ASUS Z97-PRO (Wi-Fi ac) bra eller dålig, dyr?

Permalänk
Medlem

ASUS Z97-PRO (Wi-Fi ac) bra eller dålig, dyr?

Hej gott folk!

Finns det någon som har ett ASUS Z97-PRO (Wi-Fi ac)? http://www.inet.se/produkt/1902644/asus-z97-pro-wi-fi-ac-atx
Är sugen att köpa ett sådant moderkort, vill veta vad ni tycker om just den.
Är den bra att ha om man ska överklocka och så? finns det någon nackdel?

Är tacksam för alla svar och diskussioner som kommer fram.

Vill inte köpa ASUS Z97-A och komplettera med trådlöst nätverkskort. Är lite mer inställd på just den.

Mvh

Permalänk
Medlem

mini itx:
http://www.sweclockers.com/test/19049-moderkort-med-intel-z97...

atx:
http://www.sweclockers.com/test/18750-intel-z97-fyra-moderkor...

Dok inte "pro" varianten men asus z97-a finns med och betyget/prestandan bör vara samma

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Jag köpte ett ASUS Z97-PRO (Wi-Fi ac) av samma anledning som du och är kanon nöjd med mitt!

En del verkar tycka att Ai Suite 3 är ett skit progam men tycker själv att det väldigt smidig och bra!

Är det något speciellt du undrar över så är det bara att fråga!

Mvh
Jonas

Visa signatur

CHASSI: FD R4 GPU: Asus GTX 780 CPU: I5 4690K @ 4,6ghz Cpu cooler: Cmh 212 Evo Mobo: Asus Z97 Pro Wifi PSU: Corsair RM 850w RAM: Balistix 16gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bootas:

Jag köpte ett ASUS Z97-PRO (Wi-Fi ac) av samma anledning som du och är kanon nöjd med mitt!

En del verkar tycka att Ai Suite 3 är ett skit progam men tycker själv att det väldigt smidig och bra!

Är det något speciellt du undrar över så är det bara att fråga!

Mvh
Jonas

Vad är Ai Suite 3 för något? Vad köpte du din för?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ll061231:

Vad är Ai Suite 3 för något? Vad köpte du din för?

Har för mig att jag gav runt 1700 för mitt för ett år sen.. Jag valde mellan detta och ett Z97A men priset skulle blivit ungefär detsamma om
jag skulle köpt till ett ok wifi.
Ai Suite 3 är en serie program som Asus gör.
Finns bla program för fläktstyrning och automatisk överklockning som är väldigt enkla att använda.

Mvh
Jonas

Visa signatur

CHASSI: FD R4 GPU: Asus GTX 780 CPU: I5 4690K @ 4,6ghz Cpu cooler: Cmh 212 Evo Mobo: Asus Z97 Pro Wifi PSU: Corsair RM 850w RAM: Balistix 16gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bootas:

Har för mig att jag gav runt 1700 för mitt för ett år sen.. Jag valde mellan detta och ett Z97A men priset skulle blivit ungefär detsamma om
jag skulle köpt till ett ok wifi.
Ai Suite 3 är en serie program som Asus gör.
Finns bla program för fläktstyrning och automatisk överklockning som är väldigt enkla att använda.

Mvh
Jonas

Aha ok. Ja jag kollar runt lite och hoppas man kan hitta ett för ett bra pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bootas:

Har för mig att jag gav runt 1700 för mitt för ett år sen.. Jag valde mellan detta och ett Z97A men priset skulle blivit ungefär detsamma om
jag skulle köpt till ett ok wifi.
Ai Suite 3 är en serie program som Asus gör.
Finns bla program för fläktstyrning och automatisk överklockning som är väldigt enkla att använda.

Mvh
Jonas

Har nu köpt detta moderkort och jag är väldigt nöjd men, jag upplever att mitt internet har blivit söligare?
Är det något som du har upplevt själv? eller är det någon drivrutin som jag måste installera eller något?

Är tacksam för alla hjälp som kommer fram.

Permalänk

Jag har det moderkortet och är enbart nöjd. Det var lätt att bygga med (var mitt första bygge) och presterar efter önskan. Angående wifi så har jag haft problem med att själva mottagaren ibland blir "störd" och då har jag bara behövt flytta lite på den så har det fungerat utan problem.

Visa signatur

Min burk: Fractal Design R4, Intel i7 4790K, Asus Z97- PRO, Corsair Vengeance 8GB, GeForce GTX 750 Ti, Samsung Evo SSD 120GB, WD Blue 1TB, Corsair CX 500W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av paraplyflygare:

Jag har det moderkortet och är enbart nöjd. Det var lätt att bygga med (var mitt första bygge) och presterar efter önskan. Angående wifi så har jag haft problem med att själva mottagaren ibland blir "störd" och då har jag bara behövt flytta lite på den så har det fungerat utan problem.

Har oxå testat detta men är inte nöjd. Spelar det någon roll på vilket sätt/håll man ska ha antennen?
Är det kanske bra att sätta upp den någonstans? Har min antenn just nu ovan på min fractal desing 5.

Permalänk

@ll061231:

Jag vet faktiskt inte, jag har ju turen att min router står ganska nära (bara en vägg mellan i princip) routern. Har också mottagaren stående på chassit. Man får ju räkna med något sämre anslutning när man kör trådlöst jämfört med om man kör med kabel men är det en markant skillnad kan du ju alltid se efter om det finns som drivrutin som kan hjälpa dig.

Visa signatur

Min burk: Fractal Design R4, Intel i7 4790K, Asus Z97- PRO, Corsair Vengeance 8GB, GeForce GTX 750 Ti, Samsung Evo SSD 120GB, WD Blue 1TB, Corsair CX 500W.

Permalänk
Medlem

Se till så du har alla dom senaste drivrutinerna och kolla så du har det senaste bioset.
Jag använder Tcp optimizer oxå tycker det funkar bra.(kolla på YT om du inte vet vad det är)
Jag ändrat oxå alltid kanaler i routern så att det inta använder dom förinställda.

Hoppas du får ordning på det!

Mvh
Jonas

Visa signatur

CHASSI: FD R4 GPU: Asus GTX 780 CPU: I5 4690K @ 4,6ghz Cpu cooler: Cmh 212 Evo Mobo: Asus Z97 Pro Wifi PSU: Corsair RM 850w RAM: Balistix 16gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av paraplyflygare:

@ll061231:

Jag vet faktiskt inte, jag har ju turen att min router står ganska nära (bara en vägg mellan i princip) routern. Har också mottagaren stående på chassit. Man får ju räkna med något sämre anslutning när man kör trådlöst jämfört med om man kör med kabel men är det en markant skillnad kan du ju alltid se efter om det finns som drivrutin som kan hjälpa dig.

Ja min router är tyvärr inte nära, men på min gamla mottagare som var som en usbsticka så upplevde jag att det var bättre, vilket är lite märkligt. Det kanske bara är jag som förväntade mig mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bootas:

Se till så du har alla dom senaste drivrutinerna och kolla så du har det senaste bioset.
Jag använder Tcp optimizer oxå tycker det funkar bra.(kolla på YT om du inte vet vad det är)
Jag ändrat oxå alltid kanaler i routern så att det inta använder dom förinställda.

Hoppas du får ordning på det!

Mvh
Jonas

Ja okej, ska kolla in Tcp optimizer. Jag installerade drivrutinerna från skivan som kom med. Ska man hämta dom från nätet istället kanske?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ll061231:

Ja okej, ska kolla in Tcp optimizer. Jag installerade drivrutinerna från skivan som kom med. Ska man hämta dom från nätet istället kanske?

Hämta dom från ASUS Hemsida.

Kan finnas en nyare version där