Gå från AIO vattenlösning till luft. Vad ska man skaffa?

Permalänk
Medlem

Gå från AIO vattenlösning till luft. Vad ska man skaffa?

Tjena. Sitter just nu på en Corsair H60 v2, men min pump i den har börjat föra ett jävla liv, och jag känner att temperaturerna jag får ut inte är speciellt unika till skillnad mot te.x min Phanteks kylare jag körde innan. Så kommer nu byta igen till luftkylning, har lite önskemål och tankar:

*Tystgående. Största kravet.

*Snygg. I mitt Define S ska det vara ordning och reda och vill ha en snygg kylare! Kör svart/vitt/blått tema i datorn.

*Fläkt / Fläktar? Vilka fläktar borde man köra till vald CPU-kylare? Stock?

*Pris. Är väl egentligen villig att lägga dom pengar som krävs, men ligger gärna inte över 8-900:-

*Effektiv. Nere på stock-hz nu igen, men kommer klocka upp snart nu igen, och vill att den ska kyla bra men ändå hålla ljudnivån nere.

specs nedan

edit: än så länge lockar Dark Rock TF mest, tror ni det hade sett fult ut med 1x Corsair 140mm SP LED vit på toppen?

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

@ggalaxyy: Återgå till phanteks PE eller CS?

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

Säger som @Peppar2014, den phantek kylaren är en utav dem bästa luft kylarna. Låter den för mycket så byt bara ut fläktarna på den.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk

Annars har ju Fractal Designs nya vatten kylare fått bra betyg på just tysthet, även pumpen, och kyler ju helt OK också. Vet att du ville gå till luft igen men bara en liten tanke..

Visa signatur

i9 10850K | MSI RTX3090 Ventus OC 24GB | MSI Tomahawk Z490 MAG | RM850x
Kingston HyperX DDR4 32GB 3600MHz CL18 | Samsung SSD 860 EVO 4TB
LG OLED 65CX / 55B7 | Philips BDM3270 monitor | PS4 Pro | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem

Varför inte köra din Phanteks igen? De är ju grymma

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggalaxyy:

Tjena. Sitter just nu på en Corsair H60 v2, men min pump i den har börjat föra ett jävla liv, och jag känner att temperaturerna jag får ut inte är speciellt unika till skillnad mot te.x min Phanteks kylare jag körde innan. Så kommer nu byta igen till luftkylning, har lite önskemål och tankar:

*Tystgående. Största kravet.

*Snygg. I mitt Define S ska det vara ordning och reda och vill ha en snygg kylare! Kör svart/vitt/blått tema i datorn.

*Fläkt / Fläktar? Vilka fläktar borde man köra till vald CPU-kylare? Stock?

*Pris. Är väl egentligen villig att lägga dom pengar som krävs, men ligger gärna inte över 8-900:-

*Effektiv. Nere på stock-hz nu igen, men kommer klocka upp snart nu igen, och vill att den ska kyla bra men ändå hålla ljudnivån nere.

specs nedan

edit: än så länge lockar Dark Rock TF mest, tror ni det hade sett fult ut med 1x Corsair 140mm SP LED vit på toppen?

http://www.inet.se/produkt/6308848/noctua-nh-d15

Ett riktigt jävla monster till kylare och tyst är den också! Tyvärr blir det väl problem med färgvalet gissar jag så ska du byta ut fläktarna så landar det på 1167:- De alternativa har grått tema istället http://www.inet.se/produkt/6308864/noctua-nf-p14s-redux-1500-...

Kolla in Swec's recension. Hade föregångaren, DH14 innan det blev vattenkylning, var grymt nöjd med den tornkylaren! Fast det är iofs en annan sak med denna, det är typ en borgkylare Kräver att du kör LP-minnen.

http://www.sweclockers.com/test/19144-noctua-nh-d15-bjasse-ti...

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

@ggalaxyy: Återgå till phanteks PE eller CS?

Skrivet av philipborg:

Säger som @Peppar2014, den phantek kylaren är en utav dem bästa luft kylarna. Låter den för mycket så byt bara ut fläktarna på den.

Skrivet av BergEr:

Varför inte köra din Phanteks igen? De är ju grymma

Haha wow många som tycker jag ska köra vidare på Phantekskylaren! Den största anledningen är att den är blå och jag håller på att vandra ifrån blått sakta men säkert i min rigg, då jag kört det färgtemat sen 2012 nu. Är trött på skiten helt enkelt! haha Jag vet att den är sjukt effektiv, kanske ska testa montera på några Corsair SP140 och se hur det blir... Vad tror ni om vita LED SP140mm fläktar?

Skrivet av trickysaer:

http://www.inet.se/produkt/6308848/noctua-nh-d15

Ett riktigt jävla monster till kylare och tyst är den också! Tyvärr blir det väl problem med färgvalet gissar jag så ska du byta ut fläktarna så landar det på 1167:- De alternativa har grått tema istället http://www.inet.se/produkt/6308864/noctua-nf-p14s-redux-1500-...

Kolla in Swec's recension. Hade föregångaren, DH14 innan det blev vattenkylning, var grymt nöjd med den tornkylaren! Fast det är iofs en annan sak med denna, det är typ en borgkylare Kräver att du kör LP-minnen.

http://www.sweclockers.com/test/19144-noctua-nh-d15-bjasse-ti...

http://abload.de/img/82q8sba.jpg

Utmärkt svar! Har tittat lite på den här kylaren också, det enda som sticker ut för mig är i så fall färgen på själva tornet, hade jätte gärna velat ha svart nu när jag kikat mycket på Be Quiet!-kylarna. Har hört mycket bra om Noctuas fläktar, är dom verkligen så mycket tystare/bättre än te.x corsairs SP140mm serie?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ggalaxyy:

Haha wow många som tycker jag ska köra vidare på Phantekskylaren! Den största anledningen är att den är blå och jag håller på att vandra ifrån blått sakta men säkert i min rigg, då jag kört det färgtemat sen 2012 nu. Är trött på skiten helt enkelt! haha Jag vet att den är sjukt effektiv, kanske ska testa montera på några Corsair SP140 och se hur det blir... Vad tror ni om vita LED SP140mm fläktar?

Undviker personligen allt som har med LEDs att göra (också hur det ser ut på insidan av datorn, det är prestandan som räknas.:)
Har inte kopplat in HDD LED, power LED osv på närmare tio år. Har tejp över dioder på tbord och gamepad =D

Annars är ju de där vita ganska fina.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ggalaxyy:

Haha wow många som tycker jag ska köra vidare på Phantekskylaren! Den största anledningen är att den är blå och jag håller på att vandra ifrån blått sakta men säkert i min rigg, då jag kört det färgtemat sen 2012 nu. Är trött på skiten helt enkelt! haha Jag vet att den är sjukt effektiv, kanske ska testa montera på några Corsair SP140 och se hur det blir... Vad tror ni om vita LED SP140mm fläktar?

Utmärkt svar! Har tittat lite på den här kylaren också, det enda som sticker ut för mig är i så fall färgen på själva tornet, hade jätte gärna velat ha svart nu när jag kikat mycket på Be Quiet!-kylarna. Har hört mycket bra om Noctuas fläktar, är dom verkligen så mycket tystare/bättre än te.x corsairs SP140mm serie?

Absolut det är en bra kylare. Valet utav fläktar är helt upp till dig. Jag personligen undviker allt som börjar på Corsair speciellt deras fläktar/nätaggregat och AIO kylare, deras fläktar är knappast bättre än de som medföljer kylaren.

Skrivet av BergEr:

Undviker personligen allt som har med LEDs att göra (också hur det ser ut på insidan av datorn, det är prestandan som räknas.:)
Har inte kopplat in HDD LED, power LED osv på närmare tio år. Har tejp över dioder på tbord och gamepad =D

Annars är ju de där vita ganska fina.

Jag personligen undviker det mesta som börjar på Corsair

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

Jag kör sp120 dom högvarviga och inte den lågvarviga (tysta) modellen, tystast på maxvarv? nej, men vilka fläktar är det som börjar sticka över 2k varv? inte tillstymmelsen till degradering av en dator som står på dygnet runt i ett år med dom i.

Nu har jag en trio av dom på en radd så ljudet med alla närmare max låter juh men när det gäller statiskt tryck är dom en av dom bästa. Och jag kör dom ändå nere på 1000rpm ungefär, betydligt tystare då. märkbart ja, ens irreterande? nej.

och Peppar, inte bättre än stock fläkten? skojjar du? undrar varför du undviker saker från corsair? AIO lösningar undviker jag också, men det gäller ju alla märken. och deras nätagg? dåliga?
just wonder.

Visa signatur

- Corsair 450D | 4790K @ 4.7Ghz, 1.26v | G.Skill 16GB 2400Mhz | Asus Maximus VII Hero | MSI R9 270X -
- Alphacool Nexxos ST30 360 | Swiftech Apogee HD Black | Ek-DDC-2 + Ek DDC Res | 3xCorsair SP120 HP | Benq XL2430T -

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ggalaxyy:

Tjena. Sitter just nu på en Corsair H60 v2, men min pump i den har börjat föra ett jävla liv, och jag känner att temperaturerna jag får ut inte är speciellt unika till skillnad mot te.x min Phanteks kylare jag körde innan. Så kommer nu byta igen till luftkylning, har lite önskemål och tankar:

*Tystgående. Största kravet.

*Snygg. I mitt Define S ska det vara ordning och reda och vill ha en snygg kylare! Kör svart/vitt/blått tema i datorn.

*Fläkt / Fläktar? Vilka fläktar borde man köra till vald CPU-kylare? Stock?

*Pris. Är väl egentligen villig att lägga dom pengar som krävs, men ligger gärna inte över 8-900:-

*Effektiv. Nere på stock-hz nu igen, men kommer klocka upp snart nu igen, och vill att den ska kyla bra men ändå hålla ljudnivån nere.

specs nedan

edit: än så länge lockar Dark Rock TF mest, tror ni det hade sett fult ut med 1x Corsair 140mm SP LED vit på toppen?

Jag gick från Kaken X61 AIO till Noctua NH-D15. Det var nog det här byggets bästa köp. Väldigt tyst och väldigt svalt.
Lite knepigt beroende på hur högt RAM minnet är och hur moderkortet ser ut. På Sabertooth Z97 var det mekigt att få dit monteringsbracketen pga thermal armor.

Permalänk
Medlem

Kikat på Noctua U14S?

Lägger rösten på en Noctua kylare om du kan leva med färgerna, alternativt ordna till andra fläktar. Har själv gått från Corsair H80i till Noctua U14S och ångrar det inte en sekund.