Permalänk
Medlem

Corsair H75 temps

Hej!

Fick hem en corsair h75 vattenkylning till CPU:n idag som jag installerade. Lite funderingar där gällande temps. HWmonitor samt bios visar idle temp på ca 40-44 grader. Max temp vid prime95 max belastning på package ligger på 59 grader. Varför så hög idle temp? Max belastnings temp tycker jag ändå är rimlig?

En sidenote, clampsen eller själva fästena till kylaren har gängat fast sig på nåt j*kla vänster en av skruvarna går att få av, helt omöjligt att få av de andra så jag lyckas inte kolla hur det ser ut med kylpastan.. Vid montering la jag dit lite extra pasta för säkerhetskull. Någon som har h75:An och lyckas montera av skiten, tips?

Visa signatur

Desktop: Case: Loque - Ghost S1 MK2 + L-Top Hat | MB: ASRock Z390 Phantom Gaming-ITX/ac | GK: Gigabyte GeForce RTX 2070 8GB GAMING OC | CPU: Intel Core i7 9700K @ Stock | PSU: Corsair SF600 v2 | RAM: Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 2x8GB | SSD: Samsung 970 EVO 500GB | Watercooling: NZXT Kraken X52 (2xNoctua NF-A12x25 PWM)| [Win 10 x64].

Permalänk
Medlem
Skrivet av Munib:

Hej!

Fick hem en corsair h75 vattenkylning till CPU:n idag som jag installerade. Lite funderingar där gällande temps. HWmonitor samt bios visar idle temp på ca 40-44 grader. Max temp vid prime95 max belastning på package ligger på 59 grader. Varför så hög idle temp? Max belastnings temp tycker jag ändå är rimlig?

En sidenote, clampsen eller själva fästena till kylaren har gängat fast sig på nåt j*kla vänster en av skruvarna går att få av, helt omöjligt att få av de andra så jag lyckas inte kolla hur det ser ut med kylpastan.. Vid montering la jag dit lite extra pasta för säkerhetskull. Någon som har h75:An och lyckas montera av skiten, tips?

Tjena. Sitter på en H60 (v2) med en Corsair SP120 och ligger på ännu högre idle temps, vet inte riktigt om det är för att det är varmt i rummet just nu, men ligger på ~60 grader i idle. Har aldrig haft speciell tur med min H60 känns det som. Du ska inte ha mer kylpasta än vad som är rekommenderat, problemet ligger antagligen någon annanstans. Ska byta ut den snart mot luftkyld CPU-kylare då jag vet att jag varit nere på 30 grader med min Phanteks kylare en gång i tiden. Visst jag har klockat lite, men tycker tempsen är höga ändå. Jag börjar misstänka att min H60 är defekt eller något...

Anledningen till att du har problem med skruvarna kan vara att du skruvar i fläktarna? Dom har ibland bara en sida med monteringshål dragna åt "rätt håll"

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ggalaxyy:

Tjena. Sitter på en H60 (v2) med en Corsair SP120 och ligger på ännu högre idle temps, vet inte riktigt om det är för att det är varmt i rummet just nu, men ligger på ~60 grader i idle. Har aldrig haft speciell tur med min H60 känns det som. Du ska inte ha mer kylpasta än vad som är rekommenderat, problemet ligger antagligen någon annanstans. Ska byta ut den snart mot luftkyld CPU-kylare då jag vet att jag varit nere på 30 grader med min Phanteks kylare en gång i tiden. Visst jag har klockat lite, men tycker tempsen är höga ändå. Jag börjar misstänka att min H60 är defekt eller något...

Anledningen till att du har problem med skruvarna kan vara att du skruvar i fläktarna? Dom har ibland bara en sida med monteringshål dragna åt "rätt håll"

aha, så pass. jag läste lite på nätet, det är dumt att ta hänsyn till idle temps då det är olika från moderkort till moderkort. kan vara så att mina sensorer inte är speciellt bra för hwmonitor. man ska utgå från belastningstemps. men iaf kopplade om lite sladdar, medföljde ju en adapter man ska koppla till cpu för att hålla 1500 rpm konstant. så nu är det minimalt bättre runt 40 grader i idle.

Har faktiskt inte orkat bry mig om skruvarna den verkar sitta hyffsat, så det får duga tillsvidare. Men jag skruvar dock inte i fläktarna ut på själva kylplattan. Men vad innebär det attt de bara har en sida med monteringshål? Är tanken att de inte ska gå och lossa igen då eller?

Aja tempsen får väl duga... minns ju dock inte vad stockkylaren låg på tror det var runt 30-40 så det är ju lite tråkigt. Ska man uppdatera nåt i bios för att den ska visa rätt siffror annars?

Visa signatur

Desktop: Case: Loque - Ghost S1 MK2 + L-Top Hat | MB: ASRock Z390 Phantom Gaming-ITX/ac | GK: Gigabyte GeForce RTX 2070 8GB GAMING OC | CPU: Intel Core i7 9700K @ Stock | PSU: Corsair SF600 v2 | RAM: Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 2x8GB | SSD: Samsung 970 EVO 500GB | Watercooling: NZXT Kraken X52 (2xNoctua NF-A12x25 PWM)| [Win 10 x64].

Permalänk
Medlem

En nackdel med dom mindre vatten radiatorerna är att dom inte sänker temperaturen så mycket
kan lätt få samma resultat med en bra luftkylare dom med en 120/140mm fläkt
för delen med dom man kan lätt stoppa in dom i trånga lådor .
Dom större radiatorerna kan man lättare få ner temperaturen med som har 2x 120/140mm fläktar eller fler fläktar.
Jag bruka rekommendera 240mm och upp på radiatorer bara att kolla vad lådan klara av

sen kan man ha fler fläktar för att öka den statiska trycket igenom radiatorn
har själv 2 x 4 180mm fläktar på min radiator

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz