Asus Geforce GTX 980 Ti Strix med kylaren DirectCU III på väg till svenska butiker

Permalänk
Medlem

Mitt nästa grafikkort. Till följd av en Acer 27" XB270HU.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Jag är betydligt mer kräsen när det gäller ljudnivå än de allra flesta dock.

Ja det är jag också, men högre upplevd ljudnivå än referens måste bero på något fel. Antingen hade du fel på kortet eller så var det någon annan avvikelse som gjorde ditt exemplar högljutt. Jag köpte mitt baserat på ett flertal recensioner som bedömde att ASUS-kortet hade lägst ljudnivå, tror även SweClockers recension kom fram till samma sak.

Jag har dessutom ett FD Define R4, ett väsentligt mindre påkostat chassi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Ja det är jag också, men högre upplevd ljudnivå än referens måste bero på något fel. Antingen hade du fel på kortet eller så var det någon annan avvikelse som gjorde ditt exemplar högljutt. Jag köpte mitt baserat på ett flertal recensioner som bedömde att ASUS-kortet hade lägst ljudnivå, tror även SweClockers recension kom fram till samma sak.

Jag har dessutom ett FD Define R4, ett väsentligt mindre påkostat chassi.

Jo, även jag köpte mina 980 Strix pga vad jag läst om ljudnivån, men för mig blev resultatet inte så bra. Jag kanske lyckades pricka två måndagsex, eller så trivs de inte lika bra i vertikal position av någon anledning.

Sen är det förstås högst subjektivt, jag har inga mätningar. Kanske är det något i Strix fläktljud jag stör mig extra mycket på.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

e det bara jag som e föga imponerad.. E ju ännu ett kort i mängden med en typisk luftkylare med heatpipe. Nä inget nytt eller revolutionerande alls. När/om korten e max 1slot höga samt luftkylda och på det lika små som ett mini itx gfx, då blir jag typ nöjd. Nu e det gäääsp

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Om den är som GTX 980 Strix så är den högljudd. Jag är inte imponerad. EVGA ACX 2.0+ däremot, det är en tyst kylare.

Wat, fläktarna går inte ens igång oftast, även när dom är igång låter det inte alls. Kör man 100% så är det annorlunda men det är det inte direkt tänkt att göra

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

e det bara jag som e föga imponerad.. E ju ännu ett kort i mängden med en typisk luftkylare med heatpipe. Nä inget nytt eller revolutionerande alls. När/om korten e max 1slot höga samt luftkylda och på det lika små som ett mini itx gfx, då blir jag typ nöjd. Nu e det gäääsp

Kortet har högre frekvenser än konkurrenterna, och är enligt mig grymt bra prissatt. Zotac amp extreme klockar in på 1367 som max och det är inte passivt kylt och inte alls like snyggt att titta på enligt mig. STRIX klockar in på 1317 i OC-läge vilket jag iallafall tycker låter grymt bra om man jämför med konkurrenternas klock/pris. Om detta kortet dessutom följer samma trend som de föregående STRIX-korten (980&970) att dom var grymma att klocka utöver boost tycker jag asus har gjort ett grymt jobb och dessutom har dom uppgraderat kylaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Jo, även jag köpte mina 980 Strix pga vad jag läst om ljudnivån, men för mig blev resultatet inte så bra. Jag kanske lyckades pricka två måndagsex, eller så trivs de inte lika bra i vertikal position av någon anledning.

Hmm, intressant! Det där med att moderkortet är vridet 90 grader borde ju inte spela någon roll, men det blev kanske någon hotspot på korten som triggade en onödigt hög fläktkurva. Du rapporterade aldrig dina problem till ASUS?

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Om den är som GTX 980 Strix så är den högljudd. Jag är inte imponerad. EVGA ACX 2.0+ däremot, det är en tyst kylare.

Det är olika kylare på dem. 980 har directcu ii. 980 ti har directcu iii.
Förhoppningsvis låter iii annorlunda.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av g146:

Wat, fläktarna går inte ens igång oftast, även när dom är igång låter det inte alls. Kör man 100% så är det annorlunda men det är det inte direkt tänkt att göra

De gick alltid igång i spel för mig, och var definitivt inte tysta.

Jag körde 100% frabriksinställningar på allt - ingen överklockning, ingen egen fläktkurva, ingenting.

Skrivet av Sveklockarn:

Hmm, intressant! Det där med att moderkortet är vridet 90 grader borde ju inte spela någon roll, men det blev kanske någon hotspot på korten som triggade en onödigt hög fläktkurva. Du rapporterade aldrig dina problem till ASUS?

Omöjligt är det ju inte. Kan säkert bli lite klurigtheter med luftflödet när det är många fläktar inblandade. Nej, har inte rapporterat då jag tänkte att Strix helt enkelt bara är för högljudda för min smak.

Skrivet av FabriciusRex:

Det är olika kylare på dem. 980 har directcu ii. 980 ti har directcu iii.
Förhoppningsvis låter iii annorlunda.

Jo, det var det jag syftade på, att jag inte är nöjd med DirectCU II och är därför skeptisk även till DirectCU III tills motsatsen bevisats.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Jag var otydlig: det jag menade är att jag inte är imponerad av GTX 980 Strix, alltså den äldre kylaren. Den lever om alldeles för mycket under hög belastning, kanske t.o.m. värre än referenskylaren (jag har testat båda).

Vet förstås inte hur den nya kylaren är, men jag är kraftigt skeptisk tills motsatsen bevisas. Från egna erfarenheter och SPCR:s recensioner så har ASUS påkostade kylare aldrig varit bra när det gäller ljudnivån.

Edit: Skrev ett riktigt långt svar på telefonen och skulle kopiera det då jag inte litar på att det postas och inte orkade skriva om det. Råkade klistra in mitt Steam id istället. Ge mig 5 minuter!

Börjar om:

Dags att reklamera? Jag har endast ett strix 970, men det ligger klockan på 1500mhz med stockkylare. Jag må ha ett ljuddämpat chassi (define r5) men vid ickekrävande spel är det passivt, och vid riktigt krävande spel låter tjejens dator (7-8 meter bort) mer än min. Jag kan inte höra min dator på 1,5 meters avstånd. Orkar inte skriva mer då jag är pissed att mitt gamla välskrivna inlägg försvann pga skit bakom spakarna.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 4970k@4,7 GHz | Corsair H100i | 16GB Corsair DDR3 1600MHz | Asus z97-A | Gtx 970 Strix | OZC 750W | Hatar OS | Fractal Design R5 | Samsung 840 EVO 256gb
ASUS 24" VG248QE 144Hz + Två VA-paneler från Benq

Permalänk
Avstängd

@Gummoz: Samma här. Mitt GTX 970 Strix är enormt tyst. Men, om jag kodar om en video i Handrbake sätter spoltjutet igång. Men då kan man gå ut ur rummet och ta sig en kopp kaffe så det är ett ickeproblem. Spelar man på väldigt låg ljud-volym hörs kortet i bakgrunden, annars inte.

Tacka vet jag mitt f.d Radeon 980. Att den lilla fläkten kunde föra ett sådant enormt väsen är för mig en gåta. Tog bort fläkten och kortet fungerade ändå. Brann aldrig upp men till slut blev det återvinning och ett Radeon HD 5580 jag har kvar en låda. Den fläkten lät högt men inte lika illa som lilla 980 :).

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Skrivet av Teddis:

http://www.xbitlabs.com/images/video/ati-powercons/9800pro_front.jpgKylningen på high-end kort för ca 10 år sen. Kontrast.

hahah har ett nästan likadant hemma geting fläkt som går upp och ner sexy as f*c*

Visa signatur

AMD och vänsterpolitik är för fattilappar

13700k@stock msi z690 pro 32gb dominator platinum rtx2080

Permalänk
Medlem
Citat:

Jo, det var det jag syftade på, att jag inte är nöjd med DirectCU II och är därför skeptisk även till DirectCU III tills motsatsen bevisats.

På xtremesystems är det en användare som benchat syrix. Rotar fram en länk när jag kommit hem från jobbet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andylindy:

Konstigt att du har så högt fläktljud från ditt GTX 980 Strix DirectCU II.
Jag har 2x SLI Asus GeForce STRIX-GTX980-DC2OC-4GD5 och inte ens vid temperatur drygt 75°C och 100% belastning
har jag sett en fläkt gå mer än 2200 rpm vilket är 50% av max dvs 4400 rpm. Oftast är ett av korten svalare och då
går fläktarna där 40%.

Ja det är väl inte så konstigt att hög rpm fläktar lever om. Det krävs inte mycket varians i tillverkningen för att dom ska låta olika i vansinniga 2200rpm. En chassifläkt som är *tyst* körs i ca 800rpm. På 1200rpm blir mina Scythe GT högljuda i jämförelse... Och det är ändå riktigt bra fläktar.

Permalänk

@backfeed: Mycket konstigt. Mitt Strix låter aldrig mer än övriga fläktar och då kör jag GTA V så det får jobba också..

Permalänk
Medlem

Temp och noise vid load från xtremesystems.org.

Dold text

EDIT: Nu vet man ju under vilka omständigheter han mät ljudet. Man har ingen aning om bakgrundsljud och annat. Om sweclockers väljer att recensera detta kort så kommer man få en klar bild över hur det låter i förhållande till andra recenserade modeller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FabriciusRex:

Temp vid load från xtremesystems.org.

Men vad betyder det? Dom har noise och temp i samma graf, fast det uppenbarligen inte är samma siffra (grader och dba är lite skillnad) och enligt den så låter den lika mycket som referens Nvidia och går ungefär lika varmt?

Permalänk
Medlem

@murklor:

Ja, exakt. Effektivare kylning. Det ser ju lovande ut.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FabriciusRex:

Bör ju gå att skrämma upp den här i zotacs amp! extreme fart. Jag är mest nyfiken på hur strix låter under load.

Inte mycket med mina standard gtx980 strix, min cpukylare noctua nhd14 låter mer än korten vid load i 4,2 ghz så dom märker jag aldrig ens:-)

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Medlem

Hmm, ljudnivåsmässigt såg det där inte superimponerande ut.
Nu går det inte att dra några slutsatser av den där grafen (vi vet t.ex inte hur han har mätt ljudnivån) förutom att med kortets egen fläktkurva så låter den mer eller mindre som det 980 ti referens som recensenten också har testat.

Dock verkar den kyla bra, så det går säkert att offra några grader i temperatur för att få ner ljudnivån.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

@jonas1972:

Jag har samma kylare så vad bra! Då har jag något av en referens.
Som gpu har jag kört med ref gtx 980 och den låter ju så mycket när man väl börjar överklocka och vill hålla tempen under 80 grader.

Permalänk
Avstängd

undrar när första gnället kommer att inte Gpu har direkt kontakt med alla heatpipes

Permalänk
Medlem

medan de förbereder sitt gnäll kan de ju alltid kolla på det här: första(?) recensionen.

Vet inte vad det är för språk. Men grafer är i alla fall universella!

Permalänk
Skrivet av FabriciusRex:

medan de förbereder sitt gnäll kan de ju alltid kolla på det här: första(?) recensionen.

Vet inte vad det är för språk. Men grafer är i alla fall universella!

Det är Polska, de verkade väldigt nöjda med kortet iallafall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bmawn:

Kortet har högre frekvenser än konkurrenterna, och är enligt mig grymt bra prissatt. Zotac amp extreme klockar in på 1367 som max och det är inte passivt kylt och inte alls like snyggt att titta på enligt mig. STRIX klockar in på 1317 i OC-läge vilket jag iallafall tycker låter grymt bra om man jämför med konkurrenternas klock/pris. Om detta kortet dessutom följer samma trend som de föregående STRIX-korten (980&970) att dom var grymma att klocka utöver boost tycker jag asus har gjort ett grymt jobb och dessutom har dom uppgraderat kylaren.

