Drivrutiner slutar fungera/artefakts

Permalänk
Medlem
Skrivet av xZistence:

Får väl åka in till Inet med mina minnen och be de felsöka på plats så jag kan byta ut de mot nya. Annars är jag doomed

Finns det några du skulle rekommendera i detta fall?.. Behöver INTE vara LP pga att jag har vattenkylning till CPUn

Jag kör som sagt G.Skill version TridentX. Dessa minnen är höga men går att göra om till LP minnen då det går att skruva bort toppen på dessa minnen. Dessa minnena har jag http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/156424-g.skil...

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AMD-FX:

Jag kör som sagt G.Skill version TridentX. Dessa minnen är höga men går att göra om till LP minnen då det går att skruva bort toppen på dessa minnen. Dessa minnena har jag http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/156424-g.skil...

hmm. Kör du de på max hastighet utan probem? Köpte själv mina för 1799 och nu ligger priset på 1360 hos inet. Vet inte om jag får byta ut de till samma pris som jag köpte de för.. Vilket jag borde. Så jag har en del att spendera ifall att. Några minnen du rekommenderar i 1800 prisklassen?

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500D RGB SE, PSU: Seasonic FOCUS+ 750W Platinum, Mobbo: ASUS ROG STRIX X570-F Gaming, CPU: AMD Ryzen 7 5800x @5050Mhz, CPU Kylning: Corsair H150i ELITE CAPELLIX, GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3070 Gaming OC 8GB , RAM: G.Skill Trident Z RGB Series 32GB, M.2: WD Black SN850 M.2 SSD - 1TB, SSD: Samsung SSD 850 EVO 1TB[B]: Skärm: Asus TUF Gaming VG259QM, Asus TUF Gaming VG259QR

Permalänk
Medlem
Skrivet av xZistence:

hmm. Kör du de på max hastighet utan probem? Köpte själv mina för 1799 och nu ligger priset på 1360 hos inet. Vet inte om jag får byta ut de till samma pris som jag köpte de för.. Vilket jag borde. Så jag har en del att spendera ifall att. Några minnen du rekommenderar i 1800 prisklassen?

Jag kör AMD, men just det moderkort jag har har support för 2400MHz minnen och jag kör i 2400MHz, man ska helst överklocka processorn för att få ut max av minnena på AMD. Hur som helst är det väldigt svårt att få tag i dessa minnen jag länkade till. En del mer opålitliga affärer har dem i lager, men annars är det slut i övrigt. Jag vet inte några bra minnen i den prisklassen du nämnde tyvärr. Vilken hastighet har du på dina minnen nu?

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AMD-FX:

Jag kör AMD, men just det moderkort jag har har support för 2400MHz minnen och jag kör i 2400MHz, man ska helst överklocka processorn för att få ut max av minnena på AMD. Hur som helst är det väldigt svårt att få tag i dessa minnen jag länkade till. En del mer opålitliga affärer har dem i lager, men annars är det slut i övrigt. Jag vet inte några bra minnen i den prisklassen tyvärr. Vilken hastighet har du på dina minnen nu?

Jaa du. Provade att köra de på XMP på deras originala klock och det gick ju inge vidare. Så de körs automatiskt på 1333mhz FRÅN 2400mhz som de egentligen ska ligga på

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500D RGB SE, PSU: Seasonic FOCUS+ 750W Platinum, Mobbo: ASUS ROG STRIX X570-F Gaming, CPU: AMD Ryzen 7 5800x @5050Mhz, CPU Kylning: Corsair H150i ELITE CAPELLIX, GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3070 Gaming OC 8GB , RAM: G.Skill Trident Z RGB Series 32GB, M.2: WD Black SN850 M.2 SSD - 1TB, SSD: Samsung SSD 850 EVO 1TB[B]: Skärm: Asus TUF Gaming VG259QM, Asus TUF Gaming VG259QR

Permalänk
Medlem
Skrivet av xZistence:

Jaa du. Provade att köra de på XMP på deras originala klock och det gick ju inge vidare. Så de körs automatiskt på 1333mhz FRÅN 2400mhz som de egentligen ska ligga på

Kan du inte ställa in dem manuellt? det kan jag på mitt moderkort

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AMD-FX:

