Behöver tips på bärbar 13" som åtminstone kan hantera photoredigering

Permalänk
Medlem

Behöver tips på bärbar 13" som åtminstone kan hantera photoredigering

Hej!

Jag skriver till er datagurun för att finna råd!

Jag känner att det är dags för mig att köpa en bärbar datorn och då jag ibland reser och vill kunna ta med mig den, har jag insett att en omkring 13-tums är precis vad jag behöver. Jag har insett att det kanske inte finns några såna som duger bra till spel, eller så kostar de skjortan, så den idén har jag släppt (satsar i så fall på en stationär för det senare). Men åtminstone så borde man kunna hitta en som klarar av lite photoredigering utan att lagga samt se filmer i bra kvalla och lite övrigt sånt. Jag använder mest Adobe Lightroom så den ska kunna klara av den bra. Jag kollade på Lenovo u330p som verkade duga men i affären sa de att den inte skulle klara av sånt. Jag blir lite misstänksam i butiker då jag får idén att de bara vill försöka sälja en dyrare modell.

Har någon erfarenhet utav just den Lenovon? Skulle vara tacksam om någon har lite tips på andra bärbara datorer i den storleksklassen som klarar av de saker jag skrivit om men ändå är under 9000 kr så kan jag kolla upp och jämföra alternativen!

(Tilläggsfråga: verkar vara en del såna datorer med touchskärmar. Jag har aldrig haft en sån på en datorn och är lite skeptiskt men kan man t.ex. använda mus som vanligt på såna eller är det bara touchanvändning som gäller på såna datorer? )

MVH

Permalänk
Medlem
Skrivet av crisloco:

Hej!

Jag skriver till er datagurun för att finna råd!

Jag känner att det är dags för mig att köpa en bärbar datorn och då jag ibland reser och vill kunna ta med mig den, har jag insett att en omkring 13-tums är precis vad jag behöver. Jag har insett att det kanske inte finns några såna som duger bra till spel, eller så kostar de skjortan, så den idén har jag släppt (satsar i så fall på en stationär för det senare). Men åtminstone så borde man kunna hitta en som klarar av lite photoredigering utan att lagga samt se filmer i bra kvalla och lite övrigt sånt. Jag använder mest Adobe Lightroom så den ska kunna klara av den bra. Jag kollade på Lenovo u330p som verkade duga men i affären sa de att den inte skulle klara av sånt. Jag blir lite misstänksam i butiker då jag får idén att de bara vill försöka sälja en dyrare modell.

Har någon erfarenhet utav just den Lenovon? Skulle vara tacksam om någon har lite tips på andra bärbara datorer i den storleksklassen som klarar av de saker jag skrivit om men ändå är under 9000 kr så kan jag kolla upp och jämföra alternativen!

(Tilläggsfråga: verkar vara en del såna datorer med touchskärmar. Jag har aldrig haft en sån på en datorn och är lite skeptiskt men kan man t.ex. använda mus som vanligt på såna eller är det bara touchanvändning som gäller på såna datorer? )

MVH

Först den enkla frågan, du måste inte använda touch bara för att möjligheten ges dig! Jag tror rentav att du kan stänga av touchskärmen på alla(?) datorer med touchskärm.

Vidare kan jag berätta att jag har en MacBook 6.1 (hänger du inte med i mac-svängarna kan jag berätta att det är datorn som släpptes under 2009 års andra hälft, den är gammal) och så sent som för ett halvår sedan satt jag i LR 4 och redigerade semesterbilder på den. Det går inte fort, men det går! Så du behöver inte lägga enorma summor pengar på en dator om LR är det enda du tänkt använda den till.

Personligen sitter jag och väntar på att Dell XPS 13" ska släppas med Skylake, men den landar nog på mer än 9 000 SEK. Poängen jag vill göra är dock att det inte krävs någon monsterdator för att redigera bilder i LR.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Största problemet med Touch är väl att det drar mer energi och att skärmen av naturliga skäl blir kladdigare. Annars kan man helt låta bli att använda det, även om jag undrar om man verkligen kan stänga av det, däremot kan man kanske stänga av hanteringen av touch, att inget händer alltså.

Glader: Menar du möjligtvis XPS15 och inte XPS13? Det är väl möjligt att även XPS13 kommer med Skylake men det är inget jag hört om och den har rätt nyligen uppdaterats med Broadwell. XPS13 är ingen prestandamaskin direkt även om den har rätt ok prestanda ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Glader: Menar du möjligtvis XPS15 och inte XPS13? Det är väl möjligt att även XPS13 kommer med Skylake men det är inget jag hört om och den har rätt nyligen uppdaterats med Broadwell. XPS13 är ingen prestandamaskin direkt även om den har rätt ok prestanda ändå.

Nope, jag menar XPS 13". i7-modellen räcker gott och väl om du frågar mig, men visst, det är inget gaming-monster. Får jag däremot återigen påpeka att jag sitter och redigerar i LR på en MacBook med 8 GiB RAM och en Core 2 Duo? Som jag sa sticker dock pengen iväg en bit så jag tycker vi släpper det här nu.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Nope, jag menar XPS 13". i7-modellen räcker gott och väl om du frågar mig, men visst, det är inget gaming-monster. Får jag däremot återigen påpeka att jag sitter och redigerar i LR på en MacBook med 8 GiB RAM och en Core 2 Duo? Som jag sa sticker dock pengen iväg en bit så jag tycker vi släpper det här nu.

Jag har själv en i7 (5600U) och visst är prestandan helt ok men vi snackar ändå om en 2-core mobile CPU som är ULV (ultra low voltage) så det är ingen raket sett till hela startfältet. Men för den som fortfarande kör på en Core2Duo så är det nog helt ok

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fastback:

Kan instämma på denna, fick min igår och det är en väldigt fin maskin.
Känns som mycket dator för de pengarna. Min jobbdator är en X1 carbon för dubbla priset och den känns inte allt lika rejäl som Asusen. Dessutom har den separat GPU så det går att klämma in lite spelande mellan varven

Permalänk
Medlem

Tack för förslagen! Ska definitivt kolla upp Asusen även om den verkligen är i överkanten prismässigt men det kanske är värt att satsa på det och ha nåt som håller en stund!

Permalänk
Medlem

Om ni kommer på några andra bra datorer inom den kalibern (storlek och inom 5000-9000 kr-kategorin) som ger mycket valuta för pengarna, är det bara att skriva här. Ska ta mig till stan och kolla vad som rekommenderas och sedan jämföra några stycken.
Tack på förhand!