Vilket nätagg ska jag köpa ca 700-800kr

Permalänk

Vilket nätagg ska jag köpa ca 700-800kr

Hej

Jag behöver ett nätagg till ett datorbygge, när jag kollar på dem olika sidorna så verkar Corsair CX600M 600W vara det givna valet. Den är mycket populär med många stjärnor 2a på prisjakt. Ska jag köra på detta agget? Har hört några har klagat på det men jag kan inte lägga ut mycket mer pengar för ett nätagg 700-800kr kan jag tänka mig. Tänkte köpa ett 390 8gb grafikkort också.

Skulle vilja ha ett tyst nätagg all hjälp uppskattas är inte insatt när det gäller nätaggregat.

Permalänk
Avstängd

FD Integra M.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

http://www.ginza.se/Product/951844/?ref=prisjakt

Cooler Master V550S 699 Kr + frakt 29 kr = 728 kr

En recession av nätaggregatet.

https://www.techpowerup.com/reviews/CoolerMaster/V550S/1.html

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem

satsa på ett guld cert istället skiljer inte mycket i pris och de är tystar(oftast) och mer energisnålare
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2160334 550w
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2160331 650w

om du ska ha modulärt guld

Permalänk
Hedersmedlem

Vet inte riktigt hur CX-serien är ett "givet" val, hade du sökt runt lite här på forumet hade du bara sett folk säga att det är ganska dåligt. VX50S-serien från Cooler Master brukar jag rekommendera. Många bra omdömen online och jag gillar mitt eget V750S skarpt än så länge.

Permalänk
Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Skrivet av Peppar2014:

FD Integra M.

Känner sisådär om det kortet önskar det var modulärt och vad talar för det istället för Corsair CX 600M 80+ isf?

Skrivet av Anders9110:

Har mest hört dåligt om cooler master tom här på forumet. Att det ska vara av dålig kvalite.

XFX känns som det vettigaste alternativet hittils, önskar dock det var modulärt

Permalänk
Medlem
Skrivet av harmonica22:

Känner sisådär om det kortet önskar det var modulärt och vad talar för det istället för Corsair CX 600M 80+ isf?

Har mest hört dåligt om cooler master tom här på forumet. Att det ska vara av dålig kvalite.

XFX känns som det vettigaste alternativet hittils, önskar dock det var modulärt

Då har folket som berättat, tittat lite för djupt i flaskan.
Cooler Master har riktigt bra PSUer, allt ifrån mer budget till deras V-serie, som är premiumapparater från Seasonic, med 100% Japanska kondensatorer.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2160331

Förvisso 55:- över din satta budget men jag hade knappast tvekat, då får du en PSU som hänger med en bra hög med år.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av harmonica22:

Känner sisådär om det kortet önskar det var modulärt och vad talar för det istället för Corsair CX 600M 80+ isf?

Integra M är semi-modulärt precis som Corsair CXM serien. Integra M håller högre byggkvalité.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk

@harmonica22: Brukar vanligtvis öka priset om man önskar ett modulärt nätaggregat. Men det kan det kanske vara värt. Lite lättare att dra kablar bättre vid bygge. Kan i alla fall varmt rekommendera XFX nätaggregat. Bytte nyligen ifrån ett Corsair CX430M till ett XFX ProSeries 750W. Trodde inte att det skulle göra sådan skillnad gällande ljudnivå och vibrationer. Men det gör det. Fläkten går knappt igång, förutom när det behövs som t ex vid spelande. Annars hörs det knappt att datorn är på vilket är positivt.

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem

I can recommend Be-quiet L8 CM series. I have a 730W CM. CM = semi-modulärt.
It has better quality than CX series from Corsair, it is quieter and looks much better.

Permalänk
Skrivet av Andreaz1:

Vet inte riktigt hur CX-serien är ett "givet" val, hade du sökt runt lite här på forumet hade du bara sett folk säga att det är ganska dåligt. VX50S-serien från Cooler Master brukar jag rekommendera. Många bra omdömen online och jag gillar mitt eget V750S skarpt än så länge.

V serien är den bästa VxxxS är sämre, men okej garanti i alla fall. VXxxxS tveksam till det är bra val (tror att det jag kolla på tester för ett tag sen och var inget vidare).

Skrivet av harmonica22:

Känner sisådär om det kortet önskar det var modulärt och vad talar för det istället för Corsair CX 600M 80+ isf?

Har mest hört dåligt om cooler master tom här på forumet. Att det ska vara av dålig kvalite.

XFX känns som det vettigaste alternativet hittils, önskar dock det var modulärt

CX är ett skämt, vist så länge datorn fungerar så sätter man ju högsta betyg och sen HDD eller något annat pajar beskyller man oftast inte agget för. Utan hårddisktillverkare, Nvidia, AMD eller intel.

cooler master har en riktigt bra serie. V serien, utan "S" i slutet.

FD M är modulärt och enligt mig verkar hålla högre kvalité.
XFX är steget upp i kvalité.

Skrivet av Retazz:

I can recommend Be-quiet L8 CM series. I have a 730W CM. CM = semi-modulärt.
It has better quality than CX series from Corsair, it is quieter and looks much better.

L8 är inget vidare bygge heller. Är aningen bättre än CX bara.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Konsensus:
Fractal design integra m 550w bronze modular? XFX aggen går knappt att få tag på mer lr?
http://www.inet.se/produkt/6909983/fractal-design-integra-m-5...
695kr

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Broken-arrow:

V serien är den bästa VxxxS är sämre, men okej garanti i alla fall. VXxxxS tveksam till det är bra val (tror att det jag kolla på tester för ett tag sen och var inget vidare).

Jag vet men det var inte det jag sa. Jag sa att det är VX50S-serien jag skulle rekommendera. V-serien är bättre men också mycket dyrare och då tävlar det mot typ EVGAs G2-serie. Om du inte vill ha ett helt modulärt hade i alla fall jag svårt att hitta ett semimodulärt av den kvaliten som VS-serien erbjuder till det priset.

V750S - JonnyGURU
V650S - Linus Tech Tips
V550S - Bit Tech
V750S - Hardware Heaven

Exempelvis. Sen finns massor av privatpersoner som också rekommenderar den som jag hittade på diverse forum under mitt eget sökande.

Permalänk
Skrivet av Andreaz1:

Jag vet men det var inte det jag sa. Jag sa att det är VX50S-serien jag skulle rekommendera. V-serien är bättre men också mycket dyrare och då tävlar det mot typ EVGAs G2-serie. Om du inte vill ha ett helt modulärt hade i alla fall jag svårt att hitta ett semimodulärt av den kvaliten som VS-serien erbjuder till det priset.

V750S - JonnyGURU
V650S - Linus Tech Tips
V550S - Bit Tech
V750S - Hardware Heaven

Exempelvis. Sen finns massor av privatpersoner som också rekommenderar den som jag hittade på diverse forum under mitt eget sökande.

Menade du V650s typ? Läste det som "VX" Ja VS är okej, bara sett vissa i den serien som är något tveksamma (om jag inte mins fel).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Broken-arrow:

Menade du V650s typ? Läste det som "VX" Ja VS är okej, bara sett vissa i den serien som är något tveksamma (om jag inte mins fel).

Precis, X:et skulle representera hundratalssiffran eftersom det finns några olika i den serien, det var nog lite oklart.

Permalänk
Skrivet av Peppar2014:

FD Integra M.

Skrivet av Anders9110:

Hur är ljudnivån på dessa? Tar hellre ett nätagg som inte är modulärt om det låter mindre.

Skrivet av agitax:

satsa på ett guld cert istället skiljer inte mycket i pris och de är tystar(oftast) och mer energisnålare
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2160334 550w
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2160331 650w

om du ska ha modulärt guld

Skrivet av Lifooz:

Då har folket som berättat, tittat lite för djupt i flaskan.
Cooler Master har riktigt bra PSUer, allt ifrån mer budget till deras V-serie, som är premiumapparater från Seasonic, med 100% Japanska kondensatorer.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2160331

Förvisso 55:- över din satta budget men jag hade knappast tvekat, då får du en PSU som hänger med en bra hög med år.

/Lifooz

Skrivet av Peppar2014:

Integra M är semi-modulärt precis som Corsair CXM serien. Integra M håller högre byggkvalité.

