Intel Core i7 och Core i5 "Skylake" prislistas

Permalänk
Medlem

Känner mig rätt nöjd med min 4790K som jag köpte för 2690kr förra sommaren.

Permalänk
Medlem

Förstår inte allt gnäll angående priser på ny hårdvara.
Antingen så har man det som intresse och är villig att lägga ner lite kosing på de eller så har man inte de. Tycker bara att det börjar bli lite löjligt med alla kommentarer av typ "nä fy vad dyrt allt blivit" ALLT blir dyrare. Googla lite priser på diverse varor förr kontra nu.

Tack för mig!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Du borde känna dig väldigt nöjd då det kommer vara liten skillnad i fps i spel mellan en skylake i7 och den du har hehe.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av chapeR:

Förstår inte allt gnäll angående priser på ny hårdvara.
Antingen så har man det som intresse och är villig att lägga ner lite kosing på de eller så har man inte de. Tycker bara att det börjar bli lite löjligt med alla kommentarer av typ "nä fy vad dyrt allt blivit" ALLT blir dyrare. Googla lite priser på diverse varor förr kontra nu.

Tack för mig!

Det många gnäller på är att utvecklingen och prisutvecklingen har stagnerat. För alla tillämpningar (majoriteten av det sweclockare sysslar med) så fungerar inte kluster så bra och man är fast med den bästa cpun för sin tillämpning.

På lång sikt tror jag det är bra att Intel inte drar ifrån mer, bara att ens behov av mer datakraft bara kraftigt ökar för varje år medans utvecklingen står still, vilket bara leder till mer och mer väntetider med datorer som arbetar dygnet runt åt en.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@str8forthakill: Nej och det hävdade jag aldrig. Du kan ju läsa mitt senaste inlägg en gång till. Jag klargjorde ordentligt att det inte är rak prestanda i spel jag pratar om utan generella beräkningssiffror.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Ingen tycker väll att det är roligt att allt ska bli dyrare bara för att företag kan mjölka kunder. Detta kallas girighet och inget annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

yes, men de flesta spelen trådar rätt dåligt också så verklig prestanda blir därefter också

Första versionen av DirectX 12 kommer innebära en förändring på detta om vad som skrivits hittills stämmer. Det verkar också som 6 riktiga, icke HT, cores är taket. Hur 4 cores + HT mäter sig mot det är en bra fråga då de valde att utelämna detta då de märkte att HT påslaget gav sämre performance per core för testet. Det finns även utrymme i DX12 att utöka multicore support i framtiden om antalet cores i mainstreamburkar ökar.

http://www.legitreviews.com/looking-at-directx-12-performance...

Visa signatur

Case: Fractal Design Define S | Fans: 4x Noctua NF-a14 PWM140mm | Motherboard: Asus ROG Maximus XI Hero | CPU: i9-9900K | CPU-Cooler: Noctua NH-D15S dual fan | PSU: Corsair AX1500i | GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3060Ti OC V2 8GB | RAM: 32 GB DDR4 Kingston HyperX Fury Black 2666mhz Cl15 | Storage: 1x Kingston Fury Renegade M.2 2TB SSD 1x OCZ Vector 180 480GB SSD, 1x OCZ Vector 512GB SSD | Screen: 24" Acer Predator XB240HA G-Sync 144hz | Sound Card: Asus Xonar Essence STX II | Aux: Cherry MX 3.0S Gaming Keyboard. EVGA X10 Carbon

Permalänk
Medlem

Skall bli spännande med tester av moderkort där man kan använda både DDR3 & 4 och se vad skillnaden i prestanda blir (om någon).

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av chapeR:

Förstår inte allt gnäll angående priser på ny hårdvara.
Antingen så har man det som intresse och är villig att lägga ner lite kosing på de eller så har man inte de. Tycker bara att det börjar bli lite löjligt med alla kommentarer av typ "nä fy vad dyrt allt blivit" ALLT blir dyrare. Googla lite priser på diverse varor förr kontra nu.
Skickades från m.sweclockers.com

Varför måste man sätta samband mellan "intresse" och "lägga ner lite kosing"?

Jag tycker det verkar vara en ganska konstigt och materialistiskt samband som du hittat på själv. Man är väl inte "mer dataentusiast" för att man har råd (eller tar sig råd) att köpa ny dator varje år?

För mig är man lika mycket dataentusiast om man samlar på gamla tv-spelskonsoller som om man har en VR-rigg för 50 papp.

Permalänk
Medlem

Med "Skatt tillkommer", menar man +25% eller?

393,53*8,30*1,25=4083kr? Eller tänker jag fel?

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av CFSsss:

Varför måste man sätta samband mellan "intresse" och "lägga ner lite kosing"?

Jag tycker det verkar vara en ganska konstigt och materialistiskt samband som du hittat på själv. Man är väl inte "mer dataentusiast" för att man har råd (eller tar sig råd) att köpa ny dator varje år?

För mig är man lika mycket dataentusiast om man samlar på gamla tv-spelskonsoller som om man har en VR-rigg för 50 papp.

Exakt, för det är ju ingen som reagerar när bilnördarna byter bil varje år! Så varför skulle inte "vi" få byta upp oss som de gör med nästan alla andra saker?

Visa signatur

"En superdator är en maskin som kör en ändlös slinga på bara två sekunder" - Okänd

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Ska bli väldigt intressant att se tester på i7 6700K.
Min 2600K har man ju haft ett tag så det skulle vara roligt att uppgradera, frågan är nästan om det är värt det egentligen dock.

Men som den nörd man är så vill man ha nytt

Jag som tyckte jag va nörd som fortfarande sitter på min i7-2600K också sen 2011... ser nu att många lever kvar med denna processor
Den är ju riktigt bra , men börjar ha sina år på nacken så frågan blir ju då 6700K släpps om det blir ersättaren eller om man ska vänta ännu en generation

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av CFSsss:

Varför måste man sätta samband mellan "intresse" och "lägga ner lite kosing"?

Jag tycker det verkar vara en ganska konstigt och materialistiskt samband som du hittat på själv. Man är väl inte "mer dataentusiast" för att man har råd (eller tar sig råd) att köpa ny dator varje år?

För mig är man lika mycket dataentusiast om man samlar på gamla tv-spelskonsoller som om man har en VR-rigg för 50 papp.

Det var ju tråkigt att du drar den kopplingen utav mitt inlägg.
Självklart så är man nödvändigtvis inte en större "DATORentusiast" bara för att man har en dator för 50000. Som sagt, det som är irriterande är folk som spanar på nya fina saker men som endast gnäller på att det enligt dom är för dyrt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Trevligt, nu ska vi bara se hur Zen blir också, så kanske det blir någon av dem nästa år. Just nu ser jag ingen vits med uppgradering.

Jag hade lite funderingar på att uppgradera i julas till 4690k, men med nyheterna om DX12 och Vulkan, så bestämde jag mig för att avvakta.

Nu är ju Windows 10 snart här och då kommer det ju bli mindre belastning på huvudtråden, så att min 1090T hänger med ett tag till Då kanske dollarn hinner sjunka lite igen också om jag har tur XD

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Ooh, kollade för någon dag sedan på intels chips set och då jag undrade när nästa version var påväg.
Har det skrivits något om kommande moderkort till Skylake?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders_w:

Har det skrivits något om kommande moderkort till Skylake?

http://www.sweclockers.com/nyhet/20635-asrock-visar-z170-mode...
http://www.sweclockers.com/nyhet/20637-msi-visar-z170a-g45-ga...
http://www.sweclockers.com/nyhet/20599-asus-visar-moderkort-f...
http://www.sweclockers.com/nyhet/20538-biostar-visar-gaming-z...
http://www.sweclockers.com/nyhet/20610-gigabyte-satsar-pa-sky...
http://www.sweclockers.com/nyhet/20597-ecs-planerar-aterkomst...

Visa signatur

Asus MAXIMUS VIII HERO • Intel i7-6700K • Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4-3000 • Sapphire Radeon R9 390 8GB Nitro • Samsung 850 EVO 250GB

Permalänk
Medlem
Permalänk
Vila i frid

Lite av en besvikelse över prestandan. Enligt passmark ger min i5-2500k ett score på 6480 och eng.sample av i5-6600k ett score på 8825. 36% på 4 år. Mjä, ny rigg får vänta ett tag.

Permalänk
Medlem

Med såna här priser överväger jag att införskaffa en 5820k istället. Två extra kärnor som, vad jag förstått, kan bli användbara när DX12 kommer med Win10 (Rätta mig om jag fått detta om bakfoten). Kan helt enkelt inte motivera en uppgradering till Skylake från min 2500k, likt postaren ovan.

Visa signatur

| 12900k w/ Noctua NH-D15 | Gigabyte Z690 Aorus Pro | 32GB DDR5 Kingston 4800mhz | Corsair MP600 XT M.2 1TB | Gigabyte RTX 3090 Vision OC | Be Quiet! Dark Base 900 Pro | Seasonic Prime TX 1000w | 1x LG GN950 (27" 4k 144hz IPS) + 2x LG 27UK850 (27" 4k 60hz IPS)

Permalänk
Medlem

36%, fast troligen inte 36% mer fps med samma gpu ^^

Permalänk
Medlem

ne, men varför jag skrev så är pga nästa år utvecklas Skylake mer smt att PCI-E 4.0 kommer 2017, men när nvidia släpper sin egna port för grafikkort vet jag dock inte.

Permalänk
Medlem

E så jäkla trött på att msrp/list priserna jämt ska höjas på nya prylar. Allt precis allt blir bara dyrare å dyrare jämfört med förra gen.. vill ha samma procentuella löneökning då ffs

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

E så jäkla trött på att msrp/list priserna jämt ska höjas på nya prylar. Allt precis allt blir bara dyrare å dyrare jämfört med förra gen.. vill ha samma procentuella löneökning då ffs

Berätta det där för Stefan Ingves.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av str8forthakill:

@DavidtheDoom:
Tror knappast att en i7 6700 kommer ge 35% högre FPS i spel mot en 2600...

Det sa han inte heller. Läs om gör rätt.

Förövrigt ser det lovande ut, men tveksam till att jag personligen behöver denna uppgraderingen - sitter på en 3570k och den funkar helt utmärkt än så länge. Trevligt med 14nm dock, hade gärna fått ner ljudnivån ännu mer i burken (Låter dock bara när jag spelar just nu så vetifan.. )

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

som tur är så finns de massvis av moderkortstillverkare som konkurrerar medans många aktörer har slutat tillverkar AM3+ moderkort t.ex. pga dålig lönsamhet vilket gör att i 99% av fallen kan du få en likvärdig intel cpu + intel mb för en mindre prislapp än vad en AM3+ bräda med 990fx chipset kostar med samma prestanda vilket är helt absurt!

intel: http://www.inet.se/kundvagn/visa/8141392/2015-06-25

amd: http://www.inet.se/kundvagn/visa/8141410/2015-06-25

som vi alla vet så spöar i3an skiten ur alla FX processorer i samma frekvens vid gaming och eftersom i3an jag länkade har HT så presterar den på nivå med i5orna, de kanske inte märks att de presterar bättre på högsta fpsen men lägsta fpsen är där var de är starka och spelupplevelsen blir mycket bättre när man slipper alla fps drops som man får med en FX processor.. hoppas verkligen AMD lyckas få till ett bra recept nästa gång och inte bara storsatsar på slöa flertrådade cpu'er igen.. den typen av cpu's hör hemma i renderingsmaskiner och servrar!

på vilket sätt spöar i3an AMD-prollen?
AMD FX-8320E Eight-Core Average CPU Mark ger 7391p
källa http://www.cpubenchmark.net/cpu.php?cpu=AMD+FX-8320E+Eight-Co...

Intel Core i3-4330 @ 3.50GHz Average CPU Mark ger 5068p
källa http://www.cpubenchmark.net/cpu.php?cpu=Intel+Core+i3-4330+%4...

Jag vet att jag inte är direkt aktiv på forumet men kan någon vänlig själ förklara för mig hur 5000 p är bättre än 7300 p?
Jag måste ju ha missuppfattat det.

Permalänk
Medlem

@DST:
Intel kan eftersom de inte har någon konkurrans, vill man ha en spel-cpu så finns bara ett alternativ där av kan intel begära vilket pris som helst. Samma som Nvidia, de "kan" ta ut högre pris eftersom de presterar bäst och förbrukar mindre ström samt avger mindre värme.

Det enda positiva med Intels höga priser blir att andrahandsvärdet på intel processorer och moderkort blir "högre" eftersom det är det näst bästa alternativet. Nuförtiden är det uteslutande ett bättre alternativ att köpa en begagnad intel cpu än en billigare ny AMD, och detta har varit så de senaste 2 åren.

Personligen så anser jag att vill man göra ett bra köp ska man satsa på 5820k eftersom det är en 6 core samt plattform med DDR4 minnen, som kostar lika mycket som kommande i7 6700k typ. Vem vet kanske intel höjer priserna på haswell-e också i framtiden.

Permalänk

@VideoyGTX:

Det hade varit fantastiskt om Samsung klev in och krossade Intels monopol! Varfan är koreanerna? De hade ju kunnat vara de som hade monopol.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonRic:

på vilket sätt spöar i3an AMD-prollen?
AMD FX-8320E Eight-Core Average CPU Mark ger 7391p
källa http://www.cpubenchmark.net/cpu.php?cpu=AMD+FX-8320E+Eight-Co...

Intel Core i3-4330 @ 3.50GHz Average CPU Mark ger 5068p
källa http://www.cpubenchmark.net/cpu.php?cpu=Intel+Core+i3-4330+%4...

Jag vet att jag inte är direkt aktiv på forumet men kan någon vänlig själ förklara för mig hur 5000 p är bättre än 7300 p?
Jag måste ju ha missuppfattat det.

i normala SPEL som folk SPELAR på sina datorer, tror inte många sitter och kör syntetiska tester och tänker "wow vilken snabb processor jag har i detta benchmarket"

https://www.youtube.com/watch?v=KEEuXQf29Z4 här har du en video där en 600kr's processor vinner över FX-8350 i flera speltitlar som inte trådar särskilt bra.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

i normala SPEL som folk SPELAR på sina datorer, tror inte många sitter och kör syntetiska tester och tänker "wow vilken snabb processor jag har i detta benchmarket"

https://www.youtube.com/watch?v=KEEuXQf29Z4 här har du en video där en 600kr's processor vinner över FX-8350 i flera speltitlar som inte trådar särskilt bra.

ok där ser man. tack för infon.
MAO så är dualcore bättre för att speltitlarna inte är konstruerade för flera cores om jag har uppfattat ditt inlägg korrekt.
Jag trodde (kanske naivt) att vid det här laget hade speltitlarna börjat tråda för flera cores eftersom det har funnits i evigheter.Som sagt tack för informationen.

stavfel...slant på tangentbordet
Permalänk
Medlem
Skrivet av JonRic:

ok där ser man. tack för infon.
MAO så är dualcore bättre för att speltitlarna inte är konstruerade för flera cores om jag har uppfattat ditt inlägg korrekt.
Jag trodde (kanske naivt) att vid det här laget hade speltitlarna börjat tråda för flera cores eftersom det har funnits i evigheter.Som sagt tack för informationen.

jodå, quad core är bäst om du bara sitter och spelar titlar som släpptes 2014 och framåt från större spelutvecklare och bra optimerade spel men annars är det inte värt pengarna eftersom intel's cpus har sjukt högre IPC och leker med amd's cpus på den fronten

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.