Radiatorer, fläktar - valet av fläkt påverkas av placering

Permalänk
Medlem

Radiatorer, fläktar - valet av fläkt påverkas av placering

Hallu Swec,

Stod och glodde på min burk nu nyss utan riktigt anledning och kom att tänka på att jag kör 2 stycken NF-F12 i pull, ut ur chassit genom radiatorn, dessa fläktar som är fläktar med högt statiskt tryck används då för att dra ut luft ur chassit...

Många som har vattenkylning i datorer eller AIO-kylning förespråkar alltid högt statiskt tryck på fläktarna och att placera fläktarna i pull-läge.

Borde det då inte krävas av fläkten att den istället skall kunna flytta mycket luft för att ha ett högt utblås-tryck, iom att den suger luft igenom radiatorn, och då bör inte de statiska trycket spela någon roll eftersom att det skapas på baksidan av fläkten, där det inte sitter något..?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@Santrik: Hur är det med fysiken och Newtons lagar?
"Varje kraft har en lika stor men motriktad kraft".

Dvs hur ska man skapa ett övertryck på utblåssidan om man inte har ett undertryck på insugssidan?
Svar: Det går inte.

Det spelar således ingen större roll vilken sida man placerar fläkten på, den statiska tryck-karaktären fläkten har gör sig lika väl på båda sidorna.

Sedan får man ett jämnare tryck över radiatorn om man suger igenom då fläktnavet inte blockerar lika mycket om man suger igenom och en viss tryckutjämning mellan centrum och ytterkanterna kan uppstå mellan fläkt och radiator när man kör pull.
Och slutligen är det oftast lättare att montera och städa radiatorn om man kör pull.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

@Santrik: Hur är det med fysiken och Newtons lagar?
"Varje kraft har en lika stor men motriktad kraft".

Dvs hur ska man skapa ett övertryck på utblåssidan om man inte har ett undertryck på insugssidan?
Svar: Det går inte.

Det spelar således ingen större roll vilken sida man placerar fläkten på, den statiska tryck-karaktären fläkten har gör sig lika väl på båda sidorna.

Sedan får man ett jämnare tryck över radiatorn om man suger igenom då fläktnavet inte blockerar lika mycket om man suger igenom och en viss tryckutjämning mellan centrum och ytterkanterna kan uppstå mellan fläkt och radiator när man kör pull.
Och slutligen är det oftast lättare att montera och städa radiatorn om man kör pull.

Ja, jag är ingen fysiker utan mer "hobby-hårdvarufilosof utan akademisk utbildning". Det fanns ingen vetenskaplig grund i mitt påstående utan det var som sagt, bara en tanke som slog mig.

Det såg logiskt ut i huvudet att ha en fläkt med högre CFM och lägre statiskt tryck, alltså en chassifläkt, som suger ut mer luft ur chassit vid samma RPM än vad en radiatorfläkt skulle klara av, iom. att man strävar efter att ha ett övertryck inuti chassit så tyckte jag det rättfärdigade idén.

Men tack, för att du förklarade det så bra, då slipper jag oroa mig över faktumet att uppställningen som jag har för närvarande inte skulle vara optimal.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@Santrik: Nej då, ville inte låta otrevlig heller!

Alla tester visar att Pull är bättre att göra genom en radiator om det inte finns några fysikaliska hinder.

Om man befinner sig i ett fordon så kan dock kompression och övertryck innan passering genom radiator vara mer fördelaktigt. Men det finns få datorer som flyger genom luften i ett par hundra kph

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin