Guide: Uppgradera gratis till Windows 10

Permalänk

Utmärkt, själv så använder man bara skrivbordet så ska vara nice med Windows 10.

Skrivet av strejf:

Du behöver inte installera om någonting, allt kommer vara kvar... Genvägar, program, spel med mera.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R5 | CPU: i7 4790k | Moderkort: MSI Z97S SLI Krait Edition | Grafikkort: MSI GeForce GTX 970 | Ram: Corsair 16GB@1600mhz | OS: Windows 10 | Hårddiskar: Samsung SSD 256GB & 2TB WD Black

Permalänk

Angående rena ISO installationer efter uppgradering...

Hittade följande på Microsofts forum angående rena ISO installationer av Windows 10:
http://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_10-w...

Fråga:
I own a retail version of Windows 8.1 Professional and have two questions related to clean ISO installations.
1. I reserved a free upgrade to Windows 10 using the Get Windows 10 App. When I receive the Windows 10 release notification, will an ISO image be available for download at that point and will I receive instructions on how to download it? What I want is to re-format the drive and install Windows 10 from media from scratch. I am not interested in upgrading/patching the existing Windows 8.1 installation.
2. If I change my mind and want Windows 8.1 back. Will I be able to re-format the drive and use my existing Windows 8.1 DVD (and key) to make a clean install of Windows 8.1 on my computer?

Svar:
No, it will require that you are running a previous qualifying version and start the upgrade from within the qualifying version. You can initiate a clean install after completing the Upgrade.

Fixade trasig länk
Permalänk
Medlem
Skrivet av daniel.hedberg:

Hittade följande på Microsofts forum angående rena ISO installationer av Windows 10:
http://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_10-w...

Fråga:
I own a retail version of Windows 8.1 Professional and have two questions related to clean ISO installations.
1. I reserved a free upgrade to Windows 10 using the Get Windows 10 App. When I receive the Windows 10 release notification, will an ISO image be available for download at that point and will I receive instructions on how to download it? What I want is to re-format the drive and install Windows 10 from media from scratch. I am not interested in upgrading/patching the existing Windows 8.1 installation.
2. If I change my mind and want Windows 8.1 back. Will I be able to re-format the drive and use my existing Windows 8.1 DVD (and key) to make a clean install of Windows 8.1 on my computer?

Svar:
No, it will require that you are running a previous qualifying version and start the upgrade from within the qualifying version. You can initiate a clean install after completing the Upgrade.

Bara jag som tolkar det svaret som ingen ISO?

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem
Skrivet av candyraver:

Bara jag som tolkar det svaret som ingen ISO?

Har faktiskt frågat på Facebook och Svenska Microsoft, dom sa till mig att man ska kunna ta ner en iso fil för en ren installation i uppgraderings guiden och välja sticka eller dvd skiva precis som man gjorde vid Windows 8 uppgraderingen från Windows 7.

Bara hoppas att dom håller sitt ord var säker 20 till som fråga samma sak.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: Nzxt-X52 Kraken Minnen Gskill Trident Z 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort: MSI Rtx 2070 Super Ventus Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

https://www.facebook.com/WindowsSweden?fref=photo

Får man Produktnyckel och möjlighet till Iso fil för ren installation via skiva eller Usb och går detta att välja i uppgraderingsklienten ??
Gilla · Svara · den 7 juni kl. 18:50

Windows Hej Jonas,

Ja. Efter du har uppgraderat till Windows 10 men hjälp av gratisuppgraderingserbjudandet så finns möjligheten att göra en ren installation av Windows 10 på samma enhet både under och efter uppgraderingsperioden. Du behöver inte köpa Windows 10 eller gå tillbaka till din tidigare Windowsversion som du uppgraderade ifrån.

/^LH

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: Nzxt-X52 Kraken Minnen Gskill Trident Z 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort: MSI Rtx 2070 Super Ventus Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Får även datorer med 32-bit Windows 7 denna uppdatering? Sambons datorer som kör 64-bit har båda fått uppdateringen men ingen av barnens datorer som kör 32-bit windows 7 har fått uppdateringen. Barnens datorer har äldre klenare hårdvara och endast 2 GB RAM vilket är anledningen att de kör 32-bit. Funderar på om det är begränsat baserat på hårdvaran alternativt 32-bit. Rent tekniskt klarar deras datorer 64-bit då processorerna stödjer det men har inte ansett det värt att köpa mera RAM-minne till dessa gamla maskiner.

Själv kör jag Linux så jag har inte kollat på mina datorer.

Permalänk
Skrivet av Jonas79:

Ja. Efter du har uppgraderat till Windows 10 men hjälp av gratisuppgraderingserbjudandet så finns möjligheten att göra en ren installation av Windows 10 på samma enhet både under och efter uppgraderingsperioden. Du behöver inte köpa Windows 10 eller gå tillbaka till din tidigare Windowsversion som du uppgraderade ifrån.

Frågan är hur du tolkar "efter du har uppgraderat till Windows 10"? Jag tolkar det som att du först måste genomföra en uppgradering av din existerande Windows installation till Windows 10, och när det är gjort så kan du göra en ren installation. Det stämmer väl med vad Microsoft svarade i deras community också.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ronnylov:

Får även datorer med 32-bit Windows 7 denna uppdatering? Sambons datorer som kör 64-bit har båda fått uppdateringen men ingen av barnens datorer som kör 32-bit windows 7 har fått uppdateringen. Barnens datorer har äldre klenare hårdvara och endast 2 GB RAM vilket är anledningen att de kör 32-bit. Funderar på om det är begränsat baserat på hårdvaran alternativt 32-bit. Rent tekniskt klarar deras datorer 64-bit då processorerna stödjer det men har inte ansett det värt att köpa mera RAM-minne till dessa gamla maskiner.

Själv kör jag Linux så jag har inte kollat på mina datorer.

32-bit installationer av Windows ska också bli erbjudna uppgraderingen. Däremot kan det vara så att mycket gammal hårdvara i dagsläget begränsar uppgraderingsmöjligheten. Om Microsoft upptäcker att de inte har en fungerande nätverksdrivrutin till Windows 10 för just den hårdvarukonfigurationen som du sitter på, kommer du inte att bli erbjuden en uppgradering till Windows 10. Det är dock möjligt att det kommer senare, så ha tålamod.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Avstängd

Hur man tar bort Windows 10 uppgradering och ikonen på höger nederkant.

Om man stör sig PÅ och INTE vill uppgradera till windows 10 så kan man gå till:
kontrollpanelen-> program/avinstallera ett program->Visa installerade uppdateringar-> Leta efter "KB3035583" och “KB2952664” sedan högerklickar du på vardera och väljer avinstallera.
Gör en reboot och sedan är Windows 10 ikonen samt uppgraderingen borta.

Notera att om du vill söka efter windows 10 uppgraderingen igen så får du söka efter den manuellt.

Vänliga hälsningar
//RaBlack

Permalänk
Medlem

Jag har en dator med Windows 7 Professional N (vanligt Windows 7 pro fast utan WMP)

Jag har fortfarande inte fått uppgraderingsrutan trots att jag sökt och installerat alla uppdateringar som finns flera gånger. Och jag har satt på "ta emot erbjudande om programvara" också.

Permalänk
Medlem

Hur blir det med all den bloatware som Microsoft stoppat in i Win10.
Alltså lika lite som Microsoft bjuder världens svältande befolkning på en gratis lunch, lika lite ger bort ett gratis OS ...Utan att ha en baktanke med det.

Skype, Bing, IE, Cortana och allt annat som inte behövs för att köra program eller spel på en Win10 dator.
Går den Win10 bloatware att ta bort eller inaktivera?

Har ganska dåliga erfarenheter med borttagning av InternetExplorer, den går att inaktivera men filerna finns kvar.
Med dagens små SSD:er är det ett otyg, förutom irriterande att först behöva installera bloat, när Microsoft har ett så välutvecklade uppdateringstjänster.

Det är väl värt att betala en 1000-lapp för Win10 och slippa slasket Microsoft stoppar in i det eller göra samma sak med Win10 som med Win8.x, ge fulla f-n i det.

Visa signatur

Huvuddator: i5-6600K, GTX 970, 8GB DDR4 2660MHz, Maximus VIII Gene MK, 120GB SSD+250GB SSD+240GB SDD, Linux Mint 18.2/Win7

Mest använda datorn Acer E3-112: Linux Mint 18.1, helt fläktlös, N2830 500GB 750EVO. För surf+film+musik vid "nanna kudde dax.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kronvrak:

Hur blir det med all den bloatware som Microsoft stoppat in i Win10.
Alltså lika lite som Microsoft bjuder världens svältande befolkning på en gratis lunch, lika lite ger bort ett gratis OS ...Utan att ha en baktanke med det.

Skype, Bing, IE, Cortana och allt annat som inte behövs för att köra program eller spel på en Win10 dator.
Går den Win10 bloatware att ta bort eller inaktivera?

Har ganska dåliga erfarenheter med borttagning av InternetExplorer, den går att inaktivera men filerna finns kvar.
Med dagens små SSD:er är det ett otyg, förutom irriterande att först behöva installera bloat, när Microsoft har ett så välutvecklade uppdateringstjänster.

Det är väl värt att betala en 1000-lapp för Win10 och slippa slasket Microsoft stoppar in i det eller göra samma sak med Win10 som med Win8.x, ge fulla f-n i det.

Ett mått på hur mycket "bloatware" det finns i en release av Windows är att mäta hur mycket diskutrymme det använder när det är installerat. På den punkten slår Windows 10 både Windows 8/8.1 och 7. Windows 10 använder alltså mindre utrymme på hårddisken än tidigare versioner (upp till 15GB mindre på vissa datormodeller). Windows 10 kommer alltså att fungera bäst på SSD tack vare bland annat detta.

Källa: http://blogs.windows.com/bloggingwindows/2015/03/16/how-windo...

Men för att svara på ditt smått trolliga inlägg, ja, det går att ta bort och inaktivera Skype, Bing, IE och Cortana m.m.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Broken-arrow:

4.Dock har dom varit duktiga på att dölja detta. Tycker det är helt fel. Varför inte backa och göra en liknande design som första win 8? Nu tror ju alla som startar en dator att onlinekonto är ett krav.
Skickades från m.sweclockers.com

Du fick som du ville.

https://www.thurrott.com/windows/windows-10/4260/windows-10-d...

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk

Fy fan vad gött ett steg framåt i alla fall. Ska ju inte vara något krav på att knyta mail till OS. Det ska vara så privat/anonymt som jag själv bestämmer, inget MS ska bestämma åt mig. Nej tack till storebror i datorn, blir ju som filmen 1984 typ.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Broken-arrow:

Fy fan vad gött ett steg framåt i alla fall. Ska ju inte vara något krav på att knyta mail till OS. Det ska vara så privat/anonymt som jag själv bestämmer, inget MS ska bestämma åt mig. Nej tack till storebror i datorn, blir ju som filmen 1984 typ.

Fast det har aldrig varit ett krav... jaja, svårt att diskutera med dig.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av candyraver:

Bara jag som tolkar det svaret som ingen ISO?

Skrivet av Jonas79:

Har faktiskt frågat på Facebook och Svenska Microsoft, dom sa till mig att man ska kunna ta ner en iso fil för en ren installation i uppgraderings guiden och välja sticka eller dvd skiva precis som man gjorde vid Windows 8 uppgraderingen från Windows 7.

Bara hoppas att dom håller sitt ord var säker 20 till som fråga samma sak.

Citat:

Efter det att din enhet har uppgraderats till Windows 10 genom att utnyttja gratisuppgraderingserbjudandet och automatiskt aktiverats så finns möjligheten att göra en ren installation (boota från media och installera Windows 10) av samma version av Windows 10 som du uppgradererade till på enheten under och efter gratisuppgraderingserbjudandet.
...
För att ha möjlighet att göra en ren installation av Windows 10 på en enhet som tidigare har uppgraderats genom gratisuppgraderingserbjudandet

1. Du kommer att ha möjlighet att ladda hem och skapa installationsmedia på USB eller DVD för just din Windows 10 version

http://answers.microsoft.com/sv-se/windows/forum/windows_10-w...

Permalänk
Skrivet av strejf:

Fast det har aldrig varit ett krav... jaja, svårt att diskutera med dig.

Snarare dolt, så man lurar kunder att tro att online konto är ett krav.

Varför började dom annars göma det?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Min windows7-maskin har ett par korrupta filer och vill därför inte få ner Windows 10-programmet, finns det någon möjlighet att göra det manuellt?

Om jag inte vill vänta till slutet juli med windows 10, kan jag köra preview och gå över till retail på något bra sätt, så jag slipper ominstallera först till windows 7 och sedan till windows 10?

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Ni får säga till mig om jag missat något i kommentarerna nu men.
Jag har windows 7 home premium installerat på min dator, jag har en windows 8 pro key liggandes men jag gillar inte 8.

I vilket fall, det står vilka versioner man får beroende på vilken man har just nu, måste jag ha just det operativsystemet installerat eller kan jag skriva in min nyckel någonstans och få windows 10 pro sen iomed 8 pro?

Update:

Kontaktade supporten och frågade, han svarade att man måste ha det installerat. Så frågan är nu om jag orkar ha att göra med windows 8 i en månad tills uppgraderingen?

Kontaktade support.
Permalänk
Medlem
Skrivet av Bluish:

Kontaktade supporten och frågade, han svarade att man måste ha det installerat. Så frågan är nu om jag orkar ha att göra med windows 8 i en månad tills uppgraderingen?

Installera det när uppgraderingen går live, eller snarare, när du bestämt dig för att du tror på att 10'an kommer fungera på ett vettigt sätt. Uppgradera din 7'a till en 10'a, och installera om, med din 8'a, och uppgradera den till en 10'a. Då är båda uppgraderade, och du kan använda dem i framtiden. Speciellt om du råkar ha retail nycklar, eftersom de garanterat fungerar på annan hårdvara, medan OEM nycklar inte ska gå att koppla till ny hårdvara.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Installera det när uppgraderingen går live, eller snarare, när du bestämt dig för att du tror på att 10'an kommer fungera på ett vettigt sätt. Uppgradera din 7'a till en 10'a, och installera om, med din 8'a, och uppgradera den till en 10'a. Då är båda uppgraderade, och du kan använda dem i framtiden. Speciellt om du råkar ha retail nycklar, eftersom de garanterat fungerar på annan hårdvara, medan OEM nycklar inte ska gå att koppla till ny hårdvara.
B!

Installerade igår faktiskt... går ju fort i och med SSD. Kan inte påstå att jag gillar 8an men jag installerade en tredjeparts startmeny eller vad man ska säga så det är okej. X) Men ja det låter bra att fixa det på båda nycklarna hmm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bluish:

Ni får säga till mig om jag missat något i kommentarerna nu men.
Jag har windows 7 home premium installerat på min dator, jag har en windows 8 pro key liggandes men jag gillar inte 8.

I vilket fall, det står vilka versioner man får beroende på vilken man har just nu, måste jag ha just det operativsystemet installerat eller kan jag skriva in min nyckel någonstans och få windows 10 pro sen iomed 8 pro?

Update:

Kontaktade supporten och frågade, han svarade att man måste ha det installerat. Så frågan är nu om jag orkar ha att göra med windows 8 i en månad tills uppgraderingen?

Jag sitter också med Win 7 Home på min dator och en Win 8.1 Pro nyckel som jag inte vill använda för just att det är 8an. Jag installerade den i en VirtualMachine istället för att få min licens reserverad. Hoppas bara att allt kommer fungera som det ska när det väl är dags, på båda mina licenser dvs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pawtrik:

Jag sitter också med Win 7 Home på min dator och en Win 8.1 Pro nyckel som jag inte vill använda för just att det är 8an. Jag installerade den i en VirtualMachine istället för att få min licens reserverad.

Jag har en hel hög nycklar jag tänkte göra så med, men eftersom en del är OEM, konstaterade jag att jag kommer få dra fram burkarna, och uppgradera dem en i taget i stället. Mindre spännande, men men.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

KB2990214 installerad på htpc:n får se om någon flagga dyker fram. Kanske inte kommer direkt

Permalänk

Har tidigare fått intrycket att när man uppgraderar till Windows 10 det övergår till att vara en OEM dvs. låst till datorn man uppgraderade från oavsett om det var en OEM version eller inte är inte det?

Från tråden får jag intrycket att det går att kringgå genom en virtuell installation?

Permalänk

Svar förytligande från Microsoft OEM förblir OEM, inte OEM förblir samma som uppgraderingen

windows10
Svar förytligande från Microsoft OEM förblir OEM, inte OEM förblir samma som innan uppgraderingen
http://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_10-w...

Permalänk
Medlem
Skrivet av HåkaN Teknik:

windows10
Svar förytligande från Microsoft OEM förblir OEM, inte OEM förblir samma som innan uppgraderingen
http://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_10-w...

Microsoft skriver inget på den sidan. Andre är mycket duktig men han är inte en representant för Microsoft.

Permalänk

Så man får den som en uppdatering som hämtas av windows update...?

Skrivet av strejf:

Som jag förstår det kommer den uppgraderas med en riktig licens. Annars kan du ju vänta och uppgradera direkt till RTM om du vill vara helt säker.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MostRandom:

Så man får den som en uppdatering som hämtas av windows update...?

Ja, det stämmer.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk

CeciliaB har alldeles rätt det är en skribent på Microsoft forumet!

CeciliaB har alldeles rätt det är en skribent på Microsoft forumet!
Så frågan kvarstår har skribenten rätt eller inte om OEM och inte OEM, någon länk till officiellt svar på frågan?