Skapa en anpassad linux distro exempelvs Ubuntu, fast Custom

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Har du testat debian netinstall? Blir väl inte riktigt exakt så som du vill men man väljer ändå vad man vill installera från ett minimalt grundsystem. Installern är hyfsat automatisk.

Har inte ubuntu något sätt att skapa anpassade installations-media förresten? Har för mig jag läst det någonstans.
Googlade fram detta: https://help.ubuntu.com/community/LiveCDCustomizationFromScra...

Så du kan ju skapa det du vill ha själv. Det är ju open source vi snackar om så det är upp till vem som helst att skapa vad man vill. Tycker inte man kan begära att någon annan ska göra det åt en. Själv gillar jag att pilla i terminalen, andra vill ha peka-klicka installation. Är väl därför det finns så många olika anpassade distar att välja mellan, var och en vill ha på sitt sätt...

Tack, den har jag kikat på, men man måste vara ganska insatt tror jag, det är jag inte så intresserad av. Du har rätt, jag kan inte kräva någonting, det gör jag inte heller, men det är en vattendelare med Linuxdistar och fönsterhanterare. Aningen allt (som innehåller grejer man kanske inte vill ha) som går snabbt och smidigt, grafiskt och hyfsat fail-safe. Eller en Arch/gentoo-installation, där inlärningströskeln ibland är extremt hög och jag kanske inte måste, men bör ha goda grundkunskaper i partitionering och lite annat.

Jag tänker ett mellanting. En svinlätt grafisk installer på en USB-sticka som jag kan ta med mig till brorsan. Be honom rulla datorn fast han aldrig använt linux och ha honom uppe och snurra i ett nyinstallerat fräscht system (EFI/GPT) 10 minuter efter han bootat upp sin dator med min USB-sticka. Guida honom lite i Synaptic så han kan installera det han behöver och sedan dricka en kopp kaffe och sedan åka hem efter 45 minuter. Max. Typ. Sedan en kvarts telefonsupport när det dyker upp enkla frågor. Sammanlagt har jag då lagt en timma kanske på alltihop.

Vad jag inte vill ha över huvud taget är:

Firefox eller Iceclimber eller vad derivatet heter
Inget Officepaket
Inget DVD-brännarprogram
Inget Banshee eller liknande mp3-program
Inget epostprogram

Vad jag däremot vill ha färdigt i "min" image är följande

Chrome 64-bitars
Dropbox
ufw (gui)
Leafpad
Terminalemulator
Någon arkivhanterare
Native USB-bootstick creator
gThumb
VirualBox Nonfree
KDE med plasma 5, Cinnamon, Gnome 2, Lxfc, Xfce (alla dessa utan några applikationer som rasslar med när jag installerar dem manuellt och om där skapas dependencies att allt konfigureras automatiskt och en enkel "remove" som tar hand om hela klabbet med ett klick eller två)
Alla dessa program valbara med kryssrutor ala debian server install vad jag vill ha och/eller inte ha installerat under setupen. Gärna med länkar till mjukvaran i startmenyn som startar installationen automatiskt om jag väljer att klicka på programmet.

Full system recovery om något skiter sig. Typ en snap shot av systemet som skrivs över inkrementellt vid förändringar. Idiotsäkert så att säga.
Allt som allt kanske 500 Megabyte total image-size på USB-stickan.

Hade jag kunnat programmera och haft den tiden hade jag skapat en sådan själv, men det tar väl mer än någon timma eller två antar jag

I den bästa av världar.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av lappen81:

Kanske, tycker att det låter onödigt du kan ofta lätt lägga in en ny desktop om du vill.
Det andra skit i om det finns EFI stöd eller inte du kommer inte att märka någon skillnad

Bestäm dig för vilken desktop du vill köra och välj en lightweight dist typ http://www.lxle.net/ eller vad som nu motsvarar dina modifierade krav
kika på http://en.wikipedia.org/wiki/Lightweight_Linux_distribution så finns det säkert något

EFI är ett krav för mig. Jag vill, om jag någongång behöver, kunna skapa 50 primära partitioner om jag önskar.
Om jag har 4 skärmar kanske jag vill köra Xfce-temat på en skärm och KDE på skärm 2 och kanske Cinnamon på skärm 3 och 4, samt om möjligt byta kors och tvärs mellan dessa hur jag önskar. Om det skulle gå. Det kanske redan finns någon sådan variant av dist. Vet inte.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

VM? nejtack. Eller... går det att konfa med native-drivrutiner för grafik?

http://en.wikipedia.org/wiki/VMware_ESX

ESXI är ett os som du installerar på din maskin/server så att du kan virtualisera direkt utan ett annat os som mellanhand. Detta är det enklaste sättet att göra det du vill göra utan att ha en Ghost server och ghosta om din testburk varje gång.

Det ska ha stöd för ny hårdvara.

Btw, vilken hårdvara är det du har som inget har stöd för?

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

VM? nejtack. Eller... går det att konfa med native-drivrutiner för grafik?

Så du vill ha Virtual box men inte Vm ware eller?

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Skrivet av Dockland:

Tack, den har jag kikat på, men man måste vara ganska insatt tror jag, det är jag inte så intresserad av. Du har rätt, jag kan inte kräva någonting, det gör jag inte heller, men det är en vattendelare med Linuxdistar och fönsterhanterare. Aningen allt (som innehåller grejer man kanske inte vill ha) som går snabbt och smidigt, grafiskt och hyfsat fail-safe. Eller en Arch/gentoo-installation, där inlärningströskeln ibland är extremt hög och jag kanske inte måste, men bör ha goda grundkunskaper i partitionering och lite annat.

Jag tänker ett mellanting. En svinlätt grafisk installer på en USB-sticka som jag kan ta med mig till brorsan. Be honom rulla datorn fast han aldrig använt linux och ha honom uppe och snurra i ett nyinstallerat fräscht system (EFI/GPT) 10 minuter efter han bootat upp sin dator med min USB-sticka. Guida honom lite i Synaptic så han kan installera det han behöver och sedan dricka en kopp kaffe och sedan åka hem efter 45 minuter. Max. Typ. Sedan en kvarts telefonsupport när det dyker upp enkla frågor. Sammanlagt har jag då lagt en timma kanske på alltihop.

Vad jag inte vill ha över huvud taget är:

Firefox eller Iceclimber eller vad derivatet heter
Inget Officepaket
Inget DVD-brännarprogram
Inget Banshee eller liknande mp3-program
Inget epostprogram

Vad jag däremot vill ha färdigt i "min" image är följande

Chrome 64-bitars
Dropbox
ufw (gui)
Leafpad
Terminalemulator
Någon arkivhanterare
Native USB-bootstick creator
gThumb
VirualBox Nonfree
KDE med plasma 5, Cinnamon, Gnome 2, Lxfc, Xfce (alla dessa utan några applikationer som rasslar med när jag installerar dem manuellt och om där skapas dependencies att allt konfigureras automatiskt och en enkel "remove" som tar hand om hela klabbet med ett klick eller två)
Alla dessa program valbara med kryssrutor ala debian server install vad jag vill ha och/eller inte ha installerat under setupen. Gärna med länkar till mjukvaran i startmenyn som startar installationen automatiskt om jag väljer att klicka på programmet.

Full system recovery om något skiter sig. Typ en snap shot av systemet som skrivs över inkrementellt vid förändringar. Idiotsäkert så att säga.
Allt som allt kanske 500 Megabyte total image-size på USB-stickan.

Hade jag kunnat programmera och haft den tiden hade jag skapat en sådan själv, men det tar väl mer än någon timma eller två antar jag

I den bästa av världar.

Jag får tyvärr berätta att det inte finns någon som helst sådan image, om du vill ha nåt så specifikt får du antingen gå vägen genom arch, minimal debian-installation, debootstrap eller dylikt.
Ditt argument att bootloadern måste stödja EFI håller inte riktigt eftersom genom ex. arch eller debootstrap installerar man sin egen bootloader, som man alltså väljer själv.

Detta inlägg är inte menat att vara drygt på något sätt, men om du vill ha "en enkel installation som bara fungerar" helt utan bloat och utan att lägga manken till att lära dig något om linux är inte linux nåt för dig.
En så enkel sak som att du vill ha chrome installerat från början är en ren omöjlighet eftersom google chrome är closed-source, därmed finns det inte och kommer förmodligen inte finnas färdigpaketerat i en distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HolyAchmed:

Jag får tyvärr berätta att det inte finns någon som helst sådan image, om du vill ha nåt så specifikt får du antingen gå vägen genom arch, minimal debian-installation, debootstrap eller dylikt.
Ditt argument att bootloadern måste stödja EFI håller inte riktigt eftersom genom ex. arch eller debootstrap installerar man sin egen bootloader, som man alltså väljer själv.

Detta inlägg är inte menat att vara drygt på något sätt, men om du vill ha "en enkel installation som bara fungerar" helt utan bloat och utan att lägga manken till att lära dig något om linux är inte linux nåt för dig.
En så enkel sak som att du vill ha chrome installerat från början är en ren omöjlighet eftersom google chrome är closed-source, därmed finns det inte och kommer förmodligen inte finnas färdigpaketerat i en distribution.

Yes, har lärt mig lite mer nu.
Chromium funkar fint i mina Arch och Gentoo-installationer, så det är ett bra open source-alternativ till Chrome. Håller på att upptäcka i3-fönsterhanteraren. Den och Fluxbox är nog mina favoriter, men har installerat xfce också, om jag tröttnar
Så länge jag slipper systemd är jag nöjd

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk

Ubuntu Netinstaller "klassiskt" installation i "textmiljö" som ubuntu server eller debian.
Väljer du ingenting får du en minimal installation med enbart en prompt. Det är vad du eftersöker?

https://help.ubuntu.com/community/Installation/MinimalCD
http://www.ubuntu.com/download/alternative-downloads

Visa signatur

Intel i5 6600K | Be Quiet, Pure Rock! | Asus Z170 Pro Gaming | Asus GTX 1070 Strix Gaming | HyperX 16 GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black | Samsung 850 Evo 250GB | Skärm: Samsung S27D390H | Chassi: Fractal Design Define R4 Black
Spelnick: Jernhand

Permalänk
Skrivet av Dockland:

Jag kör på så ny hårdvara på min testburk att det inte riktigt hunnit komma alla drivrutiner som känns stabila nog. Främst för Intel 5500 på Intel NUC5I3RYH. Det funkar hyfsat men blir det stök med tearing och konstigheter, då byter jag dist. [..] Dock trodde jag at absolut senaste kernel alltid, utan undantag, var den mest kompatibla och stabila. [..] I vår här nu skall jag skaffa Intel NUC med i7:a och lite mer minne samt M2 PCIe och en 1 TB SSD och labba vidare. Tack än en gång för all info. Ovärdeligt.

Själv brukar jag aldrig ligga på bleeding edge-hårdvara som nyss släppts just för att kärnan etc ska hinna med att uppdateras.

Vill man t ex ha det senaste för Ubuntu tjänar det inte så mycket till att distrohoppa och installera om. Istället lägger man till PPAer (Personal Package Archives) där olika utvecklare paketerar sina egna paket. Ett exempel för att köra den senaste grafikstacken är https://launchpad.net/~xorg-edgers/+archive/ubuntu/ppa <-- LÄS DETTA innan du installerar.

sudo add-apt-repository ppa:xorg-edgers/ppa

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det finns distros som t.ex. Manjaro eller Antergos som båda bygger på Arch men gör installationen enklare och skickar med lite standardprogram. Man tappar lite av tjusningen med Arch, men om du måste kunna ominstallera ofta så kanske dessa kan vara alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Tack, den har jag kikat på, men man måste vara ganska insatt tror jag, det är jag inte så intresserad av. Du har rätt, jag kan inte kräva någonting, det gör jag inte heller, men det är en vattendelare med Linuxdistar och fönsterhanterare. Aningen allt (som innehåller grejer man kanske inte vill ha) som går snabbt och smidigt, grafiskt och hyfsat fail-safe. Eller en Arch/gentoo-installation, där inlärningströskeln ibland är extremt hög och jag kanske inte måste, men bör ha goda grundkunskaper i partitionering och lite annat.

Jag tänker ett mellanting. En svinlätt grafisk installer på en USB-sticka som jag kan ta med mig till brorsan. Be honom rulla datorn fast han aldrig använt linux och ha honom uppe och snurra i ett nyinstallerat fräscht system (EFI/GPT) 10 minuter efter han bootat upp sin dator med min USB-sticka. Guida honom lite i Synaptic så han kan installera det han behöver och sedan dricka en kopp kaffe och sedan åka hem efter 45 minuter. Max. Typ. Sedan en kvarts telefonsupport när det dyker upp enkla frågor. Sammanlagt har jag då lagt en timma kanske på alltihop.

Vad jag inte vill ha över huvud taget är:

Firefox eller Iceclimber eller vad derivatet heter
Inget Officepaket
Inget DVD-brännarprogram
Inget Banshee eller liknande mp3-program
Inget epostprogram

Vad jag däremot vill ha färdigt i "min" image är följande

Chrome 64-bitars
Dropbox
ufw (gui)
Leafpad
Terminalemulator
Någon arkivhanterare
Native USB-bootstick creator
gThumb
VirualBox Nonfree
KDE med plasma 5, Cinnamon, Gnome 2, Lxfc, Xfce (alla dessa utan några applikationer som rasslar med när jag installerar dem manuellt och om där skapas dependencies att allt konfigureras automatiskt och en enkel "remove" som tar hand om hela klabbet med ett klick eller två)
Alla dessa program valbara med kryssrutor ala debian server install vad jag vill ha och/eller inte ha installerat under setupen. Gärna med länkar till mjukvaran i startmenyn som startar installationen automatiskt om jag väljer att klicka på programmet.

Full system recovery om något skiter sig. Typ en snap shot av systemet som skrivs över inkrementellt vid förändringar. Idiotsäkert så att säga.
Allt som allt kanske 500 Megabyte total image-size på USB-stickan.

Hade jag kunnat programmera och haft den tiden hade jag skapat en sådan själv, men det tar väl mer än någon timma eller två antar jag

I den bästa av världar.

Men installera den sådan då och spara för automatisk installation https://help.ubuntu.com/lts/installation-guide/amd64/apbs03.h...

Permalänk
Medlem

Jag svarar med min egen lösning. Jag håller just nu på förfullt med en "egen" LFS (Linux from scratch)
Har både Gentoo, Funtoo och Arch på mina datorer numer och allt snurrar på bra. Efter mycket hjälp från några här på forumet och att plugga handbooks/wikis och ha en testdator vid sidan om att labba (och misslyckas) på är guld värt. Stort tack till er som varit behjälpliga (och för min insikt om att vara en help vampire som jag inte visste vad det var haha)

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Skrivet av Dockland:

Så länge jag slipper systemd är jag nöjd

Varför?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Constant3831:

Hela min inställning till systemd handlade om ett stort missförstånd. Jag hade en dator där jag inte kunde installera linux-distar på, de stannade på boot med ett [Version218]-felmeddelande. Så hade jag en bekant över som pekade på skärmen och sade: "Det där är det där systemd-skiten" så var min åsikt klar.
Vilket var fel, baserat på otillräcklig felsökning och okunskap samt bensin på elden av uttalandet från min bekanta.

Vad felet var? Jag hade förvisso valt "legacy boot" överallt i BIOS men visste (då) inte att man också måste "delete" security keys för att disabla secure boot helt på detta moderkort åtminstone (ASUS Z87-K). Annars inaktiverade/pausade jag dessa bara och då låg de ändå i bakgrunden och störde.
Väl gjort så drog jag in Arch/Gentoo utan problem. Nu kör jag Arch på just den datorn med systemd och allt funkar fint.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Vad du kan göra är ju att bygga en preseen installation för Ubuntu. Då kan du styra precis vilka paket du vill och inte vill ha, samt få den att köra custom skript före och efter installationen o.s.v.

Permalänk
Medlem

För 2-3 år sedan körde jag in ubuntu server på min desktop och sedan lade jag på gnome3 manuellt. Kontentan blev alltså ubuntu med gnome3 och tillhörande beroenden, men inte massa program. Jag fick då alltså installera alla program jag ville ha själv.

Inte så enkelt som du vill ha det kanske, men det handlade om att köra sudo apt get install en gång med en lång parameterlista.

Om din tanke är att ge det till brorsan så kan det ju vara värt att överväga ubuntu som är lite mer mainstream för användare och därmed enklare att hitta lösningar till problem än tex arch.

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450