Nästa version blu ray

Permalänk
Medlem

Nästa version blu ray

Hej är det någon som vet om nästa generation blu Ray uhd kommer gå att bränna med dagens brännare. Dom senaste brännarna har ju bdxl men är osäker på om det blir det formatet som kommer användas. Läste att dom nya uhd skivorna kommer kunna överföra snabbare data ju större dom blir.

Permalänk

Tittar vi tillbaka i historien så har den senaste versionen av teknik/media aldrig gått att bränna i föregående modell. T.ex. när blu-ray kom så gick det inte att bränna dessa i DVD-brännaren. DVD gick inte att bränna i CD-brännaren.

Permalänk
Medlem

@Grodan Boll:

Du har säkert rätt, men den här gången slipper vi iaf ett formatkrig.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Labanius:

@Grodan Boll:

Du har säkert rätt, men den här gången slipper vi iaf ett formatkrig.

Vad menar du med formatkrig?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Vad menar du med formatkrig?

Jag tänkte på hddvd och blu Ray.
Nyaste uhd specen har ju kommit för uhd på blu Ray media men inget vad jag hittat ännu om vilka skivor rent tekniskt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

BDXL är inte tryckta/pressade skivor, så de skiljer sig och har inte ens samma densitet som tripple och fyrlagers skrivbara skivor. Du behöver ny läsare. P.g.a. piratrisken kan du förmodligen heller inte spela upp skivorna på datorn. Det är nog valfritt om de kan läsa brända BDXL eller inte. Något nytt format för brända skivor har inte kommit.

Permalänk
Medlem

Det har spekulerats om 33GB / 66GB skivor sedan 2008 (istället för 25GB / 50GB).. kanske kan vara något om det utrymmet räcker.

Annars så skulle jag nog gissa på att BDXL blir en del av standarden med sina 3-4 lagers 100GB/128GB skivor.

Många nyare blu-ray brännare klarar antagligen BDXL, när jag köpte min fanns det 1 brännare som klarade det formatet.
Och som dessutom behövde importeras så det blev ingen sådan, men tycker tiden att bränna skivor känns som den är förbi.
Om det nu inte släpps något arkivbeständigt format med 1TB skivor.

BDXL 100GB kostar idag 15-25 dollar per skiva.. altså otroligt dyrt.. så förstår om folk köper en extern hårddisk istället.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Alpha77:

Det har spekulerats om 33GB / 66GB skivor sedan 2008 (istället för 25GB / 50GB).. kanske kan vara något om det utrymmet räcker.

Annars så skulle jag nog gissa på att BDXL blir en del av standarden med sina 3-4 lagers 100GB/128GB skivor.

Många nyare blu-ray brännare klarar antagligen BDXL, när jag köpte min fanns det 1 brännare som klarade det formatet.
Och som dessutom behövde importeras så det blev ingen sådan, men tycker tiden att bränna skivor känns som den är förbi.
Om det nu inte släpps något arkivbeständigt format med 1TB skivor.

BDXL 100GB kostar idag 15-25 dollar per skiva.. altså otroligt dyrt.. så förstår om folk köper en extern hårddisk istället.

Fast nu är de på väg. Specen är satt och produktionen är igång. Första filmerna och spelarna väntas dyka upp i slutet av året. Det blir 66/100 GB för två respektive tre lager. Tekniskt kanske det är BDXL, de har inte släppt mycket till information än.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24