Så här får du Telia IPTV att fungerar på ASUS routers utan annan utrustning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToJa92:

Är en separat switch ett krav eller skulle det gå att koppla in en av Telias TV-boxar direkt till en port på routern och sedan konfigurera den porten till att vara kopplad till det virtuella interfacet? (Och på så sätt tilldela TV-boxen en intern IP-adress)

Dessvärre är den separata switchen ett krav, då jag förutom boxen även har TV, PS3, NAS m.m. i TV-bänken. Vill helst undvika att dra en till nätverkskabel till bänken bara för boxens skull. Det slipper jag iofs, samtidigt som jag slipper att den switchens WLAN dosas av multicast, om jag kör som jag gjorde först dvs taggar ut både lan och vlan845 och separerar i tv-bänken med Intenon som medföljde. Men hade varit schysst och köra på så här nu med en routad lösning, så att boxen bl.a kan styras med Telias app. Var inte helt lätt och snabbt att få till heller!

För övrigt, ingen som vet vilka nät som Telia ip-tv använder sig av? Någon som orkar kolla in sin users.ini i sin Thomson? (jag har bara Inteno)
Misstänker att ip-näten som de strömmar från borde stå där.

Visa signatur

Phenom II X3 720 BE 2,8ghz || Asus M4A785TD-V Evo || 4GB Corsair XMS3 DDR3 1600mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av dulemis:

Tänkte bara meddela att jag inte kunnat sluta pula
Löste det med VLAN-taggning i Tomato först, men nu har jag lyckats få till en routad lösning också. Alltså att tv-boxen får ett internt IP, Zappa-appen fungerar etc. Förmodligen i samma stuk som Telias egen Thomson-router? Har för mig att jag läst tidigare i tråden att det har efterfrågats.

Min fundering nu är bara om jag tagit en genväg, inte konfigurerat allt på bästa sätt. Tex så behöver IGMPproxy i Tomato konfigureras med vilka multicast-strömmar/nät som den ska routa till LANet, i nuläget kör jag bara 0.0.0.0/0 eftersom jag inte vet vilka olika nät som Telia strömmar ifrån. Någon som kan fylla på med info kanske?

För att det skulle funka var jag också tvungen att acceptera all trafik på VLAN845, skulle gissa på att om jag får tag på de nät som behövs så kan jag bara öppna dem i brandväggen. Just nu är det ACCEPT på allt i Iptables på detta virtuella interface.

Lösningen bygger iaf på Tomato, IGMPproxy och DHCP på vlan845 (istället för att brygga en port med vlan845). Vlan845 interfacet får den publika IP-adressen, medan tv-boxen får en intern, som jag i sin tur routar ut via iptables policy ut på gatewayen i Vlan845.

Visserligen märker jag nu att lösningen kanske inte är optimal, i min situation iaf. Tomato verkar sköta det här med IGMP snooping bra, IGMPproxy kör ut multicastströmmarna på lanet (br0) men inte ut på det trådlösa nätet (eth1), inte heller på övriga portar på switchen i routern. Men, min koppling innebär att det sitter en switch + AP i en av portarna, var tv-boxen sitter bl.a, och därför sänker den ner hela det trådlösa nätet på den andra switchen... suck. Den andra switchen är egentligen en router som används som switch + AP, och går inte alls att konfigurera på samma sätt som en router med tex Tomato.

Jag tror du bara har lyckats till viss del.

Hur är det t.ex med dhcp-servern? Jag har för mig att TV-boxen kräver vissa optioner för att kunna starta, det finns en risk att din box inte lyckas starta om.

Och du har väl inte fått till någon routing av unicast? Som nu är så skickas TV-boxens paket via Internet_WAN men de borde gå ut via TV_WAN. Har du t.ex testat att hyra en film?

Permalänk
Medlem
Skrivet av madtop:

Jag tror du bara har lyckats till viss del.

Hur är det t.ex med dhcp-servern? Jag har för mig att TV-boxen kräver vissa optioner för att kunna starta, det finns en risk att din box inte lyckas starta om.

Och du har väl inte fått till någon routing av unicast? Som nu är så skickas TV-boxens paket via Internet_WAN men de borde gå ut via TV_WAN. Har du t.ex testat att hyra en film?

DHCP-servern har konfigurerats utefter hur DHCP-offer paketet från Telia ser ut när boxen var direktkopplad (använde Wireshark).
Har startat om den genom att dra sladden flertalet ggr efter det, ocv det funkar. Innan dess fick jag bara frlkod 711, att den inte hittar Telias trådlösa router.

Jag har faktiskt inte testat det än, men all trafik från boxens IP routas ut via TV-WAN genom iptables policy routing.
Så jag misstänker att det så här långt är rätt...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Phenom II X3 720 BE 2,8ghz || Asus M4A785TD-V Evo || 4GB Corsair XMS3 DDR3 1600mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av dulemis:

DHCP-servern har konfigurerats utefter hur DHCP-offer paketet från Telia ser ut när boxen var direktkopplad (använde Wireshark).
Har startat om den genom att dra sladden flertalet ggr efter det, ocv det funkar. Innan dess fick jag bara frlkod 711, att den inte hittar Telias trådlösa router.

Jag har faktiskt inte testat det än, men all trafik från boxens IP routas ut via TV-WAN genom iptables policy routing.
Så jag misstänker att det så här långt är rätt...

Skickades från m.sweclockers.com

Då så, det låter onekligen som att du har lyckats. Snyggt!

Jag kan tänka mig att det är fler som är intresserade av din lösning så du borde publicera den och då framför allt dhcp- och iptables-konfigen. Du kanske till och med borde starta en ny tråd, det finns risk din lösning drunknar i trådens "bryggade" lösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av madtop:

Då så, det låter onekligen som att du har lyckats. Snyggt!

Jag kan tänka mig att det är fler som är intresserade av din lösning så du borde publicera den och då framför allt dhcp- och iptables-konfigen. Du kanske till och med borde starta en ny tråd, det finns risk din lösning drunknar i trådens "bryggade" lösning.

Ja det verkar så!

Absolut, det ska jag nog göra.

Visa signatur

Phenom II X3 720 BE 2,8ghz || Asus M4A785TD-V Evo || 4GB Corsair XMS3 DDR3 1600mhz

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Phenom II X3 720 BE 2,8ghz || Asus M4A785TD-V Evo || 4GB Corsair XMS3 DDR3 1600mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av dulemis:

Tänkte bara meddela att jag inte kunnat sluta pula
Löste det med VLAN-taggning i Tomato först, men nu har jag lyckats få till en routad lösning också. Alltså att tv-boxen får ett internt IP, Zappa-appen fungerar etc. Förmodligen i samma stuk som Telias egen Thomson-router? Har för mig att jag läst tidigare i tråden att det har efterfrågats.

Min fundering nu är bara om jag tagit en genväg, inte konfigurerat allt på bästa sätt. Tex så behöver IGMPproxy i Tomato konfigureras med vilka multicast-strömmar/nät som den ska routa till LANet, i nuläget kör jag bara 0.0.0.0/0 eftersom jag inte vet vilka olika nät som Telia strömmar ifrån. Någon som kan fylla på med info kanske?

För att det skulle funka var jag också tvungen att acceptera all trafik på VLAN845, skulle gissa på att om jag får tag på de nät som behövs så kan jag bara öppna dem i brandväggen. Just nu är det ACCEPT på allt i Iptables på detta virtuella interface.

Lösningen bygger iaf på Tomato, IGMPproxy och DHCP på vlan845 (istället för att brygga en port med vlan845). Vlan845 interfacet får den publika IP-adressen, medan tv-boxen får en intern, som jag i sin tur routar ut via iptables policy ut på gatewayen i Vlan845.

Visserligen märker jag nu att lösningen kanske inte är optimal, i min situation iaf. Tomato verkar sköta det här med IGMP snooping bra, IGMPproxy kör ut multicastströmmarna på lanet (br0) men inte ut på det trådlösa nätet (eth1), inte heller på övriga portar på switchen i routern. Men, min koppling innebär att det sitter en switch + AP i en av portarna, var tv-boxen sitter bl.a, och därför sänker den ner hela det trådlösa nätet på den andra switchen... suck. Den andra switchen är egentligen en router som används som switch + AP, och går inte alls att konfigurera på samma sätt som en router med tex Tomato.

Hur fick du Zappa appen att fungera?
Och går den att få att funka med standard ASUS firmwaret?
Har inte pillat på länge med det hela, men skulle ju vara skönt att få Zappa att fungera.
Kör bara med en AC67 router och inga andra nätverks grejer före eller efter routern.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem
Skrivet av zOlid:

Hur fick du Zappa appen att fungera?
Och går den att få att funka med standard ASUS firmwaret?
Har inte pillat på länge med det hela, men skulle ju vara skönt att få Zappa att fungera.
Kör bara med en AC67 router och inga andra nätverks grejer före eller efter routern.

