Någon som köpt Win8 av Heinz9

Permalänk

Någon som köpt Win8 av Heinz9

Hej Alla,

Jag skulle behöva några till Windows-licenser. Kan ju köpa med student-rabatt, men kan jag slippa och komma undan billigare så vore det ju trevligt.
Den här annonsen ser ju lockande ut http://www.sweclockers.com/marknad/114202-windows-8-professio...
Men såg att han lagt upp samma annons minst en gång i veckan sedan början av juni, och med kommentarsfältet avstängt. Ska man ana ugglor i mossen?

Visa signatur

CPU: i9 14900K GPU: RTX 3090 MB: Gigabyte Z790 Gaming X RAM: 32 GB DDR 5
PSU: EVGA SuperNova G3 850 CPU-Kylare: Corsair iCUE H150 RGB 360
Chassi: Aerocool APNX Creator C1 Lagring: M.2 1 TB + SSD 4 TB + HDD 4 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaddyCoolSwe:

Ska man ana ugglor i mossen?

Ja, eftersom användaren ljuger i annonsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agile:

Ja, eftersom användaren ljuger i annonsen.

Ljuger hur?

Folk säljer Win licenser på reddit för $20, så jag tror inte det är så mysko om jag skall vara ärlig. Köpt 2 st från samma kille på reddit, har funkat klockrent.

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Medlem
Skrivet av netbuddy:

Ljuger hur?

Folk säljer Win licenser på reddit för $20, så jag tror inte det är så mysko om jag skall vara ärlig. Köpt 2 st från samma kille på reddit, har funkat klockrent.

Läs annonsen, noga, och så kan du kolla lite inlägg från användaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agile:

Läs annonsen, noga, och så kan du kolla lite inlägg från användaren.

Det är sent, jag är trött och jag ser inte hur han ljuger. Pallar inte sitta och skumma igenom hans inlägg. vill du inte peka ut det så är det skitsamma.

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Medlem

Han har alltid tre övers och bor på olika ställen i Sverige vid varje annons... Ser alldeles för skumt ut. @Heinz9 kan du försvara dig?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

@Heinz9:
Kan du ta en bild på dina fysiska kopior? Eller förklara varifrån nycklarna kommer?

Permalänk
Medlem

Det jag reagerar på @Heinz9 är att du har ny annons och "fler att sälja".

Så ja, dessa är troligen 3:e part köpta från något udda ställe.

Kan dock säga att samtliga nycklar har gått genom alla kontroller, både via MS och via nyckel identifierare, så oavsett bör nycklarna fungera. De identifieras också som Pro, Retail.

Permalänk
Medlem

är inte så dyrt med vanlig Windows oem licens heller har beställt hem 2 st win7
från net2world 849kr st helt ok pris
sen har dotter min och jag varsin lovlig har 2 st datorer hemma nu en är ok men den andra bygget sakna lovlig os dottern har skaffat en begagnad laptop med wista i brrrrrrr

Som student tror jag du kan få köpa win licens för runt 500 kr

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk

Om du är student och är registrerad hos mecenat kan du via pellesoft skaffa ett flertal (4 av varje) Windows 7 och Windows 8 licenser genom Microsoft Dreamspark för en engångsavgift på 250 kr, vilket troligtvis är hur användaren Heinz9 har fått tag i sina licenser.

http://www.pellesoft.se/communicate/user/studentlicens-valide...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jygge:

är inte så dyrt med vanlig Windows oem licens heller har beställt hem 2 st win7
från net2world 849kr st helt ok pris
sen har dotter min och jag varsin lovlig har 2 st datorer hemma nu en är ok men den andra bygget sakna lovlig os dottern har skaffat en begagnad laptop med wista i brrrrrrr

Som student tror jag du kan få köpa win licens för runt 500 kr

En bekant till mig har en son som var till i våras student på högskola.
De får gratis Win 7, 8, 8.1 och troligen 10, samt en massa andra mjukvaror, av MS, utan nån kostnad.
Licensen är dock bara giltig 4 år och vad jag vet ska vara av OEM typ (inte 100% på det, för jag kollade aldrig, men jag kan göra i kväll om jag kommer ihåg det.)

Det roliga är att de även får sk Win 2012 Server Datacenter, som kostar typ 20-40kkr.

Skrivet av GoYoghurt:

Om du är student och är registrerad hos mecenat kan du via pellesoft skaffa ett flertal (4 av varje) Windows 7 och Windows 8 licenser genom Microsoft Dreamspark för en engångsavgift på 250 kr, vilket troligtvis är hur användaren Heinz9 har fått tag i sina licenser.

http://www.pellesoft.se/communicate/user/studentlicens-valide...

Låter ju som en möjlighet, ja. Men sist jag kollade är det bara en licens per person, och jag fick intrycket att de inte är retail.

Permalänk
Medlem

Inte köpt från denna person men att det finns billiga Windowsnycklar är inga konstigheter.
Köpte själv en Win7 Ultimate nyckel från Ebay för 240kr för några dagar sedan som jag har verifierat som autentisk hos Microsoft.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TiasE:

Inte köpt från denna person men att det finns billiga Windowsnycklar är inga konstigheter.
Köpte själv en Win7 Ultimate nyckel från Ebay för 240kr för några dagar sedan som jag har verifierat som autentisk hos Microsoft.

Att nyckeln fungerar är inte samma sak som att du har rätt att använda den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaddyCoolSwe:

Hej Alla,

Jag skulle behöva några till Windows-licenser. Kan ju köpa med student-rabatt, men kan jag slippa och komma undan billigare så vore det ju trevligt.
Den här annonsen ser ju lockande ut http://www.sweclockers.com/marknad/114202-windows-8-professio...
Men såg att han lagt upp samma annons minst en gång i veckan sedan början av juni, och med kommentarsfältet avstängt. Ska man ana ugglor i mossen?

Skrivet av str8forthakill:

@Heinz9:
Kan du ta en bild på dina fysiska kopior? Eller förklara varifrån nycklarna kommer?

http://www.fast2play.se/category/13959/windows-8-1-profession...

http://www.kinguin.se/product/112944/windows-8-professional-r...

Antagligen därför han inte tillåter kommentarer över PM.
Folk som är lite mer insatta, förstår exakt vad han sysslar med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heinz9:

Och anledningen till att jag lägger upp nya annonser är för att ingen svarar efter ett par timmar

http://www.sweclockers.com/marknad/114270-3st-windows-8-profe...

Här om nåt så är väl krav på kvitto.
"Oj råka skriva av serienr. i databutik...ops"
Bara tummen ur å gräva fram dina kvitton, ingen vill ha med oärliga annonsörer här.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

En bekant till mig har en son som var till i våras student på högskola.
De får gratis Win 7, 8, 8.1 och troligen 10, samt en massa andra mjukvaror, av MS, utan nån kostnad.
Licensen är dock bara giltig 4 år och vad jag vet ska vara av OEM typ (inte 100% på det, för jag kollade aldrig, men jag kan göra i kväll om jag kommer ihåg det.)

Det roliga är att de även får sk Win 2012 Server Datacenter, som kostar typ 20-40kkr.

Låter ju som en möjlighet, ja. Men sist jag kollade är det bara en licens per person, och jag fick intrycket att de inte är retail.

Via dreamspark får vi även tillgång till senaste versionen av visual studio, i pro version (osäker på vad den heter) är måååånga tusenlappar den med
Totalt hade jag tillgång till 250-ish program och OS.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Det är studentlicenser som inte får lov att säljas vidare. De flesta skiter i det (framför allt säljaren), men efter en tid slutar nyckeln att fungera.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Falcon:

http://www.fast2play.se/category/13959/windows-8-1-profession...

http://www.kinguin.se/product/112944/windows-8-professional-r...

Antagligen därför han inte tillåter kommentarer över PM.
Folk som är lite mer insatta, förstår exakt vad han sysslar med.

Bra att veta om man vill ha en billig nyckel, och inte har några moraliska skrupler. Om man nu vill köpa i gråzonen, så är det väl bättre att köpa direkt från källan för 250.- istället för via en swec-medlem och betala 500.-?

Visa signatur

CPU: i9 14900K GPU: RTX 3090 MB: Gigabyte Z790 Gaming X RAM: 32 GB DDR 5
PSU: EVGA SuperNova G3 850 CPU-Kylare: Corsair iCUE H150 RGB 360
Chassi: Aerocool APNX Creator C1 Lagring: M.2 1 TB + SSD 4 TB + HDD 4 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Det är studentlicenser som inte får lov att säljas vidare. De flesta skiter i det (framför allt säljaren), men efter en tid slutar nyckeln att fungera.

Skickades från m.sweclockers.com

Mina studentlicenser fungerar fortfarande. Minns inte exakt hur gamla de är men åtminstone 4-5 år.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Mina studentlicenser fungerar fortfarande. Minns inte exakt hur gamla de är men åtminstone 4-5 år.

Jupp, men får inte säljas för det.

Permalänk
Medlem

Fler än jag som reagerade på detta.

8 annonser för att sälja ett par nycklar som han inte behöver då han använder macOS (enligt hans annonser och inlägg ovan).

Han/Hon har nog gjort sig en rejäl hacka på detta.

Eftersom det är uppenbart att det är ren och skär lögn i annonstexten borde väl dessa tas bort?

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fade-swe:

Eftersom det är uppenbart att det är ren och skär lögn i annonstexten borde väl dessa tas bort?

Man kan tycka det, men verkar inte så.

Och en ny annons dök upp idag igen för några timmar sen, http://www.sweclockers.com/marknad/114360-3st-windows-8-profe....

Permalänk
Medlem

Jag rapporterade den annonsen. Väldigt oseriöst.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agile:

Jupp, men får inte säljas för det.

Nej, men han skrev att de slutade fungera.

Om jag minns rätt får jag egentligen inte använda dem heller egentligen eftersom jag inte är student.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Nej, men han skrev att de slutade fungera.

Om jag minns rätt får jag egentligen inte använda dem heller egentligen eftersom jag inte är student.

Nä så är det ju men finns ingen spärr på det vad jag känner till.

Permalänk
Inaktiv

Jag är sugen på såna licenser till några servar som jag driftar. Det enda problemet är att jag har ett vite på över 100 000kr per timma om dessa servrar ej skulle fungera korrekt, så jag är fundersam på hur legitima dessa licenser är?

Det är en sak att sälja licenser som är i gråzonen och eventuellt lura Microsoft på lite stålar, men är man en konsument och köper en vara som man tror är problemfri så blir man lurad om det är fuffens licenser. Och med lurad så menar jag inte bara att man bara förlorar kostnaden för licenserna utan dyrbar tid och driftbortfall som för många vida överstiger 500kr som licenserna kostade.
Spel och liknande nöjeprogramvaror är det för de flesta inte lika allvarligt om licenserna skulle sluta att fungera. även om nu vissa inte blir så happy när deras GTA, Wow konto etc blir bannat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

http://www.fast2play.se/category/13959/windows-8-1-profession...

http://www.kinguin.se/product/112944/windows-8-professional-r...

Antagligen därför han inte tillåter kommentarer över PM.
Folk som är lite mer insatta, förstår exakt vad han sysslar med.

Eftersom jag känner mig lite mentalt hjärnslö idag. Är det man köper på dom sidorna legalt eller är det nå fake eller vad är det?

Aliexpress har ju till exemplar licenser för 50 kr sen huruvida dom är legitima eller inte det har jag inte en aning om

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk

@anon159643: Om du nu ska köra servrar så kanske WS2012 är att föredra över windows 8...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ph0gelbice:

@Johan86c: Om du nu ska köra servrar så kanske WS2012 är att föredra över windows 8...

Jag har allt några datacenterklicenser till WS2012, men man har ingång ett antal VM där man vill blanda OS.

Nå min poäng är att ens tid är dyrbar, vissa saker kan man köpa halvskumma, windowslicenser, pacemakers m.m vill man dock ha en liten bättre historik om.

Om man tar Kinguin så vet man inte ett skvatt om licenserna och jag tycker det precis är som att köpa guld av någon vid en rastplats, man kan göra ett väldigt bra fynd eller inte. Skillnaden är dock att guldet i efterhand är enkelt att kontrollera, windowslicensen ja det blir att ringa till microsoft och säga hur man köpte licensen och fråga hur giltig denna är.