Behöver hjälp med att hitta SSD

Permalänk
Medlem

Behöver hjälp med att hitta SSD

Jag har länge velat köpa en SSD till min dator men har inte haft pengarna till det. Nu har jag pengar till det och jag vill därför se vad ni rekommendera. Jag vill helst inte ha något som är alltför dyrt.

Mina specs:
Grafikkort: Radeon R9 280
Modekort: MSI Z97 Gaming 3
Processor: Intel Core i5 4690k
RAM minnen: Corsair 8GB vengerance LP
Nätaggregat: Fractal design Integra R2 750W 80+bronze

Visa signatur

|CPU: AMD Athlon(tm) 64 X2 Dual Core Processor 6000+ 3.10 GHz|GPU: ATI Radeon HD 4600|

Permalänk
Medlem

Jag har en Samsung SSD EVO 850-Series 250GB, riktigt nöjd! Snabba överföringar, både ned-/upp (eller till-/från).

Länk: http://www.inet.se/produkt/4304782/samsung-ssd-evo-850-series...

Permalänk
Avstängd

Crucial MX 100
Crucial MX 200
Samsung Evo 850
OCZ Arc 100

Alla dom är bra och prisvärda SSD:er

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem

Samsung Evo 850 köpte jag till min bärbare och riktigt nöjd. Blir några till om ett tag.

990kr för 250giggaren på netonnet just nu.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2880218

Visa signatur

Citera för svar
"He had a baseball bat, and I was tied to a chair. Pissing him off was the smart thing to do." - Max Payne

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av kaya:

Crucial MX 100
Crucial MX 200
Samsung Evo 850
OCZ Arc 100

Alla dom är bra och prisvärda SSD:er

Hur är Evo 500GB??

Permalänk
Medlem
Skrivet av FailiP:

Jag har en Samsung SSD EVO 850-Series 250GB, riktigt nöjd! Snabba överföringar, både ned-/upp (eller till-/från).

Länk: http://www.inet.se/produkt/4304782/samsung-ssd-evo-850-series...

Funkar den ihop med mina datordelar?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|CPU: AMD Athlon(tm) 64 X2 Dual Core Processor 6000+ 3.10 GHz|GPU: ATI Radeon HD 4600|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nokiz:

Funkar den ihop med mina datordelar?

Skickades från m.sweclockers.com

Känner inte till någon dator som jag har satt dessa i som har haft problem. Kör 2 av dem själv, en i stationär, en i en laptop.

De är snabba och har fungerat felfritt sedan dag 1.

Äldre PC/Laptops kanske inte kan använda fulla hastigheten ur dem, men det är inget problem. Blir bara så att det kör så fort som det går att göra.
Ditt moderkort är dock så pass modern att det bör fungera utan problem. Sätt den i en Intel 6Gbit port bara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Känner inte till någon dator som jag har satt dessa i som har haft problem. Kör 2 av dem själv, en i stationär, en i en laptop.

De är snabba och har fungerat felfritt sedan dag 1.

Äldre PC/Laptops kanske inte kan använda fulla hastigheten ur dem, men det är inget problem. Blir bara så att det kör så fort som det går att göra.
Ditt moderkort är dock så pass modern att det bör fungera utan problem. Sätt den i en Intel 6Gbit port bara

Tack för informationen:) behöver man köpa sladdar till SSD eller får man det till ?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|CPU: AMD Athlon(tm) 64 X2 Dual Core Processor 6000+ 3.10 GHz|GPU: ATI Radeon HD 4600|

Permalänk
Medlem

Du borde får med en sata. Det fick jag då när jag köpte min disk.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skr00ban:

Du borde får med en sata. Det fick jag då när jag köpte min disk.

Skickades från m.sweclockers.com

Okej tack

Visa signatur

|CPU: AMD Athlon(tm) 64 X2 Dual Core Processor 6000+ 3.10 GHz|GPU: ATI Radeon HD 4600|

Permalänk

@Nokiz: Om du inte redan har en så behöver du nog köpa en sådan här SATA-kabel till din ssd. Den sätter du som innan ovan nämnt i en 6Gbit port på ditt moderkort. Resten utav kablage bör du ha via din PSU (Nätaggregat). Beror givetvis på tillverkaren/försäljningsställe. T ex på Inet står det gällande Samsung SSD EVO 850-Series 250GB " Denna SSD levereras utan några tillbehör, kablar eller adaptrar!"

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av septembro:

@Nokiz: Om du inte redan har en så behöver du nog köpa en sådan här SATA-kabel till din ssd. Den sätter du som innan ovan nämnt i en 6Gbit port på ditt moderkort. Resten utav kablage bör du ha via din PSU (Nätaggregat). Beror givetvis på tillverkaren/försäljningsställe. T ex på Inet står det gällande Samsung SSD EVO 850-Series 250GB " Denna SSD levereras utan några tillbehör, kablar eller adaptrar!"

Jag kollade på mina hårddiskar och det sitter en röd kabel i båda den röds kabeln ser ut som en SATA men jag är inte 100% säker för att mina hårddiskar är väldigt gamla

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|CPU: AMD Athlon(tm) 64 X2 Dual Core Processor 6000+ 3.10 GHz|GPU: ATI Radeon HD 4600|

Permalänk
Skrivet av Nokiz:

Jag kollade på mina hårddiskar och det sitter en röd kabel i båda den röds kabeln ser ut som en SATA men jag är inte 100% säker för att mina hårddiskar är väldigt gamla

Skickades från m.sweclockers.com

Ok. Vad bra. Då är frågan om det är SATA 6Gb/s eller SATA 3Gb/s. Gissar på att det är SATA 3Gb/s iom att du beskriver att dina hårddiskar är väldigt gamla. Om du t ex tänker köpa en Samsung SSD EVO 850-Series 250GB så kräver den 6Gb/s. Det gör vanligtvis alla nyare hårddiskar. Däremot är alla SATA 6Gb/s bakåtkompatibel. Du kan säkerligen använde de kablar du redan har men du kanske inte får ut hela hastigheten/kapaciteten utav din nya ssd om de endast är 3Gb/s. Vet iofs inte om det spelar någon större roll.

EDIT. När jag kikade på ditt moderkort MSI Z97 Gaming 3 du nämnt ovan så ser jag att det stödjer SATA 6Gb/s. Då borde de kablar du redan har fungera alldeles utmärkt.

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av septembro:

Ok. Vad bra. Då är frågan om det är SATA 6Gb/s eller SATA 3Gb/s. Gissar på att det är SATA 3Gb/s iom att du beskriver att dina hårddiskar är väldigt gamla. Om du t ex tänker köpa en Samsung SSD EVO 850-Series 250GB så kräver den 6Gb/s. Det gör vanligtvis alla nyare hårddiskar. Däremot är alla SATA 6Gb/s bakåtkompatibel. Du kan säkerligen använde de kablar du redan har men du kanske inte får ut hela hastigheten/kapaciteten utav din nya ssd då. Vet iofs inte om det spelar någon större roll.

Jag tror nog också att det är SATA 3Gb/s behöver förmodligen köpa en nyare då för jag vill använda den fullt ut såklart men tack så mycket för hjälpen

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|CPU: AMD Athlon(tm) 64 X2 Dual Core Processor 6000+ 3.10 GHz|GPU: ATI Radeon HD 4600|

Permalänk

@Nokiz: Ok. När jag kikade närmare på ditt moderkort MSI Z97 Gaming 3 du nämnt ovan så ser jag att det stödjer SATA 6Gb/s. Då borde de kablar du redan har fungera alldeles utmärkt. Men 100% säker är jag inte. Oavsett hur du gör och med vilka SATA kablar du använder kommer det att fungera.

Varsågod. Bara kul om man kan hjälpa till med någonting.

Sen vet jag inte om du har OS på skiva/usb minne och tänker ominstallera det på nytt på den nya hårddisken? Men om du inte har det kan jag rekommendera ett sådant här klonings kit. Ett enkelt och bra sätt att snabbt överföra operativsystemet och allt som du har på nuvarande hårdisk-/ar till din nya.

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av septembro:

@Nokiz: Ok. När jag kikade närmare på ditt moderkort MSI Z97 Gaming 3 du nämnt ovan så ser jag att det stödjer SATA 6Gb/s. Då borde de kablar du redan har fungera alldeles utmärkt. Men 100% säker är jag inte. Oavsett hur du gör och med vilka SATA kablar du använder kommer det att fungera.

Varsågod. Bara kul om man kan hjälpa till med någonting.

Sen vet jag inte om du har OS på skiva/usb minne och tänker ominstallera det på nytt på den nya hårddisken? Men om du inte har det kan jag rekommendera ett sådant här klonings kit. Ett enkelt och bra sätt att snabbt överföra operativsystemet och allt som du har på nuvarande hårdisk-/ar till din nya.

Det är ingen fara det fixar sig Undrar dock om det är viktigt med en monteringsram eller kan man strunta i det?:)

Visa signatur

|CPU: AMD Athlon(tm) 64 X2 Dual Core Processor 6000+ 3.10 GHz|GPU: ATI Radeon HD 4600|

Permalänk
Skrivet av Nokiz:

Det är ingen fara det fixar sig Undrar dock om det är viktigt med en monteringsram eller kan man strunta i det?:)

Ok. Ja klart att det löser sig Menar du monteringsram till hårddisken?

Det beror på vilket chassi du har. Hur många platser där finns. Och hur många hårddiskar du har tänkt att använda. Oftast finns det gott om plats för både mekaniska och digitala hårddiskar.

En monteringsram behöver du kanske främst om du t ex har tänkt att sätta en ssd i en plats som är ämnad för en mekanisk hårddisk i ditt datorchassi. Eller om du t ex väljer en ultratunn variant utav ssd. Annars behövs det oftast inte.

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av septembro:

Ok. Ja klart att det löser sig Menar du monteringsram till hårddisken?

Det beror på vilket chassi du har. Hur många platser där finns. Och hur många hårddiskar du har tänkt att använda. Oftast finns det gott om plats för både mekaniska och digitala hårddiskar.

Ja precis! Det finns gott om plats så det är inget att vara rädd för. Jag har Corsair Carbide 200R. Jag har just nu två hårddiskar. Det är sådana stora tjocka.

Visa signatur

|CPU: AMD Athlon(tm) 64 X2 Dual Core Processor 6000+ 3.10 GHz|GPU: ATI Radeon HD 4600|

Permalänk
Skrivet av Nokiz:

Ja precis! Det finns gott om plats så det är inget att vara rädd för. Jag har Corsair Carbide 200R. Jag har just nu två hårddiskar. Det är sådana stora tjocka.

Ok. Men i det chassit har du 7 expansionsplatser. (x3) 5.25in. (x4) 3.5in. (x4) 2.5in Du har gott om plats för alla dina hårddiskar

http://www.corsair.com/en-us/carbide-series-200r-compact-atx-...

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1451909

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av septembro:

Ok. Men i det chassit har du 7 expansionsplatser. (x3) 5.25in. (x4) 3.5in. (x4) 2.5in Du har gott om plats för alla dina hårddiskar

Då behöver jag ingen monteringsram

Visa signatur

|CPU: AMD Athlon(tm) 64 X2 Dual Core Processor 6000+ 3.10 GHz|GPU: ATI Radeon HD 4600|

Permalänk
Skrivet av Nokiz:

Då behöver jag ingen monteringsram

Nej Och om du nu skulle behöva det så brukar det faktiskt följa med när du köper en hårddisk. I alla fall gällande ssd.

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av septembro:

Tack ännu en gång haha sorry om jag är lite trögfattad men jag är inte så erfaren med sånt här

Visa signatur

|CPU: AMD Athlon(tm) 64 X2 Dual Core Processor 6000+ 3.10 GHz|GPU: ATI Radeon HD 4600|

Permalänk
Skrivet av Nokiz:

Tack ännu en gång haha sorry om jag är lite trögfattad men jag är inte så erfaren med sånt här

Varsågod. Lycka nu till med ditt monterande. Ingen fara. Blir bara lite komiskt Man brukar väl säga att det finns inga dumma frågor, bara dumma svar + att man lär så länge man lever

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk

Vilken ssd har du tänkt att köpa förresten?

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av septembro:

Varsågod. Lycka nu till med ditt monterande. Ingen fara. Blir bara lite komiskt Man brukar väl säga att det finns inga dumma frågor, bara dumma svar + att man lär så länge man lever

Vilken ssd har du tänkt att köpa förresten?

Haha tack. Jo visst det är sant det du säger

Jag hade tänkt köpa denna https://www.inet.se/produkt/4304782/samsung-ssd-evo-850-serie...

Visa signatur

|CPU: AMD Athlon(tm) 64 X2 Dual Core Processor 6000+ 3.10 GHz|GPU: ATI Radeon HD 4600|

Permalänk
Skrivet av Nokiz:

Haha tack. Jo visst det är sant det du säger

Jag hade tänkt köpa denna https://www.inet.se/produkt/4304782/samsung-ssd-evo-850-serie...

Ok. Blir säkert bra. Verkar vara en populär disk.

Här har du en intressant produktjämförelse.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=2880218,2757090,2973974

Den disken som du har valt har TLC som typ av NAND flash minne. Själv investerade jag i Crucial BX100 250 GB just pga utav det. Den har MLC som NAND Flashminne. Mer beprövat. Men disken som jag valde har kontra det sämre prestanda (läs- och skrivhastighet) jämfört med den som du valt. Dock fungerar den utan problem och jag är nöjd.

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av septembro:

Ok. Blir säkert bra. Verkar vara en populär disk.

Här har du en intressant produktjämförelse.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=2880218,2757090,2973974

Den disken som du har valt har TLC som typ av NAND flash minne. Själv investerade jag i Crucial BX100 250 GB just pga utav det. Den har MLC som NAND Flashminne. Mer beprövat. Men disken som jag valde har kontra det sämre prestanda (läs- och skrivhastighet) jämfört med den som du valt. Dock fungerar den utan problem och jag är nöjd.

Aha. Jag vill ju ha en ganska snabb SSD.

Visa signatur

|CPU: AMD Athlon(tm) 64 X2 Dual Core Processor 6000+ 3.10 GHz|GPU: ATI Radeon HD 4600|

Permalänk
Skrivet av Nokiz:

Aha. Jag vill ju ha en ganska snabb SSD.

Här kan du läsa lite om vad folk anser om den disken. Läs gärna kommentarerna till artikeln om du orkar..

Samsung lanserar SSD 850 Evo med minnestypen 3D V-NAND i TLC-utförande

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tcntad:

Hur är Evo 500GB??

Det är en väldigt bra SSD, funderar själv på köpa den i slutet av månaden, den som är billigast mellan den och MX 100 blir det för mig.

http://www.anandtech.com/show/8747/samsung-ssd-850-evo-review

http://www.anandtech.com/show/8066/crucial-mx100-256gb-512gb-...

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG