Hjälp mig hitta NAS att köra plex media server på.

Permalänk
Medlem

Hjälp mig hitta NAS att köra plex media server på.

Hej alla glada (och mindre glada) människor.

Jo det är så att jag nyligen skaffat Xbox One och då kan man ladda ner plex appen. Det jag söker nu är en NAS som man kan installera plex media server och streama via xboxen. Har massor med dvd-filmer jag vill få in digitalt.

Några få riktlinjer
4TB räcker
Pris runt 3.000 kr inkl hårddiskarna.

Linux tänkte jag fixa som OS då det är gratis.

Tack på förhand.

Permalänk

Raspberry Pi samt usb diskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BABOON_ASS:

Raspberry Pi samt usb diskar.

Kan jag koppla denna nedan

till raspberry p och sen att den fungerar som en extern hårddisk för raspberry p?

Permalänk

Nej, WD My Cloud är en NAS och ansluts till nätverket. Men du kan säkert montera den som disk i din PI via NFS. Jag har kört Plex server både via Ubuntu, synology och windows och monterat/mappat en WD My Cloud.
Har inte testat på en raspberry men för version 2 tycks det nu gå.
http://www.htpcguides.com/install-plex-media-server-on-raspbe...

För att publicera NFS-shares i WD My Cloud behöver du ändra i /etc/exports.
Osäker på vilken/vilka rader som är korrekt men jag har lagt till i min följande rader:

/nfs *(rw,all_squash,sync,no_subtree_check,insecure,crossmnt,anonuid=65534,anongid=1000)
/nfs/Utdelat 192.168.1.0/24(rw,subtree_check,secure)
/nfs/Utdelat *(rw,all_squash,sync,no_subtree_check,insecure,crossmnt,anonuid=65534,anongid=1000)
/nfs/Utdelat 192.XXX(rw,no_root_squash,sync)

För att montera nasen i linux (beroende på linuxdist. I Ubuntu i mitt fall).

sudo apt-get install nfs-common
mkdir /mnt/wdmycloud
sudo mount -t nfs IPADRESSENTILLWDMYCLOUD:/nfs/Utdelat /mnt/wdmycloud

Om du inte ändrar i fstab behöver du montera den vid varje uppstart.

För Plex lokalt i ditt nätverk klarar du dig säkert av något enklare. Vet inte om XBOX one stöder alla format. Annars behöver du tänka på transcoding och då behöver du något kraftfullare än en raspberry.

Synology har en del NAS som kan köra Plex på utan en massa konfig som det blir ovan. WD My Clouden vet jag kan köra Plex men jag tror den kommer vara seg och du måste köra en gammal firmware. Rekommenderas inte.

Permalänk

Tipsar om att kika på följande om du tänkt köra Plex Server installerat på din NAS.
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1MfYoJkiwSqCXg8cm5-Ac4...

Permalänk
Medlem
Skrivet av danielsan123:

Synology har en del NAS som kan köra Plex på utan en massa konfig som det blir ovan. WD My Clouden vet jag kan köra Plex men jag tror den kommer vara seg och du måste köra en gammal firmware. Rekommenderas inte.

Jag sitter med en DS415+ och den klarar transconding av 1080p material helt ok och installation/konfig var busenkel. När jag letade runt innan köpet var det svårt att hitta någon dedikerad NAS som pallade Plex helt smärtfritt.

Permalänk
Medlem

Jag tror många nas:ar kan köra plex, men frågan är om du behöver transcoda filmerna till något annat för xboxen? Det kräver rejält mycket mer kräm än vad en pi har.

Permalänk
Skrivet av Baxtex:

Jag tror många nas:ar kan köra plex, men frågan är om du behöver transcoda filmerna till något annat för xboxen? Det kräver rejält mycket mer kräm än vad en pi har.

Detta är den största frågan hittils. Om du behöver transcoda ditt innehåll räcker inte ens 3000krs NAS, exkl disk. Om du inte behöver transcoda kan du nöja dig med en enklare NAS, typ Synology 214J eller liknande.

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Medlem

Jaha okej, men hur vet jag om jag behöver transcoda? Jag kanske gör det mer komplicerat än vad det är men det kanske är lättare att gå via Raspberry Pi direkt (alltså att ansluta till tvn direkt så att min WD sköter alla filmer o lagring) istället för att krångla genom att koppla via xboxen istället.

Permalänk

Jag kör mest med raspberry pi (KODI) och spelar direkt via nätverket från min WDMyCloud. Rasperry och KODI spelar upp alla format (ett par codec rekommenderas att skaffa). Då slipper du en plex som transcodar.

Men Plex är smidigt och jag ser det som ett komplement till raspberry med KODI. Kanske framförallt för chromecaststödet. Men i övrigt kör jag fyra raspberry med KODi runt om i huset. Lite av en smaksak samt beroende av vilka klienter man tänkt sig köra på.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad*
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av danielsan123:

Jag kör mest med raspberry pi (KODI) och spelar direkt via nätverket från min WDMyCloud. Rasperry och KODI spelar upp alla format (ett par codec rekommenderas att skaffa). Då slipper du en plex som transcodar.

Men Plex är smidigt och jag ser det som ett komplement till raspberry med KODI. Kanske framförallt för chromecaststödet. Men i övrigt kör jag fyra raspberry med KODi runt om i huset. Lite av en smaksak samt beroende av vilka klienter man tänkt sig köra på.

Fasen vad perfekt. Kodi är xbmc om jag inte är helt ute och cyklar?

Permalänk
Skrivet av nimren:

Fasen vad perfekt. Kodi är xbmc om jag inte är helt ute och cyklar?

Stämmer...

Permalänk
Medlem

Köpt raspberry pi 2 och fixat kodi eller ah, deras osmc som det heter. Men nu har jag ont om HDMI uttag. Har Xbox, Raspberry, AppleTV och min tvmottagare =/ Har ni tips på en bra hdmi splitter eller vad det nu heter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nimren:

Köpt raspberry pi 2 och fixat kodi eller ah, deras osmc som det heter. Men nu har jag ont om HDMI uttag. Har Xbox, Raspberry, AppleTV och min tvmottagare =/ Har ni tips på en bra hdmi splitter eller vad det nu heter?

Switch är det du behöver. Vill du komma billigt undan så funkar denna. HDMI är digitalt så spelar egentligen ingen roll hur dyrt du köper.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tudz:

Switch är det du behöver. Vill du komma billigt undan så funkar denna. HDMI är digitalt så spelar egentligen ingen roll hur dyrt du köper.

Perfekt! Tack så mycket.

Permalänk
Medlem

Behöver man transoda till en PS4 eller till chromecast?
Kör en Synology NAS DS411 som verkar för klen för att transcoda on-the-fly .. vad jag än testar med plex så säger den ifrån..

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk

Äger ingen PS4 men tror det. För chromecast måste du i regel transcoda. Chromecast har ej stöd för AC3 exempelvis.

Permalänk

Jag väcker liv i tråden igen. Min HTPC har lagt av och jag är ganska less på att ha en riktig dator under TVn. Det tar tid och energi att installera, uppdatera och underhålla Windows och lådan tar en del plats även om den är liten och tyst.

Jag har testat Plex med Transcoding från min vanliga stationära dator och jag tycker det är bedrövligt. Långsamt och inte alls lika bra som Kodi.

Om jag köper en Raspberry Pi 2 (Rev B), installerar Kodi (via OpenElec?) och köper en NAS där jag lägger in mina hårddiskar - kommer 1080p med surround-ljud fungera tip-topp då? Vet ni om det finns någon guide? Köptips på NAS?

Om ni har andra tips på medialösningar, t ex Open Hour eller Minix tar jag mer än gärna emot tips.

Tack!

Permalänk
Medlem

Jag sitter på en DS415+ som är min Plex server som sedan min Xbox One går mot. Plex appen för xbox one fick också nyligen stöd för Direct Play for MKV

"Most MKV video files no longer need to be converted for playback. Wowsers! Give your server a break, and enjoy super fast seeks using the Xbox video player’s native MKV support."

Med stöd för direct play så behövs inte transcoding och man kan därmed komma undan genoma att köpa en billigare enhet med exempelvis dual core processor.

Jag är extremt nöjd med kombinationen av en Synology NAS och Xbox One.

Permalänk

Tack för tipset. Jag hoppas kunna fly undan transcoding och många har rekommenderat Synology. För mig skulle nog deras billigare variant DS215j fungera utmärkt. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2878235

Någon som har några erfarenheter av den?