Spelar det nån roll när de flesta korten maxar på 1450/1500mhz. Visst presterar ett trimmat 980ti/titan x väldigt mycket bättre än stock å man vill ha nått som e tyst men det e fortfarande ett kort med rätt så alldaglig kylare å det finns som sagt motsvarande produkter från andra tillverkare. detta e inget som gör mig upphetsad över.

kanske blir bättre med Pascal på den fronten, antagligen mindre kort å långt bättre presterande kort.
Men det kommer ändå bli som nu, tillverkare släpper sina versioner å det skiljer på tok för lite mellan dem för att motivera prisskillnaden.. då menar jag från basmodellen till deras "top of the line" kort med samma gpu. Mjölkning kallar jag det

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

Spelar det nån roll när de flesta korten maxar på 1450/1500mhz. Visst presterar ett trimmat 980ti/titan x väldigt mycket bättre än stock å man vill ha nått som e tyst men det e fortfarande ett kort med rätt så alldaglig kylare å det finns som sagt motsvarande produkter från andra tillverkare. detta e inget som gör mig upphetsad över.

kanske blir bättre med Pascal på den fronten, antagligen mindre kort å långt bättre presterande kort.
Men det kommer ändå bli som nu, tillverkare släpper sina versioner å det skiljer på tok för lite mellan dem för att motivera prisskillnaden.. då menar jag från basmodellen till deras "top of the line" kort med samma gpu. Mjölkning kallar jag det

Sant, även om detta är ett kort inriktad till entusiaster finns det väl dom som inte känner sig bekväma med att pilla på frekvenserna själva, då tycker jag att +200mhz från original är grymt bra för kanske 200-300kr mer.
Då detta kort dessutom är det första kortet på marknaden som använder sig av helautomatiserad tillverkning är det prissatt precis rätt.
Men to each his own I guess!

Permalänk
Medlem

borde eg va billigare än än traditionellt byggda kort tycker jag. Maskinen kostar ju fett med stålar men det kostar mindre än vad de hade fått betala för arbetare.

sen e det la så att många entusiaster köper det som ger mest prestanda per krona å sen klämmer man la fram det allra sista själv om möjligt.

Så handlar nog om som du säger att de som inte e bekväma att pilla med korten som kommer att köpa detta. Känner flera som har sysslat med datorer sen tidigt 90 tal men som inte vågar mixtra med prylarna.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
ASUS Nordic
Skrivet av MinscS2:

Hmm, ljudnivåsmässigt såg det där inte superimponerande ut.
Nu går det inte att dra några slutsatser av den där grafen (vi vet t.ex inte hur han har mätt ljudnivån) förutom att med kortets egen fläktkurva så låter den mer eller mindre som det 980 ti referens som recensenten också har testat.

Dock verkar den kyla bra, så det går säkert att offra några grader i temperatur för att få ner ljudnivån.

Här är recensionen från XS i sin helhet från review studio: http://www.reviewstudio.net/2288-asus-gtx-980-ti-strix-gaming...

"- dead silent"

Permalänk
Skrivet av DST:

borde eg va billigare än än traditionellt byggda kort tycker jag. Maskinen kostar ju fett med stålar men det kostar mindre än vad de hade fått betala för arbetare.
sen e det la så att många entusiaster köper det som ger mest prestanda per krona å sen klämmer man la fram det allra sista själv om möjligt.
Så handlar nog om som du säger att de som inte e bekväma att pilla med korten som kommer att köpa detta. Känner flera som har sysslat med datorer sen tidigt 90 tal men som inte vågar mixtra med prylarna.

Att mixtra med inställningarena i Asus GPU Tweak i syfte att få ut mer ur ett GTX 980 Ti Strix ger väl så pass lite extra
i normal användning att man gärna kan avstå. Kortet kommer ju redan med viss överklockning så det finns förmodligen inte så väldigt mycket kvar att ta fram om man vill ha ett stabilt kort.
Vill man kan man ju alltid maxa inställningarna och köra några benchmarks bara för att se vad det ger.
Är man missnöjd med prestanda från ett GTX 980 Ti Strix kan man kasta in ett till för då bör det absolut inte finnas någon anledning att jaga några ytterligare procent genom att ändra inställningarna.
Det jag tycker är lite negativt med moderna grafikkort är dock uppdatering av BIOS. Det är en riskabel manöver som jag faktiskt aldrig gett mig på för jag har stor respekt för vad som kan hända. Några tegelstenar behöver man knappast i datorerna.

Permalänk
Medlem

du kan flasha hur mycket du vill. blir det fel så startar du upp med ditt inbyggda å så flashar du tebax standard bara. so no fara där

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx