Gigabyte Geforce GTX 980 Ti G1 Gaming

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oggaaaa:

Såhär låter mitt kort i full load @80 grader, custom fläktkurva. Något konstigt ljud är det, är det detta ni kallar spoltjut eller?
https://www.youtube.com/watch?v=eNzBkk2z7KU

Nu är det ju svårt att höra på en Youtubevideo men ja... Det låter som samma "rasslande" spoltjut som jag hade på mitt.

Har alla dom här korten samma problem eller? Verkar ju inte bättre.

Visa signatur

__________________
Stationär: | NZXT H510 Flow | Corsair RM850x | GIGABYTE Z790 AORUS Elite AX | Intel Core i7 13700K | 32GB 6400Mhz CL32 DDR5 | MSI RTX 380 | 1TB Seagate FireCuda 530 + 1TB Kingston KC3000 | LG OLED 42C2 120Hz 4K | Bärbar: MacBook Pro 14"

NAS: Synology DS1815+ 8X 4TB WD RED
Server: Esxi 6.5 | i5 4690K | 32GB DDR3 | 1TB SSD + iSCSI SATA [/B]

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxF:

Nu är det ju svårt att höra på en Youtubevideo men ja... Det låter som samma "rasslande" spoltjut som jag hade på mitt.

Har alla dom här korten samma problem eller? Verkar ju inte bättre.

Får man returnerna korten pga detta måntro?

Visa signatur

I9 12900K|Asus Prime Z690-P WIFI D4|Noctua NH-D14|Samsung 850 1000gb|Asus RTX 3080 TUF|HyperX Fury 3600mhz CL17 32GB|EVGA Supernova 850w|Corsair 650D|Acer XB270HU

Permalänk
Medlem

@Oggaaaa:

Det beror på. Jag returnerade mitt med hjälp av öppet köp enligt distansköplagen.

Jag beställde på nätet men lämnade tbx i butik. När jag kom in i butiken sade jag bara att jag ville lämna tbx, dom frågade varför och jag angav rasslande spoltjut och högljudda fläktar. Svaret var direkt att dom ville testa kortet och avgöra om spoltjutet var tillräckligt för att få lämna tbx. Jag hänvisade då direkt till att jag ville lämna tbx enligt distansköplagen eftersom jag beställt kortet på webben. Butikschefen sade jahopp... och tog tbx kortet.

Är dock rätt säker på att det inte hade varit lika lätt om jag köpt kortet i butik.

Visa signatur

__________________
Stationär: | NZXT H510 Flow | Corsair RM850x | GIGABYTE Z790 AORUS Elite AX | Intel Core i7 13700K | 32GB 6400Mhz CL32 DDR5 | MSI RTX 380 | 1TB Seagate FireCuda 530 + 1TB Kingston KC3000 | LG OLED 42C2 120Hz 4K | Bärbar: MacBook Pro 14"

NAS: Synology DS1815+ 8X 4TB WD RED
Server: Esxi 6.5 | i5 4690K | 32GB DDR3 | 1TB SSD + iSCSI SATA [/B]

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxF:

Nu är det ju svårt att höra på en Youtubevideo men ja... Det låter som samma "rasslande" spoltjut som jag hade på mitt.

Har alla dom här korten samma problem eller? Verkar ju inte bättre.

Nu har jag läst det på så många ställen att det inte verkar vara någon tillfällighet med spoltjut av "rasslande" karaktär hos dom här korten.

Antingen så har Gigabyte plockat ut en hög med mögchip i in handplockning (GPU Gauntlet) eller så är det ngt i Gigabytes design/komponenter i Custom PCBn som tillsammans med 980Ti ger det här rasslande ljudet vid belastning.

Visa signatur

__________________
Stationär: | NZXT H510 Flow | Corsair RM850x | GIGABYTE Z790 AORUS Elite AX | Intel Core i7 13700K | 32GB 6400Mhz CL32 DDR5 | MSI RTX 380 | 1TB Seagate FireCuda 530 + 1TB Kingston KC3000 | LG OLED 42C2 120Hz 4K | Bärbar: MacBook Pro 14"

NAS: Synology DS1815+ 8X 4TB WD RED
Server: Esxi 6.5 | i5 4690K | 32GB DDR3 | 1TB SSD + iSCSI SATA [/B]

Permalänk
Medlem

@AxF: ah okej! Har haft kortet en vecka så har fortfarande tid att skicka tillbaka det. Men det jag stör mig mest på är att det inte klockar som förväntat. ca 1440 boost är det högsta som blir stabilt i Witcher 3. Man vill ju få det över 1500 annars kunde man lika gärna köpt referens eller EVGA:s modell...

Visa signatur

I9 12900K|Asus Prime Z690-P WIFI D4|Noctua NH-D14|Samsung 850 1000gb|Asus RTX 3080 TUF|HyperX Fury 3600mhz CL17 32GB|EVGA Supernova 850w|Corsair 650D|Acer XB270HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxF:

@Stoff3th3m4n:

Nu var det ju ett tag sedan jag hade det kortet, men det är det nog.

Har ditt EVGA kort nåt coilwhine i menyer och liknande där fps:en är väldigt hög?

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem

@Stoff3th3m4n:

nada zipp zero! Det hade iofs inte ASUS referenskortet jag hade från början heller.

Hade jag varit dig så hade jag köpt MSIs nya 9080Ti Gaming 6G

Visa signatur

__________________
Stationär: | NZXT H510 Flow | Corsair RM850x | GIGABYTE Z790 AORUS Elite AX | Intel Core i7 13700K | 32GB 6400Mhz CL32 DDR5 | MSI RTX 380 | 1TB Seagate FireCuda 530 + 1TB Kingston KC3000 | LG OLED 42C2 120Hz 4K | Bärbar: MacBook Pro 14"

NAS: Synology DS1815+ 8X 4TB WD RED
Server: Esxi 6.5 | i5 4690K | 32GB DDR3 | 1TB SSD + iSCSI SATA [/B]

Permalänk
Medlem

Väntar med spänning på en recension av Zotac 980Ti AMP! Extreme. Hoppas swec kommer testa detta kort då det är av yttersta intresse hur det presterar med de representerade klocksen

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxF:

@Stoff3th3m4n:

nada zipp zero! Det hade iofs inte ASUS referenskortet jag hade från början heller.

Hade jag varit dig så hade jag köpt MSIs nya 9080Ti Gaming 6G

Ok, utveckla gärna varför du hade köpt MSI-kortet?

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem

@Stoff3th3m4n:

Verkar vara ett bra kort. Custom PCB, 8+8 strömmatning, svalt och tyst.

Visa signatur

__________________
Stationär: | NZXT H510 Flow | Corsair RM850x | GIGABYTE Z790 AORUS Elite AX | Intel Core i7 13700K | 32GB 6400Mhz CL32 DDR5 | MSI RTX 380 | 1TB Seagate FireCuda 530 + 1TB Kingston KC3000 | LG OLED 42C2 120Hz 4K | Bärbar: MacBook Pro 14"

NAS: Synology DS1815+ 8X 4TB WD RED
Server: Esxi 6.5 | i5 4690K | 32GB DDR3 | 1TB SSD + iSCSI SATA [/B]

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxF:

@Stoff3th3m4n:

Verkar vara ett bra kort. Custom PCB, 8+8 strömmatning, svalt och tyst.

Hur vet du att det är svalt och tyst, har väl inte kommit några tester på det?

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
§1/otrevligheter
Visa signatur

__________________
Stationär: | NZXT H510 Flow | Corsair RM850x | GIGABYTE Z790 AORUS Elite AX | Intel Core i7 13700K | 32GB 6400Mhz CL32 DDR5 | MSI RTX 380 | 1TB Seagate FireCuda 530 + 1TB Kingston KC3000 | LG OLED 42C2 120Hz 4K | Bärbar: MacBook Pro 14"

NAS: Synology DS1815+ 8X 4TB WD RED
Server: Esxi 6.5 | i5 4690K | 32GB DDR3 | 1TB SSD + iSCSI SATA [/B]

Permalänk
Medlem

Ni måste slänga in witcher 3 och gta 5 i era speltester.

Permalänk

Fler tungdrivna spel tack

Var är The Witcher 3 och GTA 5? Dessa spel är mer intressanta ur prestandasynvinklar, och så är de väl något mer relevanta för köpare av high-end kort. Halvdåliga recensioner från privatpersoner visar redan att dessa kort inte ens klarar gta 5 på Ultra 1080p@60fps.

Visa signatur

Chassi: NZXT H442 Silent Ultra Black New Edition || MOBO: Asus Z270E || CPU: Core i7 7700K || GPU: MSI Geforce GTX 1080Ti Gaming X || RAM: Corsair LPX 16Gb DDR4 || PSU: Corsair RM 1000i || SSD:Samsung 850 EVO 500+250 Gb || Kylning: NH-D15 ||

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Oggaaaa:

@AxF: ah okej! Har haft kortet en vecka så har fortfarande tid att skicka tillbaka det. Men det jag stör mig mest på är att det inte klockar som förväntat. ca 1440 boost är det högsta som blir stabilt i Witcher 3. Man vill ju få det över 1500 annars kunde man lika gärna köpt referens eller EVGA:s modell...

Witcher 3 är allmänt känt för att krascha med även moderat oc. Vad det beror på vet jag inte, drivrutiner eller spelet behöver patchas..eller troligen båda delarna. Kör själv också witcher 3 "något sånär" stabilt i 1456 boost med kortet i sign. Kraschar ibland till skrivbordet efter någon eller några timmars spel men ibland kan jag köra längre. Händer dock inte med andra spel som t.e.x. gtav. Googla lite så får du se att många fler har detta problemet med w3.
Dessutom, vad får dig att jämföra referens och evgas custom kylarkort? PCB är samma, visst. Men annars så är det mycket som skiljer, inte minst överklockningsvänlighet, temps, ljudnivå m.m.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FlyingKiwibird:

Var är The Witcher 3 och GTA 5? Dessa spel är mer intressanta ur prestandasynvinklar, och så är de väl något mer relevanta för köpare av high-end kort. Halvdåliga recensioner från privatpersoner visar redan att dessa kort inte ens klarar gta 5 på Ultra 1080p@60fps.

I vissa scenarier med 8xMSAA så droppar det absolut under 60fps i 1080p, förstår inte riktigt alla som säger att 980ti är overkill för 1080p, Nej det är det inte så länge man vill köra allt på max, kanske man även vill använda DSR. Har du en skärm som går över 60hz, absolut inte. Man skulle nästan kunna påstå att 980ti är det ultimata kortet för just 1080p om man vill köra allt på ultra/max och aldrig vill oroa sig för fps drops under 60fps.
Klart att det går att få flyt i högre upplösningar men går du upp till 4k då får du verkligen kompromissa eller köra SLI om du inte vill ligga runt 30-35fps i moderna titlar.

Permalänk
Skrivet av retro123:

I vissa scenarier med 8xMSAA så droppar det absolut under 60fps i 1080p, förstår inte riktigt alla som säger att 980ti är overkill för 1080p, Nej det är det inte så länge man vill köra allt på max, kanske man även vill använda DSR. Har du en skärm som går över 60hz, absolut inte. Man skulle nästan kunna påstå att 980ti är det ultimata kortet för just 1080p om man vill köra allt på ultra/max och aldrig vill oroa sig för fps drops under 60fps.
Klart att det går att få flyt i högre upplösningar men går du upp till 4k då får du verkligen kompromissa eller köra SLI om du inte vill ligga runt 30-35fps i moderna titlar.

Det lär ju inte bli bättre heller för framtida spel, särskilt Falllout 4 där texture packs lär ta upp väldigt mycket grafikminne. Kör man på 4k så behövs kanske inte 8xMSAA eftersom det ändå är så skarp bild, men grafikkort har fortfarande en lång väg att gå innan det blir overkill för 1080p särskilt med de nya 144Hz skärmarna som kommit ut. 30fps är helt okej om man spelar skyrim/witcher 3 och vill ha en trevlig grafikupplevelse, konsol är ju oftast 30fps. Jag kör konsol och funderar precis om jag ska bygga en ny spelmaskin för 4k eftersom jag aldrig kör FPS spel

Visa signatur

Chassi: NZXT H442 Silent Ultra Black New Edition || MOBO: Asus Z270E || CPU: Core i7 7700K || GPU: MSI Geforce GTX 1080Ti Gaming X || RAM: Corsair LPX 16Gb DDR4 || PSU: Corsair RM 1000i || SSD:Samsung 850 EVO 500+250 Gb || Kylning: NH-D15 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av retro123:

Witcher 3 är allmänt känt för att krascha med även moderat oc. Vad det beror på vet jag inte, drivrutiner eller spelet behöver patchas..eller troligen båda delarna. Kör själv också witcher 3 "något sånär" stabilt i 1456 boost med kortet i sign. Kraschar ibland till skrivbordet efter någon eller några timmars spel men ibland kan jag köra längre. Händer dock inte med andra spel som t.e.x. gtav. Googla lite så får du se att många fler har detta problemet med w3.
Dessutom, vad får dig att jämföra referens och evgas custom kylarkort? PCB är samma, visst. Men annars så är det mycket som skiljer, inte minst överklockningsvänlighet, temps, ljudnivå m.m.

Gta är nästan mer ostabilt för mig. Men nu har jag lyckats få det "rätt" stabilt tror jag med 1476 boost på 1218mv. Mitt kort är otroligt känsligt på vilken volt jag kör kontra coreclocken. Kör jag låg klock med hög volt så krashar det riktigt fort. Måste liksom ha rätt volt för rätt coreclock för att det ska vara stabilt. Linus tech tips verkar ha samma problem med kortet de testar. https://www.youtube.com/watch?v=oLvoRZds3iQ

Funderar på om jag ska idas skicka tillbaka kortet och köpa ett annat och hoppas att det har mindre colewhine och klockar bättre hehe.
Anledningen att jag nämde referens och EVGA:s kort är att båda har 6+8 pin, standard pcb och klockar typ samma, evga modellen lite vassare kanske.

Visa signatur

I9 12900K|Asus Prime Z690-P WIFI D4|Noctua NH-D14|Samsung 850 1000gb|Asus RTX 3080 TUF|HyperX Fury 3600mhz CL17 32GB|EVGA Supernova 850w|Corsair 650D|Acer XB270HU

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

En liten uppdatering från testlabbet. I veckan fick vi ett nytt exemplar av Geforce GTX 980 Ti G1 Gaming levererat från Gigabyte. Under dagen har jag kört om både ljud- och temperaturtesterna på det nya kortet och här är resultaten!

Temperatur under belastning

Exemplar #1: 71 °C
Exemplar #2: 71 °C

Ljudnivå under belastning

Exemplar #1: 48 dBA
Exemplar #2: 48 dBA

Som synes ovan beter sig korten identiskt i vår ljudtestrigg. Båda exemplarens fläkthastighet planar ut runt 2 500 RPM efter 10-15 minuters belastning, vilket resulterar i en ganska hög ljudnivå – både när det kommer till faktiska mätningar och vår subjektiva bedömning.

En sak jag dock vill tillägga är att det nya exemplaret hade avsevärt mindre spoltjut än det första kortet vi testade. Därmed finns det en viss exemplarvariation att förvänta sig, precis som de flesta andra högpresterande grafikkorten på marknaden.

Permalänk
Medlem

Stort tack för att du tog dig tid och dubbelkollade @JonasT

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Ännu en uppdatering!

Efter klagomål från press och konsumenter har Gigabyte valt att ta fram ett nytt BIOS till Geforce GTX 980 Ti G1 Gaming med en mindre aggressiv fläktkurva. Detta kommer från och med nu att implementeras på samtliga kort som levereras ut från fabrik. Därtill kommer den nya BIOS-versionen att göras tillgänglig på företagets webbplats inom kort så att befintliga ägare av kortet kan få den nya fläktkurvan.

Resultaten från ljud- och temperaturmätningarna har därmed gjorts om med den nya BIOS-versionen (ctrl-f5 för få fram de uppdaterade diagrammen), vilket i praktiken innebär att kortets fläktar planar ut strax ovanför 2 300 rpm, istället för dryga 2 500 rpm. Detta resulterar i en högre temperatur under belastning, men även en lägre ljudnivå, vilket placerar kortet i samma region som Nvidias referensmodell av Geforce GTX 980 Ti ljudmässigt.

Det bör även nämnas att denna uppdatering inte påverkar vårt tidigare omdöme om kortet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JonasT:

Ännu en uppdatering!

Efter klagomål från press och konsumenter har Gigabyte valt att ta fram ett nytt BIOS till Geforce GTX 980 Ti G1 Gaming med en mindre aggressiv fläktkurva. Detta kommer från och med nu att implementeras på samtliga kort som levereras ut från fabrik. Därtill kommer den nya BIOS-versionen att göras tillgänglig på företagets webbplats inom kort så att befintliga ägare av kortet kan få den nya fläktkurvan.

Resultaten från ljud- och temperaturmätningarna har därmed gjorts om med den nya BIOS-versionen (ctrl-f5 för få fram de uppdaterade diagrammen), vilket i praktiken innebär att kortets fläktar planar ut strax ovanför 2 300 rpm, istället för dryga 2 500 rpm. Detta resulterar i en högre temperatur under belastning, men även en lägre ljudnivå, vilket placerar kortet i samma region som Nvidias referensmodell av Geforce GTX 980 Ti ljudmässigt.

Det bör även nämnas att denna uppdatering inte påverkar vårt tidigare omdöme om kortet.

Blev ingen märkbar skillnad i ljudnivå med det nya bioset. Låter fortfarande för mycket helt enkelt.
Konstigt med tanke på att kortet har en gigantisk kylanordning. Men antar att de tre 80mm fläktarna ställer till det.
Mitt kort ligger på runt 2300rpm som skrivet ovan, och ca 76c.
Bör enligt mig med den påkostade kylningen kunna gå betydligt tystare men icke..tråkigt..