Permalänk
Medlem

Byta kylare till 3770K

Har idag en Scythe Kama Grand Cross Rev B som kyler min 3770K. Den har fungerat helt OK och då jag inte haft så mycket alternativ att välja mellan inom luft pga höga minnen så har den fått vara kvar.

Problemet är nu att fläkt mm har börjat väsnas som fan så är dags att byta ut den. Har då funderat lite på slutet vattenkylningssystem.
Frågan är vilket jag ska välja, har aldrig använt mig av denna typ av kylning tidigare. Har bara kört luft.
Kanske även finns någon bättre luft att välja på nu?

H100i GTX ser ju lite intressant ut. Men vill gärna ha lite förslag.

Datorspec finns i signatur.
Tack på förhand!

Visa signatur

Mvh. Robban aka. douzE
Kaffe: Rocket Espresso R Cinquantotto | Niche Zero
Desktop: 12700K. EK-AIO 240. Z690-A Gaming Wifi. 32GB DDR4. RTX 3070 Master. 980 Pro. MF V-Can
Server: HP Microserver G8. Xeon E3-1260L. 16Gb ECC. P222. Hyper-V

Permalänk
Medlem

Av ren nyfikenhet, Varför har du inte som alternativ att byta till en lite mer påkostad fläkt ?
Jag skulle helt klart tro att lite ny kylpasta och en ny fläkt gör din tornkylare bättre eller lika bra som många vattenkylningar, desutom slipper du pumpljudet.

Permalänk
Medlem

Så här ser min kylare ut:
http://www.inet.se/produkt/5321469/scythe-kama-grand-cross-re...

Är ju ingen tornkylare, tar ofantligt mycket plats i chassit. Självklart skulle det gå att montera en annan fläkt och ny pasta. Men man är ju samtidigt nyfiken på att testa nya saker.

Så tänkte att det var ett bra tillfälle att prova något nytt...

Visa signatur

Mvh. Robban aka. douzE
Kaffe: Rocket Espresso R Cinquantotto | Niche Zero
Desktop: 12700K. EK-AIO 240. Z690-A Gaming Wifi. 32GB DDR4. RTX 3070 Master. 980 Pro. MF V-Can
Server: HP Microserver G8. Xeon E3-1260L. 16Gb ECC. P222. Hyper-V

Permalänk
Medlem

Här har du ett bra test på den kylaren.
http://www.guru3d.com/articles_pages/corsair_h100i_gtx_review,1.html

Det skiljer som mest någon grad på andra kylare i samma klass.
Men läs gärna fler tester så du blir säker.

Kolla här tex.
Vattenkylning på Prisjakt

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Själv kör jag med slutet vattensystem och hade bytt till tornkylare alla dagar i veckan om det inte vore för att den gör jobbet.
Men tornkylare är tystare enligt min erfarenhet och kylförmågan är likvärdig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cadtekniker:

Av ren nyfikenhet, Varför har du inte som alternativ att byta till en lite mer påkostad fläkt ?
Jag skulle helt klart tro att lite ny kylpasta och en ny fläkt gör din tornkylare bättre eller lika bra som många vattenkylningar, desutom slipper du pumpljudet.

Pumpljud? Finns inget sådant, fungerar din slutna vattenkylare som den ska så kommer du enbart höra fläktarna på radiatorn.

Har du problem med pumpljud är det bara att skicka tillbaka för lagning/utbyte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fromis:

Pumpljud? Finns inget sådant, fungerar din sluta vattenkylare som den ska så kommer du enbart höra fläktarna på radiatorn.

Jag har haft 10+ slutna vartenkylare och alla har haft ett mer eller mindre påtagligt pumpljud. I idle har överröstade alltid pumpen fläkten/fläktarna.

Men jag kanske har haft otur

Erik

Permalänk

Jag kör på en h100i fungerar ypperligt! Riktigt bra temps och inget missljud från pumpen.

Pumpen lät första gången jag starta den (när den var helt ny) nu låter den ingenting man hör utanför. inte ens om jag drar ner fläktarna med fan controllern.

Visa signatur

Amd Ryzen 3900x -I- H100i -I- Asus ROG STRIX X470-F Gaming -I- Asus GTX 3060 12GB -I- 32gb HyperX RGB @3600mhz -I- Chieftec nitro 650w Bronze -I- Corsair MP510 1gb m.2, Ocz trion 150 128gb och 240gb -I- Windows 10 Home -I- Fractal R4

Permalänk
Medlem
Skrivet av fromis:

Pumpljud? Finns inget sådant, fungerar din slutna vattenkylare som den ska så kommer du enbart höra fläktarna på radiatorn.

Har du problem med pumpljud är det bara att skicka tillbaka för lagning/utbyte.

Låter jättebra, hur gör jag då ?
har nämnligen haft produkten över 6 månader så jag måste bevisa att det är ett fel och att det är ursprungligt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Erik:

Jag har haft 10+ slutna vartenkylare och alla har haft ett mer eller mindre påtagligt pumpljud. I idle har överröstade alltid pumpen fläkten/fläktarna.

Men jag kanske har haft otur

Erik

Jag kopplar alltid pumpens 3-pin till Chassi fan och radiatorfläkten till CPU fan och kan då styra pumpen. Har samma CPU som TS och klockat så högt det går. Får några grader högre vid IDLE men när man till och med får en pump från CoolerMaster knäpptyst är det värt det.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik:

Jag har haft 10+ slutna vartenkylare och alla har haft ett mer eller mindre påtagligt pumpljud. I idle har överröstade alltid pumpen fläkten/fläktarna.

Men jag kanske har haft otur

Erik

Alla sluta vattenkylningsystem jag har varit i kontakt med har haft ett svagt pumpljud och jag tänker att det är normalt.
Lite svårt att komma ifrån då en vattenkylning kräver en sepparat pump för att dra runt vattnet, något tornkylare klarar sig utan

Permalänk
Medlem

personligen hade jag stannat på tornkylare och lagt på en lägre rpm noctua fläkt om så tillåter. annars en normal noctua fläkt. låter mycket mindre, och gör samma jobb förrutom vid väldigt höga klockningar.
men om du verkligen vill testa vattenkylning så hade jag rekommenderat h100i gtx eller kraken x61 beroende på vad budgeten tillåter

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik:

Jag har haft 10+ slutna vartenkylare och alla har haft ett mer eller mindre påtagligt pumpljud. I idle har överröstade alltid pumpen fläkten/fläktarna.

Men jag kanske har haft otur

Erik

Förmodligen, vilket är synd.
Jag har själv många gånger undrat vad folk menar när dom pratar om högljudda pumpar.
Min radiator sitter med Fractal Designs fläktar som är TYSTA, men jag hör inte min pump ett dugg.
Inte förrän jag sätter örat emot den när den är under drift, då först hör jag ett svagt brummande.
Personligen så är jag stolt innehavare av en Antec Kühler H2o 1220.
/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cadtekniker:

Låter jättebra, hur gör jag då ?
har nämnligen haft produkten över 6 månader så jag måste bevisa att det är ett fel och att det är ursprungligt.

Ta kontakt med återförsäljaren i första hand och hör vad dom säger. Är vad jag gjorde med min H100i iaf, hade vansinnigt mycket "rattling" på första exemplaret jag fick. Andra var knäpptyst, nu är det knappt så att jag hör fläktarna på full load.

Aftermarket fläktar är helt klart att föredra i mitt tycke också.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av depalma:

Så här ser min kylare ut:
http://www.inet.se/produkt/5321469/scythe-kama-grand-cross-re...

Är ju ingen tornkylare, tar ofantligt mycket plats i chassit. Självklart skulle det gå att montera en annan fläkt och ny pasta. Men man är ju samtidigt nyfiken på att testa nya saker.

Så tänkte att det var ett bra tillfälle att prova något nytt...

Det är en tornkylare.

Skrivet av fromis:

Pumpljud? Finns inget sådant, fungerar din slutna vattenkylare som den ska så kommer du enbart höra fläktarna på radiatorn.

Har du problem med pumpljud är det bara att skicka tillbaka för lagning/utbyte.

Detta måste vara ett nytt fenomen. Hur får du vattnet att rotera utan att pumpen arbetar?

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

Det är en tornkylare.

Detta måste vara ett nytt fenomen. Hur får du vattnet att rotera utan att pumpen arbetar?

Nytt fenomen? Inte alls, har min 4690k överklockad till 4,6ghz på ~65 grader i load. Är bara fläktarna som hörs när min H100i drar igång, så allting funkar som det ska. Pumpljud är ingenting jag lider av överhuvudtaget.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fromis:

Nytt fenomen? Inte alls, har min 4690k överklockad till 4,6ghz på ~65 grader i load. Är bara fläktarna som hörs när min H100i drar igång, så allting funkar som det ska. Pumpljud är ingenting jag lider av överhuvudtaget.

Sist jag kollade innehöll en pump rörliga delar vilket skapar ljud.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

Sist jag kollade innehöll en pump rörliga delar vilket skapar ljud.

Självklart, men du menar alltså att pumpar MÅSTE leva om en massa enbart för att dom har rörliga delar i sig? Jag har väl fått en "spök-pump" då med andra ord.

Om du nu inte tror mig så är du välkommen att hälsa på och lyssna på min kylare. Men jag lovar att du aldrig kommer höra pumpen överrösta fläktarna på min radiator.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fromis:

Självklart, men du menar alltså att pumpar MÅSTE leva om en massa enbart för att dom har rörliga delar i sig? Jag har väl fått en "spök-pump" då med andra ord.

Om du nu inte tror mig så är du välkommen att hälsa på och lyssna på min kylare. Men jag lovar att du aldrig kommer höra pumpen överrösta fläktarna på min radiator.

Måste och måste, likväl är en pump inte tyst.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

Har haft 4 olika Corsair system 3 av dom har jag hört pumpen sen ladda jag på en ned 2 fläktar Corsair Hydro H110 den är tyst i pumpen fläktarna bytta jag ut för dom knorrade på låga varvtal
en kompis till mig skaffa en Corsair Hydro H80i men den lät i pumpen så han köpte en Corsair Hydro H110 den är tyst i pumpen med bara original fäktarna som lät för honom med så han bytte ut dom nu är han nöjd .
Misstänker att det är mer fart i pumparna på dom små systemen som gör att dom hörs

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Hade problem med en Corsair Hydro H60, och det blev en Corsair Hydro H80i GT efteråt. Och jag har inte haft några bekymmer, har överklockat min 3770k till 4,5 GHz. Tempen går emellan 32-38 grader i idle och runt 65-75 under 100% load i Prime95

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify C Mini | CPU: AMD Ryzen 5 3600 | Kylare: Be Quiet! Dark Rock Pro 4 | Graffe: ASUS 1070 8GB ROG STRIX DC3 | PSU: Corsair RM750X V2 | RAM: Corsair Vengence 32GB 3200 MHz | MOBO: MSI B450M MORTAR MAX
CS:GO-Maps (App) Sweclockers (App)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Förmodligen, vilket är synd.
Jag har själv många gånger undrat vad folk menar när dom pratar om högljudda pumpar.
Min radiator sitter med Fractal Designs fläktar som är TYSTA, men jag hör inte min pump ett dugg.
Inte förrän jag sätter örat emot den när den är under drift, då först hör jag ett svagt brummande.
Personligen så är jag stolt innehavare av en Antec Kühler H2o 1220.
/Lifooz

Då är det nog så, men jag är glad att du är nöjd med din

Faktum är att jag haft en Antec 1220 och ur ett pumpoljudsperspektiv var den ok men överröstade ändå fläktarna i idle. Sen spelar väl även vilka fläktar man använder, vilka andra komponenter och vilket chassi man har också in.

Men som sagt, jag har nog haft otur med mina 10+ slutna vartenkylare. Det anmärkningsvärda är väl egentligen att jag inte gav upp efter den femte

/Erik

Permalänk
Medlem
Skrivet av davvarn:

Hade problem med en Corsair Hydro H60, och det blev en Corsair Hydro H80i GT efteråt. Och jag har inte haft några bekymmer, har överklockat min 3770k till 4,5 GHz. Tempen går emellan 32-38 grader i idle och runt 65-75 under 100% load i Prime95

H80i GT skulle alltså räcka, men då är det push/pull lösning som gäller?
Vad skulle du ta om du fick välja på H80i GT och H100i GTX?

Visa signatur

Mvh. Robban aka. douzE
Kaffe: Rocket Espresso R Cinquantotto | Niche Zero
Desktop: 12700K. EK-AIO 240. Z690-A Gaming Wifi. 32GB DDR4. RTX 3070 Master. 980 Pro. MF V-Can
Server: HP Microserver G8. Xeon E3-1260L. 16Gb ECC. P222. Hyper-V

Permalänk
Medlem
Skrivet av depalma:

H80i GT skulle alltså räcka, men då är det push/pull lösning som gäller?
Vad skulle du ta om du fick välja på H80i GT och H100i GTX?

Svårt att säga vad som gäller i ditt fall, men för mig fungerar det utmärkt... kan vara tänkvärt att med båda fläktarna och radiatorn så blir tjockleken runt 10 cm. En H100i kan säkert vara riktigt bra också, men allt är väl relativt. Men det mesta handlar nog om hur mycket plats man har i chassit o.s.v. Det är ju trots allt bara en prisskillnad på 200 kr(grovt räknat) vilket jag inte tycker är så farligt, men om man är ute efter push/pull (som jag har på min H80i GT) så måste man skaffa ytterligare 2 fläktar till H100i, eftersom bara 2 medföljer.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify C Mini | CPU: AMD Ryzen 5 3600 | Kylare: Be Quiet! Dark Rock Pro 4 | Graffe: ASUS 1070 8GB ROG STRIX DC3 | PSU: Corsair RM750X V2 | RAM: Corsair Vengence 32GB 3200 MHz | MOBO: MSI B450M MORTAR MAX
CS:GO-Maps (App) Sweclockers (App)