AMD svarar om missljud i Radeon R9 Fury X

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av retro123:

Att man väljer 980ti behöver inte betyda att man tror att det"springer åttor" runt fury. Man räknar sina pengar, läser tester, kommer fram till vad som är snabbast, vilket som man har råd till. Sen slår man till. Har man räknat rätt (vilket jag definitivt känner att jag gjorde, så här efteråt) så väljer man det kortet som står på plus. Valet är fritt för oss alla. Att antyda att folk "inte vet sitt bästa" o.s.v. som man gör när man säger att folk "underskattar" och "överskattar" är bara löjligt. Kan det till och med vara du som under/överskattar?

Jag kritiserar inte att många väljer att köpa GTX980Ti jag kritiserar, att många hävdar att Fury är ett omöjligt alternativ.
Kortet har många fördelar, snabbare i 4K, de som inte har problem med pumpen har ett väldigt tyst kort, kortet är väldigt kompakt.

Jag har aldrig skrivit att folk som köper GTX980Ti inte vet sitt eget bästa, jag förstår varför många väljer att köpa det kortet, sluta påstå att jag sagt sådant jag inte sagt.
Förstår inte varför du missuppfattar så förbannat mycket av vad jag skriver, det känns som du väljer att tolka allt till det värsta.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Yoshman:

Får man fråga vilka tester du läst? Är inte konsensus bland resultaten att referensversionen av 980ti är snabbare upp till och inklusive 1440p, t.ex. i SweC test (som ändå uppvisar mindre fördel för 980ti i 1440p än t.ex. Anandtech och Techreport)?

I 4k har Fury X ett litet övertag i höga upplösningar, men som t.ex. AnandTech konstaterade i sitt test så orkar inget kort av 4k i maxinställningar, när de drog ner inställningarna till en nivå som gav rimlig FPS presterade referens 980ti lite bättre igen.

Och detta är som sagt bara om man tittar på genomsnittlig FPS. Det TechReport skriver i sin summering visar även t.ex. AnandTech och något som andra siter som mäter 99%-kvartilen noterat är detta

Speaking of which, if you dig deeper using our frame-time-focused performance metrics—or just flip over to the 99th-percentile scatter plot above—you'll find that the Fury X struggles to live up to its considerable potential. Unfortunate slowdowns in games like The Witcher 3 and Far Cry 4 drag the Fury X's overall score below that of the less expensive GeForce GTX 980. What's important to note in this context is that these scores aren't just numbers. They mean that you'll generally experience smoother gameplay in 4K with a $499 GeForce GTX 980 than with a $649 Fury X. Our seat-of-the-pants impressions while play-testing confirm it. The good news is that we've seen AMD fix problems like these in the past with driver updates, and I don't doubt that's a possibility in this case. There's much work to be done, though.

Fury X är inte på något sätt ett dåligt kort om man ska siktar på 1440p / 4k, men ska man tro mätvärdena är det (idag i alla fall, drivers kan eventuellt ändra detta något) inte fullt lika bra som 980ti genomsnitt. Kostar korten lika mycket har i alla fall jag svårt att se hur ett rationellt val inte blir 980ti idag. Om priset på Fury X i slutändan hamnar under 980ti eller om det dyker upp magiska drivers till Fury X så kan saker hamna i annat ljus.

Så den har problem med två av nvidia moddade spel där vi vet, efter witcher 3, att Nvidia gör allt de kan för att sabba för andra och även sina egna äldre kort.

Det ända riktigt tråkiga med Fury är att den är inte så bra på compute, men tyvärr verkar det vara en trend för båda.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dallebull:

Brukar man normalt få betala för undersökningen om man gör en RMA och de ej hittar några fel?
Känner inte igen det om jag skall vara ärlig, har tack och lov inte behövt utnyttja RMA så mycket.

I sverige är vi ju relativt trygga, jämfört i andra länder där 2 års reklamationsrätt inte alls är en självklarhet.

Är ganska säker på att det ändrades till 3 år för några år sedan (för konsumenter).

Permalänk
Datavetare
Skrivet av anon127948:

Så den har problem med två av nvidia moddade spel där vi vet, efter witcher 3, att Nvidia gör allt de kan för att sabba för andra och även sina egna äldre kort.

Det ända riktigt tråkiga med Fury är att den är inte så bra på compute, men tyvärr verkar det vara en trend för båda.

Det man pekade på var att referensmodellen av 980 (inte 980ti) fick högre värde på 99%-kvartilen i 4k i genomsnitt. Att det blev så pass dramatiskt att 980 gick förbi pekade man berodde på att Fury X hade stora problem i de "Nvidia moddade" spelen.

Att Fury X har problem med "framedrops" i de tyngsta scenerna och problem när man når riktig hög genomsnittlig FPS var något AnandTech spenderade en del text på. Gissningsvis är det ett problem med drivers, men det måste inte vara så och även om det är drivers är det ett riktigt svårt problem att lösa (d.v.s. kräver mycket resurser).

Tittar man på SweC resultat vid överklockning i 1440p så är Fury X OC bara 10% snabbare än 980 OC. 980ti OC är 24% snabbare än Fury X. Positivt är ändå att Fury X bara är 6% långsammare än 980ti i "min FPS", 980 OC är 8% långsammare än Fury X (så kan vara en indikation på att CPUn är lite flaskhals då värdena konvergerar).

Det som lite ger en vink om att det kan vara ett annat problem är att Tahiti-kretsen har ändan sedan den lanserades stått riktigt bra vad det gäller FPS-stabilitet relativt sin genomsnittliga FPS och relativt samtida Nvidia-modeller. Hawaii har aldrig, relativt sett, blivit lika bra och för Nvidias del klarar sig Kepler sämre relativt Maxwell (relativt här är jämfört med vad respektive kort presterar i genomsnitt FPS).

På pappret finns rejält med potential i Fury X, hur mycket som någonsin kommer att realiseras vet vi inte. Verkar tyvärr inte heller gå att använda Mantle i titlar som stödjer de för att få en idé om hur bra DX11 drivarna är. AnandTech testade Mantle i BF4, Dragon Age och Civ:BE och precis som med 285/380 (som också kör GCN1.2) fick de lägre genomsnittlig FPS med Mantle.

Positivt här är ändå att GamersNexus visar att AMD fått till Tonga, 4GB varianten av 380 presterar riktigt bra för sitt prissegment, det även i 99%-kvartil mätningarna!

Att minska på compute i konsumentkorten är fullt rimligt givet att OpenCL/DirectCompute används extremt sällan i konsumentprogram och då man är kvar på 28nm måste man prioritera vad man vill fokusera på. Att minska på DP är än mer vettigt då AVX+FMA gjort att de CPU-modeller med lite fler kärnor idag börjar komma nära i teoretisk prestanda, de är redan förbi räknat i FLOPS/W. Har man ett OpenCL (utgår för att DirectCompute är lika dant) handlar det typiskt om att ändra någon enstaka parameter för att köra på CPU i stället för GPU.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Tycker 4k idag känns ganska avlägset och inte värt pengarna, visst man får en "renare" bild när man kör 4k och man kanske inte behöver ha antialiasing men prestandaförlusten man får är ju rätt stor.
Då kör jag hellre i 1080p med bättre FPS och har mina pengar kvar.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem
Skrivet av shelter:

Tycker 4k idag känns ganska avlägset och inte värt pengarna, visst man får en "renare" bild när man kör 4k och man kanske inte behöver ha antialiasing men prestandaförlusten man får är ju rätt stor.
Då kör jag hellre i 1080p med bättre FPS och har mina pengar kvar.

4k fungerade alldeles utmärkt att lira i på 2st 290x så 4k är absolut inte långt bort. Men man måste ha CF/SLi annars kommer du få taskig fps. 4k med CF Fury är riktigt trevligt

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

4k fungerade alldeles utmärkt att lira i på 2st 290x så 4k är absolut inte långt bort. Men man måste ha CF/SLi annars kommer du få taskig fps. 4k med CF Fury är riktigt trevligt

För mig innebär 4k ny skärm, ett till grafikkort och kanske en ny PSU. Som sagt, inte värt pengarna.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem

@shelter: Jo det är värt det jag lovar Philips 40tum 4k tar spelupplevelsen till en helt ny nivå

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Yoshman:

Det man pekade på var att referensmodellen av 980 (inte 980ti) fick högre värde på 99%-kvartilen i 4k i genomsnitt. Att det blev så pass dramatiskt att 980 gick förbi pekade man berodde på att Fury X hade stora problem i de "Nvidia moddade" spelen.