Skrivet av septembro:

@harmonica22: Brukar vanligtvis öka priset om man önskar ett modulärt nätaggregat. Men det kan det kanske vara värt. Lite lättare att dra kablar bättre vid bygge. Kan i alla fall varmt rekommendera XFX nätaggregat. Bytte nyligen ifrån ett Corsair CX430M till ett XFX ProSeries 750W. Trodde inte att det skulle göra sådan skillnad gällande ljudnivå och vibrationer. Men det gör det. Fläkten går knappt igång, förutom när det behövs som t ex vid spelande. Annars hörs det knappt att datorn är på vilket är positivt.

Skrivet av Broken-arrow:

V serien är den bästa VxxxS är sämre, men okej garanti i alla fall. VXxxxS tveksam till det är bra val (tror att det jag kolla på tester för ett tag sen och var inget vidare).

CX är ett skämt, vist så länge datorn fungerar så sätter man ju högsta betyg och sen HDD eller något annat pajar beskyller man oftast inte agget för. Utan hårddisktillverkare, Nvidia, AMD eller intel.

cooler master har en riktigt bra serie. V serien, utan "S" i slutet.

FD M är modulärt och enligt mig verkar hålla högre kvalité.
XFX är steget upp i kvalité.

L8 är inget vidare bygge heller. Är aningen bättre än CX bara.

XFX följt av FD Integra M verkar dem flesta vara överens om. Men räcker 550w xfx agg till msi radeon 390 8gb och i5 4690k? Och om jag skulle klocka dem skulle 550w xfx räcka?

Tack för all hjälp.

Permalänk
Skrivet av harmonica22:

Hur är ljudnivån på dessa? Tar hellre ett nätagg som inte är modulärt om det låter mindre.
XFX följt av FD Integra M verkar dem flesta vara överens om. Men räcker 550w xfx agg till msi radeon 390 8gb och i5 4690k? Och om jag skulle klocka dem skulle 550w xfx räcka?

Tack för all hjälp.

Ja då. Jag har xfx 550 watt själv och det låter inte mycket.

Vill du ha helt tyst agg är det semi passivt du ska ha, men springer i väg i pris då.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av harmonica22:

Hur är ljudnivån på dessa? Tar hellre ett nätagg som inte är modulärt om det låter mindre.
XFX följt av FD Integra M verkar dem flesta vara överens om. Men räcker 550w xfx agg till msi radeon 390 8gb och i5 4690k? Och om jag skulle klocka dem skulle 550w xfx räcka?

Tack för all hjälp.

V550S är enligt tester hyfsat tyst runt 27-36 db enligt bit tech.

http://www.bit-tech.net/hardware/psus/2014/06/20/550w-650w-ps...

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Skrivet av Broken-arrow:

Ja då. Jag har xfx 550 watt själv och det låter inte mycket.

Vill du ha helt tyst agg är det semi passivt du ska ha, men springer i väg i pris då.

Skickades från m.sweclockers.com

Inte låter mycket är väldigt svårtolkat. Kollar vi på anders9110s länk nedan så ser xfx ut att vara väldigt högljutt i 300-500 watt load, om vi jämför vs Cooler Master VS serien.
300watt load: Cooler master VS 550 Serie 27.8db vs XFX Pro Series 550 47db
500watt load: Cooler master VS 550 Serie35.3db vs XFX Pro Series 550 54.3db

septembro sa att hans XFX pro knappt hörs när den är på och det stämmer mycket väl om vi följer tabellen men sen i 300-500load blir den väldigt högljudd om det stämmer? Vet inte hur högt 50db är eller hur mycket 20db skillnad låter men om jag inte minns fel så funka det som så att för varje 10db mer så blir ljudet dubbelt så högt? Isåfall låter xfx mer än dubbelt så högt som cooler master.

Skrivet av Anders9110:

V550S är enligt tester hyfsat tyst runt 27-36 db enligt bit tech.

http://www.bit-tech.net/hardware/psus/2014/06/20/550w-650w-ps...

Förresten är inte det här en V serie utan S på slutet som ska vara bra? http://cdon.se/hemelektronik/cooler-master/cooler-master-cm-v... och vad tror ni om den? Står det är 100% japanska capacitators, 5års garanti.

Permalänk
Skrivet av harmonica22:

Inte låter mycket är väldigt svårtolkat. Kollar vi på anders9110s länk nedan så ser xfx ut att vara väldigt högljutt i 300-500 watt load, om vi jämför vs Cooler Master VS serien.
300watt load: Cooler master VS 550 Serie 27.8db vs XFX Pro Series 550 47db
500watt load: Cooler master VS 550 Serie35.3db vs XFX Pro Series 550 54.3db

septembro sa att hans XFX pro knappt hörs när den är på och det stämmer mycket väl om vi följer tabellen men sen i 300-500load blir den väldigt högljudd om det stämmer? Vet inte hur högt 50db är eller hur mycket 20db skillnad låter men om jag inte minns fel så funka det som så att för varje 10db mer så blir ljudet dubbelt så högt? Isåfall låter xfx mer än dubbelt så högt som cooler master.
Förresten är inte det här en V serie utan S på slutet som ska vara bra? http://cdon.se/hemelektronik/cooler-master/cooler-master-cm-v... och vad tror ni om den? Står det är 100% japanska capacitators, 5års garanti.

I min burken som troligen drar runt 300 watt load (kanske något lägre). Sägs det agget vid 50% belastning och uppåt låta för jävligt, kör VX 550 watt i den (XFX agget sitter i en burk som ligger mest i vila). I spel är det annat som låter mer, fläkten i agget verkar inte ens byta varvtal mellan load och vila (hörs inte ens i mitt chassi R4). Men jo tror 3db är en fördubbling av ljudet till och med. https://sv.wikipedia.org/wiki/Decibel 6db verkar det vara.

V650S är det inget annat V finns bara i 700 watt och uppåt.

Om det är detta http://hardocp.com/article/2014/07/24/cooler_master_v650s_650... så har det japanska.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av Broken-arrow:

I min burken som troligen drar runt 300 watt load (kanske något lägre). Sägs det agget vid 50% belastning och uppåt låta för jävligt, kör VX 550 watt i den (XFX agget sitter i en burk som ligger mest i vila). I spel är det annat som låter mer, fläkten i agget verkar inte ens byta varvtal mellan load och vila (hörs inte ens i mitt chassi R4). Men jo tror 3db är en fördubbling av ljudet till och med. https://sv.wikipedia.org/wiki/Decibel 6db verkar det vara.

V650S är det inget annat V finns bara i 700 watt och uppåt.

Om det är detta http://hardocp.com/article/2014/07/24/cooler_master_v650s_650... så har det japanska.

Nu hänger jag inte med riktigt menar du xfx agget låter förjävligt i över 50% load? Uppfattar jag dig rätt använder du xfx agget i en burk som mest ligger i vila. Jag ville veta om det hörs mycket för dig i load med xfx agget.

Permalänk
Skrivet av harmonica22:

Nu hänger jag inte med riktigt menar du xfx agget låter förjävligt i över 50% load? Uppfattar jag dig rätt använder du xfx agget i en burk som mest ligger i vila. Jag ville veta om det hörs mycket för dig i load med xfx agget.

Sa som exempel att folk påstår att VX550 (ett annat agg jag kör) ska låta för jävligt över 50% belastning, men hörs endast lite om jag håller örat emot. Samma med XFX agget, dock har den burken något klenare delar som inte drar lika mycket ström (eller ja relativt lite).

Fläkten låter inte mycket det jag testat i både vila och den last jag provat på den (inte mer än runt 200/250 watt gissar jag den drar).

Så ljud beror på rätt mycket, som hur känslig man är och vilken last agget utsätts för.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Hedersmedlem

Vet inte om några andra nätagg men mitt V750S är knäpptyst. Förmodligen eftersom det aldrig kommer upp i jättehög belastning eftersom dess kapacitet är så i överkant.

Permalänk

Blev detta tack för hjälpen alla ytterst tacksam <3 http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2160331

Permalänk

@harmonica22: Gott. Blir säkert jättebra. Verkar vara ett bra nätaggregat. Både pris- och prestandamässigt

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU