftflödet, i nuvarande uppsättning saknar du ett utsug.

Skrivet av Santrik:

@Peppar2014

På vilket sätt blir det optimalt att använda sig av uppvärmd luft inuti ett chassi som är avsevärt varmare än luften i rummet?

Med utsug/exhaust i toppen försvinner värmen? I dagsläget stannar varmluften kvar i chassit.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Santrik:

@Peppar2014

På vilket sätt blir det optimalt att använda sig av uppvärmd luft inuti ett chassi som är avsevärt varmare än luften i rummet?

@Dallen

Du har en S36 och ett Define S, vilket betyder att du kan montera S36an med de 2 översta fläktarna som intake i fronten. Då håller du luftbubblor borta från pumpen iom. att den inbyggda reservoaren i radiatorn hamnar ovanför pumpen som sitter på processorn. Samt så använder du kall luft utanför chassit som kylmedium tillsammans med vattnet i S36an.

Du har också ännu en fläkt längst ner i fronten under radiatorn som inte påverkas av varmvattnet i radiatorn under hög CPU-belastning som kommer suga in kalluft mot grafikkortet.

Samt så är fronten ljuddämpad och du slipper då oljudet som skulle uppstå i att montera radiatorn i toppen av chassit. Därefter har du också möjlighet att i toppen montera fläktar som suger ut varmluft som genereras av grafikkortet och alla andra komponenter i datorn.

Eller bara täppa igen dem med moduvent-luckorna och använda fläktplatsen i bakkant som utblås. Sen så kan du även montera en fläkt i botten som agerar insug så att du får ett övertryck i chassit som håller damm borta i den mån det går.

Har man undertryck i chassit så kommer det in damm i springorna i chassit.

Är det något sånt här du tänker dig?

Ursäkta, det var från början bara en bild för att visa luftflödet men jag kunde inte låta bli att få med en liten gubbe också.

Skrivet av Peppar2014:

Ska du ha AIO kylaren i fronten behöver du optimera luftflödet, i nuvarande uppsättning saknar du ett utsug.

Med utsug/exhaust i toppen försvinner värmen? I dagsläget stannar varmluften kvar i chassit.

Om fläktarna blåser mot radiatorn i fronten så blir det väl någon form av utsug?

Visa signatur

⚙️ Ryzen 5800X | G.Skill TridentZ 3866MHz CL14 | ASUS TUF 6900XT
🖥️ Samsung Odyssey G8 OLED ⌨️ Keychron Q4 60% 🖱️ Glorious Series One Pro
🎧 RME ADI-2-DAC FS | Focal Clear MG Pro | Sony MDR-Z7M2
📺 LG 65" GX OLED | Dynaudio Xeo 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dallen:

Är det något sånt här du tänker dig?

http://www.bilddump.se/bilder/20150701194505-81.229.247.239.png

Ursäkta, det var från början bara en bild för att visa luftflödet men jag kunde inte låta bli att få med en liten gubbe också.

Om fläktarna blåser mot radiatorn i fronten så blir det väl någon form av utsug?

Jajustjäklarja, S36 är ju 360mm radiatorn! Glömde jag helt i ovanstående inlägg.

Men ja, precis så. Fläktarna skall du helst montera så att dem suger kalluft genom radiatorn och in i chassit. Det blir allra enklast att städa ur den då ifall damm sätter sig emellan finsen. Bara dammsuga från utsidan genom en öppen lucka i fronten.

Nackdelen blir ju att när du väl belastar processorn ordentligt så kommer varmluft tryckas på övriga komponenter. Men eftersom du inte har mycket mer än ett grafikkort i den (och en 360mm[!] rad) så blir det nog inte så varmt, i synnerhet då du har en extra fläkt i botten som suger in kalluft mot grafikkortet som sitter monterat precis ovanför.

En fläkt som utsug bör räcka gott och väl för att hålla trycket i chassit positivt så att du slipper extra damm som annars letar sig in igenom springorna.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dallen:

Är det något sånt här du tänker dig?

http://www.bilddump.se/bilder/20150701194505-81.229.247.239.png

Ursäkta, det var från början bara en bild för att visa luftflödet men jag kunde inte låta bli att få med en liten gubbe också.

Om fläktarna blåser mot radiatorn i fronten så blir det väl någon form av utsug?

Beroende på om du monterar fläktarna som insug eller utsug.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

@Dallen vad blev slutresultatet?

Tänkte själv skaffa en Define S och eventuellt S24. Spontant tänker jag mig något liknande från din bild

  • S24 + en 140 mm i fronten (längst ner)

  • 140 mm i botten

  • 140 mm bak.

Synpunkter på detta?