Radeon Fury X - Pumpljudet

Permalänk
Medlem

@jmeistr: Inte så små nej!
Får låna på jobbet.

Visa signatur

CPU: AMD® Ryzen™ 7 1700 @ 4 GHz 1.35V
MB: msi® X370 GAMING PRO CARBON
GPU: XFX Radeon™ RX Vega⁵⁶
RAM: G.SKILL Trident Z 3200MHz CL14 16 GB
Chassi/PSU: Cooltek W2 / Corsair® AX860 80+ Platinum

Permalänk
Medlem

Besvikelsen som uppstår när man slår på datorn, känns som om man har tinitus..

Och ja, det var den "gamla" pumpen i mitt kort.

EDIT: Skickat tillbaka kortet nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jmeistr:

Besvikelsen som uppstår när man slår på datorn, känns som om man har tinitus..

Och ja, det var den "gamla" pumpen i mitt kort.

EDIT: Skickat tillbaka kortet nu.

Skulle du få ett nytt eller hur fick du göra?

Visa signatur

CPU: AMD® Ryzen™ 7 1700 @ 4 GHz 1.35V
MB: msi® X370 GAMING PRO CARBON
GPU: XFX Radeon™ RX Vega⁵⁶
RAM: G.SKILL Trident Z 3200MHz CL14 16 GB
Chassi/PSU: Cooltek W2 / Corsair® AX860 80+ Platinum

Permalänk
Medlem

@CreX Man har ju öppet köp, så jag beställde ett annat fury från en annan butik.

Permalänk
Medlem

@jmeistr: ok! hoppas på bättre tur! Återkom gärna med resultatet

Visa signatur

CPU: AMD® Ryzen™ 7 1700 @ 4 GHz 1.35V
MB: msi® X370 GAMING PRO CARBON
GPU: XFX Radeon™ RX Vega⁵⁶
RAM: G.SKILL Trident Z 3200MHz CL14 16 GB
Chassi/PSU: Cooltek W2 / Corsair® AX860 80+ Platinum

Permalänk
Medlem

@CreX: Hämtade ut nya kortet idag.

Jag har kört igenom firestrike etc. och inget märkbart pumpljud eller coilwhine här inte!
Verkar ha haft tur med exemplaret, eftersom det är "gamla" pumpen även på detta kort, men såååååååå mycket tystare.

Kan tillägga att första kortet var från XFX och det nya är från MSI.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jmeistr:

@CreX: Hämtade ut nya kortet idag.

Jag har kört igenom firestrike etc. och inget märkbart pumpljud eller coilwhine här inte!
Verkar ha haft tur med exemplaret, eftersom det är "gamla" pumpen även på detta kort, men såååååååå mycket tystare.

Kan tillägga att första kortet var från XFX och det nya är från MSI.

Skönt att höra, Väntar bara på att det ska komma in nya på lager innan jag skickar in mina. förutom pumptjutet så är ju kortet helt jefla knäptyst.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av jmeistr:

@CreX: Hämtade ut nya kortet idag.

Jag har kört igenom firestrike etc. och inget märkbart pumpljud eller coilwhine här inte!
Verkar ha haft tur med exemplaret, eftersom det är "gamla" pumpen även på detta kort, men såååååååå mycket tystare.

Kan tillägga att första kortet var från XFX och det nya är från MSI.

Hoppet har tänts. En video på hur det faktiskt kan "låta"?

Permalänk
Medlem

@casuaL:

Någon video pallar jag inte lägga upp tyvärr.

Pumpen låter som en vanlig aio-lösning likt min Antec Kühler 620 jag hade en gång i tiden, dvs man hör pumpen om man håller örat mot chassit men inte så mycket mer.

Dock så kommer jag inte köra med originalkylaren länge till, då jag har beställt block & backplate från ek!

Permalänk
Medlem

@jmeistr: Fan vad underbart!!! grattis!

Slut på kort nu i handeln men jag ska köpa vid månadsslutet då de kommer i lager igen.

Visa signatur

CPU: AMD® Ryzen™ 7 1700 @ 4 GHz 1.35V
MB: msi® X370 GAMING PRO CARBON
GPU: XFX Radeon™ RX Vega⁵⁶
RAM: G.SKILL Trident Z 3200MHz CL14 16 GB
Chassi/PSU: Cooltek W2 / Corsair® AX860 80+ Platinum

Permalänk
Medlem

@CreX: Tackar! förhoppningsvis så är alla kort som kommer framöver också tysta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jmeistr:

@CreX: Tackar! förhoppningsvis så är alla kort som kommer framöver också tysta.

synd på mitt kort som låter

pallar ej skicka tillbaka det.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av SectionX2:

synd på mitt kort som låter

pallar ej skicka tillbaka det.

Du kommer ångra dig om du inte gör det. Passa på medans alla andra gör det så du inte blir tokig. Det kommer ju inte kosta dig något.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Vore kul om swec kan göra en uppföljning.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

@SectionX2: Mm! Passa på å skicka tillbaka.

Visa signatur

CPU: AMD® Ryzen™ 7 1700 @ 4 GHz 1.35V
MB: msi® X370 GAMING PRO CARBON
GPU: XFX Radeon™ RX Vega⁵⁶
RAM: G.SKILL Trident Z 3200MHz CL14 16 GB
Chassi/PSU: Cooltek W2 / Corsair® AX860 80+ Platinum

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SectionX2:

synd på mitt kort som låter

pallar ej skicka tillbaka det.

#15494595
Du var nog först att beställa ett från Sverige?
Kanske andra batchen blir bättre?

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av stormense:

#15494595
Du var nog först att beställa ett från Sverige?
Kanske andra batchen blir bättre?

ja det stämmer

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Medlem

min pump har inget ljud som jag kan höra heller och jag har garanterat de första korten då jag köpte mitt kort omgående.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sesese:

min pump har inget ljud som jag kan höra heller och jag har garanterat de första korten då jag köpte mitt kort omgående.

Vilken ålder?
Väldigt generellt sett så hör man inte vissa ljud efter 40.

För att höra ett ljud måste det ha en frekvens på mellan 20 och 20 000 Hz. Normalt hörselområde hos en ung person med god hörsel. När man bli äldre, eller blir hörselskadad, sänks den övre gränsen och man hör inte längre höga frekvenser. Vid 40-50 års ålder är troligen den högsta hörbara frekvensen 14 000 - 15 000 Hz.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av stormense:

Vilken ålder?
Väldigt generellt sett så hör man inte vissa ljud efter 40.

För att höra ett ljud måste det ha en frekvens på mellan 20 och 20 000 Hz. Normalt hörselområde hos en ung person med god hörsel. När man bli äldre, eller blir hörselskadad, sänks den övre gränsen och man hör inte längre höga frekvenser. Vid 40-50 års ålder är troligen den högsta hörbara frekvensen 14 000 - 15 000 Hz.

tack jag är över 40år är det bra eller dåligt ??

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

Mina kort låter och det går inte att bortse från hur mycket jag än vill. Sitter jag bara och typ läser så hör jag ljudet om jag inte har lurarna på mig. Kan inte acceptera det när jag köpt kort för 14k. Kommer skicka tillbaka dom så får jag se om jag tar nya Furys eller 980TI.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

Mitt kort är som sagt tyst, och jag är 25 år med bra hörsel.

Permalänk
Medlem

@jmeistr: Skönt för dig Jag gillar verkligen korten men kan ju fasen inte ha kvar dom när dom låter så här. Fläktljudet från mitt 290x referens under load var ju inte i närheten lika störande som detta tinnitusljudet blir. Får någon ÅF in kort för 7000:- så byter jag dom annars blir det 980TI.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

@Hymer: Om du har lite is i magen och orkar vänta, så kan du ju byta mot nya kort när de väl kommer...

Permalänk
Medlem
Skrivet av stormense:

Vilken ålder?
Väldigt generellt sett så hör man inte vissa ljud efter 40.

För att höra ett ljud måste det ha en frekvens på mellan 20 och 20 000 Hz. Normalt hörselområde hos en ung person med god hörsel. När man bli äldre, eller blir hörselskadad, sänks den övre gränsen och man hör inte längre höga frekvenser. Vid 40-50 års ålder är troligen den högsta hörbara frekvensen 14 000 - 15 000 Hz.

jag har barn så jag frågade dessa om de hörde något oväsen från datorn. Enligt de så är datorn tyst också

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

För fyra veckor sedan köpte jag ett XFX Fury X på Netonnet. Returnerade det dagen efter p.g.a. extremt irriterande pumpljudet. Inga problem med returen ö.h.t.
I fredags köpte jag ett Asus på Komplett. Även det har samma missljud. Ska skicka tillbaka det i morgon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kyb:

För fyra veckor sedan köpte jag ett XFX Fury X på Netonnet. Returnerade det dagen efter p.g.a. extremt irriterande pumpljudet. Inga problem med returen ö.h.t.
I fredags köpte jag ett Asus på Komplett. Även det har samma missljud. Ska skicka tillbaka det i morgon

tråkigt att höra. Hoppas du får tag på ett av den nya modellen snart. Känns som det flyter än bättre på W10 med mitt fury X

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kyb:

För fyra veckor sedan köpte jag ett XFX Fury X på Netonnet. Returnerade det dagen efter p.g.a. extremt irriterande pumpljudet. Inga problem med returen ö.h.t.
I fredags köpte jag ett Asus på Komplett. Även det har samma missljud. Ska skicka tillbaka det i morgon

Dom nya verkar vara dom som kommer in i slutet av månaden.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sesese:

tack jag är över 40år är det bra eller dåligt ??

Bättre vara ung och vilsen än gammal och tråkig
Själv är jag över 50 och hör spoltjut från mitt Corsair nätaggregat.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kyb:

För fyra veckor sedan köpte jag ett XFX Fury X på Netonnet. Returnerade det dagen efter p.g.a. extremt irriterande pumpljudet. Inga problem med returen ö.h.t.
I fredags köpte jag ett Asus på Komplett. Även det har samma missljud. Ska skicka tillbaka det i morgon

Skrivet av sesese:

tråkigt att höra. Hoppas du får tag på ett av den nya modellen snart. Känns som det flyter än bättre på W10 med mitt fury X

I fredags fick vi ett Fury X direkt från AMD till jobbet (inget klistermärke på fläkten). Pumpen är första rev. och piper också. Inte haft möjlighet att testa mellan Win7/8/10.

För min egen del blir det nog ett Sapphire R9 Fury Tri-X OC snart. Hittar dock inte OC-modellen i Sverige så det blir kanske en beställning från overclockers.co.uk.