Nya HP Microserver Gen8

Permalänk
Medlem
Skrivet av little_fraz:

ok så esxi behöver jag egentligen inte.
den ska bara stå i min garderob och agera filserver inget mer.
vad ska jag ha för os på den isåfall, windows kan jag hyffsat iallafall
är det nån speciell version av det eller vad ska jag ha ubuntu??

Kör det du känner för och kan hantera om det bara är en enkel filserver för hemma bruk. Synology DSM är rätt trevligt och enkelt om du vill göra lite mer med den i framtiden, kan dock vara lite bökigt att installera men finns bra guider. Finns Nas4Free och freenas (själv tänkt testa dom när tid finnes) eller valfri Linux dist, vill du kosta på en licens så funkar ju windows, även server utgåvor men känns ganska overkill.

Visa signatur

Workstation: Intel DX79SI | Intel Core i7-3930K | Cooler Master Hyper 212 EVO | ASUS GeForce GTX 1070 Dual | 6x4GB Kingston HyperX | Samsung 850 PRO 256GB
Server: HP Microserver Gen8 | Intel Xeon E3-1265Lv2 | HP Smart Array P222/512 FBWC | 2x8 ECC Kingston KTH-PL316E/8G | Samsung 850 PRO 256GB | 3x4TB WD Red WD40EFRX
Wii U | Switch 7754-7201-0621 | PS5 Segge81

Permalänk
Inaktiv

Någon här som vet ifall ett vanligt mitx kort skulle passa i chassiet? Funderar på att köpa en Microserver men oroar mig lite att cpun inte ska räcka till. Och istället för att lägga massa pengar på en gammal CPU skulle jag hellre byta moderkortet och köpa en modern CPU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hugligan:

Någon här som vet ifall ett vanligt mitx kort skulle passa i chassiet? Funderar på att köpa en Microserver men oroar mig lite att cpun inte ska räcka till. Och istället för att lägga massa pengar på en gammal CPU skulle jag hellre byta moderkortet och köpa en modern CPU.

Du vet att man kan byta ut CPUn till en Xeon E3 v2? Man får ha koll på TDPn bara. Finns massa trådar om det på internet.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Xerbee:

Du vet att man kan byta ut CPUn till en Xeon E3 v2? Man får ha koll på TDPn bara. Finns massa trådar om det på internet.

Det vet jag, men är är inte så sugen på det. En redan 3 år gammal cpu är inte värd full pris enligt mig utan byter hellre till nytt. Men ingen som vet om ett mitx kort går på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hugligan:

Det vet jag, men är är inte så sugen på det. En redan 3 år gammal cpu är inte värd full pris enligt mig utan byter hellre till nytt. Men ingen som vet om ett mitx kort går på?

Ett m-itx kort med iLO?
Det kostar en bra slant, typ supermicro för ett par tusenlappar med deras bmc.
Men ja, man kan ju inte jämföra äpplen och päron.

Vad ska du drifta som inte klara sig på en Xeon v2 ?
Har en E3-1220L V2 i min, och den räcker riktigt långt.

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 6700K Kylare: MSI Core Frozr L Moderkort: MSI Z170A Gaming M5 Grafikkort: MSI GeForce GTX 1080TI Minne: Corsair Vengeance 32GB (4x8GB) OS disk: Samsung 960 Pro M.2 512GB SSD Chassi: NZXT H440W Silent Ultra Nätdel: EVGA Supernova G2 750w Lagringsdisk: Western Digital Black 2TB Ljud: Sound Blaster Z OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Deejay_Alive:

Ett m-itx kort med iLO?
Det kostar en bra slant, typ supermicro för ett par tusenlappar med deras bmc.
Men ja, man kan ju inte jämföra äpplen och päron.

Vad ska du drifta som inte klara sig på en Xeon v2 ?
Har en E3-1220L V2 i min, och den räcker riktigt långt.

Jag tror absolut att den räcker långt. Jag är inte här för att moraltjaffsa utan vill bara veta om någon mätt fästena på orginal moderkortet ev testat med mitx?

Funderar på att köpa flera av denna modell och vill då veta om det mer eller mindre är sopor om moderkortet skulle gå sönder/utdaterat eller om man kan byta till mitx och köra vidare. Passar inte mitx alls bygger jag nog eget istället.

Permalänk
Medlem

Kan kolla ikväll, dock får du räkna med att moda bakplåten rätt kraftigt då den är i ett styckte med moderkortsplåten vill jag minnas, iaf inte utbytbart som i vanliga burkar.

Visa signatur

Workstation: Intel DX79SI | Intel Core i7-3930K | Cooler Master Hyper 212 EVO | ASUS GeForce GTX 1070 Dual | 6x4GB Kingston HyperX | Samsung 850 PRO 256GB
Server: HP Microserver Gen8 | Intel Xeon E3-1265Lv2 | HP Smart Array P222/512 FBWC | 2x8 ECC Kingston KTH-PL316E/8G | Samsung 850 PRO 256GB | 3x4TB WD Red WD40EFRX
Wii U | Switch 7754-7201-0621 | PS5 Segge81

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Citerar mitt inlägg själv nedan (finns högre upp på denna sida om du läst före du skrev)
Och angående den du redan har så bör den fungera med, så länge det är DDR3 ECC

Tack, såg det men har tyvärr inte möjlighet att skaffa nya.
Men mitt gamla minne verkar fungera förutom att servern inte verkar känna igen att det är ett HP-minne. Men det gör nog inte så mycket.

Permalänk
Medlem

Hm, ILO slänger ut mig efter att burken POST:at eftersom jag inte har rätt licens. Finns det nåt sätt att komma runt det (förutom att pynta...)? Nu kör jag med standalone-klienten, inte webben

Permalänk
Medlem

@Scuttle:
Nope, bara hosta upp en licens.

Visa signatur

Workstation: Intel DX79SI | Intel Core i7-3930K | Cooler Master Hyper 212 EVO | ASUS GeForce GTX 1070 Dual | 6x4GB Kingston HyperX | Samsung 850 PRO 256GB
Server: HP Microserver Gen8 | Intel Xeon E3-1265Lv2 | HP Smart Array P222/512 FBWC | 2x8 ECC Kingston KTH-PL316E/8G | Samsung 850 PRO 256GB | 3x4TB WD Red WD40EFRX
Wii U | Switch 7754-7201-0621 | PS5 Segge81

Permalänk

Köpte denna server för ett antal månader sedan då Dustin hade fin fint pris på den. Tanken var att den skull ersätta NASen och agera filserver till hushållet. I mitt huvud var/är det Windows server man behöver för att... ja det skall vara en server och dels att jag inte känner till andra operativsystem än Microsofts. Läste dessutom att man kunde virtualisera vilket kändes kewlt och fräckt men va fan, bara att inse att jag har noll koll och har en Att-Göra lista som är längre än Greklands skuldlista så jag kommer inte sätta mig in i det inom den närmsta 10 åren. Så det känns som om jag tagit mig lite vatten över huvudet. Den 90 dagars Windows Server 2012 R2 jag installerat känns alltför bökig och avancerad... Har en SSD disk som OS disk och jag funderar nu på om jag ska ersätta Server 2012 med Win7 eller till och med Win10. Har 2 Mac datorer i hushållet som oxå skulle behöva komma åt filerna...
Ha´t!
M

Visa signatur

[Ryzen 9 7900X 4.7GHz] [ASUS Prime B650-Plus] [GTX 4090] [DDR5 64Gb]
+
[2 x Dell 38"]

Permalänk
Medlem

@Hugligan:
Moderkortet mäter ca 21x22cm. Tveksamt att det passat något microATX eller mini-ITX, även om det går dit så tvivlar jag på att hålen stämmer, kylaren som har någon udda hålbild är dessutom en del av infästningen av moderkortet, finns inga extra hål att använda heller.

Visa signatur

Workstation: Intel DX79SI | Intel Core i7-3930K | Cooler Master Hyper 212 EVO | ASUS GeForce GTX 1070 Dual | 6x4GB Kingston HyperX | Samsung 850 PRO 256GB
Server: HP Microserver Gen8 | Intel Xeon E3-1265Lv2 | HP Smart Array P222/512 FBWC | 2x8 ECC Kingston KTH-PL316E/8G | Samsung 850 PRO 256GB | 3x4TB WD Red WD40EFRX
Wii U | Switch 7754-7201-0621 | PS5 Segge81

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scuttle:

Hm, ILO slänger ut mig efter att burken POST:at eftersom jag inte har rätt licens. Finns det nåt sätt att komma runt det (förutom att pynta...)? Nu kör jag med standalone-klienten, inte webben

Finns väl gratis Trial på iLO Advanced men den kanske redan är förbrukad?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Segge:

@Hugligan:
Moderkortet mäter ca 21x22cm. Tveksamt att det passat något microATX eller mini-ITX, även om det går dit så tvivlar jag på att hålen stämmer, kylaren som har någon udda hålbild är dessutom en del av infästningen av moderkortet, finns inga extra hål att använda heller.

https://lh3.googleusercontent.com/QuoBPyExXR9p_F1LL0IsVOpkKMO_S0jYAlFup2xO8bT5E1cx2j44uULxQNa8Yo_v5kBLSgdgjNPWfbg=w1675-h775-rw
https://lh4.googleusercontent.com/7VB2s5L6YGfcUm9D4RTdYSBe1Rf0uKzIEa248zsHwMnb8fb_PhS8BKBOCS1PNfDn1FIz4hanxKk1Aow=w1675-h775-rw
https://lh6.googleusercontent.com/vFJiKONNmQcHmewZJLPd73vCpEx2t3AZ95AjWBBgdPMYAIrcT884589DhTlktKSVoU2aUcXiESnl5hk=w1675-h775-rw

Tackar för det svaret! Då vet jag att ett mITX passar iaf, i värsta fall får man väl modda lite, egen moderkortsplåt kanske.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scuttle:

Hm, ILO slänger ut mig efter att burken POST:at eftersom jag inte har rätt licens. Finns det nåt sätt att komma runt det (förutom att pynta...)? Nu kör jag med standalone-klienten, inte webben

Det finns en advanced test licens på 60 dagar du kan använda. Kolla på hps hemsida eller google. Har tyvärr inte länken

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera för svar
"He had a baseball bat, and I was tied to a chair. Pissing him off was the smart thing to do." - Max Payne

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Scuttle:

Hm, ILO slänger ut mig efter att burken POST:at eftersom jag inte har rätt licens. Finns det nåt sätt att komma runt det (förutom att pynta...)? Nu kör jag med standalone-klienten, inte webben

Finns skapligt billiga licenser på eBay, ex:
http://www.ebay.com/itm/HP-iLO-Advanced-Server-Lizenz-512485-...

Den borde funka, du får kolla upp genom att söka på artikelnumret / kolla HP´s hemsida för kompatibilitet :).

Skrivet av Massemannen:

Köpte denna server för ett antal månader sedan då Dustin hade fin fint pris på den. Tanken var att den skull ersätta NASen och agera filserver till hushållet. I mitt huvud var/är det Windows server man behöver för att... ja det skall vara en server och dels att jag inte känner till andra operativsystem än Microsofts. Läste dessutom att man kunde virtualisera vilket kändes kewlt och fräckt men va fan, bara att inse att jag har noll koll och har en Att-Göra lista som är längre än Greklands skuldlista så jag kommer inte sätta mig in i det inom den närmsta 10 åren. Så det känns som om jag tagit mig lite vatten över huvudet. Den 90 dagars Windows Server 2012 R2 jag installerat känns alltför bökig och avancerad... Har en SSD disk som OS disk och jag funderar nu på om jag ska ersätta Server 2012 med Win7 eller till och med Win10. Har 2 Mac datorer i hushållet som oxå skulle behöva komma åt filerna...
Ha´t!
M

Ska du bara använda den som NAS så finns ju exempelvis Freenas ( http://www.freenas.org/ ) som är rätt populärt, annars skulle jag rekommendera att du kör CentOS eller Debian som operativ, finns bra guider för båda hur man sätter upp en lagringsmaskin (Samba tjänsten för att Windows klienter ska kunna ansluta) lika så för Mac klienter.

Men kika in på Freenas och se om det är något för dig

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem

Vet inte om det har länkats till innan men detta är en riktig bra tråd om gen8, massa info och lite till

http://homeservershow.com/forums/index.php?/topic/5639-prolia...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera för svar
"He had a baseball bat, and I was tied to a chair. Pissing him off was the smart thing to do." - Max Payne

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Finns skapligt billiga licenser på eBay, ex:
http://www.ebay.com/itm/HP-iLO-Advanced-Server-Lizenz-512485-...

Den borde funka, du får kolla upp genom att söka på artikelnumret / kolla HP´s hemsida för kompatibilitet :).

Ska du bara använda den som NAS så finns ju exempelvis Freenas ( http://www.freenas.org/ ) som är rätt populärt, annars skulle jag rekommendera att du kör CentOS eller Debian som operativ, finns bra guider för båda hur man sätter upp en lagringsmaskin (Samba tjänsten för att Windows klienter ska kunna ansluta) lika så för Mac klienter.

Men kika in på Freenas och se om det är något för dig

Kolla på http://www.ebay.com/itm/110897570685 istället. De kan skicka licensnyckel via mejl, och då slipper man fraktkostnad!

Permalänk
Medlem

Hur övervakar ni era servrar? Kan ju vara bra att få ett mail om något händer, kanske en iLO licens är det bästa? Kör just nu bara DSM under ESXi, ESXi har hyffsad koll på hårdvaran men verkar funka dåligt att få larm när man kör gratis versionen. DSM är nog bara glömma, får inte ut mycket därifrån. Någon som vet hur det funkar i Freenas eller övrig Linux, får man temperaturer, fläkthastighet och info om hårddiskarna (förutsatt att det går att köra Pass throu på SATA kontrollern)?

Visa signatur

Workstation: Intel DX79SI | Intel Core i7-3930K | Cooler Master Hyper 212 EVO | ASUS GeForce GTX 1070 Dual | 6x4GB Kingston HyperX | Samsung 850 PRO 256GB
Server: HP Microserver Gen8 | Intel Xeon E3-1265Lv2 | HP Smart Array P222/512 FBWC | 2x8 ECC Kingston KTH-PL316E/8G | Samsung 850 PRO 256GB | 3x4TB WD Red WD40EFRX
Wii U | Switch 7754-7201-0621 | PS5 Segge81

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segge:

Hur övervakar ni era servrar? Kan ju vara bra att få ett mail om något händer, kanske en iLO licens är det bästa? Kör just nu bara DSM under ESXi, ESXi har hyffsad koll på hårdvaran men verkar funka dåligt att få larm när man kör gratis versionen. DSM är nog bara glömma, får inte ut mycket därifrån. Någon som vet hur det funkar i Freenas eller övrig Linux, får man temperaturer, fläkthastighet och info om hårddiskarna (förutsatt att det går att köra Pass throu på SATA kontrollern)?

Jag använder smartmontools för att övervaka temperaturen på mina hårddiskar. Om du har tillgång till dem direkt lär du kunna göra något liknande. Jag har förvisso inget alarmsystem för tillfället, endast övervakar dem och loggar. Kan du göra det kan du också göra ett larmsystem.

Vet inte hur det blir när man kör via ESXi, speciellt när det kommer till till exempel processortemperaturen. Har funderat på att skicka ett varningsmail över en viss temperature, och över en annan så stängs den av automatiskt. Så här kan det se ut med smartmontools:

ID# ATTRIBUTE_NAME FLAG VALUE WORST THRESH TYPE UPDATED WHEN_FAILED RAW_VALUE 194 Temperature_Celsius 0x0022 040 046 000 Old_age Always - 40 (0 19 0 0 0)

Om du googlar finns det ett gäng olika program för att ta reda på hårddisktemperaturen. Jag kör FreeBSD (likt FreeNAS). Förvisso kör jag inte en gen8 microserver, men har du tillgång direkt till diskarna bör det vara likvärdigt. Jag bryr mig mest om disktemperaturer då det är datat på dem som är viktigt för mig.

Permalänk
Medlem

@trexake:
Tack för ett riktigt bra tips, har tänkt testa Freenas och/eller nas4free. Kan köra Pass throu på mitt raidkort vilket ger direkt tillgång till diskarna, tanken var att göra det i Synologys DSM men saknade drivrutiner för att få det att funka.

Visa signatur

Workstation: Intel DX79SI | Intel Core i7-3930K | Cooler Master Hyper 212 EVO | ASUS GeForce GTX 1070 Dual | 6x4GB Kingston HyperX | Samsung 850 PRO 256GB
Server: HP Microserver Gen8 | Intel Xeon E3-1265Lv2 | HP Smart Array P222/512 FBWC | 2x8 ECC Kingston KTH-PL316E/8G | Samsung 850 PRO 256GB | 3x4TB WD Red WD40EFRX
Wii U | Switch 7754-7201-0621 | PS5 Segge81

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scuttle:

Hm, ILO slänger ut mig efter att burken POST:at eftersom jag inte har rätt licens. Finns det nåt sätt att komma runt det (förutom att pynta...)? Nu kör jag med standalone-klienten, inte webben

Ja, anslut mot ILOn igen Consolen kopplar ner efter 45 sekunder om den bedömer att OS:et bootat, bara att klicka på launch igen då och köra 45 nya sekunder om det bara är lite snabba config-ändringar.

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segge:

@klockarn:
Jag hade nog installerat windows på raid-volymen. ODD-porten går inte att boota på har jag för mig, USB och minneskort är uteslutet, windows kommer skriva sönder det på nolltid.

Hjälpte polaren komma igång med sin Microserver under helgen, bootar finfint på SSD kopplad till SATA-porten på moderkortet (vilket jag gissar är det du menar med ODD-porten)

Permalänk
Medlem
Skrivet av KiWo:

Hjälpte polaren komma igång med sin Microserver under helgen, bootar finfint på SSD kopplad till SATA-porten på moderkortet (vilket jag gissar är det du menar med ODD-porten)

Men då har han ingen disk i Drive Bay 1 va (om Bay 1-4 nu fortfarande är kopplade till moderkortets diskcontroller)?

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micke O:

Men då har han ingen disk i Drive Bay 1 va (om Bay 1-4 nu fortfarande är kopplade till moderkortets diskcontroller)?

Jodå en SSD specialmonterad och kopplad till "ODD-porten" 4 st WD-red i fronten kopplade till moderkortets RAID-controller

Permalänk
Medlem
Skrivet av KiWo:

Jodå en SSD specialmonterad och kopplad till "ODD-porten" 4 st WD-red i fronten kopplade till moderkortets RAID-controller

Men då står RAID-controllern i RAID-läge och inte AHCI va?

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micke O:

Men då står RAID-controllern i RAID-läge och inte AHCI va?

Ja det stämmer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KiWo:

Ja det stämmer.

Misstänkte det, för i AHCI-läge går det såvitt jag vet inte att få den att boota på ODD-SATAn eftersom man bara kan välja vilken controller den ska boota på, inte vilken disk. Den kommer då att försöka boota på Drive Bay 1 vare sig man vill eller inte :-/

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micke O:

Misstänkte det, för i AHCI-läge går det såvitt jag vet inte att få den att boota på ODD-SATAn eftersom man bara kan välja vilken controller den ska boota på, inte vilken disk. Den kommer då att försöka boota på Drive Bay 1 vare sig man vill eller inte :-/

Stämmer säkert har faktiskt inte testat på någon av servrarna.

Permalänk
Medlem

Det går att boota på ODD SATA (port 5) i AHCI-läge genom ett litet hack som inkluderar ett Micro SD-kort! Se http://homeservershow.com/forums/index.php?/topic/5886-gen8-2...

/Leif