OS tror att disken är större än vad den är

Permalänk
Medlem

OS tror att disken är större än vad den är

Jag har en 300Gb Seagatedisk som en av de lokala datafirmorna har haft något fuffens för sig med när jag hade den inlämnad.
När jag försöker att partionera upp disken så tror OS att disken är på 746Gb och att jag har betydligt mer diskutrymme tillgängligt än vad jag egentligen har.

Hur löser jag detta? Det räcker uppenbarligen inte att bara ta bort partitionerna eftersom att det är utrymmet som man partitionerar som verkar större än vad det är.

Visa signatur

Det fanns en tid då man tyckte det var kul och sitta och pilla med sin dator i flera veckor för att få installationen exakt som man ville ha den. Numera vill jag fortfarande ha mina egna inställningar men orkar inte sitta och pilla med det längre för att komma dit.

Permalänk

vad hade du den inne för?

om det var trasig hårdisk är ända scenariona jag kan komma på att de bytt kretskort på disken till ett från nån liknande de hade liggande men som 750gb eller nått men som ändå fick igång disken som den skulle.

alternativt att du har 2 diskar i datorn satta i nån raidkonfiguration så att utrymmet på diskarna dyker upp som en stor disk istället för 2 separata diskar.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Är hårddisken på 3000GB eller 300GB? Är den på 3000GB (3TB) så säger Google att du borde installera Intel® Rapid Storage Technology drivern. https://downloadcenter.intel.com/download/23496

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Alternativt att du har 2 diskar i datorn satta i nån raidkonfiguration så att utrymmet på diskarna dyker upp som en stor disk istället för 2 separata diskar.

Precis så lär det vara, jag förstår dock inte varför för det var inte det jag bad dom om att göra.

Skrivet av m4gnify:

Är hårddisken på 3000GB eller 300GB? Är den på 3000GB (3TB) så säger Google att du borde installera Intel® Rapid Storage Technology drivern. https://downloadcenter.intel.com/download/23496

3000GB ska det ju vara (3TB), ursäkta mig...
Tack för länken, men är det verkligen rätt?
Du länkar ju till en RAID-drivrutin...?

Fel länk?
Visa signatur

Det fanns en tid då man tyckte det var kul och sitta och pilla med sin dator i flera veckor för att få installationen exakt som man ville ha den. Numera vill jag fortfarande ha mina egna inställningar men orkar inte sitta och pilla med det längre för att komma dit.

Permalänk
Medlem

@EPG jag har det installerat och kör inte med RAID. Användbart om man kör AHCI också tydligen. Installera det och kolla om det hjälper.

Permalänk
Medlem

Alltså, krävs det inte att SATA-kretsarna är av fabrikat Intel för att det ska fungera med en Inteldrivrutin?

Visa signatur

Det fanns en tid då man tyckte det var kul och sitta och pilla med sin dator i flera veckor för att få installationen exakt som man ville ha den. Numera vill jag fortfarande ha mina egna inställningar men orkar inte sitta och pilla med det längre för att komma dit.

Permalänk
Medlem

Vad har du för moderkort?

Permalänk
Skrivet av EPG:

Precis så lär det vara, jag förstår dock inte varför för det var inte det jag bad dom om att göra.

3000GB ska det ju vara (3TB), ursäkta mig...
Tack för länken, men är det verkligen rätt?
Du länkar ju till en RAID-drivrutin...?

3000GB är alltså storleken på disken, men när du ska partionera anges den totala storleken 746GB? Så disken är egentligen större och inte mindre som rubriken antyder, eller?

Visa signatur

Stationär: Intel Core i5 750 @ 4 GHz | PowerColor 290x | Corsair HX850 Gold | Samsung 840 Evo 240GB | Crossover 2795 QHD @ 105 hz |
Laptop: Apple MacBook Pro late 2011

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karl.J.Norberg:

3000GB är alltså storleken på disken, men när du ska partionera anges den totala storleken 746GB? Så disken är egentligen större och inte mindre som rubriken antyder, eller?

Tror det har blivit ett missförstånd här där OP tror att 100 GB = 1 TB när det egentligen är 1000 GB = 1 TB

Permalänk
Medlem

OS tror att det finns 764308Mb tillgängligt utrymme på disken att göra partitioner på men disken är på 3072000Mb om jag säger så.

Det är en gammal dator det handlar om, moderkortet är ett gammalt Asus A8N-SLI Premium.

Visa signatur

Det fanns en tid då man tyckte det var kul och sitta och pilla med sin dator i flera veckor för att få installationen exakt som man ville ha den. Numera vill jag fortfarande ha mina egna inställningar men orkar inte sitta och pilla med det längre för att komma dit.

Permalänk
Medlem

Oj!

Ni har rätt!

Jag har alltså betydligt MINDRE utrymme att partitionera än vad disken är på, 746 av 3000Gb...
Klockan är mycket och jag är trött, bättre att fortsätta i morgon istället.

Visa signatur

Det fanns en tid då man tyckte det var kul och sitta och pilla med sin dator i flera veckor för att få installationen exakt som man ville ha den. Numera vill jag fortfarande ha mina egna inställningar men orkar inte sitta och pilla med det längre för att komma dit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EPG:

Oj!

Ni har rätt!

Jag har alltså betydligt MINDRE utrymme att partitionera än vad disken är på, 746 av 3000Gb...
Klockan är mycket och jag är trött, bättre att fortsätta i morgon istället.

Gamla moderkort med moderna diskar över 2TB kan stöka rejält på det här sättet.
Men inte säker på hur du ska fixa det (om det ens går)

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Hedersmedlem

Gamla nvidia-kort har stora problem med olika saker, bl a diskar över 2TB.

Prova senaste moderkort-Bios och senast tillgängliga drivrutiner till moderkortet (nforce eller vad de heter). Funkar inte det är problemet antagligen inte lösbart utan att sätta i extra sata-kort.

Glöm inte heller att man måste partitionera i GPT för att kunna få en enda hel partition på en så stor disk, MBR är begränsat till drygt 2TB.

Gamla diskussioner: https://forums.geforce.com/default/topic/490125/nforce-driver...
https://vip.asus.com/forum/view.aspx?id=20101203040218028&boa...

Tillägg
Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Finns ngn här som har exakt samma problem. http://www.tomshardware.co.uk/forum/298696-32-shows-746gb

Lösningen var att: How to initialize a data disk by using GPT...

Scrolla ner här till just den titeln och följ anvisningarna.
https://support.microsoft.com/en-us/kb/2581408

Visa signatur

2500k H2O, HD6950@6970