Att Fury X har problem med "framedrops" i de tyngsta scenerna och problem när man når riktig hög genomsnittlig FPS var något AnandTech spenderade en del text på. Gissningsvis är det ett problem med drivers, men det måste inte vara så och även om det är drivers är det ett riktigt svårt problem att lösa (d.v.s. kräver mycket resurser).

Tittar man på SweC resultat vid överklockning i 1440p så är Fury X OC bara 10% snabbare än 980 OC. 980ti OC är 24% snabbare än Fury X. Positivt är ändå att Fury X bara är 6% långsammare än 980ti i "min FPS", 980 OC är 8% långsammare än Fury X (så kan vara en indikation på att CPUn är lite flaskhals då värdena konvergerar).

Det som lite ger en vink om att det kan vara ett annat problem är att Tahiti-kretsen har ändan sedan den lanserades stått riktigt bra vad det gäller FPS-stabilitet relativt sin genomsnittliga FPS och relativt samtida Nvidia-modeller. Hawaii har aldrig, relativt sett, blivit lika bra och för Nvidias del klarar sig Kepler sämre relativt Maxwell (relativt här är jämfört med vad respektive kort presterar i genomsnitt FPS).

På pappret finns rejält med potential i Fury X, hur mycket som någonsin kommer att realiseras vet vi inte. Verkar tyvärr inte heller gå att använda Mantle i titlar som stödjer de för att få en idé om hur bra DX11 drivarna är. AnandTech testade Mantle i BF4, Dragon Age och Civ:BE och precis som med 285/380 (som också kör GCN1.2) fick de lägre genomsnittlig FPS med Mantle.

Positivt här är ändå att GamersNexus visar att AMD fått till Tonga, 4GB varianten av 380 presterar riktigt bra för sitt prissegment, det även i 99%-kvartil mätningarna!

Att minska på compute i konsumentkorten är fullt rimligt givet att OpenCL/DirectCompute används extremt sällan i konsumentprogram och då man är kvar på 28nm måste man prioritera vad man vill fokusera på. Att minska på DP är än mer vettigt då AVX+FMA gjort att de CPU-modeller med lite fler kärnor idag börjar komma nära i teoretisk prestanda, de är redan förbi räknat i FLOPS/W. Har man ett OpenCL (utgår för att DirectCompute är lika dant) handlar det typiskt om att ändra någon enstaka parameter för att köra på CPU i stället för GPU.

Här kan jag inte annat än hålla med om.

Permalänk
Avstängd

Har sett klippen och hört oljudet,nu som först.
Är ju ett j-vla väsen.Låter ju som en dammsugare.
Hur trodde AMD att detta skulle passera obemärkt förbi.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ratatosk:

Förstår inte varför du missuppfattar så förbannat mycket av vad jag skriver, det känns som du väljer att tolka allt till det värsta.

Vet inte om jag misstolkar, trist att du uppfattar det så. Kan inte se i mina svar att jag misstolkat dock, bara svarat med mina åsikter på det du skrivit.

Skrivet av Ratatosk:

Jag har aldrig skrivit att folk som köper GTX980Ti inte vet sitt eget bästa, jag förstår varför många väljer att köpa det kortet, sluta påstå att jag sagt sådant jag inte sagt.

Men...var har jag påstått att du sagt "de vet inte sitt eget bästa"? Ordagrant sa jag så här: "Att antyda att folk "inte vet sitt bästa" o.s.v. som man gör när man säger att folk "underskattar" och "överskattar" är bara löjligt." alltså lägg märke till ordet "antyda" och läs gärna hela meningen eller inlägget. Ok?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hymer:

@shelter: Jo det är värt det jag lovar Philips 40tum 4k tar spelupplevelsen till en helt ny nivå

Absolut, att spela på den är underbart, men i det fallet beror det enligt mig mer på storleken än just 4k. Kommer själv hoppa SLI ett tag då skärmen skalar riktigt bra till 1440p och om jag kan så undviker jag helst SLI/CF.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

@shelter: Jo det är värt det jag lovar Philips 40tum 4k tar spelupplevelsen till en helt ny nivå

i 120hz+?

Visa signatur

2600k @ STOCK <|> GTX 970 Omega!<|> Nån samsung 500gb ssd <|> 16 GB Kingston Hyper X <|> BenQ XL2420t
"Det finns inget skrot, bara gamla delar som kan användas på nya sätt" - Mulle Meck

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

En liten lustig sidenote. Jag har polare som köpt var sitt Fury X och båda korten har det högfrekventa tjutet, skillnaden är att min ena polare är 46 och han kan inte höra tjutet alls. Medan den andre är 28 och han hör det jättetydligt.

Så det är inte 100% att alla kan höra det här ljudet tror jag, det beror mkt till hur känslig man är för det. Och som ni vet när man börjar bli äldre så blir man mkt sämre på att höra hög frekventa ljud

Du får man sätta åldersgräns på kortet, från 45+ eller nått.

Permalänk
Medlem

@elklazor: Nää 60. Varför vill jag ha 120hz i sp spel? Sen går det inte att driva 120hz i 4k typ. Blir ju i äldre spel isf.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

@elklazor: Nää 60. Varför vill jag ha 120hz i sp spel? Sen går det inte att driva 120hz i 4k typ. Blir ju i äldre spel isf.

Sa du 60 hz för att det är single player spel?
120hz+ gör Heart Stone bekvämare att spela

Visa signatur

2600k @ STOCK <|> GTX 970 Omega!<|> Nån samsung 500gb ssd <|> 16 GB Kingston Hyper X <|> BenQ XL2420t
"Det finns inget skrot, bara gamla delar som kan användas på nya sätt" - Mulle Meck

Permalänk
Medlem

Missljud? Ett AMD referens låter ju mycket mer. Sedan, vem skaffar detta kortet och inte monterar vattenblock? AMD suger på att göra stock kylare, och även i detta examplet då de använt en kass pump. Om ni ska köpa detta kort är min rekommendation att vattenkyla det med block från EK eller eller XSPC direkt! Varför använda ett high end kort med en low end AIO kylare hehe? Jag personligen fattar inte hur AMD tänker med sina "referenskylare" de låter ju så högt att man inte kan spela normalt pga. ljudnivån som stör barnen som sover och grannarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

@elklazor: Nää 60. Varför vill jag ha 120hz i sp spel? Sen går det inte att driva 120hz i 4k typ. Blir ju i äldre spel isf.

Är väl snarare genre som är lite viktigare där än om det är SP/MP?

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

@elklazor: Jag trodde bara att det var dom som lirar typ mycket CS som gillade 120+. Men det är säkert subjektivt som tusan. För mig spelar det ingen roll om jag lirar i 60 eller 144 om jag tex spelar GTA V eller FarCry men tex i cs go så gör det mycket skillnad.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

Jag vill också ha 100+ fps i spel, så som WOT. Ju mer fps destå bättre flyter spelet på. Finns många som lirar spel med två 980ti etc. på 1080p t.ex. battlefield 4 och andra spel.

Permalänk
Avstängd

Man kan ju alltid köpa en av varje o sedan digga båda hehehehe... vissa gillar att köra SLI/CF man kan ju köra SLCF...

2 in 1---> https://www.youtube.com/watch?v=YqkI7bOfRkA

RED vs GREEN ---> http://www.pcgamer.com/hardware-report-card-nvidia-vs-amd/

Skrivet av Ratatosk:


Många tenderar att överskatta GTX980Ti och underskatta Fury.

Skrivet av Ratatosk:

Jag menar kart sagt att många här verkar överskatta GTX980Ti relativt Fury.
En del verkar tro att GTX980Ti springer åttor runt Fury.

Skrivet av retro123:

Att man väljer 980ti behöver inte betyda att man tror att det"springer åttor" runt fury. Man räknar sina pengar, läser tester, kommer fram till vad som är snabbast, vilket som man har råd till. Sen slår man till. Har man räknat rätt (vilket jag definitivt känner att jag gjorde, så här efteråt) så väljer man det kortet som står på plus. Valet är fritt för oss alla. Att antyda att folk "inte vet sitt bästa" o.s.v. som man gör när man säger att folk "underskattar" och "överskattar" är bara löjligt. Kan det till och med vara du som under/överskattar?

Skrivet av Ratatosk:

Jag kritiserar inte att många väljer att köpa GTX980Ti jag kritiserar, att många hävdar att Fury är ett omöjligt alternativ.
Kortet har många fördelar, snabbare i 4K, de som inte har problem med pumpen har ett väldigt tyst kort, kortet är väldigt kompakt.

Jag har aldrig skrivit att folk som köper GTX980Ti inte vet sitt eget bästa, jag förstår varför många väljer att köpa det kortet, sluta påstå att jag sagt sådant jag inte sagt.
Förstår inte varför du missuppfattar så förbannat mycket av vad jag skriver, det känns som du väljer att tolka allt till det värsta.

Skrivet av anon127948:

Så den har problem med två av nvidia moddade spel där vi vet, efter witcher 3, att Nvidia gör allt de kan för att sabba för andra och även sina egna äldre kort.

Det ända riktigt tråkiga med Fury är att den är inte så bra på compute, men tyvärr verkar det vara en trend för båda.

Skrivet av Yoshman:

Det man pekade på var att referensmodellen av 980 (inte 980ti) fick högre värde på 99%-kvartilen i 4k i genomsnitt. Att det blev så pass dramatiskt att 980 gick förbi pekade man berodde på att Fury X hade stora problem i de "Nvidia moddade" spelen.

Att Fury X har problem med "framedrops" i de tyngsta scenerna och problem när man når riktig hög genomsnittlig FPS var något AnandTech spenderade en del text på. Gissningsvis är det ett problem med drivers, men det måste inte vara så och även om det är drivers är det ett riktigt svårt problem att lösa (d.v.s. kräver mycket resurser).

Tittar man på SweC resultat vid överklockning i 1440p så är Fury X OC bara 10% snabbare än 980 OC. 980ti OC är 24% snabbare än Fury X. Positivt är ändå att Fury X bara är 6% långsammare än 980ti i "min FPS", 980 OC är 8% långsammare än Fury X (så kan vara en indikation på att CPUn är lite flaskhals då värdena konvergerar).

Det som lite ger en vink om att det kan vara ett annat problem är att Tahiti-kretsen har ändan sedan den lanserades stått riktigt bra vad det gäller FPS-stabilitet relativt sin genomsnittliga FPS och relativt samtida Nvidia-modeller. Hawaii har aldrig, relativt sett, blivit lika bra och för Nvidias del klarar sig Kepler sämre relativt Maxwell (relativt här är jämfört med vad respektive kort presterar i genomsnitt FPS).

På pappret finns rejält med potential i Fury X, hur mycket som någonsin kommer att realiseras vet vi inte. Verkar tyvärr inte heller gå att använda Mantle i titlar som stödjer de för att få en idé om hur bra DX11 drivarna är. AnandTech testade Mantle i BF4, Dragon Age och Civ:BE och precis som med 285/380 (som också kör GCN1.2) fick de lägre genomsnittlig FPS med Mantle.

Positivt här är ändå att GamersNexus visar att AMD fått till Tonga, 4GB varianten av 380 presterar riktigt bra för sitt prissegment, det även i 99%-kvartil mätningarna!

Att minska på compute i konsumentkorten är fullt rimligt givet att OpenCL/DirectCompute används extremt sällan i konsumentprogram och då man är kvar på 28nm måste man prioritera vad man vill fokusera på. Att minska på DP är än mer vettigt då AVX+FMA gjort att de CPU-modeller med lite fler kärnor idag börjar komma nära i teoretisk prestanda, de är redan förbi räknat i FLOPS/W. Har man ett OpenCL (utgår för att DirectCompute är lika dant) handlar det typiskt om att ändra någon enstaka parameter för att köra på CPU i stället för GPU.

Skrivet av anon127948:

Här kan jag inte annat än hålla med om.

Skrivet av Mange43:

Har sett klippen och hört oljudet,nu som först.
Är ju ett j-vla väsen.Låter ju som en dammsugare.
Hur trodde AMD att detta skulle passera obemärkt förbi.

Skrivet av retro123:

Vet inte om jag misstolkar, trist att du uppfattar det så. Kan inte se i mina svar att jag misstolkat dock, bara svarat med mina åsikter på det du skrivit.
Men...var har jag påstått att du sagt "de vet inte sitt eget bästa"? Ordagrant sa jag så här: "Att antyda att folk "inte vet sitt bästa" o.s.v. som man gör när man säger att folk "underskattar" och "överskattar" är bara löjligt." alltså lägg märke till ordet "antyda" och läs gärna hela meningen eller inlägget. Ok?

Skrivet av VideoyGTX:

Missljud? Ett AMD referens låter ju mycket mer. Sedan, vem skaffar detta kortet och inte monterar vattenblock? AMD suger på att göra stock kylare, och även i detta examplet då de använt en kass pump. Om ni ska köpa detta kort är min rekommendation att vattenkyla det med block från EK eller eller XSPC direkt! Varför använda ett high end kort med en low end AIO kylare hehe? Jag personligen fattar inte hur AMD tänker med sina "referenskylare" de låter ju så högt att man inte kan spela normalt pga. ljudnivån som stör barnen som sover och grannarna.

Kram ALLESAMMANS OCH TREVLIG SOMMAR...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

@elklazor: Jag trodde bara att det var dom som lirar typ mycket CS som gillade 120+. Men det är säkert subjektivt som tusan. För mig spelar det ingen roll om jag lirar i 60 eller 144 om jag tex spelar GTA V eller FarCry men tex i cs go så gör det mycket skillnad.

Gillar och gillar? Det finns inte många spel där ute som inte skulle gynnas av 120 alt. 144hz om GPU kraften fanns (144fps). Sen att det givetvis är onödigt för spel utan mycket rörelse, men annars är det ju bättre på alla sätt.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem

Jag vill bara påpeka att Linus Techtips har haft två kort utan problem med det högfrekventa pumpljudet. Det tyder på att det faktiskt inte är alla kort som är drabbade. Dessutom fanns det bland launchkorten två olika pumprevisioner som man kan se skillnad på.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 4790K, 8 GB XMS3 1600 Mhz, RX 5700XT, Gigabyte G1.Sniper M5

Permalänk
Skrivet av Sgt. Stinger:

Jag vill bara påpeka att Linus Techtips har haft två kort utan problem med det högfrekventa pumpljudet. Det tyder på att det faktiskt inte är alla kort som är drabbade. Dessutom fanns det bland launchkorten två olika pumprevisioner som man kan se skillnad på.

Skickades från m.sweclockers.com

visst det är ju bra men AMD borde ha någon slags uppgraderings paket som man kan köpa för att fixa sitt högljudda kort

Visa signatur

CPU I7 5820k @ 4.63 GHz GPU Gigabyte G1 gaming 980 ti RAM 32 GB @3000MHz MOBO msi x99a sli plus SSD 2 TB SSD HDD 3 TB HDD PSU 850w Evga G2 CASE InWin S-frame black n' gold

Gratis frakt på Inet: http://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av JacobsDator:

visst det är ju bra men AMD borde ha någon slags uppgraderings paket som man kan köpa för att fixa sitt högljudda kort

Teoretiskt sett, så borde det väl gå med en vakuumpackad skolåda?

Grafikkort insvepta i vakuum för ljudlöshet, AIO-kylare med vattenblock på PCB som drar ut värmen och kyls av vid radiatorn. Fungerar ju såklart bara på kort som har pumpen på kortet

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |