Ändra primär hårddisk.

Permalänk

Ändra primär hårddisk.

Hej!

Jag har nyligen fått min dator med både en SSD och en hårddisk. SSD är menad för att ha operativsystemet på. Hårddisken är till för att ha allt annat på, program, spel etc. Jag undrar hur man korrekt gör hårddisken till den primära disken för att ladda ner program på med filer så som program (x86). Noterbart är att de mapparna redan finns på SSD:en. Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

För att installera program på din Hårddisk istället för din SSD så väljer du att installera det på hårddisken istället, i stort sett alla program frågar efter var du vill installera det under installationen, det är inte svårare än så...

Och när du laddar filer, så finns det inställningar för detta i den webbläsare du använder, så att dessa filer hamnar med auto där du vill ha dom.

Andra saker som tex Mina Dokument kan flyttas till din HDD om du vill, högerklicka på mina dokument, välj egenskaper, klicka på flik plats.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Skrivet av ggustavsson:

För att installera program på din Hårddisk istället för din SSD så väljer du att installera det på hårddisken istället, i stort sett alla program frågar efter var du vill installera det under installationen, det är inte svårare än så...

Och när du laddar filer, så finns det inställningar för detta i den webbläsare du använder, så att dessa filer hamnar med auto där du vill ha dom.

Andra saker som tex Mina Dokument kan flyttas till din HDD om du vill, högerklicka på mina dokument, välj egenskaper, klicka på flik plats.

Går det inte att flytta på program files (x86)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DanZITO12:

Går det inte att flytta på program files (x86)?

Det korta svaret är nej, och det är enklare att avinstallera dom program som finns på SSD, och ominstallera på den andra disken.

Det något längre svaret är jo man kan flytta på dessa program, och därefter skapa symboliska länkar tillbaka till den plats dessa fanns först på, hur man gör detta har jag tyvärr ingen koll på, mer än att det är lite komplicerat.

Kanske nån annat har bättre koll på detta, eller om det kanske finns nått program som kan utföra denna flyttning.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Skrivet av ggustavsson:

Det korta svaret är nej, och det är enklare att avinstallera dom program som finns på SSD, och ominstallera på den andra disken.

Det något längre svaret är jo man kan flytta på dessa program, och därefter skapa symboliska länkar tillbaka till den plats dessa fanns först på, hur man gör detta har jag tyvärr ingen koll på, mer än att det är lite komplicerat.

Kanske nån annat har bättre koll på detta, eller om det kanske finns nått program som kan utföra denna flyttning.

Jag menar ifall det går att typ skapa en ny program files (x86) så att allt hamnar på hårddisken istället för på SSD:en?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DanZITO12:

Jag menar ifall det går att typ skapa en ny program files (x86) så att allt hamnar på hårddisken istället för på SSD:en?

Ja det kan du göra, men du måste manuellt välja varje gång du installerar ett program att det ska hamna där.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Varför skaffa en SSD om du ska ha alla program på HDD?

Visa signatur

Core i5 9600K | Fractal Design Define Mini C | 16GB Corsair Vengeance | Asus Prime Z390M-Plus | Asus RTX2060 6GB | M.2 970 EVO 500GB | SSD 840 EVO 250GB | Seasonic Focus 650 FX | Corsair H100x

Dell Latitude E7440 | Samsung S10

Epson EH-TW6700 | Kingpin 90" | Canton GLE 496 5.1 | Yamaha RX-V773 | Audio-Technica ATH-M50x | Qpad QH-90

Permalänk
Skrivet av Tauri:

Varför skaffa en SSD om du ska ha alla program på HDD?

Har operativsystemet där och vill ha alla andra program på HDD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DanZITO12:

Har operativsystemet där och vill ha alla andra program på HDD.

låter onödigt såvida du inte lyckats få tag i en gammal 32GB-SSD.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Skrivet av morxy49:

låter onödigt såvida du inte lyckats få tag i en gammal 32GB-SSD.

Beror på vilken värld du lever i. Har en SSD på 120GB som primär enbart för OS, sedan har jag en sekundär på 240GB som är fylld till brädden med spel och program. Utan Den hade jag behövt lägga dem på min HDD. Förstår inte hur man klarar sig på en disk. Dessutom är det skönt att hålla C: ren från annat än windows.

TS: Som skrivits ovan är det bäst om du bara ändrar när du installerar dina program. Jag har en mapp som heter "Programs" och en som heter "Games" på min sekundära disk där jag lägger dem per kategori istället för på C: Kan dock rekommendera en till SSD för spel och program snarare än en HDD.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem
Skrivet av DanZITO12:

Har operativsystemet där och vill ha alla andra program på HDD.

Poängen med att ha en SSD är att program/spel ska starta och laddar snabbare. Inte att man ska lägga spel och program på en slö HDD.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Core i5 9600K | Fractal Design Define Mini C | 16GB Corsair Vengeance | Asus Prime Z390M-Plus | Asus RTX2060 6GB | M.2 970 EVO 500GB | SSD 840 EVO 250GB | Seasonic Focus 650 FX | Corsair H100x

Dell Latitude E7440 | Samsung S10

Epson EH-TW6700 | Kingpin 90" | Canton GLE 496 5.1 | Yamaha RX-V773 | Audio-Technica ATH-M50x | Qpad QH-90