M.2 SSD på Z97-A funkar inte?

Permalänk

M.2 SSD på Z97-A funkar inte?

Försöker installera en Samsung EVO 250GB på ett Z97-A kort från ASUS, får det inte att fundera.

Har slagit på M.2 stöd under advanced/, ska det funka eller funkar det inte? Dyker inte upp nånstans.

Hopp om hjälp.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Mysko. Bör inte vara att du har slut på PCI-E lanes då Samsung Evo kör över sata protokollet.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Skrivet av philipborg:

Mysko. Bör inte vara att du har slut på PCI-E lanes då Samsung Evo kör över sata protokollet.

Det enda som sitter i är ett 980 från evga.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@peterholm1

Z97-A stöder endast PCI-express för M.2-porten. Fick själv lära mig den hårda vägen. EVO använder SATA.
Bara lämna tillbaka stickan, om du har möjlighet.

#15373142

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk

http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/200585-plexto...

Typ sådan ska du ha för att få det att funka. Jag med fick lära mig den hårda vägen.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem

Precis, enligt specifikationerna för moderkortet så har det bara stöd för PCIe via M.2. Så någon av dessa ska fungera. Men det är bara en 10 Gb/s M.2-port, så den kommer att flaskhalsa alla utom Plextor-SSDerna. Vore jag du så skulle jag lämna tillbaks SSDn och köpa en vanlig Samsung 850 EVO till SATA istället, om du inte vill använda M.2 av något fysiskt skäl.

Permalänk
Skrivet av Alakai:

@peterholm1

Z97-A stöder endast PCI-express för M.2-porten. Fick själv lära mig den hårda vägen. EVO använder SATA.
Bara lämna tillbaka stickan, om du har möjlighet.

#15373142

Tack för svaret! Visste att det var nåt lurt, Samsungs grejor brukar ALDRIG vara DOA...

Visa signatur
Permalänk

@perost:

OK! Tack för svar! Då är M.2 lite lätt överflödig i många fall då det inte tycks ha utformats en standard. Finns det andra moderkort som stöder Samsungs EVO via M.2 platsen?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av peterholm1:

OK! Tack för svar! Då är M.2 lite lätt överflödig i många fall då det inte tycks ha utformats en standard. Finns det andra moderkort som stöder Samsungs EVO via M.2 platsen?

SATA via M.2 känns rätt meningslöst i stationära datorer, man vinner ju ingen prestanda så länge det ändå går över SATA. Det är nog mest användbart för t.ex. mITX-moderkort där man vill kunna spara utrymme. För stationära datorer så är det mest M.2 över PCIe som är intressant, eftersom det där finns möjlighet till mycket bättre prestanda än med SATA.

Det finns dock en del moderkort som har stöd för SATA via M.2, t.ex. Gigabyte GA-Z97X-Gaming 3 för att nämna ett. Prisjakt listar 144 moderkort med M.2, men tyvärr så skiljer de inte på typ av M.2. Så det är väl bara att läsa specifikationerna för varje moderkort, och hålla tummarna för att tillverkarna skriver ut vad det är för M.2.

Permalänk
Medlem

M.2 är en kontakt, precis som USB 3 så kan man köra både USB 2.0 och USB 1.1 osv

Med hjälp av M.2 kan du köra både över SATA interface och över PCIExpress

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.