Beställt Macbook, skumt mail? Scam?

Permalänk

Beställt Macbook, skumt mail? Scam?

Hej! Beställde igår en Macbook pro på kvällen, men nu när jag vaknar ser jag att 00:21 ser jag att jag har fått ett mail från OrderProcessingEMEIA@apple.com där det står att jag måste ringa för att bekräfta uppgifterna och kunna slutföra beställningen. Heal mitt namn samt mitt Beställningsnummer står i mailet vilket gör att det känns äkta, men tar gärna det säkra före det osäkra. Så vad tror ni om detta? Någon mer som har fått detta mailet?

Permalänk
Medlem

Scam.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Skrivet av Elghinnarisa:

Men då är ju frågan hur dem fick mitt beställningsnummer och hela mitt namn

Permalänk
Medlem

Bästa du kan göra är att ringa Apple direkt, via nummer på deras hemsida och få confirm därifrån.
Det är andra, om man googlar på email-adressen som har fått liknande men ingen av dem har confirmat om det är riktigt eller inte.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem

Tycker mig känna igen adressen, har dock inte kvar något mail från när jag beställt från Apple så kan inte bekräfta. Dock är det bara söka på telefonnumret de vill att du skall ringa eller göra som solomon säger.

Visa signatur

MacBook Pro 14" | M1 Pro 10/16-Core | 32GB | 1TB
Legion Pro 16" | Ryzen 7 5800H | 16 GB | 1TB | GeForce RTX 3060

Permalänk

Tack för svaren, ska ta och ringa Apple direkt, men måste ju säga att det verkar vara riktigt då dem som sagt inkluderade beställningsnummret och hela mitt namn i Mailet

Permalänk
Medlem

lite snabb googling och läsning utav ett engelskt forum fick jag fram detta: "
Ok after some research its fake

Apple starts the email off with dear apple customer,

Apple also acknowledges your purchase by identifying what you purchased. This sender has no idea what you purchased.

Apple puts date of purchase in emails

No apple email in the email. The sending email is most likely fake. Going to show original will show senders actual email address."

Detta ifrån: http://www.kanyetothe.com/forum/index.php?topic=2132177.0

Visa signatur

Moderkortsmodems problem.

Permalänk
Medlem

Det verkar som att Apple ibland skickar mail med den adressen. Lite Google så var det exempelvis någon som behövt bekräfta en betalning till banken så att beställningen kunde slutföras.

Edit: Verkar också finnas varianter av dessa mail som faktiskt är scam men i och med att de har ditt ordernummer och annan info har jag svårt att tro att någon annan skulle kommit över denna information. Förmodligen lassar någon ut massor av scam mail i samband med ex. iPhone releaser, dvs sannolikt att många faktiskt har beställt nyligen = man misstänker inget fishy.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mightybjorn:

lite snabb googling och läsning utav ett engelskt forum fick jag fram detta: "
Ok after some research its fake

Apple starts the email off with dear apple customer,

Apple also acknowledges your purchase by identifying what you purchased. This sender has no idea what you purchased.

Apple puts date of purchase in emails

No apple email in the email. The sending email is most likely fake. Going to show original will show senders actual email address."

Detta ifrån: http://www.kanyetothe.com/forum/index.php?topic=2132177.0

Det är inte vad TS fått om du läser första inlägget.
@Lukas0120, bara att ringa Apple så löser du det, inga konstigheter.

Permalänk

Tack för informationen!! Ja dem har ju skrivit Beställningsnummer, datum då jag la beställningen, hela mitt namn så jag ser ju inte hur någon "scammer" skulle kunna få dessa uppgifter, men ska slå ett samtal till Apples kundservice för att vara helt 100

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lukas0120:

Tack för informationen!! Ja dem har ju skrivit Beställningsnummer, datum då jag la beställningen, hela mitt namn så jag ser ju inte hur någon "scammer" skulle kunna få dessa uppgifter, men ska slå ett samtal till Apples kundservice för att vara helt 100

Det är ingen scam.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agile:

Det är inte vad TS fått om du läser första inlägget.
@Lukas0120, bara att ringa Apple så löser du det, inga konstigheter.

det är samma innebörda i mailet, jag vet inte om det är exakt samma mail Ts har fått men jag hade varit försiktig med mailet oavsett, numret gick inte att ringa heller som fanns med i mailet för TS i den andre tråden jag länkade. Jag håller dock med dig om att TS ska ringa in till apple eller besöka en apple butik i närheten om detta och se med dem.

Visa signatur

Moderkortsmodems problem.

Permalänk
Skrivet av Mightybjorn:

det är samma innebörda i mailet, jag vet inte om det är exakt samma mail Ts har fått men jag hade varit försiktig med mailet oavsett, numret gick inte att ringa heller som fanns med i mailet för TS i den andre tråden jag länkade. Jag håller dock med dig om att TS ska ringa in till apple eller besöka en apple butik i närheten om detta och se med dem.

Provade faktiskt att ringa numret och då är det samma "automatiska" röst som ber en knappa in en anknytningskod för agenten som skickade mailet till dig. Längre har jag inte kommit,

P.S Man fick ett anknytningsnummer i mailet och om Agenten inte är närvarande ska man lämna ett röstmedelande med Beställningsnummer, Telefonnummer som han kan nå dig på samt en tid han kan ringa. Ingen annan information

Permalänk

Ringde precis Apple och det är ett riktigt email. Han sa att det verkade som om dem hade något problem att dra pengarna från mitt kort och att dem behövde verifiera några uppifter. Tack för all hjälp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lukas0120:

Ringde precis Apple och det är ett riktigt email. Han sa att det verkade som om dem hade något problem att dra pengarna från mitt kort och att dem behövde verifiera några uppifter. Tack för all hjälp!

Självklart, bra att det löste sig.