Jag vet inte om det går med Asus firmware, men vad jag förstått så går de nog inte. De krävs fler komponenter som nog den mjukvaran saknar.

Visa signatur

Phenom II X3 720 BE 2,8ghz || Asus M4A785TD-V Evo || 4GB Corsair XMS3 DDR3 1600mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av dulemis:

Jag vet inte om det går med Asus firmware, men vad jag förstått så går de nog inte. De krävs fler komponenter som nog den mjukvaran saknar.

Går inte med Merlins fimware heller eller?

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Jag använder Merlin's mjukvara på min router och då fungerar Zappa.

Har du gjort några speciella inställningar utöver att sätta rätt VLAN på en av portarna?

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Jag använder Merlin's mjukvara på min router och då fungerar Zappa.

Skrivet av ToJa92:

Har du gjort några speciella inställningar utöver att sätta rätt VLAN på en av portarna?

Skrivet av GaMeR2K5:

Förutom att sätta eget namn på trådlösa nätverket och lösenordsskydda det så är det bara dessa inställningarna som är ändrade på routern.

Fast nyckeln till att Zappa funkar för GaMeR2K5 är det faktum att han kopplat ihop de två näten via en switch. IPTV-nätet och LAN har direktkontakt med varandra (utan routing, NAT och firewall).

Permalänk
Medlem
Skrivet av madtop:

Fast nyckeln till att Zappa funkar för GaMeR2K5 är det faktum att han kopplat ihop de två näten via en switch. IPTV-nätet och LAN har direktkontakt med varandra (utan routing, NAT och firewall).

Okej, då testar jag dulemis guide istället då.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av madtop:

Fast nyckeln till att Zappa funkar för GaMeR2K5 är det faktum att han kopplat ihop de två näten via en switch. IPTV-nätet och LAN har direktkontakt med varandra (utan routing, NAT och firewall).

Jag gjorde ungefär samma koppling här fast med RT-AC68U och GS108E-switchar. Detta efter o ha försökt få till vlan.

Det gick inte o få det att fungera. Antingen fungerade internet eller iptv, båda vägrade fungera samtidigt hur tusan jag än fipplade med inställningarna. Men när jag sedan provade gamer2k5's väg så fungerade allt perfekt direkt utan att ändra något, som han skrev.

Frågan är ju förstås vad som är nackdelen med att koppla det såhär, när det uppenbarligen fungerar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Verminator:

Frågan är ju förstås vad som är nackdelen med att koppla det såhär, när det uppenbarligen fungerar?

Det har jag försökt förklara flera gånger, senast i inlägg #363
#15368815

Permalänk
Avstängd
Skrivet av madtop:

Det har jag försökt förklara flera gånger, senast i inlägg #363
#15368815

Om du menar: "ASUS-lösningen innebär att man bryggar ihop WAN_845 med t.ex LAN4, man har dragit en virtuell TP-kabel mellan dessa portar och routern är logiskt bortkopplad. När du sedan sätter in ditt LAN och TV-nätet i en och samma switch utan vlan-konfiguration så innebär det att du kopplar ihop TV-nätet med ditt LAN.

Dina datorer är via L2 direkt kopplade till internet utan skydd från din router.
Broadcast (och mcast) skickas hejvilt mellan de två olika ip-näten, en broadcast från Internet når direkt fram till din dator och en broadcast från din dator når TV-nätet. Dessutom har ditt ihopbryggade nät två aktiva dhcp-servrar, dels din ASUS och dels Telias dhcp för TV, och du har nog bara haft tur som fått det att fungera."

Och då frågan... vad är nackdelen med detta? Varför ska man INTE koppla så?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Verminator:

Frågan är ju förstås vad som är nackdelen med att koppla det såhär, när det uppenbarligen fungerar?

Om man tycker att det är en fördel att inte använda en brandvägg så kan man koppla ihop näten och "kortsluta" brandväggen. Inget som jag skulle rekommendera.

Minsta för att använda vlan är att switcharna ha en separat management vlan Netgear GS108EV3 har inte det Netgear GS108Tv2 har det. Det förutsätter att det inte finns buggar. De måste även kunna hantera multicast och IGMP

Personligen så skulle jag gör untag i en switch och sedan dra separata kablar för varje vlan till en brandvägg eller switch som kan tagga trafiken och filtrera trafiken så att jag i husets nät bara har säkra uttag.

Med rätt brandvägg/router som klara virtuella interface så går det att hantera flera L2 nät genom att skapa zoner och regler som styr trafiken och då går det även att hantera vlan, multipla nät och multipla ISPer.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av taspts:

Om man tycker att det är en fördel att inte använda en brandvägg så kan man koppla ihop näten och "kortsluta" brandväggen. Inget som jag skulle rekommendera.

Minsta för att använda vlan är att switcharna ha en separat management vlan Netgear GS108EV3 har inte det Netgear GS108Tv2 har det. Det förutsätter att det inte finns buggar. De måste även kunna hantera multicast och IGMP

Personligen så skulle jag gör untag i en switch och sedan dra separata kablar för varje vlan till en brandvägg eller switch som kan tagga trafiken och filtrera trafiken så att jag i husets nät bara har säkra uttag.

Med rätt brandvägg/router som klara virtuella interface så går det att hantera flera L2 nät genom att skapa zoner och regler som styr trafiken och då går det även att hantera vlan, multipla nät och multipla ISPer.

Flera har ju använt GS105E och GS108E för att få till fungerande konfigurationer med vlan? Även jag gjorde det innan jag satte routern som första enhet istället.

Men får kanske ge Tomato ett försök. Vet inte hur den fungerar på 68:an. Sett att många klagat på för låg "throughput WAN-LAN" och bytt till original eller Merlin.

Men iallafall, som jag förstått det så är det "vlan 845" som förbigår brandväggen? Hur tusan gör man då för att komma åt mina enheter utifrån? Kan man testa "intrångsskyddet" på något sätt?

Permalänk
Medlem

Kolla på STB vilken IP den har och prova sedan att pinga IPaddressen.
Om Ip en är natad så är det ett visst skydd.
Koppla in en switch och gör port mirror och lyssna med wireshark

Permalänk
Avstängd
Skrivet av taspts:

Kolla på STB vilken IP den har och prova sedan att pinga IPaddressen.
Om Ip en är natad så är det ett visst skydd.
Koppla in en switch och gör port mirror och lyssna med wireshark

Båda digitalboxarna har ju lokala IP-adresser, 192.168.1.42 och 192.168.1.50 så de borde svara på ping.

Har provat Wireshark. Som är rena grekiskan för mig just nu. Vad i röran ska man kolla efter?

Permalänk
Medlem

Kolla under Om Tjänsten / Teknisk information så ser du IP addressen.
Om den är en rfc dvs 192.168.1.0/24 = icke routad så finns det en nat någonstans.

När det gäller wireshark så finns det beskrivningar och tutorials.

Med wireshark så kan man hur L2 och L3 header och L4 data ser ut.

Här har jag mest tittat på om jag kan nå addressen och snabb testat portar.

Jag har en internet routad=extern address till min STB och den sitter direkt i port2 på fiber switchen.
Så säkerhet handlar om vad som kan komma in i mitt nätverk dvs.

nmap 212.181.178.xx PORT STATE SERVICE 25/tcp filtered smtp 135/tcp filtered msrpc 139/tcp filtered netbios-ssn 445/tcp filtered microsoft-ds

mtr -n -r -c 1 <ip>

Ger en lista med addresser som visar hur trafiken går för att nå min STB
Jag skickar en ping med begäran om Record route.
Jag har dolt några addresser
Jag sitter på .a maskinen och i 192.168.yy (rfc) nätet med gwy 192.168.yy.gwy

ping -c 1 -R 212.181.178.xx PING 212.181.178.xx (212.181.178.xx) 56(124) bytes of data. 64 bytes from 212.181.178.xx: icmp_seq=1 ttl=62 time=12.5 ms RR: 192.168.yy.a 78.68.49.169 81.231.208.1 212.181.178.xx 212.181.178.xx 195.67.255.129 192.168.yy.gwy 192.168.yy.a

Om man inte själv testar så lär någon annan göra det.
https://pentest-tools.com/discovery-probing/tcp-port-scanner-...

Starting job... [2015-04-28 12:27:33] Stay on this page for results! Starting Nmap 6.00 ( http://nmap.org ) at 2015-04-28 15:27 EEST Initiating Ping Scan at 15:27 Scanning 212.181.178.xx [4 ports] Completed Ping Scan at 15:27, 0.06s elapsed (1 total hosts) Initiating SYN Stealth Scan at 15:27 Scanning 212-181-178-xx-no42.digitaltv.telia.com (212.181.178.xx) [9 ports] Completed SYN Stealth Scan at 15:27, 0.07s elapsed (9 total ports) Initiating OS detection (try #1) against 212-181-178-xx-no42.digitaltv.telia.com (212.181.178.xx) Retrying OS detection (try #2) against 212-181-178-xx-no42.digitaltv.telia.com (212.181.178.xx) Nmap scan report for 212-181-178-xx-no42.digitaltv.telia.com (212.181.178.xx) Host is up (0.030s latency). PORT STATE SERVICE 21/tcp closed ftp 22/tcp closed ssh 23/tcp closed telnet 25/tcp closed smtp 80/tcp closed http 443/tcp closed https 5060/tcp closed sip 8000/tcp closed http-alt 8443/tcp closed https-alt Too many fingerprints match this host to give specific OS details Network Distance: 12 hops OS detection performed. Please report any incorrect results at http://nmap.org/submit/ . Nmap done: 1 IP address (1 host up) scanned in 2.08 seconds Raw packets sent: 25 (2.216KB) | Rcvd: 22 (1.992KB) Job finished [2015-04-28 12:27:35]

[/CODE]

En annan probe vissar på möjligheter att göra en attack
http://www.ipfingerprints.com/portscan.php

Host is up (0.13s latency). Not shown: 2030 closed ports PORT STATE SERVICE 111/tcp filtered rpcbind 135/tcp filtered msrpc 136/tcp filtered profile 137/tcp filtered netbios-ns 138/tcp filtered netbios-dgm 139/tcp filtered netbios-ssn 445/tcp filtered microsoft-ds 513/tcp filtered login 520/tcp filtered unknown 111/udp open|filtered rpcbind 135/udp open|filtered msrpc 136/udp open|filtered profile 137/udp open|filtered netbios-ns 138/udp open|filtered netbios-dgm 139/udp open|filtered netbios-ssn 445/udp open|filtered microsoft-ds 513/udp open|filtered who 520/udp open|filtered route Too many fingerprints match this host to give specific OS details Network Distance: 14 hops

Permalänk
Medlem

Hej jag är ny här och jag lyckas inte få telia iptv att fungera alls genom routern.
Jag har läst igenom tråden och provat det mesta.

Jag har öppet fiber till villan, levereras av riksnet.
En raycore mediakoverterare, asus ac68 router och en Arris vip 1113L tv box.

När jag har nätverkskabeln direkt i tv boxen fungerar det, men inte genom routern
då får jag bara error 2: Could not get an ip address.

Har provat med både 845 och 243 med och utan prio,
provat med både port 4 och 3.
provat ladda hem den äldsta Firmwaren gjort en 30.30.30
ställt in allt manuellt installerade den nyaste även provat merlin men får det inte att fungera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hocke74:

Hej jag är ny här och jag lyckas inte få telia iptv att fungera alls genom routern.
Jag har läst igenom tråden och provat det mesta.

Jag har öppet fiber till villan, levereras av riksnet.
En raycore mediakoverterare, asus ac68 router och en Arris vip 1113L tv box.

När jag har nätverkskabeln direkt i tv boxen fungerar det, men inte genom routern
då får jag bara error 2: Could not get an ip address.

Har provat med både 845 och 243 med och utan prio,
provat med både port 4 och 3.
provat ladda hem den äldsta Firmwaren gjort en 30.30.30
ställt in allt manuellt installerade den nyaste även provat merlin men får det inte att fungera.

Det beror nog på att Riksnet (Zitius) har en annan lösning, jag tror inte de kör ut iptv taggat från Raycore-switchen.

Permalänk
Medlem

Kan jag få telias IP TV att fungera på en netgear? http://www.inet.se/produkt/5402475/netgear-r7500-nighthawk-x4...

Visa signatur

Intel Core i9 12900K@ 5,4 Ghz P & 4.2Ghz E | ASUS MAXIMUS Z690 HERO | Nvidia ASUS RTX 3080 STRIX OC | Kingston Fury DDR5 32GB 4800 Mhz 32GB| BeQuiet Dark Power PRO 1500W | Windows 11 PRO 64 bit | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Steelseries Prime Wireless | Corsair K75| NAS: Synology DS413 4x 3TB WD Red Raid 5

Permalänk
Medlem

Ni med raycore modem

Ny här, men med sladden i raycoren port 1 för routern 3an för telefon och tv i 5an, jag kör trådlöst tv funkar bra.
Men jag tror att inte att spelar nån roll för mig vilken port jag sätter i dom, men killen på telias support sa 1-2 inet 3-4 iptel 5-6 tv
Vi har telia men hade i någon månad riksnet som levererade.
Funkar klockrent inge strul med få in tv med routern.
Mvh/
Bola..

Permalänk
Inaktiv

Jag började pulade lite med det här, men testade sen helt enkelt att bara dra ethernet från port 2 på Inteno-switchen till TVn (via två stycken Technicolor TG233), och kör internet via port 1.

Det ser alltså ut såhär, och det fungerar väldigt bra. Sedan kanske inte alla har fått Inteno-switchen med under installationen och sådant, men har man det så är detta kanske ett alternativ - eller har jag missförstått något som folk vill få ut genom att skicka TV via Asusen?

Inteno port 1 -> Asus router - > Datorer, NAS, Chromecast osv
Inteno port 2 -> Technicolor TG233 -(trådlöst)> Technicolor TG233 -> TV

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av speedis:

Jag började pulade lite med det här, men testade sen helt enkelt att bara dra ethernet från port 2 på Inteno-switchen till TVn (via två stycken Technicolor TG233), och kör internet via port 1.

Det ser alltså ut såhär, och det fungerar väldigt bra. Sedan kanske inte alla har fått Inteno-switchen med under installationen och sådant, men har man det så är detta kanske ett alternativ - eller har jag missförstått något som folk vill få ut genom att skicka TV via Asusen?

Inteno port 1 -> Asus router - > Datorer, NAS, Chromecast osv
Inteno port 2 -> Technicolor TG233 -(trådlöst)> Technicolor TG233 -> TV

Man kan ju vilja samköra nätverken i en enhet och via en och samma kabel i stället för att ha 2 olika system.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag behövde dra ur strömkabeln till routern för att få igång den igen, den stod och ville uppdatera en vid sida med svart text bara, sen bryta strömen till boxen och starta den igen.
vet inte om det tagits upp tidigare i tråden:)

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Medlem

Kollat lite tidigare inlägg men gjorde mig mer förvirrad så bättre om jag frågar:

Om jag har IPTelefoni från Telia där telefonsladden går direkt in i Thomson TG789vn routern. Måste jag brygga mitt Thomson TG789vn om jag vill behålla IPTelefoni eller kan man be Telia om Tilgin modem som jag kopplar till Asus routern istället?

Tack!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cruzie:

Kollat lite tidigare inlägg men gjorde mig mer förvirrad så bättre om jag frågar:

Om jag har IPTelefoni från Telia där telefonsladden går direkt in i Thomson TG789vn routern. Måste jag brygga mitt Thomson TG789vn om jag vill behålla IPTelefoni eller kan man be Telia om Tilgin modem som jag kopplar till Asus routern istället?

Tack!

Vill du byta ut Telias router så kan du antingen be o få den bryggad, vilket gör att du kan använda din egen router för internet och Telias router för IP-telefoni-anslutningen.

Eller så ber du dem att skicka hem en Tilgin Telefoniadapter.

Tror inte det spelar någon större roll vilket man väljer. Båda enheterna är nästan lika stora ändå. Och prestandamässigt skiljer nog inget.

EDIT: Eller vänta... har du ADSL? Då tror jag du MÅSTE ha Telias router. Telefoniadaptern är för fiberanslutningarna.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Vill du byta ut Telias router så kan du antingen be o få den bryggad, vilket gör att du kan använda din egen router för internet och Telias router för IP-telefoni-anslutningen.

Eller så ber du dem att skicka hem en Tilgin Telefoniadapter.

Tror inte det spelar någon större roll vilket man väljer. Båda enheterna är nästan lika stora ändå. Och prestandamässigt skiljer nog inget.

EDIT: Eller vänta... har du ADSL? Då tror jag du MÅSTE ha Telias router. Telefoniadaptern är för fiberanslutningarna.

Jag har fiber 100/100 men vilket är alternativ bäst eller är det ingen skillnad om tänker prestanda?

Alternativ 1: Thomson Router (bryggat) (iptelefoni kopplat) -> Asus Router
Alternativ 2: Asus router - Tilgin adapter

Det spelar ingen roll för IPTV eftersom Asus routern har fått stöd som jag förstått