Kan du inte ställa in dem manuellt? det kan jag på mitt moderkort

Det var ju det jag gjorde. XMP är för att köra på manuellt läge om jag inte minns fel :P.. Drog upp de till 2400 men fick blåskärm så fort jag körde något test eller spelade.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500D RGB SE, PSU: Seasonic FOCUS+ 750W Platinum, Mobbo: ASUS ROG STRIX X570-F Gaming, CPU: AMD Ryzen 7 5800x @5050Mhz, CPU Kylning: Corsair H150i ELITE CAPELLIX, GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3070 Gaming OC 8GB , RAM: G.Skill Trident Z RGB Series 32GB, M.2: WD Black SN850 M.2 SSD - 1TB, SSD: Samsung SSD 850 EVO 1TB[B]: Skärm: Asus TUF Gaming VG259QM, Asus TUF Gaming VG259QR

Permalänk
Medlem
Skrivet av xZistence:

Det var ju det jag gjorde. XMP är för att köra på manuellt läge om jag inte minns fel :P.. Drog upp de till 2400 men fick blåskärm så fort jag körde något test eller spelade.

Rätt spänning? Kolla vad spänningen för minnena är på i BIOS. Ditt moderkort har support för 2400MHz? Mina andra minnen som sitter i den andra datorn nu var jag tvungen att öka spänningen över rekommenderad spänning, annars blev det error och krascher. Tror minnena skulle vara på 1.60V men fick sätta dem på 1.65 för att det skulle funka. Det står att att du har 16GB minne, är det 4x4GB eller 2x8GB? en del moderkort kan inte ha minnen (vissa minnen) i alla slottarna stabilt. Du får läsa om det i manualen. Det beror även vilka minnen du valt, men har det funkat förut så är det nog minnena som är trasiga

Kolla här om dina minnen står med. Dock finns oftast inte alla minnen med som passar moderkortet (tror Asus har annat för sig än att testa minnen hela dagarna ). Detta är bara en del kompatibla minnen http://dlcdnet.asus.com/pub/ASUS/mb/LGA1150/MAXIMUS-VII-HERO/...

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AMD-FX:

Rätt spänning? Kolla vad spänningen för minnena är på i BIOS. Ditt moderkort har support för 2400MHz? Mina andra minnen som sitter i den andra datorn nu var jag tvungen att öka spänningen över rekommenderad spänning, annars blev det error och krascher. Tror minnena skulle vara på 1.60V men fick sätta dem på 1.65 för att det skulle funka. Det står att att du har 16GB minne, är det 4x4GB eller 2x8GB? en del moderkort kan inte ha minnen (vissa minnen) i alla slottarna stabilt. Du får läsa om det i manualen. Det beror även vilka minnen du valt, men har det funkat förut så är det nog minnena som är trasiga

Kolla här om dina minnen står med. Dock finns oftast inte alla minnen med som passar moderkortet (tror Asus har annat för sig än att testa minnen hela dagarna ). Detta är bara en del kompatibla minnen http://dlcdnet.asus.com/pub/ASUS/mb/LGA1150/MAXIMUS-VII-HERO/...

Jag har provat att öka spänningen. moderkortet ska ha support till 3200MHz och så är det dual channel 2x8. Jag kollar sånt innan jag köper något.. kollar så det är kompatibelt med resten av komponenterna. Och det står att de ska antingen vara på röda slottarna eller svarta.. kvittar vilka då det är dual channel som gäller.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500D RGB SE, PSU: Seasonic FOCUS+ 750W Platinum, Mobbo: ASUS ROG STRIX X570-F Gaming, CPU: AMD Ryzen 7 5800x @5050Mhz, CPU Kylning: Corsair H150i ELITE CAPELLIX, GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3070 Gaming OC 8GB , RAM: G.Skill Trident Z RGB Series 32GB, M.2: WD Black SN850 M.2 SSD - 1TB, SSD: Samsung SSD 850 EVO 1TB[B]: Skärm: Asus TUF Gaming VG259QM, Asus TUF Gaming VG259QR

Permalänk

Hey guys, if you have a question, suggestion or any type of feedback can you send it over to me in English? I can translate but it's not perfect and I really don't want to miss any important details!!!

Sorry for the hassle.